Gå til innhold

Tesla åpner Oslos største hurtigladestasjon – prøver å berolige kunder før laderne åpnes for alle


Anbefalte innlegg

Oklo skrev (4 minutter siden):

Hva? Jeg gir dere en klar beskrivelse av at dette antakelig er for dyrt for satsningen til de store, og da lurer du på hvorfor de små, nystartede ikke har hoppet på? Der sliter jeg med logikken, gitt. Mener du at nyoppstartede selskaper har god råd?

Nei, poenget er hele tiden å lande ved konklusjonen om at villkårene ikke er designet for å noen sinne bli tatt i bruk, slik de ble lagt ned originalt. Enden på visa blir nok at Tesla åpner opp nettverket, og ikke at noen andre får tilgang mye tidligere enn andre inkludert ulempene man eventuelt måtte signert under.  

 

Oklo skrev (5 minutter siden):

Xpeng har vel ikke tatt noen "giftpil"? Har de de ladekontaktene sverreb hevder er en del av "giftpila"? Det de har, er at de har brukt mange av Tesla sine åpne patenter, og ikke blitt saksøkt for bruk av ett eneste av de åpne patentene.

Poenget der var at Xpeng's vektskål angående risiko ikke er særlig stor ved å ta det valget som en ny bedrift. Når de altså gjør dette men fremdeles ikke får tilgang til ladenettverket, så kan man jo skrive bort årsaker som kanskje krevde 100% elbilproduksjon for å få tilgang f.eks. 

Når 0% har bitt på muligheten, så må en klare å nå en grei konklusjon. Det å bli del av ladenettverket har ikke vært fordelaktig for noen, selv om ladenettverket inkluderer nok fordeler til å legge lysten rimelig høy - skulle en anta. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, Oklo said:

Jeg tror du blander kortene litt her. I den største delen av saken snakker de om at de ønsker å dele patentene for SuperCharger, for å la andre bygge sine egne SuC-varianter. I den andre delen spør journalisten om åpning av nettverket, hvor Musk sier at de må kunne akseptere opp til 135 kW, og at de må kunne akseptere forretningsmodellen til Tesla, hvor man ikke tar betalt per ladesesjon. (Dette var jo før de begynte å ta betalt selv.) Så kan man selvfølgelig tolke (slik folk elsker å tolke Musk) i om "so any car needs to meet the Supercharger standard" betyr andre ting, som ladeport, portplassering og sånt, men siden han blir spurt om patentene og svarer med ladehastighet, tolker jeg det ikke som et krav om samme plugger.

Hvis du leser litt lengre ned finner du: "Tesla's PR people have been in touch to clarify a couple of things. Firstly, although the company is indeed offering to share its charging and adapter specifications with other manufacturers, on the conditions described above, this won't necessarily involve sharing patents." (min uthev.). Med adapter forstår jeg den fysiske pluggen. Jeg har vansker med å se noen grunn til å dele det men mindre man skal faktisk være kompatibel. Påstanden tesla ga: "The intent of the Supercharger network is not to create a walled garden. " må jo også forstås dithen at det de snakket om var å dele adgang til selve laderne, ikke bare fortelle andre hvordan de skal bygge sine egne (Det var knappes noe de trengte tesla til). 

34 minutes ago, Oklo said:

Tja, med en omsetning i 2011 på $204.242 til en omsetning i 2014 på $3.198.356 ifølge 10-K'ene

Uten å påstå at jeg er noen økonom, så mener jeg å minnes at det var et betydelig bedre klima for investeringer i årene etter finanskrisen enn i (I.e. 2009-2011) enn i  2014, også kjent som året med oljekrakket som ga en nedkjøling av økonomien som vedvarte til ut i 2016. 

38 minutes ago, Oklo said:

Ok, dette virker det som at du kan bedre enn meg, men jeg synes fremdeles det høres ekstremt søkt ut at Tesla skulle invitert noen til å delta i ladenettverket deres, men stikke kjepper i hjulene ved å ha vanvittige patentkrav.

De ble faktisk kritisert da de åpnet sin første superlader, og i de miljøene som gjerne først adopterte slikt som tesla var det en betyddelig kontingent at IT folk og tilsvarende som var temmelig vare for lukkede systemer. Se f.eks: https://www.greencarreports.com/news/1068292_tesla-confirms-rapid-charging-corridor-between-la-and-sf

Så å ha et ønske om å skjønnmale noe som lett blir sett på som en negativ utvikling er knappest noe som er ukjent i forretningslivet. 

Så kan det jo også hende at slik det gjerne har vært med den ledelsen tesla har at halvbakte ideer lanseres før man raskt finner ut at de ikke vil gjennomføre de likevel, men unnlater å si det rett ut.

Lenke til kommentar
Covido skrev (På 25.6.2021 den 12.28):

Risikoen er selvfølgelig liten, om ikke hadde de ikke fått lov til å bygge. Flere floskler? 

Man har analysert alt? 😂 Er det standardsvaret etter alle ulykker? 

Nå skjønner jeg ikke hva du maser om. Dette er allerede undersøkt. Risikoen er minimal. Det er mye større risiko forbundet med å la fossilbiler parkere i et parkeringsanlegg. Ferdig med det.

Så får du skrike mot forskning og fakta så mye du bare vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 25.6.2021 den 13.13):

MDGs ungdomsparti tar til orde for å sperre ute også elbiler fra bysentrum nå

Link?

Edit: Ah, det er saken der de ikke sa noe om å sperre ute elbiler, men om å redusere antall biler i sentrum. Reduksjon er ikke det samme som å eliminere. Har du gått i skole hos løgn-Vedum?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 26.6.2021 den 7.58):

Det skulle jo ikke vært lov i utgangspunktet å sette opp en lader som kun er beregnet for ett bilmerke. Det er jo fullstendig idioti. "Nei denne bensinpumpa får du bare lov å bruke om du kjører Mercedes".

Godt at det går riktig vei i det minste.

EDIT:
Bare med Tesla trafikk til disse laderne i dette parkeringshuset kommer det til å bli herlige køer med Tesla :D.
Jaja, en herlig politikk som går rett i lommene til de rikeste - som også daglig bruker dette parkeringshuset.

De rikeste? Teslaer eies stort sett av helt vanlige folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, hekomo said:

De rikeste? Teslaer eies stort sett av helt vanlige folk.

Jeg vil  si midtre til øvre middelklasse og opp. Man finner ikke mange som må se på prisen på melk som kjører tesla i Norge :) Det er som regel de med litt mer økonomisk spillerom.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jeg vil  si midtre til øvre middelklasse og opp. Man finner ikke mange som må se på prisen på melk som kjører tesla i Norge :) Det er som regel de med litt mer økonomisk spillerom.

Så da sier du at du bare pratet tull da du sa dette kommer de rikeste til gode. Middelklassen er gjerne ikke rike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, hekomo said:

Så da sier du at du bare pratet tull da du sa dette kommer de rikeste til gode. Middelklassen er gjerne ikke rike.

Hvor sier jeg at det kun er de rikeste som kjøper Tesla? Jeg tenkte mer på lokasjonen ikke bilene i seg selv.  Det er ikke hvermansen som leier parkeringsplass i det flotteste parkeringshuset i Oslo sentrum.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 minutter siden):

Nå skjønner jeg ikke hva du maser om. Dette er allerede undersøkt. Risikoen er minimal. Det er mye større risiko forbundet med å la fossilbiler parkere i et parkeringsanlegg. Ferdig med det.

Så får du skrike mot forskning og fakta så mye du bare vil.

Om du ikke skjønner simpelt språk trenger du kanskje ikke delta i en teknisk diskusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Problemet er at innlegget ditt ikke er teknisk, det er bare tomt for fakta.

Det er tydelig at du ikke vet helt hva alt dette kompliserte snakket er for noe. Forsvar av musken blir prioritet 1, koste hva det koste vil :)

Du får plukke opp en bok. Eventuelt delta i diskusjoner på et annet nivå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 28.6.2021 den 18.05):

Det hadde vært naturlig at de som satser først på elektriske biler også ledet an på standardiseringen, og ikke kommer slepende etter ja. Som sagt alle kan delta og og være med på å drive standardene.

Tesla hadde mer enn nok med å bare overleve og klare det "umulige" - produsere sin første bil fra bunnen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 timer siden):

Jeg vil  si midtre til øvre middelklasse og opp. Man finner ikke mange som må se på prisen på melk som kjører tesla i Norge :) Det er som regel de med litt mer økonomisk spillerom.

M.a.o. helt vanlige gjennomsnitts nordmenn. Det finnes selvfølgelig fattige her også, men det er laaangt fra normalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, oophus said:

Nei, poenget er hele tiden å lande ved konklusjonen om at villkårene ikke er designet for å noen sinne bli tatt i bruk, slik de ble lagt ned originalt. Enden på visa blir nok at Tesla åpner opp nettverket, og ikke at noen andre får tilgang mye tidligere enn andre inkludert ulempene man eventuelt måtte signert under.  

Ja, det er også sånn jeg leser "poenget" ditt, å lete etter måter å få fakta til å passe med din forestilling om hvordan Tesla har valgt å gjøre dette. -For logikken er i alle fall ikke til stede!

Quote

Poenget der var at Xpeng's vektskål angående risiko ikke er særlig stor ved å ta det valget som en ny bedrift. Når de altså gjør dette men fremdeles ikke får tilgang til ladenettverket, så kan man jo skrive bort årsaker som kanskje krevde 100% elbilproduksjon for å få tilgang f.eks. 

Vi har vel ingen indisier som tilsier at Xpeng har prøvd å få tilgang til nettverket til Tesla? Det høres veldig merkelig ut om Tesla skulle se på produsentene, og se at en produsent bruker flere av deres patenter, for så å ringe de og si at "til tross for ChaDeMo-ladeporten skal dere få tilgang til vårt ladenettverk?" -Men med den betydelige risikoen du antyder at Xpeng har tatt, hvordan har det gått, da? Bortsett fra Autopilot (som aldri er frigitt som patent), hvor mange krav / rettssaker har Tesla anlagt mot Xpeng? Kan det være at Tesla faktisk holder ord når det gjelder patentene, og lar andre bruke de?
 

Quote

Når 0% har bitt på muligheten, så må en klare å nå en grei konklusjon. Det å bli del av ladenettverket har ikke vært fordelaktig for noen, selv om ladenettverket inkluderer nok fordeler til å legge lysten rimelig høy - skulle en anta. 

Jeg tror som sagt at det ville blitt dyrt (skulle bare mangle, når du over natten plutselig har tilgang på et ladenettverk som spenner alle de mest interessante markedene for elbiler). At det ikke hadde vært fordelaktig er selvfølgelig mulig, jeg antar at det er økonomer som regner på dette. -Men som sagt, Tesla har ikke hatt behov for å selge tilgang til en pris som for de gir et reelt tap, og jeg går ut fra at deres økonomer har beregnet hvordan en avtale må se ut for at det ikke skal gi store ulemper for Tesla.  I intervjuet sverreb linket til, sier Musk at produsentene må gå inn på deres forretningsmodell, hvor man ikke tar betalt per ladesesjon. Hvor mange tror du hadde gått med på det? (Jeg regner med at det kravet har endret seg etter at Tesla selv begynte å ta betalt for lading, men dette var det opprinnelige kravet.) Tesla stiller ikke det kravet fordi de ønsker å sperre andre ute, de stiller kravet fordi det er sånn de mener det bør være, samt at de sannsynligvis på det tidspunktet ikke hadde noen planer om å implementere betalingsløsninger, som kanskje kunne gjort det vanskeligere å håndtere de bilene de selv hadde produsert.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

M.a.o. helt vanlige gjennomsnitts nordmenn. Det finnes selvfølgelig fattige her også, men det er laaangt fra normalen.

Kommer jo helt an på hvilken Tesla det er snakk om. Model 3 får man fra 349 000, så det kan de fleste med normal økonomi ta seg råd til. Men Model S og X koster jo nå i Porsche-territoriet (Taycan er faktisk billigere enn Model S), så disse to er utvilsomt for den rikere delen av befolkningen.

Lenke til kommentar
15 hours ago, sverreb said:

Hvis du leser litt lengre ned finner du: "Tesla's PR people have been in touch to clarify a couple of things. Firstly, although the company is indeed offering to share its charging and adapter specifications with other manufacturers, on the conditions described above, this won't necessarily involve sharing patents." (min uthev.). Med adapter forstår jeg den fysiske pluggen. Jeg har vansker med å se noen grunn til å dele det men mindre man skal faktisk være kompatibel. Påstanden tesla ga: "The intent of the Supercharger network is not to create a walled garden. " må jo også forstås dithen at det de snakket om var å dele adgang til selve laderne, ikke bare fortelle andre hvordan de skal bygge sine egne (Det var knappes noe de trengte tesla til). 

Ja, det var jo strengt tatt det jeg sa, vel? At dette var svaret på to forskjellige spørsmål som du blander sammen? De hadde tenkt å dele ladeportspesifikasjoner, og som svar på neste spørsmål, ladenettverket skal ikke være en innhegning. Videre i svaret om innhegning, sier han at kravet er at bilene kan lade med inntil 135 kW. Han sier ingenting her om at "-og de må bruke riktig port".
 

Quote

Uten å påstå at jeg er noen økonom, så mener jeg å minnes at det var et betydelig bedre klima for investeringer i årene etter finanskrisen enn i (I.e. 2009-2011) enn i  2014, også kjent som året med oljekrakket som ga en nedkjøling av økonomien som vedvarte til ut i 2016. 

Det er godt mulig. -Men, som vi har brakt på det rene, i 2012, før Model S ble tilgjengelig for salg, levde de på lånte penger fra venner av Elon Musk, etter at de ikke lenger klarte å få mer ut av investorer. I 2014 hadde omsetningen økt med ca. 150% i forhold til 2011 (sammenlikning med 2012 her blir feil, siden omsetning av Model S startet i 2012). I 2014 sto investorene i kø, etter at det hadde vist seg at Tesla solgte alt de klarte å produsere av Model S.
 

Quote

De ble faktisk kritisert da de åpnet sin første superlader, og i de miljøene som gjerne først adopterte slikt som tesla var det en betyddelig kontingent at IT folk og tilsvarende som var temmelig vare for lukkede systemer. Se f.eks: https://www.greencarreports.com/news/1068292_tesla-confirms-rapid-charging-corridor-between-la-and-sf

Så å ha et ønske om å skjønnmale noe som lett blir sett på som en negativ utvikling er knappest noe som er ukjent i forretningslivet. 

Ok, og relevansen er?

Quote

Så kan det jo også hende at slik det gjerne har vært med den ledelsen tesla har at halvbakte ideer lanseres før man raskt finner ut at de ikke vil gjennomføre de likevel, men unnlater å si det rett ut.

Her kan det være at du er inne på noe. Jeg tror at Tesla fant opp sin egen ladeport fordi de ikke fant noe alternativ som ville gi nok hastighet. -Og at de senere så at de burde ha gått for en standard plugg, og da valgte CCS-Mid. Jeg tror at de overhodet ikke vurderte å bli med i standardiseringsarbeide på det tidspunktet. Årsakene er nok det jeg allerede har nevnt med økonomi og tid. Økonomi har vi dekket godt, tidsaspektet var også ekstremt viktig for Tesla, for å overleve, og jeg kan godt se for meg at de regnet med at om de gikk inn i en ladeplugg-standardisering, ville de andre bilprodusentene, som ikke ønsket seg en Tesla i markedet, trenere utviklingen så mye som mulig. Når det gjelder ladenettverket, tror jeg også at det opprinnelig var planlagt av typen "dette må vi ha, hvordan får vi til noe sånt". Hvorpå de faktisk bestemte seg for å bygge ut et helt eget nettverk. Når så ladenettverket faktisk begynte å bli stort, og salget av andre biler led på grunn av mangel på ladestasjoner, tror jeg at de faktisk ønsket å dele med andre. -Men da måtte den delingen gjøres på en måte som ikke var til hinder for Tesla sin egen vekst, eller tok for mye fokus bort fra det de faktisk ønsket å drive med, som var å utvikle og produsere biler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 time siden):

Ja, det er også sånn jeg leser "poenget" ditt, å lete etter måter å få fakta til å passe med din forestilling om hvordan Tesla har valgt å gjøre dette. -For logikken er i alle fall ikke til stede!

Logikken må jo følge det som faktisk har skjedd i ettertid? Så lenge 0 firma, gammelt som nytt har hoppet på muligheten, så sier vel det nok av villkårene? 

Oklo skrev (1 time siden):

Men med den betydelige risikoen du antyder at Xpeng har tatt, hvordan har det gått, da?

Jeg sier det motsatte. Xpeng er et firma som ikke har hatt egne patenter. Ergo er risikoen for å utnytte noen av Tesla's patenter minimal i forhold til f.eks om BMW gjorde det samme. Spørsmålet en må stille seg er jo hvorfor Xpeng ikke samtidig hoppet inn i nettverket til Tesla når de uansett inn mot fremtiden må dele sin R&D og patenter med Tesla? 

Oklo skrev (1 time siden):

Jeg tror som sagt at det ville blitt dyrt (skulle bare mangle, når du over natten plutselig har tilgang på et ladenettverk som spenner alle de mest interessante markedene for elbiler).

Enten for dyrt, eller for dårlige villkår generelt sett. Så enden på visa blir at ingen hopper inn, men at Tesla åpner opp for alle istedenfor. 

Oklo skrev (1 time siden):

-Men som sagt, Tesla har ikke hatt behov for å selge tilgang til en pris som for de gir et reelt tap, og jeg går ut fra at deres økonomer har beregnet hvordan en avtale må se ut for at det ikke skal gi store ulemper for Tesla.

Ulempene for Tesla melder seg på når konkurransen øker. Det generelle nettverket har en mye større utviklingsfart enn SuC nettverket, og stønader som Tesla tidligere hadde enklere tilgang til blir snerpet inn grunnet villkår for å få pengene. Det er jo ikke slik at det å slippe til f.eks Xpeng hadde kostet Tesla noe særlig om Xpeng valgte å utnytte ladehardware fra Tesla? Det ville jo bare gitt ekstra inntekter i både HW og større utnyttelsesgrad i nettverket. Ulempen er stort sett kun argumentet med at Tesla har et eget lukket nettverk, som ofte utnyttes inn mot salg. Dog det argumentet forsvinner uansett før eller siden. Så sånn sett har Tesla gått glipp av inntekter mens de har hatt ei ledelse. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (24 minutter siden):

Kommer jo helt an på hvilken Tesla det er snakk om. Model 3 får man fra 349 000, så det kan de fleste med normal økonomi ta seg råd til. Men Model S og X koster jo nå i Porsche-territoriet (Taycan er faktisk billigere enn Model S), så disse to er utvilsomt for den rikere delen av befolkningen.

Vel, 4 av 5 bilkjøp i Norge er bruktbilkjøp. Brukte model S koster fra ca 200 000 og X fra ca 450 000. Svært mye rekkevidde for pengene, men teknisk og garantimessig er det jo litt blandede drops. Man får selvsagt ikke siste skrik i Tesla-teknologi for den prisen men det trenger man kanskje heller ikke når man vurderer andre bilmerker og en "lavere" modell fra Tesla.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kajac said:

Kommer jo helt an på hvilken Tesla det er snakk om. Model 3 får man fra 349 000, så det kan de fleste med normal økonomi ta seg råd til. Men Model S og X koster jo nå i Porsche-territoriet (Taycan er faktisk billigere enn Model S), så disse to er utvilsomt for den rikere delen av befolkningen.

Nja, fullt så enkelt er det vel ikke. Jeg er delvis enig, og du KAN kanskje få billigste Taycan for mindre enn billigste Model S, men i real-life er jo da Taycan fullstendig ribbet for utstyr, mens de eneste tilvalgene du har på Tesla er selvkjøring og felger og lakk.

Prisen på Model S er vel nå så vidt lavere enn den var da jeg kjøpte for fem år siden. Riktignok kjøpte jeg en med kortere rekkevidde, til ca. 750.000, mens den modellen som tilsvarer den de selger i dag den gangen lå i overkant av 850.000, men da med noe mindre utstyr enn du får til den prisen i dag.

-Men at det er få med inntekt under middels som har/tar seg råd til helt ny Model S er nok riktig. Det jeg misliker med den teksten som sto opprinnelig:

16 hours ago, hekomo said:

Jaja, en herlig politikk som går rett i lommene til de rikeste - som også daglig bruker dette parkeringshuset.

-Er at dette er stigmatiserende, og villedende. Hvilken politikk er det som "går rett i lomma på de rikeste"? Elbilpolitikken? Den er jo tilgjengelig for alle som har råd til å kjøpe ny bil. Ettersom målet er å få flere elbiler inn i markedet, også for senere bruktbilkjøp, er det nødvendigvis nybiler det må gjelde for. Hvis det menes "politikken" om å bygge ladere i et dyrt parkeringshus, går jeg ut fra at dette er en avtale mellom de to kommersielle aktørene Tesla og OnePark, som drifter parkeringen. Det er da ikke "politikk" som sådan, men en ren forretningsavtale.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Kommer jo helt an på hvilken Tesla det er snakk om. Model 3 får man fra 349 000, så det kan de fleste med normal økonomi ta seg råd til. Men Model S og X koster jo nå i Porsche-territoriet (Taycan er faktisk billigere enn Model S), så disse to er utvilsomt for den rikere delen av befolkningen.

Og nettopp derfor kan man ikke generalisere sånn. Det finnes jo en Tesla for (omtrent) enhver lønnsslipp. De finnes også på bruktmarkedet.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...