Redaksjonen. Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Er Audi Q4 E-Tron for lik Volkswagen ID.4? Lenke til kommentar
Cleanupordie Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Jeg synes dere legger for mye vekt på at maks ytelse kun er tilgjengelig på maks batteriprosent. Dette gjelder også for andre bilprodusenter, de er bare ikke like flinke til å opplyse om det. Tesla-Bjørn har testet en del forskjellige biler på akselerasjonen 0-100 for hver 10. batteriprosent fra 90%-10%. For VW ID.4 GTX, som burde tilsvare Audi Q4, er dette akselerasjonstidene: 6,26, 6,27, 6,34, 6,46, 6,58, 6,74, 6,80, 6,82 og 7,56. For 2021 Tesla Model 3 Performance, er dette akselerasjonstidene: 3,67, 3,68, 3,64, 4,00, 4,22, 4,69, 5,73, 9,07 og 14,65. Det vil si at VW ID.4 GTX, og dermed også Audi Q4, akselererer raskere enn 2021 Model 3 Performance når de begge har 20% strøm igjen og mindre. 2 Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Cleanupordie skrev (5 minutter siden): Jeg synes dere legger for mye vekt på at maks ytelse kun er tilgjengelig på maks batteriprosent. Dette gjelder også for andre bilprodusenter, de er bare ikke like flinke til å opplyse om det. Tesla-Bjørn har testet en del forskjellige biler på akselerasjonen 0-100 for hver 10. batteriprosent fra 90%-10%. For VW ID.4 GTX, som burde tilsvare Audi Q4, er dette akselerasjonstidene: 6,26, 6,27, 6,34, 6,46, 6,58, 6,74, 6,80, 6,82 og 7,56. For 2021 Tesla Model 3 Performance, er dette akselerasjonstidene: 3,67, 3,68, 3,64, 4,00, 4,22, 4,69, 5,73, 9,07 og 14,65. Det vil si at VW ID.4 GTX, og dermed også Audi Q4, akselererer raskere enn 2021 Model 3 Performance når de begge har 20% strøm igjen og mindre. Det er interessante tester. Merker meg også at Model 3 Standard Range + fra Kina med LFP-batteriet ligger mellom 5,5 og 5,8 sekunder hele veien ned til 10%. Så jeg synes det er interessant å sammenligne hvordan forskjellige modeller og batterier oppfører seg her. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 (endret) Når du først skal henvise til TeslaBjørn og leke med tall. Han har også testet E-Tron GT når det gjelder ytelser (aks) fra 90-10%. Den var så langt klart best (mistet så godt som ingen ytelser). Han har også testet flere utgaver at TM3, men du valgte å vise den dårligste (Performance 2020/2021). Det er batteri/celle-teknologi som sammen med BMS som bestemmer hvor bra/dårlig effekt leveres samt når "discharge-protection" setter inn i tide før batteri(celler)kan ta skade. Endret 22. juni 2021 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Cleanupordie Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 TL1000S skrev (9 minutter siden): Når du først skal henvise til TeslaBjørn og leke med tall. Han har også testet E-Tron GT når det gjelder ytelser (aks) fra 90-10%. Den var så langt klart best (mistet så godt som ingen ytelser). Han har også testet flere utgaver at TM3, men du valgte å vise den dårligste (Performance 2020/2021). Det er batteri/celle-teknologi som sammen med BMS som bestemmer hvor bra/dårlig effekt leveres samt når "discharge-protection" setter inn i tide før batteri(celler)kan ta skade. Rolig nå, fanboy. Jeg har ikke forsøkt å "disse" Tesla. Det var et eksempel for å understreke at jeg synes de la for mye vekt på at man ikke får maks effekt hele tiden, og at andre produsenter også har dette "problemet", men kanskje ikke opplyser like detaljert om hva som kreves for å oppnå maks effekt. Slik det ble skrevet om dette ved en tidligere anledning skulle man tro at bilen nesten alltid gikk på sparebluss. 3 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Snedig at desse store familiebilane blir vurdert etter noko så lite viktig som 0-100. 5 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 (endret) Jeg ble ikke helt klok på svaret i denne podcasten. Til å begynne med "Q4 er en ID4 med et Audi-emblem". Men på slutten så ville han valgt Q4 fordi den "er finere". Så den er altså kliss lik, men samtidig så forskjellig at kunder som vil ha en finere bil enn en ID4 har et alternativ i den dyrere Audi-versjonen. Som er akkkurat det VAG ønsket å oppnå når de investerte i en felles plattform. Endret 22. juni 2021 av uname -i 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 2 hours ago, Cleanupordie said: Rolig nå, fanboy. Jeg har ikke forsøkt å "disse" Tesla. Det var et eksempel for å understreke at jeg synes de la for mye vekt på at man ikke får maks effekt hele tiden, og at andre produsenter også har dette "problemet", men kanskje ikke opplyser like detaljert om hva som kreves for å oppnå maks effekt. Slik det ble skrevet om dette ved en tidligere anledning skulle man tro at bilen nesten alltid gikk på sparebluss. Kan oppfattes som fanboi, men jeg har ikke/kommer høyst trolig ikke til å anskaffe en Tesla. Men jeg oppfatter Tesla som totalt overlegent alt annet som *elbil*. Er det noen som er fanboi eller mer korrekt "haterboi" er det nok deg og de andre jeg har filtrert bort.. ByeBye! Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Zeph skrev (9 timer siden): Snedig at desse store familiebilane blir vurdert etter noko så lite viktig som 0-100. Enig! Derfor valgte jeg TMY Long Range i stedet for TMY Performance. 1 Lenke til kommentar
molna Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Om de er like ville jeg alltid valgt den dyreste av den eneste grunnen at den blir å finne i færre oppkjørsler i nabolaget. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 4 minutes ago, Hanhijnn said: Enig! Derfor valgte jeg TMY Long Range i stedet for TMY Performance. Nå er jo den veldig sprek uansett da 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Complexity skrev (4 minutter siden): Nå er jo den veldig sprek uansett da Nettopp! Mye sprekere enn noen bil jeg har hatt før. Så hvorfor skulle jeg ofret rekkevidde for å få noe enda sprekere? Ser ikke noe logikk i det. Men når det kommer til MC så blir jo situasjonen en helt annen. 😉 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå