Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aircondition funker ikke i varmen

Anbefalte innlegg

Har en Audi a6 2006. Klimaanlegget i bilen fungerte som det skulle fram til noen dager siden. Når jeg setter meg i bilen på vei til job på morgenen, rundt 10 grader, og bilen tilsvarende fungerer ac som det skal og blåser varm eller kald luft etter mine ønsker. Når jeg setter meg i bilen på vei hjem fra jobb, og bilen har stått i solskinn hele dagen er kupeen veldig varm, og når jeg skrur på bilen er det null futt i ac, UANSETT om jeg kjører på med varm eller kald luft. Kommer ikke noe luft ut i det hele tatt. Har prøvestartet et par kvelder da bilen har blitt kald igjen, og da fungerer alt som normalt. Er som om strømmen på ac bare kobler ut når det er varmt i kupeen? Hadde et lignende problem i fjor, da bilen ikke blåste kald luft, men bare varmt. Dette ble fikset med påfylling av acgass. Forskjellen på nå å da er at det nå ikke kommer luft i det hele tatt, mens i fjor blåste det, bare ikke kaldt. Trodde først at det var noe med sikringer, ettersom at det ikke kom noe luft i det hele tatt, men alle var hele. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få lest av feilkoder, da er det litt enklere å feilsøke 😊

AudiA6 skrev (7 minutter siden):

Kommer ikke noe luft ut i det hele tatt

…så kupéviften går ikke, i det hele tatt, ingen lyd fra den? Det blåser ikke ut luft fra noen av dysene?

Lenke til kommentar
NoBo skrev (Akkurat nå):

Få lest av feilkoder, da er det litt enklere å feilsøke 😊

…så kupéviften går ikke, i det hele tatt, ingen lyd fra den? Det blåser ikke ut luft fra noen av dysene?

Nei. Er helt dødt, syns derfor det er meget rart at alt er som normalt igjen når bilen blir kald. Skjedd i 3 dager i strekk nå.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (16 minutter siden):

Får du ikke luft selv med vifta på full gass? Høres ut som denne kan ha tatt kvelden.

Kommer du til kupévifta? Du kan prøve å gi den et dunk og se om den starter. Da er det garantert den.

Ingen respons om jeg kjører den på auto eller manuell 12 som er det høyeste blåsenivået. Har også tenkt tanken på om denne har tatt kvelden, men rart den funker med kald bil da

Lenke til kommentar

Vifta har børster og mange punkter rundt ankeret som kan være slitt eller ødelagt. Temperaturen kan forandre ting slik at noe mister kontakt eller får kontakt igjen ettersom ting utvider seg eller trekker seg sammen.

Er du litt mer avansert kan du koble en 12V-pære på i stedet for vifta og se om den lyser neste gang den stopper.

og

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kupéviften sitter mest sannsynlig (~lett tilgjengelig) bak et tynt deksel under hanskerommet, altså over fotrommet på passasjersiden. Prøv å dunke/kakke på viftehuset, som @sedsberg skriver, for å se om du får liv i den igjen (midlertidig). 

I og med at problemet kommer og går, er det neppe sikringen. Kan være viklingene, børstene etc. men også dårlig kontakt inn på motoren og/eller styringselektronikken til viften. Igjen, om du får lest av feilkoder er det litt enklere å finne ut av problemet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...