neurodude Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Jeg skal ha meg en bærbar maskin. På jobb bruker vi kun Mac, så en ibook eller powerbook er fristende, men dyrt... Kravet er generell bruk, internett, Må ha dvd brenner og 2-3 timers batteritid. Den skal ikke brukes til spill!!! Er det noen som har seriøse erfaringer med begge plattformer? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) Det kommer vel an på hvilke programmer du har tenkt å kjøre. Og hvor opptatt du er av utseende på maskinen. Og hvor mye at jobb ting du har tenkt å gjøre på den. Jeg for min ville ikke tatt i en mac med en rødglødende tang engang, men det er kanskje bare meg. (Vel, ikke bare meg ville jeg tro... ) Endret 7. januar 2004 av Tjohei Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) I og med at du sier at den ikke skal brukes til spill, så synes jeg Mac stiller sterkt, jeg. Hvis du i tillegg klarer deg med 12" skjerm, så er en 12" PowerBook bare genial! Mac leverer med hensyn på brukervennlighet, design og svært gjennomtenkte løsninger. Veldig mange av fordommene jeg hadde mot Mac tidligere viser seg å være halvsannheter, og med OS X, så har også mulighetene brukeren har til å sette opp ting på sin egen måte blitt større. /offtopic Når det gjelder deg som ikke ville ha tatt i Mac med en "rødglødende tang en gang", så vil jeg bare si at jeg har som generell regel å ikke ta i ting som er rødglødende. /offtopic Ellers vil jeg anbefale å gjøre ett kjapt søk på ibook og powerbook her på forumet. Det finnes ett par gode tråder om temaet. -KJ Endret 7. januar 2004 av jevel Lenke til kommentar
neurodude Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Ett annet argument som jeg selv har funnet er mengden av shareware og freeware til MAC.... den er noe begrenset, men det er vel fordi MAC tradisjonelt har vært rettet mor de mer profesjonelle brukerne.. Lenke til kommentar
kingnothing Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Jeg har en PowerBook 17", og det er den beste maskinen jeg har hatt noen sinne! Er enig at det er litt i overkant dyrt, men så er jo Apple lysår foran pc produsenter når det gjelder design. Jeg bruker min til jobb, dvs design og litt underholdning, og jeg har ingen problemer med kompapilitet sammen med pcene på jobben. Jeg har degradert pc min til kun spilling, og jeg skal ikke gå tilbake til pc på jobbfronten. på en laaaang stund... Alt i alt er jeg veldig fornøyd. (..og Mac OS X Panther er helt genialt!) Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Ett annet argument som jeg selv har funnet er mengden av shareware og freeware til MAC.... den er noe begrenset, men det er vel fordi MAC tradisjonelt har vært rettet mor de mer profesjonelle brukerne.. Hæ? Har du sjekket ut mengden med X11 basert programvare på GNU eller GPL lisenser? Det meste av dette er det bare å bruke rett på OS X... -KJ Lenke til kommentar
keisamteisam Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Ett annet argument som jeg selv har funnet er mengden av shareware og freeware til MAC.... den er noe begrenset, men det er vel fordi MAC tradisjonelt har vært rettet mor de mer profesjonelle brukerne.. Kvantitet er ikke nødvendigvis et uttrykk for kvalitet Som sagt har man jo fink som porter GPL samt annen open source. Er kanskje et mer begrenset utvalg enn til f.eks linux, men jeg vil tro at de mest populære uansett blir portet. Og med færre sharewareprogrammer å teste tar det jo kortere tid før man finner et man liker Lenke til kommentar
perbl Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Bruker du Windowsspesifikk programvare eller setter pris på kun cpu-kraft som målekvantitet på hvor mye du får for pengene i en bærbar, gå for en PC. Mac er nok (dessverre) litt dyrere, selv om iBook er ganske billig. Vil du derimot ha et veldig bra operativsystem der du får de fleste fordelene til unix med på kjøpet, samt en maskin som er veldig solid og har et design de fleste bærbare Pcer kan misunne den, gå for en Powerbook. Av andre fordeler kan nevnes solid kabinett, dvi-utgang, markedets muligens beste tastatur+++ Endret 8. januar 2004 av perbl Lenke til kommentar
larseko Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 For the record: Apple Powerbooks er ikke dyre i forhold til tilsvarende kvalitets-laptops med Intel-arkitektur. Tenker da på slike som IBM, Acer etc. De er selvfølgelig dyre i forhold til de vanlige Elkjøp-tilbudene. Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Skal man ikke spille ser jeg ingen grunn til å kjøpe noe annet enn mac (selvsagt hvis man trenger et program som bare finnes på PC blir det i samme gata). Selv bruker jeg en bærbar PC. Irriterende mye tid som går med til å beskytte seg mot virus og ekle programmer. Kanskje et slapt argument. Men det er faktisk veldig deilig å ikke trenge å bry seg om det når man bruker mac (i like stor grad iallefall). Selv om det muligens forandrer seg med tiden. Hvem vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå