Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Yrkesbil - lover/regler?

Ongen

Anbefalte innlegg

Hei

Prøver og lete litt rundt på nett, men vanskelig og finne fram i en jungel av skatteregler som dukker opp i steden for det jeg ønsker svar på... 

Tingen er følgende:

Jeg startet i ny jobb for noen måneder siden, jeg er en ute tekniker og har en yrkesbil med verktøy og deler som gjør at jeg kan møte opp direkte hos kunder om morgenen. 

Jeg har nå fått beskjed at vasking av bil skal jeg stå og gjøre på fritiden min etter arbeidstid uten noe godtgjørelse for det (håndvask ikke maskin, i så fall må jeg betale det selv) Samme med omlegging av dekk sommer/vinter. 

Dette er en ren yrkesbil, jeg skatter ingenting av den da den kun blir brukt i jobbsammenheng. Jeg kan ikke bruke den etter arbeidstid / i helger / ferier e.t.c.

Jeg mener da at slike ting skal tas i arbeidstiden da jeg ikke jobber gratis. 

Bedriften mener derimot at jeg skal ta det i fritiden da det er en gode... "jeg slipper og betale diesel og bompenger på vei til jobb". (Hvis jeg må møte opp på kontoret en morgen) 

Men jeg mener jo at det ganger bedriften mer enn meg, jeg kan som sagt møte opp hos kunder direkte på morgenen så bedriften sparer jo tid der / jeg er mer effektiv i løpet av arbeidsdagen. Det hender også at jeg får bakvakt i helger / på kveldstid / helligdager og det vil jo gange bedriften enda mer igjen da dem slipper og betale utrykkning / lønn ifra jeg hadde f.eks tatt buss til kontoret for og hente bil for så og dra ut til kunde og så ta buss hjem igjen. Hadde fort blitt 2 timer bare i reisetid for og hente/levere bil. 

Så bedriften er jo den "store vinneren" uansett i denne situasjonen, for min del er det jo det samme om jeg må parkere på kontoret for så og møte opp der hver morgen eller om jeg drar direkte ut til kunde. Stiller meg ganske likegyldig der.