Mathias Klingenberg Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Tesla åpner Oslos største hurtigladestasjon – prøver å berolige kunder før laderne åpnes for alle Lenke til kommentar
Covido Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Mye elektrisk energi samlet på et lite sted innendørs, med fri tilgang for Ola Nordmann. Hadde vært interessant om TU kunne finne ut hvordan man har analysert og planlagt for branntilløp. 2 Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Tesla kunne tatt 10 kr pr kWh for andre bilmerker. De hadde trolig solgt masse strøm selv med den prisen, og vi hadde vært sikre på at kun de som virkelig trenger strøm, opptar laderne. 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 mrxx skrev (1 minutt siden): Tesla kunne tatt 10 kr pr kWh for andre bilmerker. De hadde trolig solgt masse strøm selv med den prisen, og vi hadde vært sikre på at kun de som virkelig trenger strøm, opptar laderne. NAF har jo fine årlige ladetester. Er jo bare å slenge inn krav om at alle biler som lader kjappere enn Teslas tregeste bil kan få delta i ladenettverket. Ikke målt i peak kW lading selvfølgelig, men målt mellom X og Y prosent state of charge. Er jo noen biler som er kjappere der allerede, og alle elbilene på MEB plattformen ryktes å få minst én oppgradering, der plattformen er designet for å støtte lading opp mot 250kW. Eneste problemet med et slikt krav er at man ville tvunget opp kWh pakker i bilene, siden man må opp et stykke i pakkestørrelse før hastighetene melder seg ved samme nivå. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Flott for Tesla-eiere som skal på besøk til byen, som nå kan få ladet bilen mens de er i møte, eller om de ankommer noe før, siden de vel får "straffetoll" om de ikke flytter bilene etter at ladingen er ferdig. Men synes egentlig plasseringen av laderne så litt klønete ut, ved å komme vel langt inn i feltet. Den burde jo i langt større grad stått akkurat i hjørnet av det oppmålte feltet. De har nok beregnet at det er plass nok, men man risikerer jo nå at alle stiller seg med hjulene på passasjersiden oppå gulstripa til neste felt. 2 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Regne med de har satt opp noen vindmøler rett ved for å forsyne dette? eller er det strøm fra urørt natur Lenke til kommentar
Populært innlegg nessuno Skrevet 23. juni 2021 Populært innlegg Del Skrevet 23. juni 2021 Fantastisk. Mens andre snakker, så gjør Tesla. 9 1 Lenke til kommentar
Nordland Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 1 hour ago, Covido said: Mye elektrisk energi samlet på et lite sted innendørs, med fri tilgang for Ola Nordmann. Hadde vært interessant om TU kunne finne ut hvordan man har analysert og planlagt for branntilløp. Prøvde å søke og det eneste tilfellet jeg fant om brann ved hurtiglader var fra 2016. Uten å ha fasiten ville jeg dermed forventet at en slik analyse sier at det er tryggere enn å parkere bensinbiler på de samme plassene. Betongkonstruksjon og sprinkleranlegg vil uansett forhindre en større hendelse slik som på Sola. 2 Lenke til kommentar
Nordland Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 30 minutes ago, Snowleopard said: Men synes egentlig plasseringen av laderne så litt klønete ut, ved å komme vel langt inn i feltet. Den burde jo i langt større grad stått akkurat i hjørnet av det oppmålte feltet. De har nok beregnet at det er plass nok, men man risikerer jo nå at alle stiller seg med hjulene på passasjersiden oppå gulstripa til neste felt. Det kommer nok ny merking med bredere felt. I et bedre bilde i motor ser man at noen av laderne lenger bort kommer midt i eksisterende felt. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 mrxx skrev (1 time siden): Tesla kunne tatt 10 kr pr kWh for andre bilmerker. De hadde trolig solgt masse strøm selv med den prisen, og vi hadde vært sikre på at kun de som virkelig trenger strøm, opptar laderne. 👆 Dette. Er jo akkurat det de tyske bilprodusentene gjør med Ionity. Men de henger nok bare litt etter hos Tesla fordi de venter på at andre bilprodusenter skal støtte såkalt plug and charge. Altså bare koble til også foregår autentisering mellom bilen og laderen helt uten ladebrikker og dritt. Standarden eksisterer og har gjort det en stund, så det er bare latskap fra de andre bilprodusentene. 5 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Just now, (not the real) Dr. Bombay said: 👆 Dette. Er jo akkurat det de tyske bilprodusentene gjør med Ionity. Men de henger nok bare litt etter hos Tesla fordi de venter på at andre bilprodusenter skal støtte såkalt plug and charge. Altså bare koble til også foregår autentisering mellom bilen og laderen helt uten ladebrikker og dritt. Standarden eksisterer og har gjort det en stund, så det er bare latskap fra de andre bilprodusentene. Man trenger ikke noe ekstra utstyr for å kunne aktivere laderne for andre biler. Om ikke annet hadde det vært nok med en QR kode printet på laderen for å logge seg på og legge inn betalingsinformasjon og skru på laderen. Det det står på er først og fremst viljen. Ikke hold pusten for at de kommer til å åpne disse laderne. At en parkeringsgarasje velger å gi plass til proprietære ladere er jo imidlertid sånn smått utrolig. Men de ønsker vel da helst at andre skal ta pengene sine andre steder. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 (endret) Sitat prøver å berolige kunder før laderne åpnes for alle Håper virkelig at Tesla selger en av sine største fortrinn over andre elbilprodusenter skikkelig dyrt. For det er svært mange som velger Tesla hovedsaklig p.g.a. det supre ladenettverket. Hvis KIA/Hyundai får rimelig tilgang til Tesla sitt ladenettverk, så går jeg nok heller for en Ioniq 5 eller EV6. Det er flotte biler. Endret 23. juni 2021 av Hanhijnn 6 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Nordland skrev (26 minutter siden): Det kommer nok ny merking med bredere felt. I et bedre bilde i motor ser man at noen av laderne lenger bort kommer midt i eksisterende felt. Det er godt mulig det blir løsningen, men klumsete at dette ikke er gjort allerede da. (not the real) Dr. Bombay skrev (21 minutter siden): 👆 Dette. Er jo akkurat det de tyske bilprodusentene gjør med Ionity. Men de henger nok bare litt etter hos Tesla fordi de venter på at andre bilprodusenter skal støtte såkalt plug and charge. Altså bare koble til også foregår autentisering mellom bilen og laderen helt uten ladebrikker og dritt. Standarden eksisterer og har gjort det en stund, så det er bare latskap fra de andre bilprodusentene. Ford Mach-E kommer nå som 3dje bilmerke/modell som støtter dette hos Ioniy ihvertfall. https://motor.no/elbil/losningen-som-skal-senke-ladetiden--og-blodtrykket/201767 2 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 (endret) 1 hour ago, leifeinar said: Regne med de har satt opp noen vindmøler rett ved for å forsyne dette? eller er det strøm fra urørt natur Kanskje du burde gå ut litt i urørt natur, fremfor å trolle her inne? Som andre sier: Tesla handler! Vil derimot ikke klage over nettverket åpnes for alle. Jeg har en sliten 1 gen Leaf som må lade så fort jeg kommer ut oppkjørselen hjemme 😅 Endret 23. juni 2021 av The Very End 3 1 Lenke til kommentar
matsa Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Enig. Jeg skjønner ikke hvorfor ingen andre ser ut til å få til den typen autentisering. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 (endret) 13 hours ago, Snowleopard said: Flott for Tesla-eiere som skal på besøk til byen, som nå kan få ladet bilen mens de er i møte, eller om de ankommer noe før, siden de vel får "straffetoll" om de ikke flytter bilene etter at ladingen er ferdig. Litt unødvendig mye power i ett parkeringshus ja, men man får vel bare straffetoll om det er helt fult der. Og man får beskjed om det på mobilen. Endret 24. juni 2021 av Complexity 2 Lenke til kommentar
avo Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Enda godt det bare er strøm, og såpass intelligente løsninger at bil og lader kommuniserer så ikke laderen pøser på med 250kW om du bare dytter inn en ståltråd i kontakten. Er det ikke skjønt med noe så trygt som strøm, så vi kan plassere laderne i p-hus. Det hadde ikke vært mulig med en bensinstasjon. 2 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Complexity skrev (2 timer siden): Litt unødvendig mye power i etter parkeringshus ja, men man får vel bare straffetoll om det er helt fult der. Og man får beskjed om det på mobilen. Tipper den kan bli populær, så bedre å flytte når man er ferdig fremfor å vente til man får beskjed. Kanskje det ikke passer akkurat der og da med å flytte bilen, fordi man nettoppp er i gang med en session som tar en time eller to før neste pause. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 24. juni 2021 Del Skrevet 24. juni 2021 Nordland skrev (12 timer siden): Betongkonstruksjon og sprinkleranlegg vil uansett forhindre en større hendelse slik som på Sola. Bare å skilte at det er forbudt for dieselbiler i parkeringshuset, så er brannfaren omtrent helt utradert. 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. juni 2021 Del Skrevet 24. juni 2021 2 minutes ago, Hanhijnn said: Bare å skilte at det er forbudt for dieselbiler i parkeringshuset, så er brannfaren omtrent helt utradert. Tenk hvor mye bedre luft det ville vært der inne og da. Gleder meg til den dagen jeg kan kjøre gjennom en tunell i byen uten å måtte slå på resirkulering av luften. 6 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå