Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ja til å prøve ut nullutslipp i Bergen og Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjelder bare å finne riktig timing og ha passende unntak for kjøretøy som er vanskelig å få over på nullutslipp av ulike grunner. F.eks sporadiske byturer for folk som bor langt ute på landet, enkelte typer nyttekjøretøy osv. Jeg er usikker på om 2023 er god timing, men jeg vil anslå at elbilandelen av bilbestanden i disse byene blir rundt 50%* i 2023 og det kan være litt i minste laget for et omfattende forbud selv om kollektivtrafikken er godt utbygd begge steder (de konkurrerer uansett ikke så direkte som mange tror). Men 2023 er i hvert fall et ambisiøst mål og selv om det kanskje utsettes så gjør det noe med tankegangen om framtiden til eksosbiler. Det kan i seg selv framskynde elektrifiseringen.

*

Spoiler

* Elbilandelen i bomringen i Oslo og Bergen var rett over 20% i mars 2019. I løpet av 2 år fra desember 2018 til desember 2020 økte det med en faktor 1,6. Hvis samme vekstrate fortsetter og gjelder Oslo og Bergen spesifikt vil det være rundt 2,5 ganger flere elbiler på landsbasis i midten av 2023, dermed rundt 50% i bomringen i Oslo og Bergen i 2023.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om dette bryter med menneskerettighetene når det gjelder slikt som bevegelsesfrihet og reisefrihet.

.

Har man dårlig råd og må kjøpe den billigste bilen man kan få tak i, så kan det lett bli en brukt fossil-bil (feks en bil som er 2-3 år gammel for å holde en viss standard). Og da kan man altså plutselig oppleve at bilen ikke lenger kan brukes i visse deler av byen. Ikke helt enkelt å være fattig. Men som en slags trøst, kjøper man isteden en el-bil kan man kanskje om noen få år oppleve at heller ikke den lenger kan brukes til bykjøring. Da må man feks isteden bruke elektrisk sykkel eller sparkesykkel. Noe som ikke er helt enkelt og spesielt ikke på vinterføre (og helst vil de samme politiske kreftene også ha tilbake gamle snørike vintre slik det var før i tiden).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Lab Roy said:

Spørsmålet er om dette bryter med menneskerettighetene når det gjelder slikt som bevegelsesfrihet og reisefrihet.

.

Har man dårlig råd og må kjøpe den billigste bilen man kan få tak i, så kan det lett bli en brukt fossil-bil (feks en bil som er 2-3 år gammel for å holde en viss standard). Og da kan man altså plutselig oppleve at bilen ikke lenger kan brukes i visse deler av byen. Ikke helt enkelt å være fattig. Men som en slags trøst, kjøper man isteden en el-bil kan man kanskje om noen få år oppleve at heller ikke den lenger kan brukes til bykjøring. Da må man feks isteden bruke elektrisk sykkel eller sparkesykkel. Noe som ikke er helt enkelt og spesielt ikke på vinterføre (og helst vil de samme politiske kreftene også ha tilbake gamle snørike vintre slik det var før i tiden).

 

Iom. at Tyske byer har fått klarsignal (om jeg ikke husker feil?) til å lage forslag på dette, så tviler jeg på det bryter med noen menneskerettigheter. Spørsmålet kan jo snus rundt; om det ikke bryter med menneskerettighetene at folk får forkortet liv pga. at folk i 2021 kjøper og kjører rundt i digre bensin/diesel-slukende SUV'er. Hvem er mest skadelidende her? Ikke ment som angrep på deg, men til diskusjon rundt hvem sine rettigheter som skal telle
tyngst. 

Edit: Glemte kilder, beklager! 
1) https://www.tu.no/artikler/forste-tyske-by-varslet-dieselforbud-fa-timer-etter-dom/431684

2) https://www.nrk.no/urix/hamburg-forst-ute-med-tysk-dieselforbud-1.14052716

3) https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/fagmeldinger/2020/november-2020/darlig-luft-i-europa-gir-mange-for-tidlige-dodsfall/

4) https://forskning.no/forurensning-miljo-ntb/ny-studie-dobbelt-sa-mange-dor-av-luftforurensing-som-tidligere-malt/1311087

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Lab Roy said:

Spørsmålet er om dette bryter med menneskerettighetene når det gjelder slikt som bevegelsesfrihet og reisefrihet.

Det gjør det nok ikke med mindre det er veldig dårlig implementert. Drar du f.eks til italia vil du komme over mange byer hvor du rett og slett ikke får lov til å kjøre bil med mindre du har en tillatelse (gitt til beboere og de som av andre årsaker må kjøre der). Det finnes ingen rettighet til å kjøre bil hvor man vil. Det finnes en del praktiske grenser og det finnes krav til universell utforming. M.a.o. Man må fortsatt være i stand til å levere varer og man må ta hensyn til de som av ulike årsaker trenger bevegelseshjelp.

Et forbud som skissert ovenfor vil nok ha svært begrenset betydning siden sentrumsområdene har lite privatbiltrafikk fra før og nesten ingen beboere. Varetransporten, kollektivtrafikken og taxier kommer nok til å få kjøre som før uansett motoralternativ.

Eksempel fra firenze. A sonen nedenfor er stengt for bilkjøring (uten tillatelse) hele tiden, de øvrige sonene er tidsavhengige.
ztl-florence-map.jpg?w=750&q=65

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, [email protected] said:

Hva med bevegelseshemmede som er avhengige av bilen  - skal disse ikke få tillatelse til å komme til disse områdene? Kanskje dere sponser en ny el-bil?

Det vil nok bli unntak for biler med handicaptillatelse, taxi, varetransport og annen kollektivtrafikk. De vil sannsynligvis også måtte gi unntak til beboere. (men områdene som velges har sannsynligvis nesten ingen beboere)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, hekomo said:

Hybrider er svindel og bare fossilbiler som seiler under falskt flagg. De må forbys hvis diesel og bensin forbys.

Helt enig. Hybrid har sine formål men så lenge man ikke kan garantere utslippfri drift i områder hvor det er ønsket så blir det feil.

Men alt dette er meningsløst så lenge MDG vil kaste elbilen ut av Oslo. En artikkel som virker å være ment for å distrahere folk fra det som egentlig foregår.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Helt enig. Hybrid har sine formål men så lenge man ikke kan garantere utslippfri drift i områder hvor det er ønsket så blir det feil.

For det første er det helt meningsløst å ha utslippssoner for klimagassen CO2. Men om man skal holde på denne stupiditeten er det null problem for en ladehybrid å kjøre elektrisk i disse begrensede områdene. 

Men det blir jo interessant å følge en rettsak hvor noen blir anmeldt for å kjøre helektrisk med en ladehybrid i en nullutslippssone. Vil jussen være på samme planet som realitetene? Ikke godt å vite i et samfunn befolket av personer som han du siterte.

Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -i said:

For det første er det helt meningsløst å ha utslippssoner for klimagassen CO2. Men om man skal holde på denne stupiditeten er det null problem for en ladehybrid å kjøre elektrisk i disse begrensede områdene. 

Noen ganger kan man tenke "for stort" i iveren etter "big picture". Jeg merker veldig godt forskjell på om jeg våkner opp en vintermorgen til hodepine og dieseleksos stank i soverommet og må sykle til jobb med eksosluft kontra det motsatte.

Selvsagt har det noe for seg med lokale tiltak.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 timer siden):

Det vil nok bli unntak for biler med handicaptillatelse, taxi, varetransport og annen kollektivtrafikk. De vil sannsynligvis også måtte gi unntak til beboere. (men områdene som velges har sannsynligvis nesten ingen beboere)

Planene for å stenge ice-biler ute, er gradert etter det vi definerer som Ring 1, Ring 2 og Ring 3 i Oslo, med rimelig kort overgangsperiode. Innenfor disse områdene bor det faktisk ganske mange. 

Det er ikke vanskelig å se for seg at 0-bil-sonene vil bli tilsvarende, med mål om å stenge ute alle biler, ice, hybrid og el, innenfor akkurat de samme områdene. Og beboere vil ikke unntatt. Faktisk er jeg usikker på hva MDG egentlig mener om handicap-kjøretøy, men det er vel ikke akkurat overraskende at de også ønsker å stenge ute ikke-elektriske varebiler som brukes til varedistribusjon.

Nei, det skal bli "interessant (med negativt fortegn) å se hvordan dette utvikler seg med et sterkt MDG til å drive "geriljapolitikk" ved å sabotere alle forsøk på å vise hensyn til de som er avhengig av bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snowleopard said:

Planene for å stenge ice-biler ute, er gradert etter det vi definerer som Ring 1, Ring 2 og Ring 3 i Oslo, med rimelig kort overgangsperiode. Innenfor disse områdene bor det faktisk ganske mange.

Du omtaler dette som om det finnes vedtatte planer alt. Meg bekjent gjør det ikke det.

Regjeringen har gitt statens vegvesen (så ikke byrådet i oslo eller bergen) i oppdrag å utrede hvordan pilotprosjekter (så ikke endelige tiltak) kan utformes. De får heller ikke lov til å stenge hovedveier og riksveier.

Jeg minner om at byrådet oslo pratet lenge og mye om hvor raskt og aggressivt de skulle fjerne bilene fra sentrum etter de tiltrådde i 2015. Bilene er fortsatt til stede i sentrum. Prat er billig, men kvernen maler langt langsommere når det kommer til handling.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...