Gå til innhold

Tesla åpner Oslos største hurtigladestasjon – prøver å berolige kunder før laderne åpnes for alle


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (32 minutter siden):

Du er inne på noe der. Folk kjefter og smeller om at Tesla er noen egoistiske idioter, mens realiteten nok er at (spesielt) Tysk industri forsøker alt i sin makt for å forsinke overgangen til elektrisk mobilitet. Først var det å juge om reele utslipp, så var det å forsøke å få lovgivning til å favorisere ice, deretter var det å forsøke å diskrediterer elbil som et realt alternativ, for så å si at nåværende løsninger er dårlige og at Ionity skulle gjøre alt så mye bedre. Man kan gjerne synes Musk er en tulling, men i det minste viser Tesla handlingskraft der hvor andre viser til unnskyldninger.

Makan til ræl.

Har du eksempler på at VAG, den bilprodusenten i verden som satser mest på elektrisk, kjemper mot elbiler?

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, uname -i said:

Du kaster hvertfall ikke bort tiden på å begrunnne eller dokumentere fyllerælet ditt.

En kaster ikke bort tiden på å forsøke å overbevise mennesker som tror at jorden er flat med fakta. På lik måte som at noen heller ikke tror på månelanding, vaksine eller som tror at 5G er en form for kontrollmekanisme. Noen ting er så selvsagte og veldokumenterte at det har ingen hensikt å bekrefte dette. Dette vet du like godt som meg, så enten troller du, eller så anbefaler jeg deg å heve blikket. 

Edit 13.01: Du forstår utmerket godt at første setning er et eksempel. Jeg poengterer hvor latterlig det er å være i fornektelse for at Tysk industri har slept beina etter seg i utviklingen av elbiler, og sammenlikner fornektelsen med å være like fjern som jorda er flat - folka osv. Det er intet problem å hente opp xx antall rapporter, artikler mm. som bekrefter dette, men din historikk tilsier at du aldri er mottakelig for å vurdere motargumenter som hverken saklige eller å inneha verdifull informasjon. En velger sine kamper, og da velger jeg heller å snakke med folk som faktisk argumenterer frem og tilbake, som kan lære meg og som kanskje kan lære noe av meg. Samtaler er ikke statiske, ei er mennesket. Et lite tips fra meg til deg. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Oklo said:

Hmm... Interessant. Kan du forklare hvordan man kan løse dette uten en større softwareutviklingsjobb? Du skjønner, i min daglige jobb, i IT-bransjen, høres dette ut som en utviklingsjobb som må ta en god del hensyn til sikring av data, lovlighet på tvers av landegrenser, oppetidskrav, fremtidsrettet arkitektur, sånn at ikke grunnpillarene i løsningen må byttes om tre år, generell sikkerhet, osv. Siden dette er så lett og bare krever en QR-kode kan du kanskje lage prototype på løsningen og prøve å selge inn til Tesla? Husk å få med integrasjonen mot det de allerede har for Tesla-kunder. Det er absolutt ikke sikkert at det er fornuftig å få de andre kundene inn i samme system, ettersom eksisterende system sikkert har mye overhead for håndtering av selve bilen.

Det som driver disse som messer om hvor ille Tesla er og ikke minst deres "lukkede" ladenettverk er kun irrasjonelt hat.
Sverreb skriver likevel gjennomtenkte poster, men akkurat her er jeg enig med deg at de nok ikke er så veldig rasjonelt gjennomtenkt.
Det hadde vært fint om det var så enkelt å åpne opp for alle elbiler, men da må faktisk tradisjonelle fossilprodusenter og ikke minst oljebransen/myndigheter ta inn over seg at de faktisk må bidra, ikke "konkurere" (les:motarbeide) det Tesla på kort tid har klart å få til.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

En kaster ikke bort tiden på å forsøke å overbevise mennesker som tror at jorden er flat med fakta. På lik måte som at noen heller ikke tror på månelanding, vaksine eller som tror at 5G er en form for kontrollmekanisme. Noen ting er så selvsagte og veldokumenterte at det har ingen hensikt å bekrefte dette. Dette vet du like godt som meg, så enten troller du, eller så anbefaler jeg deg å søke ny viten. 

Jeg har aldri og da mener jeg i 0 tilfeller, sett deg komme med noe som helst faktabasert argumentasjon som henger på greip. Det er bare ræl og stråmenn. "Så du tror ikke på månelandingen du?" Bare fordi dette forvirrede rælet ditt møter bittelitegrann saklig motstand.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
avo skrev (14 timer siden):

Enda godt det bare er strøm, og såpass intelligente løsninger at bil og lader kommuniserer så ikke laderen pøser på med 250kW om du bare dytter inn en ståltråd i kontakten.

Er det ikke skjønt med noe så trygt som strøm, så vi kan plassere laderne i p-hus.

Det hadde ikke vært mulig med en bensinstasjon.

Godt poeng! Skjer det noe (sprinkler utløser, røykdetektor utløser, elektriske feil eller andre ting) så kan energitilførselen kuttes på millisekunder. Så enkelt er det ikke med en bensinstasjon, gasstasjon eller lignende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (5 timer siden):

Ja, selv jeg somTesla kunde synes at dette går litt langt nå.  Ved endel kjøpesenter  har også Tesla laderene fått en svært dominerende plassering. Faktisk kan det bli vanskellig for Tesla å øke ladehastigheten mer, for da rekker ikke folk å handle eller spise. Da mister vel også kjøpesenterene interessen.

Hadde jeg driftet et kjøpesenter ville jeg satt som premiss for å etablere hurtigladere i kjøpesenterets parkering at ladekundene får fornuftig tid til å handle. I praksis krevd at ladingen begrenses til 50 kW eller deromkring. Med en ladeeffekt på over 200 kW vil ikke kjøpesenteret få mersalg og da er det bedre om laderne står et sted de ikke opptar betalende kunders parkeringsmuligheter.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ladestasjonsnetteverket og prisene for lading blir virkelig et av de viktigste punktene for meg nå nå jeg skal kjøpe elbil. Jeg har mest lyst på en Ioniq 5 eller en Enyaq, men Ionity-prisene og det mer sporadiske nettverket får den spartanske Tesla model Y til å fremstå som det eneste kloke valget for byfolk som primært lader på ladestasjoner og ikke på privat lader... :( Kan noen overbevise meg om å endre mening?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Hadde jeg driftet et kjøpesenter ville jeg satt som premiss for å etablere hurtigladere i kjøpesenterets parkering at ladekundene får fornuftig tid til å handle. I praksis krevd at ladingen begrenses til 50 kW eller deromkring. Med en ladeeffekt på over 200 kW vil ikke kjøpesenteret få mersalg og da kan laderne like gjerne stå et annet sted.

Hvor lang tid trenger du på å handle, da? Min bil er riktignok en "gammel" Tesla, men de gangene jeg er og besøker familie i Trøndelag stopper jeg alltid på Magneten på Levanger for å lade bilen klar for oppholdet (liker ikke å "snylte" strøm av familien). Da går jeg inn på kjøpesenteret der og handler mellom en halvtime og tre kvarter hver gang. -Og det er definitivt mersalg, jeg hadde helt klart ikke stoppet der ellers. Det har hendt at jeg har vært der lenger enn jeg trenger å lade, da er det jo bare å gå ut og flytte bilen til et annet sted på parkeringen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hadde jeg driftet et kjøpesenter ville jeg satt som premiss for å etablere hurtigladere i kjøpesenterets parkering at ladekundene får fornuftig tid til å handle. I praksis krevd at ladingen begrenses til 50 kW eller deromkring. Med en ladeeffekt på over 200 kW vil ikke kjøpesenteret få mersalg og da er det bedre om laderne står et sted de ikke opptar betalende kunders parkeringsmuligheter.

Enig. 22kW er optimalt her, og det kunne fint vært Tesla ladere med Tesla eiere som fikk stå gratis, mot andre som betalte noen kroner i ladingen. Formålet må være at flest mulig penger blir værende i handlesenteret, der ladetilbudet er et trekkplaster. Nå fungerer det jo omvendt, der man designer ladetilbudet for å få folk til å måtte løpe inn og ut iløpet av 30 minutter. Er jo nesten bedre å droppe ladetilbudet, og heller gi avslag på parkering for elbiler. Det hadde gitt en bedre effekt. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Hallvis88 said:

Ladestasjonsnetteverket og prisene for lading blir virkelig et av de viktigste punktene for meg nå nå jeg skal kjøpe elbil. Jeg har mest lyst på en Ioniq 5 eller en Enyaq, men Ionity-prisene og det mer sporadiske nettverket får den spartanske Tesla model Y til å fremstå som det eneste kloke valget for byfolk som primært lader på ladestasjoner og ikke på privat lader... :( Kan noen overbevise meg om å endre mening?

Jeg har eid en Tesla i fem år, og er ekstremt godt fornøyd! -Men når det gjelder lading "på gata", kan du strengt tatt kjøpe det du har mest lyst på. "Hjemmelading" foregår som regel på kveldstid/natt, og da finnes det i de fleste store byer (untatt Trondheim, kanskje) ladere der du kan stå over natten til en fornuftig pris. Lading utenfor sånne ladesteder vil dreie seg om de dagene i året du kjører mer enn de 30-40 milene den nye bilen klarer. -Og for "folk flest" er ikke det spesielt ofte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oklo skrev (2 minutter siden):

Hvor lang tid trenger du på å handle, da? Min bil er riktignok en "gammel" Tesla, men de gangene jeg er og besøker familie i Trøndelag stopper jeg alltid på Magneten på Levanger for å lade bilen klar for oppholdet (liker ikke å "snylte" strøm av familien). Da går jeg inn på kjøpesenteret der og handler mellom en halvtime og tre kvarter hver gang. -Og det er definitivt mersalg, jeg hadde helt klart ikke stoppet der ellers. Det har hendt at jeg har vært der lenger enn jeg trenger å lade, da er det jo bare å gå ut og flytte bilen til et annet sted på parkeringen. 

Hadde jeg driftet et kjøpesenter ville jeg sagt en times tid. Begrenser man effekten til 50 kW så ville svært mange ladekunder brukt mellom 0,5 og 1,5 time (med majoriteten rundt 1 time). Folk som bor i nærområdet og bare trenger noen få kWh vil nok fortrinnsvis lade billigere hjemme og dermed benytte parkering uten lademulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Hadde jeg driftet et kjøpesenter ville jeg satt som premiss for å etablere hurtigladere i kjøpesenterets parkering at ladekundene får fornuftig tid til å handle. I praksis krevd at ladingen begrenses til 50 kW eller deromkring. Med en ladeeffekt på over 200 kW vil ikke kjøpesenteret få mersalg og da er det bedre om laderne står et sted de ikke opptar betalende kunders parkeringsmuligheter.

Enig i att 22 kW ladere hadde vært det viktigste, og de kunne atpåtil være "nøytrale" til hvilke biler som fikk ladet.

Men her er to ting som fort glemmes, men skal starte med å påpeke at dette er ikke et kjøpesenter disse plassene er tilknyttet, men kontortårn. Og at på til rett ved tinghuset. Altså er det i seg selv ikke poeng å holde på alle kundene, da det å betjene flest mulig er vel så viktig.

Men her er to viktige punkter:

1) Mange Tesla-kunder, i likhet med Apple-kunder, er folk som er flinke til å bruke penger. Det er et poeng i seg selv å trekke til seg denne kjøpergruppen.

2) Tesla sørger for publisitet, som i kombinasjon med nr. 1 gjør dette ekstra attraktivt.

Men klart, sett opp mot at dette ikke er et kjøpesenter, så er vel poenget mer å få en leverandør som dekker kostnadene, og de kan reklamere for laderne. Hadde f.eks. BKK ønsket å smekke opp masse ladere, så hadde sikkert de og fått lov til dette. Og BKK hadde vel vært mer for å smekke opp "destinasjonsladere" og færre lynladere. Men uansett fint å dekke opp begge type bilisters behov.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus said:

Enig. 22kW er optimalt her, og det kunne fint vært Tesla ladere med Tesla eiere som fikk stå gratis, mot andre som betalte noen kroner i ladingen. Formålet må være at flest mulig penger blir værende i handlesenteret, der ladetilbudet er et trekkplaster. Nå fungerer det jo omvendt, der man designer ladetilbudet for å få folk til å måtte løpe inn og ut iløpet av 30 minutter. Er jo nesten bedre å droppe ladetilbudet, og heller gi avslag på parkering for elbiler. Det hadde gitt en bedre effekt. 

Dere glemmer forutsetningene her. Nemlig NÅR er det folk bruker hurtig/lynlader, som tross alt koster en del mer enn vanlig hjemmelading. Hurtiglading brukes i utgangspunktet når du er ute på lengre tur. Typisk vil man på lengre turer stoppe for å spise, noe som kan gavne spisestedene på kjøpesenteret. Ofte skal man et sted, hvor man enten skal besøke noen, eller være på en hytte eller lignende. I begge tilfeller kan jeg tenke meg mange grunner til at man mot slutten av turen gjerne vil handle litt. Noen ganger kan et kjøpesenter også være et avbrekk i kjøringen. Hvor mye kjøpesentrene tjener på dette, er ikke lett å estimere uten mer håndfaste data, men personlig stopper jeg gjerne der det er et kjøpesenter når jeg først skal lade, rett og slett fordi der kan jeg få unna ting jeg allikevel må stoppe for å gjøre. -Og hvis flere er som meg, er det ikke sikkert dette er så dumt for senterene. De har i alle fall tydeligvis beregnet at det lønner seg, ellers hadde de vel ikke åpnet for det.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (4 minutter siden):

Enig. 22kW er optimalt her, og det kunne fint vært Tesla ladere med Tesla eiere som fikk stå gratis, mot andre som betalte noen kroner i ladingen. Formålet må være at flest mulig penger blir værende i handlesenteret, der ladetilbudet er et trekkplaster. Nå fungerer det jo omvendt, der man designer ladetilbudet for å få folk til å måtte løpe inn og ut iløpet av 30 minutter. Er jo nesten bedre å droppe ladetilbudet, og heller gi avslag på parkering for elbiler. Det hadde gitt en bedre effekt. 

Enig? Jeg er uenig. 22 kW insinuerer 3-fase 32A AC, noe bare noen få biler støtter og selv da ville det gått så tregt at mange måtte ventet 2-4 timer. For alle de bilene som ikke støtter 22 kW ville ladetida blitt ennå lengre. Det er ikke kundevennlig og er ikke noe trekkplaster.

Med 50 kW DC ville ladetida i verste fall nærmet seg 2 timer, mens de aller fleste ville ladet seg ferdig på rundt 1 time. Dette er et godt kompromiss mellom kundevennlighet og mersalg for kjøpesenteret. Da rekker man en runde i matbutikken og føler et moderat press for å slå i hjel litt mer tid med enten en runde innom klesbutikker, elektrokjeder, eller sette seg ned på en café. Blir ladetida fra 3-4 timer og oppover så blir det en vanvittig tvangstrøye folk styrer unna og heller stikker til nærmeste hurtiglader sånn at kjøpesenteret går glipp av den omsetninga.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Simen1 said:

Hadde jeg driftet et kjøpesenter ville jeg sagt en times tid. Begrenser man effekten til 50 kW så ville svært mange ladekunder brukt mellom 0,5 og 1,5 time (med majoriteten rundt 1 time). Folk som bor i nærområdet og bare trenger noen få kWh vil nok fortrinnsvis lade billigere hjemme og dermed benytte parkering uten lademulighet.

-Og hadde effekten vært begrenset til 50 kW, hadde i alle fall ikke jeg stoppet der med mindre det var en helt spesifikk grunn til at jeg måtte innom et kjøpesenter på turen. Det finnes jo ladere lenger borti veien som kan gi meg det dobbelte, så da får jeg heller spise pølse på en bensinstasjon. Ofte kan man også gå på en matbutikk i nærheten av ladere, så sparte man den kjøpesenterturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 minutt siden):

Dere glemmer forutsetningene her. Nemlig NÅR er det folk bruker hurtig/lynlader, som tross alt koster en del mer enn vanlig hjemmelading. Hurtiglading brukes i utgangspunktet når du er ute på lengre tur. Typisk vil man på lengre turer stoppe for å spise, noe som kan gavne spisestedene på kjøpesenteret. Ofte skal man et sted, hvor man enten skal besøke noen, eller være på en hytte eller lignende. I begge tilfeller kan jeg tenke meg mange grunner til at man mot slutten av turen gjerne vil handle litt. Noen ganger kan et kjøpesenter også være et avbrekk i kjøringen. Hvor mye kjøpesentrene tjener på dette, er ikke lett å estimere uten mer håndfaste data, men personlig stopper jeg gjerne der det er et kjøpesenter når jeg først skal lade, rett og slett fordi der kan jeg få unna ting jeg allikevel må stoppe for å gjøre. -Og hvis flere er som meg, er det ikke sikkert dette er så dumt for senterene. De har i alle fall tydeligvis beregnet at det lønner seg, ellers hadde de vel ikke åpnet for det.

For min del så gir det mer mening å holde hurtiglading inn og ut av byene, og ikke midt i byen. I byene så kjører man jo for å være der ei stund som regel, så da holder det med lavere ladehastighet. 50kW eller 22kW mener jeg er nok i massevis for å ta seg hytte-handelen og matbiten hvis man faktisk gjør den delen midt i en by på vei videre. Det å ha 200kW lading på et sted hvor "stedet" ønsker at du tilbringer tid der gjør jo bare at man ønsker å ta gjøremål som kun krever maks ei halvtime. Hva slags type mat kjøper du for 30 minutter pause mot hva slags type mat kjøper du om du uansett setter av 1-2 timer for pausen, og hva er kostnadene dem i mellom normalt sett? Fastfood vs faktisk ordentlig kokkelert mat.

22-50kW tillater at jeg rekker å kjøpe en ordentlig middag til hele reisefølget. 200kW betyr ei pølse eller vaffel og ut så kjapt som mulig. 

22-50kW = Kjøpesenter.
200kW = Bensinstasjon. 
imo. 

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Enig? Jeg er uenig. 22 kW insinuerer 3-fase 32A AC, noe bare noen få biler støtter og selv da ville det gått så tregt at mange måtte ventet 2-4 timer.

Vi bygger infrastruktur for å møte fremtidens behov, ikke gårsdagens. Du er uenig fordi bilflåten ikke støtter 22kW i stor nok grad. Jeg antar altså at det vil forhåpentligvis være mer og mer vanlig at elbiler støtter 22kW, enn at det blir motsatt. 

 22kW ville i all hovedsak vært nok for å dra de siste få kilometerne til hytta, hjem eller hva det skulle være etter en langtur, så jeg ser heller ikke noe vits i at ladeinfrastruktur på et kjøpesenter formes for å lade elbiler til 100% SoC. Det vil være unntaket for enkelte som liker å trave rundt og betale svært mye for ladingen sin isåfall i denne sammenhengen.
 
 Uansett var ikke poenget at 22kW er optimalt. Det var et eksempel i sammenligningen mot 200kW hurtigadling. 200kW er for kjapt, og 22kW kan kanskje være litt for tregt, der 22-50kW er kanskje bedre å si. 

 

Simen1 skrev (13 minutter siden):

Med 50 kW DC ville ladetida i verste fall nærmet seg 2 timer, mens de aller fleste ville ladet seg ferdig på rundt 1 time. Dette er et godt kompromiss mellom kundevennlighet og mersalg for kjøpesenteret.

Jepp, altså er vi enig. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus said:

For min del så gir det mer mening å holde hurtiglading inn og ut av byene, og ikke midt i byen. I byene så kjører man jo for å være der ei stund som regel, så da holder det med lavere ladehastighet.
 

Det er jeg ikke direkte uenig i, men det kommer sikkert av at jeg ikke helt klarer å se når man trenger disse laderne inne på et parkeringshus midt i Oslo. Dersom det faktisk er et behov noen har, så er det greit nok, men jeg ser ikke for meg at jeg får bruk for hurtiglader inne på et parkeringshus.
 

Quote

50kW eller 22kW mener jeg er nok i massevis for å ta seg hytte-handelen og matbiten hvis man faktisk gjør den delen midt i en by på vei videre. Det å ha 200kW lading på et sted hvor "stedet" ønsker at du tilbringer tid der gjør jo bare at man ønsker å ta gjøremål som kun krever maks ei halvtime. Hva slags type mat kjøper du for 30 minutter pause mot hva slags type mat kjøper du om du uansett setter av 1-2 timer for pausen, og hva er kostnadene dem i mellom normalt sett? Fastfood vs faktisk ordentlig kokkelert mat.

22-50kW tillater at jeg rekker å kjøpe en ordentlig middag til hele reisefølget. 200kW betyr ei pølse eller vaffel og ut så kjapt som mulig. 

Det er helt sikkert variasjoner på hvordan folk tenker, og det er store forskjeller på hvor lang tid det tar å lade. Dere nevner 30 minutter, mens det i realiteten er svært få biler enda som lader 10-80% på en halvtime. Uansett ville jeg foretrukket en lader som jeg VET vil rekke å fylle den rekkevidden jeg trenger mens jeg spiser og handler, for så å flytte bilen hvis jeg trenger med tid. Alternativt, å henge på en 50 kW lader (som Simen nevnte over her, er det meget begrenset hvor mange som kan lade på 22 kW), og så risikere at bilen ikke er ferdig når jeg kommer ut er en komplett "no go". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...