Anterialis Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 (endret) Hei, jeg leker litt mhp. å lære. Jeg har åpnet SSH på NAS på port 12345 (endret), i ruter setter jeg port forward med ekstern port 23456 (23456 -> 12345). Jeg logger inn på ekstern unix-server (Linode) og forsøker NMAP -sS (min eksterne IP). Resultatet er at 443 er åpen og 1935 er lukket, 998 porter er filtrert. Men dersom jeg spesifiserer -p 23456 så finner jeg at denne porten er åpen. Hvorfor finner ikke -sS eler -sT port 23456 som åpen? Har det noe med at nmap -sS / -sT kun søker etter de 1000(?) mest populære portene, og ikke alle portene? Kommandoen jeg bruker er altså: sudo nmap -sS <min eksterne ip> og sudo nmap -sS -p 23456 <min eksterne ip> EDIT: Ok, her har jeg kanskje funnet svaret selv. Et default NMAP-søk søker bare de mest populære portene (første tusen?). Ved å sette -p <port range> e.g. -p 1000-65500 søkes andre porter, og dette tar tid. Betyr dette at det å endre portene (eg. bygge plex sin standardport 32400 til noe annet, e.g. 47234) er en god sikkerhet? Er det hackere der ute som gidder å bruke en time på å søke igjennom alle porter på en vilkårlig IP-adresse? Takk for hjelpen! Endret 21. juni 2021 av Anterialis Lenke til kommentar
process Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 Du har funnet ut av det, men du kan bruke -p - for alle porter. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 (endret) Hackerne trenger nødvendigvis ikke å skanne alle portene dine. Det er flere tjenester som i større eller mindre omfang skanner hele internett og lager søkbare indekser. Noen tar kanskje et større antall porter enn andre. I tillegg til dem som er kjente, er det kanskje også andre som er mer ukjente, men omså skanner mer.. Tips er vel å leke litt med shodan.io, som blir en av de mer stuerene tjenestene på området.... Endret 21. juni 2021 av NULL Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 22. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2021 Takk for gode svar og tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå