hvafaen.no Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Heisann, jeg driver å tenker på å bygge en olabil med et par elektriske motorer til å drive den. Men jeg har null peiling på hva som er lov og ikke lov. Hvor fort kan den gå? Og hva skjer om den går for fort og man blir tatt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 (endret) Jeg mener å ha lest at det er maks 5 eller 6km/t. https://www.kk.no/mamma/elektriske-biler-advarer-mot-slike-leker/63922802 Endret 23. juni 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Tror det kommer litt ann på om man vil kjøre på vei eller ikke. Hvis man ikke skal ha den på vei men på lukket bane så er vel mulighetene noen flere. Har sett slik en sak som jeg ikke husker navnet på ikke en "gocart" men tilsvarende for terrengkjøring, hva det nå heter. Man kan få kjøpt ferdige kitt, enten "alt sammen" eller bare motor og drivverk, slik at man bygger resten selv. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 (endret) Om området er lukket spiller ingen verdens rolle i Norge. Med mindre det er et arrangement i regi av registrert/godkjent klubb. Endret 23. juni 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Har i hvert fall sett slike, både selvbygg og ferdig. ATV er vel det rette navnet. Noe sånt noe: https://www.hjemfint.no/elektrisk-mini-atv-hvit-og-grønn Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 7 minutes ago, sedsberg said: Om området er lukket spiller ingen verdens rolle i Norge. Med mindre det er et arrangement i regi av registrert/godkjent klubb. Det ser ut til å stemme at det er litt strenge regler. (Strengere enn jeg var klar over.) https://trondelag.nlr.no/fagartikler/hms/trondelag/atv-hvilke-regler-gjelder Lenke til kommentar
hvafaen.no Skrevet 25. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2021 Jaha, jeg har nemlig to sånne ståbrett motorer liggende som jeg tenkte å bruke. Så da blir det nok litt for fort. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 Mulig dette avsnittet i Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) Kap. 2. Definisjoner, § 2-5.Andre definisjoner av kjøretøy, 12. Sykkel kan hjelpe deg 🤔 Sitat Som sykkel regnes også elektrisk drevet kjøretøy for transport av én person, som har en maksimal konstruktiv hastighet på 20 km/t, veier maksimalt 70 kg inklusive batteri og ikke er bredere enn 85 cm eller lengre enn 120 cm. Kjøretøy uten selvbalanserende teknologi tillates ikke å ha sitteinnretning. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2. -men 120 cm lengde blir smått, da 😆 Lenke til kommentar
hvafaen.no Skrevet 25. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) Så ganske enkelt da, så er det ikke lov. Men nå bor jo jeg ganske landlig til på en gård en kilometer fra hovedveien så det går nok greit Endret 25. juni 2021 av hvafaen.no Skrivefeil Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) Olabil som er 140 lang, det blir alt for farlig. Hvis man er 16 År, da kan man heller kjøre en traktor på 25 Tonn. Det er mye tryggere. (Tror det er det som reglene sier.) Hvis du er over 21 år så kan du vel kjøre traktor tyngre enn 25 tonn. Da bør man vel kunne ta med ola bilen på lasteplanet, uten at det skjer noe ulovlig. Endret 25. juni 2021 av arne22 Lenke til kommentar
hvafaen.no Skrevet 25. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2021 Er nok ikke råd til noen traktor her desverre. Men jeg driver å ser på å kanskje bygge den ut av en handlevogn eller noe. Takker for hjelpen, så får jeg nok heller prøve å unngå at lovens lange arm kommer innom gården uanmeldt Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 Max 6 km/t og egenvekt opp til 50 kg er vel lov. ATV - hvilke regler gjelder? | NLR Trøndelag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå