tove02 Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 De jeg leier av nå skal selge huset sitt, jeg bor i en egen leilighet i kjelleren. De har frem til nå bedt meg ta ut mye av mine ting av leiligheten for å vaske og ta bilder av den. Nå ber de meg gjøre det igjen pluss enda flere ting(onsdag) for de skal ha visning denne søndagen. Er det normalt at alt skal flyttes ut når de skal ha visning? Kan de egentlig kreve at jeg skal flytte ut alle tingene mine og bruke helgen min på det når jeg fremdeles bor der? Siden det ikke er nevnt er det tre uker til jeg flytter ut av leiligheten noe de er klar over. Jeg har ingen plass å oppbevare tingene eller være når de holder på med dette. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Du er ikke pliktig til å bistå med visning i forbindelse med hussalg - kun i forbindelse med at leiesøkende skal kunne få se leiligheten. Sitat § 10-1.Visning før flytting I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§10-1 Jeg ville vært direkte og ærlig med huseier og sagt at du dessverre ikke har kapasitet til å bruke tid på å flytte rundt på ting nå, og at du heller ikke har noe sted å sette tingene i mellomtiden. Punktum. Dersom du ønsker å være litt ekstra fleksibel hadde jeg sagt at de må stille sted tilgjengelig hvor tingene kan stå trygt til du henter de i forbindelse med egen flytting, men trenger da hjelp til bæring siden du ikke kan gjøre dette alene. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Nei, de kan ikke kreve at du gjør noe, og visning er bedre med møbler da en får se hvor stort rommene er. Vel og merke så lenge det ikke flyter rot på gulvet. Er mer enn nok å holde det ryddet og vasket. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Klippet fra leieboerforeningen i 2019 ..... I utgangspunktet kan ikke utleier kreve at du skal tilrettelegge for visninger i forbindelse med salg - kun i forbindelse med ny utleie. Men det er lov til å avtale at du også må tilrettelegge for visninger i forbindelse med salg, og hvis det er avtalt, er du nødt til det. Svaret på hvorvidt det er avtalt finner du i kontrakten din. Dersom det ikke står noe om at du plikter å være behjelpelig med visninger ved et eventuelt salg av boligen, kan du nekte utleier å ha slike visninger i det hele tatt. Om utleier kan holde visninger i et så stort omfang som din utleier ønsker. Lovens utgangspunkt når det kommer til visninger er at du plikter å gi leiesøkende (eller potensielle kjøpere, dersom det er avtalt i "rimelig utstrekning". Akkurat hva som ligger i "rimelig utstrekning" er ikke helt klart, men det må avgjøres gjennom en avveining mellom ditt behov for ro og fred, og utleiers behov for å vise fram boligen. Sånn sett vil du måtte bli stadig mer behjelpelig, desto nærmere dere kommer utflyttingsdatoen. Det er også vanlig å avtale et tidsrom for visninger i kontrakten. Dersom kontrakten sier noe om når visninger skal holdes, kan du holde utleier til dette. Må det være rent og ryddig? Dersom det er avtalt i kontrakten at du må tilrettelegge for visninger i forbindelse med salg, er det sannsynligvis også avtalt at du må sørge for at boligen er ryddig og ren når visningen skal finne sted. Er det derimot ikke avtalt at du må tilrettelegge for visning i forbindelse med salg, kan du fritt fram sette grensen hvor du selv vil - det være seg om det skal være ryddig og rent, eller om du i det hele tatt skal tillate utleier å avholde noen visning. Må du forlate boligen når det er visning? Nei. Det er ditt hjem, og så lenge du betaler husleie er det du som bestemmer. Det kan selvfølgelig avtales at du skal være borte når visningen skal finne sted - men du er ikke nødt til å gå med på en slik avtale. Hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med ung.no Komm: Jeg slapp bare inn en takstmann som jeg lot ta noen få bilder og måle opp. Gardiner var trukket fra så man kunne se inn mens visningene var. Det var ikke noen grei husvert. Den nye eieren var mye bedre 🙂 og jeg leide videre på ny kontrakt. De nye glemte depositumet.... Lenke til kommentar
tove02 Skrevet 23. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2021 Jeg har vært veldig behjelpelig når de skulle ta bilder og flyttet ut det de trengte. Jeg har sagt jeg kan gjøre det nå også da de tilbyr å sette det i henger. De sa ikke takk eller noe for alt styret jeg gjorde for at de skulle fått tatt bilder av leiligheten, vaske den og takstmann skulle komme inn. Og forventer nå at jeg skal gå med på å gjøre det igjen i helgen når jeg har andre planer og likevel snart flytter ut. Jeg har sagt nå at jeg kan flytte ut ting i dag for jeg ikke har mulighet i helgen for å hjelpe til og sagt at det er surt å skulle bruke fritiden min på dette siden jeg bare har tre uker igjen til flytting (kanskje mindre) Men kjenner meg likevel irritert over at de forventer sånne store endringer på kort varsel. En ting til.. Jeg flytter ut før mnd skifte (noe de også har fått beskjed om) kan jeg kreve mindre husleie den mnd? Syntes det er rimelig spesielt etter alt styret som har vert nå Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 tove02 skrev (53 minutter siden): En ting til.. Jeg flytter ut før mnd skifte (noe de også har fått beskjed om) kan jeg kreve mindre husleie den mnd? Syntes det er rimelig spesielt etter alt styret som har vert nå Nei det kan du ikkje utan at utleiger godtar det. Du har i utgangspunktet avtalt full bruksrett ut heile måneden, og du kan derfor også vente med å levere tilbake nøkkelen og husrommet til heilt på slutten av siste dagen i måneden. Derimot så vil dette være eit godt forhandlingskort. Dersom utleiger går med på å la deg flytte ut tildlegare og berre betale fram til utflyttingsdagen så kan du på din side være behjelpeleg med å få leiligheita mest mulig presentabel på visninga. Altså at dykk begge er litt meir hjelpsomme enn det som dykk er avtalefesta til. 1 Lenke til kommentar
tove02 Skrevet 23. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2021 The Avatar skrev (2 minutter siden): Nei det kan du ikkje utan at utleiger godtar det. Du har i utgangspunktet avtalt full bruksrett ut heile måneden, og du kan derfor også vente med å levere tilbake nøkkelen og husrommet til heilt på slutten av siste dagen i måneden. Derimot så vil dette være eit godt forhandlingskort. Dersom utleiger går med på å la deg flytte ut tildlegare og berre betale fram til utflyttingsdagen så kan du på din side være behjelpeleg med å få leiligheita mest mulig presentabel på visninga. Altså at dykk begge er litt meir hjelpsomme enn det som dykk er avtalefesta til. Velger å flytte ut før og gi nøkkel da jeg overtar ny leilighet og har ferie da jeg egentlig skal levere nøkkel. Greit å slippe og måtte holde på leiligheten unødvendig også. Da har de jo også mulighet til å ha så mye visninger de vil uten at jeg har noen ting der Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 tove02 skrev (16 minutter siden): Velger å flytte ut før og gi nøkkel da jeg overtar ny leilighet og har ferie da jeg egentlig skal levere nøkkel. Greit å slippe og måtte holde på leiligheten unødvendig også. Da har de jo også mulighet til å ha så mye visninger de vil uten at jeg har noen ting der I praksis blir det ofte slik. Merk at utleiger kan også nekte å ta imot nøkkelen før tida, dette skjer innimellom fordi at dersom utleiger tek i mot nøkkelen og dermed husrommet før tida så vil du kunne ha eit rettsleg argument på at utleiger har godttatt tidleg utflytting og ettersom det er utleiger som frå då av disponerer leiligheita så fell også din betalingsplikt vekk. Men det er ikkje automatikk i at du vil kunne vinne fram med ein slik argumentasjon. Eg berre nemner at det at du har einerett til å disponere leiligheita heile den siste måneden (utanom å sleppe til leigesøkarar samt utleiger for å utføre nødvendig tilsyn og pliktig vedlikehold) så har du eit forhandlingskort om du vil gjere deg vanskeleg. At utleigar kan ha så mange visningar dei vil den siste tida er ikkje ei muligheit som du nødvendigvis treng å gi vekk gratis. Eg vil likevel legge til at eg er generelt tilhengar for å avslutte alle typar avtalefohold på ein ryddig og redelig måte og ikkje lage konflikter der det ikkje er nødvendig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 I alle dager. Ikke la utleier herse med deg på denne måten. De har ikke anledning til å be deg flytte ut tingene dine under en visning. Med mindre det eksplisitt står i kontrakten så har de heller ikke anledning til å kreve å ha salgsvisninger der. Dette er som regel ikke med på standardkontrakter. Du kan om du ønsker bruke dette som pressmiddel for å få en kompensasjon du mener er rimelig. Ønsker ikke utleier å være med på dette kan du da bare henvise til husleieloven og be dem ta visninger etter du har flyttet ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå