Tekanne93 Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 (endret) Hei, Jeg er 28 år og har gjennom hele livet aldri hatt noe forhold til sykehuset, legevakta eller fastlegen min. Kall meg gjerne heldig, men samtidig vet jeg ingenting om hvordan helsevesenet fungerer eller hvor jeg skal gå. -Burde jeg i en alder av 28 år vært innom for en helsesjekk? -Hvis jeg lyst til å teste meg for f.eks. prostatakreft, er det noe jeg kan gjøre hos legen? -Er det visse rutinemessige helsesjekker jeg burde følge, noe kanskje andre allerde gjør i min aldersgruppe? -Hvis jeg lurer på ting vedgående helse, eller noe som "hva er dette", selv om det ikke er noe som gjør vondt eller er kritisk, f.eks. kanskje bare noe som har på et tidspunkt dukket opp på kroppen, er det riktig å dra til fastlegen da? For alt over, er det alltid fastlege som gjelder, eller noe annet? Føler på en måte jeg er til bry hvis jeg oppsøker noe som helst uten en spesielt god grunn. Er det riktig? Mvh Ola Endret 21. juni 2021 av Tekanne93 Lenke til kommentar
Chris Wrynn Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 1 hour ago, Tekanne93 said: -Hvis jeg lurer på ting vedgående helse, eller noe som "hva er dette", selv om det ikke er noe som gjør vondt eller er kritisk, f.eks. kanskje bare noe som har på et tidspunkt dukket opp på kroppen, er det riktig å dra til fastlegen da? For alt over, er det alltid fastlege som gjelder, eller noe annet? Føler på en måte jeg er til bry hvis jeg oppsøker noe som helst uten en spesielt god grunn. Er det riktig? Hei. Jeg har følt mye av de samme følelsene, både når det gjelder små ting jeg vil snakke med fastlegen om, og ting som haster mer jeg trenger å ringe legevakt for. Har ofte følt "dette er for lite til å bry dem med". Men har lært (selv om jeg også har problemer med å tro det til tider) at det er aldri "for lite". Det er mye bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Har ringt og angstfullt forklart problemet, og sagt "beklager om dette ikke er ille nok til å ringe for", og har fått til svar at de alltid er der for oss uansett hvor lite problemet virker til å bety. Dette gjelder både legevakttelefon og fastlegetime. Om du vil ha en legetime bare for å snakke om livet og helsa di, selv om det ikke nødvendigvis er noe ille på gang, er det helt greit. Vil også anbefale det - både for å kanskje sjekke noe småtterier, og for å bli kjent med fastlegen din. Anbefaler også å be om en blodprøve, bare for å få sjekket at diverse verdier er som de skal. Lykke til videre. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Kommer an på hvordan du gjør det. Å fjerne (operere bort) føflekker er en vanlig ting de gjør, og de ser ikke ned på pasientene for det. Men hvis noen kommer og roper: "Jeg har kreft", øker risikoen for å føle seg som en dust når det viser seg at legen er uenig. Bli sjekket for prostatakreft av fastlegen kan visst være et sjokk, ettersom legen tar fingeren inn i endetarmen for å kjenne på prostata. For en som aldri har vært hos legen, er det kanskje interessant å se først om legen er en mann eller kvinne. Som nevnt over er blodprøve en vanlig sjekk. De fleste legekontorer har en egen lab for blodprøver, med egne sykepleiere som tar blodprøvene. Trolig er det vanlig at det kommer et bud for å hente en samling med prøver, og frakter dem til sykehuset der de blir nærmere undersøkt. Enkelte ting kan de visst finne ut selv på legekontoret. Blir fastlegen overbevist om at du trenger henvisning til spesialist, ordner legen det fra kontoret. Og du får innkalling og må finne ut hvor spesialisten holder til. Noen pasienter ønsker å bli henvist videre, uten å bli det. Det kan da hende at de skifter lege, eller går til en privat legevakt for å oppnå det de ønsker. Folk bruker ofte internett nå for tida, når de lurer på om de lider av noe. Og de leser seg opp på symptomer og ankommer legekontoret. Det er da det kan virke flaut hvis legen er uenig. Men leger kan faktisk også ta feil. Ved sjeldne inngrep eller behandlinger kan en bli henvist til f.eks. Haukeland sykehus ved Bergen, eller Radiumhospitalet ved Oslo. Lenke til kommentar
GJESTESVAR Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Burde jeg i en alder av 28 år vært innom for en helsesjekk? Er knapt kritisk om du føler deg frisk som en fisk og klar som blekk, men vil du sove bedre etter en slik sjekk enn før den er det ingen spesiell grunn til å la være. Fra du er 30 bør du uansett ha en slik sjekk med 2-3-4 års mellomrom. Vær OBS på at en genereltl helsesjekk uten spesiell grunn er lavt prioritet mht tid, så vær foberedt på noen ukers ventetid. Hvis jeg lyst til å teste meg for f.eks. prostatakreft, er det noe jeg kan gjøre hos legen? Med mindre du har lyst til å trekke bankkontoret så det hyler og vrenger seg hos en privat helseklinikk (som normalt gjør hva du ønsker som noen der har kompetanse til og ikke er totalt uetisk helsemessig bare du betale nok) blir du i alder 28 år ikke tetet for prostatakreft uten at legen først har funnet en indikasjon på dette i en undersøkelse. Som allerede påpekt av andre medfører også en slik undersøkelse ganske dyptgående nærkontakt med din fastleges finger et stykke innover anus (der din avføring eller “store forretninger” kommer ut) og det er derfor ikke første undersøkelse jeg ville valgt å spørre om uten konkret grunn hos en fastlege som var totalt nytt og upløyd land hos meg. Hvis jeg lurer på ting vedgående helse, eller noe som "hva er dette", selv om det ikke er noe som gjør vondt eller er kritisk, f.eks. kanskje bare noe som har på et tidspunkt dukket opp på kroppen, er det riktig å dra til fastlegen da? Nei, da drar du i første omgang til “din” kommunale helsestasjon og snakker med helsesøster der, evt tar en samtale med stasjonen pr distanse når den oppgir å ha telefontid. Alle kommuner har minst en helsestasjon, hvor du hører til kan kommunens servicetorg fortelle deg ut fra adresse og evt alder/sivilstand (noen kommuner har ulike stasjoner vor ulik alder/sivilstand) På helsestasjonen er aldri helsespørsmål feil når disse er stilt av oppriktig bekymring og verken fordi man er hypokonder (sykelig opptatt av sin helse) eller lider av kjedsomhet og spør av den grunn. Mener helsesøster dette er sak for din fastlege får du nok beskjed om det. Kommunens legevakt kan brukes på samme måte, men er forbeholdt akuttcase som medfører at du vil sove dårlig om du venter til i morgen med å stille spørsmålet (og i tillegg fører spørsmål der raskt til faktura for egenandel, noe det skal en (god) del mer til før de gjør på helsestasjonen). For alt over, er det alltid fastlege som gjelder, eller noe annet? Delvis besvart i forrige spørsmål, og generelt: Vil ikke helsesøster gi råd/avgjøre spørsmålet alene, men henviser til lege er det fastlegekontoret - navet som koordinerer alt annet i Helse-Norge - som gjelder. Konkluderer du etter et par besøk at fastlegen og du selv tydelig ikke er på bølgelenge mht personlig stil/hva dere venter av hverandre (noen fastleger vil gjerne sitte i førersetet selv og ha pasienter som sier “ja, store lege”, andre foretrekker pasienter som sitter der selv og bruker legen som faglig rådgiver når de kommer kort - ingen er feil, men de passer ikke til samme pasientene) bytter du ut fastlegen tildelt med en annen, noe du kan gjøre to ganger pr siste 365 dager. I tilfelle: Søk på legelisten.no for å finne nytt egnet alternativ, ring 23-32-70-00 for bytte fra første månedskifte om du ringer minst en ukes tid før. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Tekanne93 skrev (16 timer siden): Jeg er 28 år og har gjennom hele livet aldri hatt noe forhold til sykehuset, legevakta eller fastlegen min. Kall meg gjerne heldig, men samtidig vet jeg ingenting om hvordan helsevesenet fungerer eller hvor jeg skal gå. -Burde jeg i en alder av 28 år vært innom for en helsesjekk? -Hvis jeg lyst til å teste meg for f.eks. prostatakreft, er det noe jeg kan gjøre hos legen? -Er det visse rutinemessige helsesjekker jeg burde følge, noe kanskje andre allerde gjør i min aldersgruppe? -Hvis jeg lurer på ting vedgående helse, eller noe som "hva er dette", selv om det ikke er noe som gjør vondt eller er kritisk, f.eks. kanskje bare noe som har på et tidspunkt dukket opp på kroppen, er det riktig å dra til fastlegen da? For alt over, er det alltid fastlege som gjelder, eller noe annet? Føler på en måte jeg er til bry hvis jeg oppsøker noe som helst uten en spesielt god grunn. Er det riktig? Median alder hvor menn blir diagnosistert med prostatekreft er 70 år. Hvis det er prostatakreft i slekta kan du sjekke deg når du er under 50 år, men hvis ikke ville jeg egentlig ikke begynt å tenke på dette før du er over 50 år, evt om du har symptomer. Hvis du lurer på noe angående helse eller "hva er dette", så kan du kontakte fastlege, så vurderer de hvor raskt henvendelsen din må tas tak i. Har du et kjapt spørsmål som ikke krever fysisk undersøkelse kan det godt tenkes at du kan stille det via e-dialog med fastlege, dersom legekontoret tilbyr dette. Hvis du noen gang i livet trenger sykemelding men ikke får ordnet sykemelding på dagen så er det ikke så farlig, så lenge de kan vise til i journal at du har vært i telefonkontakt med legekontoret, så kan man ofte tilbakedatere sykemeldinger. Fastlege har i tillegg til vanlige avtale legetimer, et par akutt timer ledig som kan benyttes hvis noe er noe akutt og helst må ses på i løpet av dagen. Legevakten skal benyttes hvis det er problematikk som haster og ikke kan vente til legekontorets åpningstider. I tillegg til vanlig legevakt har man psykiatrisk legevakt, skadelegevakt eller overgrepsmottak. 113/AMK kontaktes ved nødstilfeller. Som regel er det hos fastlegen du skal starte. Du får henvisninger videre dersom det anses som nødvendig. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å kontakte legekontoret slik at du får tatt alle vaksiner som du trenger påfyll av (boostrix) eller som kan være nyttige, for eksempel HPV. influensa osv. Du kan sjekke selv på Helsenorge når du tok sist. Influensavaksine tas hvert år, mens påfyll av barnevaksinene (boostrix) tas hvert 10. år. Skifter du seksualpartner og har ubeskyttet sex, kan det være greit å sjekke seg for evt. kjønnsykdommer mellom sexpartnere, da noen kjønnsykdommer ikke gir symptomer. Sjekk og behandling for kjønnsykdommer er gratis. Hvis man overvektig og/eller har en usunn livsstil kan det være greit å ta dette opp med legen for å få veiledning/hjelp til livsstilsendring. En ting er å behandle sykdom, men vel så viktig å forebygge sykdom/holde seg frisk! Blodtrykket kan være greit å sjekke en gang i mellom da høyt blodtrykk ikke alltid gir symptomer, hyppigere sjekk av blodtrykk dersom det skulle vise seg at du har høyt blodtrykk for å evt. vurdere om man skal sette i gang behandling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå