asimov Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 bestilte et produkt som sto det skulle komme på lager i midten av juni, det står nå enda som restbestilt på min bestilling, men ser de har produktet på lager til over dobbel pris(samma produkt men ført som en ny vare i webshopen) har man noen rettigheter her? hvor lenge skal man måtte vente? kan skjønne det vis det er produkter som er vanskelig å oppdrive i disse korona tider, men her har de tydeligvis produktet på lager kanskje fra en annen levrandør? til mye høyere pris. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Helt sikker på at det er samme produkt? Og at de har varen på lager. Lenke til kommentar
asimov Skrevet 24. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2021 hm var vist et tillsvarende produkt men ikke helt samme serienummer(helt samme spesifikasjoner), har man krav på at de oppfyller kjøpet med et tilsvarende produkt nå som jeg har ventet i 2 måneder ? når jeg kjøpte produktet i april sto det antatt på lager i slutten av april. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 24. juni 2021 Del Skrevet 24. juni 2021 Quote § 6.Leveringstiden Tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt. Er det avtalt et tidsrom for levering, har selgeren rett til å velge tidspunktet om forholdene ikke viser at valget er forbrukerens. Har selgeren ved hentekjøp rett til å velge tidspunktet for levering, skal han eller hun i tide gi forbrukeren melding om når tingen kan hentes. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_2 Quote § 19.Forbrukerens krav ved forsinkelse Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20 b) kreve oppfyllelse etter § 21 c) kreve heving etter § 23 d) kreve erstatning etter § 24. Du kan kreve oppfyllelse med "samme" produkt. Om ikke, så kan du heve kjøpet, og kjøpe det nye produktet som dekningskjøp, og kreve erstatning for ekstra kostnader til dekningskjøpet. Du bør kontakte bedriften først, spør pent om de ikke kan sende det "nye" produktet. Om de ikke vil, så kan du nevne at du vurderer dekningskjøp, og at de er ansvarlig for forskjellen i pris. https://www.jusstorget.no/glossary/dekningskjop/ Quote Dekningskjøp Dersom selger ikke klarer å oppfylle sin plikt til å levere, kan kjøper kjøpe tilsvarende ting hos en annen leverandør. Kjøperen vil her ha krav på å få dekket sitt «mellomlegg» dersom den nye leveransen er mer kostbar enn den opprinnelige. Lenke til kommentar
asimov Skrevet 24. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2021 problemet er vel at produktet ikke var på lager når jeg kjøpte det men sto med forventet til lager et par dager etterpå, så regner ikke med at 30dager gjelder da. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 24. juni 2021 Del Skrevet 24. juni 2021 36 minutes ago, asimov said: problemet er vel at produktet ikke var på lager når jeg kjøpte det men sto med forventet til lager et par dager etterpå, så regner ikke med at 30dager gjelder da. Oi, må lest feilmåned istad. Ja, jeg er enig i at det er vanskelig å kreve noe umiddelbart, med mindre den nye varen er samme produsent, modell og spesifikasjoner. Isåfall vil jeg tro loven likestiller de to produktene. Ellers, så er det en tolkningssak. "Forventet på lager" er likevel et estimat. Jeg vil tro at du 30 dager etter dette vil kunne begynne å klage litt, og kanskje 60 dager etter "forventet" kan kreve heving. Kanskje... Det er mulig det finnes tolkninger på forbrukerklageutvalget sine sider, de har søkemulighet i gamle saker. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. juni 2021 Del Skrevet 24. juni 2021 Axefjord skrev (5 timer siden): https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_2 Du kan kreve oppfyllelse med "samme" produkt. Om ikke, så kan du heve kjøpet, og kjøpe det nye produktet som dekningskjøp, og kreve erstatning for ekstra kostnader til dekningskjøpet. Du bør kontakte bedriften først, spør pent om de ikke kan sende det "nye" produktet. Om de ikke vil, så kan du nevne at du vurderer dekningskjøp, og at de er ansvarlig for forskjellen i pris. https://www.jusstorget.no/glossary/dekningskjop/ Du glemte det "viktigste" Sitat Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Det er mangel på deler i hele verden. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 24. juni 2021 Del Skrevet 24. juni 2021 (endret) 1 hour ago, Dubious said: Du glemte det "viktigste" Det er mangel på deler i hele verden. De har samme eller tilsvarende produkt på lager! Edit: Ja, det kostet nok mer i innkjøp for butikken. Men ulempen for butikken skal veies mot ulempen til kunden. Og det skal MYE til for at butikken lovlig kan la være å levere. Endret 24. juni 2021 av Axefjord Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. juni 2021 Del Skrevet 24. juni 2021 Axefjord skrev (1 minutt siden): De har samme eller tilsvarende produkt på lager! TS sier så, men vi har ikke sett noe bevis. Lenke til kommentar
asimov Skrevet 24. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2021 De har et produkt fra samma produsent med bare litt annet serienummer men også 2 andre tilsvarende produkter fra andre produsenter, men jeg vill ikke kreve noe jeg ikke har rett på, men er jo gått 60dager nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå