Gå til innhold

Gründeren bygget verdens første borerobot. Nå er drømmen knust [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg for første gangen hørte om CMR så tenkte jeg, hvem putter penger i disse drømmene? Det viste seg at flere oljeselskaper var med på galskapen, der i bland selskapet jeg arbeidet for. Som representant så var jeg med på et antall presentasjoner, og gav beskjed til min leder at dette var så uvirkelig at det ikke var sant. Men på den tiden så satt pengene løst og noen millioner hit eller dit syntes ikke å ha noe å si...

Lenke til kommentar

Trist ende på en tøff kamp, og en entusiasme fra Skjærseth som er klassisk og så absolutt nødvendig for gründere. Det er slike spenstige ideer som får verden fremover, og ikke slike holdninger som Frie Fantasier (som ikke engang tør bruke sitt navn).

Selv om mange kan mene at CMR var feil satsing, så.er det all ære til oppfinner og dem som faktisk tok sjangser, stakk hodene frem og støttet ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Grunnen til at jeg ikke bruker mitt navn er at jeg fortfarende er i arbeid slik jeg var da jeg var å kikket på CMR.

Jeg kjenner personlig et par gründere, begge har vært omtalt i TU. Men de har produkter som gir fordeler og derfor får success.

Det finnes andre "drømme" produkter som blev opphauset. Hva med Badger, helt utrolig at man satte penger i grevlingen. Eller hvorfor ikke Seabed Rig, et annet fantasiprodukt. Avgikk ganske stille med døden uten en masse omtale. Jeg lurte om den hadde vært inspirert av SF filmen The Abyss?

Hitec lagte i 90-årene en rørhandteringsmaskin som Jon Gjedebo gav navnet "Javelin". En blev sålt til en Santa Fee J/U. Jeg så den etter at den hadde blitt tatt av riggen og sendt til Karmøy. Man kunne se at det ikke var en sveiser som hadde brent av fundamentet. En sveiser kan brenne sånn at deet ser pent ut. Dette var gjort i sinne, det syntes. Kanskje var det en Santa Fee boresjef som hadde gått løs på den med skjærebrenner? Feilet med Javelin var at den skulle være elektrisk, det er jo så greit at styre. Problemet innebar at den hadde flere store gir. Husker ikke utvekslingen, men den var formidabel. Så Javelin som skulle leveres til Troll boremodul blev en slags elekro/hydraulisk hybrid som virket som så...

Det jeg kritiserer er at entusiasme overgår kunskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...