Gå til innhold

Nå er det på tide med avgifter på elbil


Anbefalte innlegg

(not the real) Dr. Bombay skrev (8 timer siden):

Hva får deg til å tro at det vil bli flere biler under 600 000? 

Når det begynte med bra elbiler så var det Leaf og Model S. Model S var langt dårligere og med mye kortere rekkevidde enn dagens. Gunstig pris, men det var pga lav dollarkurs.

I dag får du Model 3 med langt bedre rekkevidde til 180 000 mindre en den enkle Model S som ble presentert for nordmenn for åtte år siden. Leaf har fått langt bedre rekkevidde og generelt en solid oppgradering.

Mye av dette er pga battericelle kostanden og batteri kostnaden er gått kraftig ned. Det er forventet av alle de store aktørene at denne prisnedgangen fortsetter en god stund til.

Det er god grunn til å anta at det kommer flere og bedre elbiler til under 600.000,- i årene fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del er det grei med en planlagt innfasing av avgifter og at de mer "normale" bilene berøres minst av avgiftsøkningen.

Om grensen er 800k, 700 eller 600k er ikke viktig. Men fra min side bør det komme inn en miljøkomponent i elbilavgiftene også. Den bør være todelt. Den ene delen knyttet til kjøretøyets vekt ettersom det tilsier høyere ressursbruk i produksjonen. Den andre delen knyttet til hvor effektivt kjøretøyet er. Feks om Tesla M3 mer effektiv en en Id.3 så bør det belønnes i avgiftene.

Det kan også gjøres en annen vri at biler over feks 300.000 får en avgift på 10.000 til et ladestasjonsfond. Så øker en det med 10.000 for hver 100k slik at en bil til 800.000 får en ladestasjonsfondavgift på 60.000. Noe i den duren.

Endret av -Birger-
Lenke til kommentar
Christer HS skrev (2 timer siden):

Hvis man MÅ ha en dyrere bil får man heller betale litt moms eller kjøpe en fossilbil. Får være grenser på hva skattepengene mine skal brukes til.

Jeg har kun kjøpt (el)biler til under 500k, men jeg har kjøpt "mange". Har snart spart inn en hel småbil på momsfritak samlet sett. Må si jeg blir litt usikker på i hvilken grad det har berørt skattepengene dine.. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (8 timer siden):

Det har jeg heller aldri sagt ... Har du noen gang kjøpt en bil, så vet du at det finnes flere utstyrsgrader. De to eksemplene var nettopp det: eksempler på to ulike utstyrsgrader. Det skiller mer enn 100 000 på en topputstyrt og minst utstyrt bil fra de aller fleste bilmerker ...

Så hvordan mente du det egentlig i det som jeg siterer under her, som var årsaken til mitt svar. Du skriver at dette vil føre til at alle biler blir dyrere, ergo også den billigste. Hvordan skulle dette ellers skje, ut fra det du opprinnelig skrev? Kanskje det er greit at du tydeliggjør dette bedre. 

Selvsagt forstod jeg at du snakket om samme bilen med forskjellige utstyrsgrader. Det var også det jeg svarte med, at jeg tror de vil endre på utstyrsgradene for å få bilen til å fremstå rimeligere, men samtidig sørge for at man likevel putter på det som ble tatt vekk, og så blir det i realiteten samme pris + mva.

Du trenger forresten ikke fordumme den du svarer, vet å late som om vedkommende, meg i dette tilfelle, ikke vet såpass. Dette er temmelig basic kunnskap for alle som har et minimum av interesse for bil. Og bare for å ha det sagt, jeg kjøpte ikke elbilen min brukt, ei heller i grunnkonfigurasjon. Tvert i mot, den fikk alt jeg kunne velge med.

(not the real) Dr. Bombay skrev (10 timer siden):

Hvis det i dag koster 590 000 for Premiumbil A med utstyrsgrad X og 690 000 for samme Premiumbil A med utstyrsgrad Y, så vil bilforhandleren justere prisen på den billigste bilen slik at differansen blir lik etter avgiftene er innført. Deretter vil bilmerket som ligger under på rangstigen se at differansen opp til Premiumbil A blir mye større. Da kommer den forhandleren garantert til å sette opp prisen på sin ikke-premiumbil A tilsvarende, for å jevne ut differansen. Det har alltid vært en viss differansen mellom de ulike bilmerkene og det vil det fortsette å være i fremtiden også.

Ergo: alle bilene vil bli dyrere og bilforhandlerne vil tjene mer penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Nå sporer vi litt av, men jeg kan informere om at jeg har én elbil: Leaf '15-modell (24kwh batteri). Super bil … men dekker ikke familiens behov mtp langtur, ferier, etc. Så da må vi byttelåne, leie eller ta mer fly, enn hva vi gjorde før Leafen ble anskaffet (eneste bil i husstanden. Den bilen vi hadde før det, er kondemnert.)

Å ha bare en Leaf med lite batteri er jo imponerende beskjedent. Å gå opp til en bil som koster 600.000 vil være et stort sprang, særlig med hensyn til mye større rekkevidde og langt hurtigere lading og også med hensyn til plass.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 timer siden):

Hvis du kom ut på 550k på Enyaq så har du gått etter å sette opp en så billig bil som mulig og ribbet den for utstyr som jeg har nevnt er viktig.

Jeg var i tale med Skoda i flere uker, prøvekjørte og så på flere opsjoner. Det var nærmest umulig å komme under 600k for en greit utstyrt iV 80X.

Det var min erfaring i konfiguratoren også, og jeg prøvde å sette ihop en nøktern bil, på linje med den Model Y som jeg har bestilt. Men Skoda'en ble uansett nesten 80k dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (50 minutter siden):

Føler meg nesten gjerrig, siden vi klarer oss veldig fint med en ID4 til 410.000 som eneste bil, når jeg ser andre bare MÅ ha biler som koster mer en 600k. 

Forskjellige folk og familier har faktisk forskjellige behov. Og det må vi respektere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Hanhijnn said:

Forskjellige folk og familier har faktisk forskjellige behov. Og det må vi respektere.

Må vi det? For meg så virker det som om enkelte har behov for selvstyring og panoramatak. En ID4 1st har bagasjerom som en liten stasjonsvogn, kan bære takboks og dra henger. Må du da kjøpe en Model X? Og skal da mine skattepenger finansiere "ditt" behov for allslags dill.

Nei, momsfritaket kunne godt vært opp til 500k. Eller i det minste kunne det vært moms på alle tillegg utover det som kreves for sikkerheten og fremdriften.

Nå finnes det fullgode familiebiler i alle prisklasser. Det eneste jeg ser det skorter på for øyeblikket er syvsetere i 500k klassen (altså med forholdsvis lang rekkevidde), så om du har tre barn så ser jeg selvfølgelig at det er irriterende at det er moms på de 200k du må betale over 600 for å få syvseter elbil.

Edit: For å si det flåsete, hvorfor skal "du" slippe å betale moms på Tesla Selvkjøring, mens andre må betale moms på bussbilletten sin? Hvorfor er ditt behov for at bilen skal kunne kjøre selv viktigere enn andres til å komme seg et sted?

 

Endret av unik42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, unik42 said:

Edit: For å si det flåsete, hvorfor skal "du" slippe å betale moms på Tesla Selvkjøring, mens andre må betale moms på bussbilletten sin? Hvorfor er ditt behov for at bilen skal kunne kjøre selv viktigere enn andres til å komme seg et sted?

Jeg har ikke veldig sterke meninger om dette er det riktige tidspunktet for å begynne å introdusere avgifter. Jeg ser ditt poeng, men samtidig ser jeg motargumentet at om man må betale masse avgifter på toppen av prisen for en Tesla med selvkjøring, så kanskje totalkostnaden ikke gir mening i forhold til hva man faktisk får for pengene, og man ender opp med å kjøpe en fossilbil i stedet. Selvkjøring er en del av totalpakken Tesla tilbyr, og det er lett å se for seg at om man må velge bort selvkjøring eller betale ekstra avgifter, så kan Teslaen komme til kort i konkunkurransen med andre alternativer.

Det viktigste for min del er egentlig at man øker avgiftene på fossilbilene tilsvarende det man øker avgiftene på elbilene, slik at elbilene beholder sitt relative konkurransefortrinn. Det bør ikke være slik at man dytter folk over på fossilbil igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, Zeph said:

Dei vil redusere trafikken, punktum. Det er ikkje snakk om å kaste ut elbilar, men få ned trafikken totalt i byane, uansett kva kjøretøy det er.

"Nå vil MDG kjempe for å få elbilen ut av Oslo"
https://www.ao.no/mdgs-neste-kamp-fa-elbilen-ut-av-byen/s/5-128-124037
"STYGT OG SLITSOMT"

Kan jeg foreslå at de begynner med å forby all beboerparkering om de ønsker å få bilene ut av Oslo? :)
Mener man alvor med "biler ut av Oslo" så får man kanskje begynne å feie for egen dør først. Jeg kjenner folk som bor 5 minutter gange fra arbeidsplassen i Oslo og som likevel har bil parkert i gata som de sjelden bruker.

For å sette det på spissen. Eier du bil og bor i Oslo kan den ikke parkeres i Oslo annet enn i parkeringshus hvor man leier plass eller utenfor Oslos kommunegrense.
Det samme på egen tomt. Bor du i Oslo må du parkere den i et pendlerhus utenfor Oslo og ta kollektivt om du skal bruke bilen

Eller vent... det er kanskje ikke "biler ut av oslo" som virkelig gjelder men "andres biler ut av Oslo"? Om ikke så bør de starte med "Oslo beboeres bil ut av Oslo". De har jo verdens beste kollektivtilbud.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

De fleste land velger refusjonsordninger. Elbilen har i utgangspunkter tilsvarende avgifter som fossilbiler, men at det refunderes et beløp som er så stort at en elbil som koster omlag kr. 600 000 i dag koster det samme når det refunderte beløpet er trukket fra. Det er ingen grunn til at Stordalen & Co skal få sponsede Tesla Roadsters som de ikke trenger.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, 3FKY9EYR said:

 Det er ingen grunn til at Stordalen & Co skal få sponsede Tesla Roadsters som de ikke trenger.

Fullstendig enig.  Politikken som føres i dag og det som er foreslått går rett i lomma på de rikeste. Jan Thomas gliste stort når han hentet sin Taycan sponset av folket.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

"Nå vil MDG kjempe for å få elbilen ut av Oslo"
https://www.ao.no/mdgs-neste-kamp-fa-elbilen-ut-av-byen/s/5-128-124037
"STYGT OG SLITSOMT"

Kan jeg foreslå at de begynner med å forby all beboerparkering om de ønsker å få bilene ut av Oslo? :)
Mener man alvor med "biler ut av Oslo" så får man kanskje begynne å feie for egen dør først.

Det er jo det som skjer. Førsteprioritet på samferdselsbudsjettet er å fjerne parkeringsplasser slik som her i Ullevålsveien. I tillegg vil forslag til ny parkeringsnorm effektivt forhindre at man kan parkere på sin egen eiendom.

Samferdselspolitikken i Oslo er 100% styrt av et MDG som ikke på noen som helst måte vil anerkjenne at byen består av noen andre enn syklende 25-åringer. Det politiske geniet Raymond Johansen sitter nå og forsker på hvorfor Arbeiderpartiets oppslutning faller som en stein samtidig som deres fanatiske minoritetspartner i byrådet fører en krig mot Arbeiderpartiets kjernevelgere. Får håpe det går et lys opp for ham innen neste kommunevalg.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -i said:

Det er jo det som skjer. Førsteprioritet på samferdselsbudsjettet er å fjerne parkeringsplasser slik som her i Ullevålsveien. I tillegg vil forslag til ny parkeringsnorm effektivt forhindre at man kan parkere på sin egen eiendom.

Samferdselspolitikken i Oslo er 100% styrt av et MDG som ikke på noen som helst måte vil anerkjenne at byen består av noen andre enn syklende 25-åringer. Det politiske geniet Raymond Johansen sitter nå og forsker på hvorfor Arbeiderpartiets oppslutning faller som en stein samtidig som deres fanatiske minoritetspartner i byrådet fører en krig mot Arbeiderpartiets kjernevelgere. Får håpe det går et lys opp for ham innen neste kommunevalg.

Enda godt at galskapen også er synlig for hvermansen i Oslo. Topp politikere i Oslo har ikke kontakt med sine egne borgere - episk.

Jeg har alltid vært glad i Oslo selv om jeg har bodd rett utenfor. Har bodd i Oslo også et par år. Men det blir stadig vanskeligere å være glad i Oslo. Er det og en ting jeg tror de ansvarlige politikerne i Oslo glemmer med det komiske slagordet "Oslo for alle" er at de skaper Oslo forakt også i områdene rundt Oslo.

At de i dette også bruker slagordet "Oslo for alle - Oslo skal bli mer tilgjengelig for alle" bør vel læres bort i skolene som eksempel på tidenes mest virkelighetsfjerne politikk.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (25 minutter siden):

"Nå vil MDG kjempe for å få elbilen ut av Oslo"
https://www.ao.no/mdgs-neste-kamp-fa-elbilen-ut-av-byen/s/5-128-124037
"STYGT OG SLITSOMT"

Kan jeg foreslå at de begynner med å forby all beboerparkering om de ønsker å få bilene ut av Oslo? :)
Mener man alvor med "biler ut av Oslo" så får man kanskje begynne å feie for egen dør først. Jeg kjenner folk som bor 5 minutter gange fra arbeidsplassen i Oslo og som likevel har bil parkert i gata som de sjelden bruker.

For å sette det på spissen. Eier du bil og bor i Oslo kan den ikke parkeres i Oslo annet enn i parkeringshus hvor man leier plass eller utenfor Oslos kommunegrense.
Det samme på egen tomt. Bor du i Oslo må du parkere den i et pendlerhus utenfor Oslo og ta kollektivt om du skal bruke bilen

Eller vent... det er kanskje ikke "biler ut av oslo" som virkelig gjelder men "andres biler ut av Oslo"? Om ikke så bør de starte med "Oslo beboeres bil ut av Oslo". De har jo verdens beste kollektivtilbud.

Overskrifta er AO sine ord. I partiprogrammet til MDG står det ikkje spesifikt at elbilar skal ut av byane, men at trafikken skal ned. Det betyr sjølvsagt at elbilar òg må ut sidan det er mange og blir stadig fleire elbilar der ute. Som sagt, dette er ikkje noko nytt.

Eg er heilt einig i at biltrafikk i sentrum av byane er stygt og slitsomt, uansett om det er elbil eller ei. Det er sjølvsagt veldig gode grunnar til at det er så mange bilar i byane, og det er den største utfordringa; å få redusert trafikken utan at folk må bruke store delar av dagen på å forflytte seg med kollektivtilbod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Zeph said:

Overskrifta er AO sine ord. I partiprogrammet til MDG står det ikkje spesifikt at elbilar skal ut av byane, men at trafikken skal ned. Det betyr sjølvsagt at elbilar òg må ut sidan det er mange og blir stadig fleire elbilar der ute. Som sagt, dette er ikkje noko nytt.

Eg er heilt einig i at biltrafikk i sentrum av byane er stygt og slitsomt, uansett om det er elbil eller ei. Det er sjølvsagt veldig gode grunnar til at det er så mange bilar i byane, og det er den største utfordringa; å få redusert trafikken utan at folk må bruke store delar av dagen på å forflytte seg med kollektivtilbod.

Da satser jeg på at du også stemmer for "Arbeidsplassene ut av Oslo" så slipper dere disse slitsomme bilene med folk som skal på jobb :)

Per i dag er meningsløst mange store arbeidsplasser som i grunn ikke er avhengig av å være plassert i Oslo nettopp plassert i Oslo. Man kunne fint flyttet flere ti tusen arbeidsplasser til kommunene rundt Oslo så hadde man løst mye av bilproblematikken helt naturlig. Mange av disse arbeidsplassene er politisk styrt ift. plassering.

Jeg ser Ingen grunn til at NRKs nye megakompleks skal være plassert innenfor Ring-3. De burde i det minste plassert det i Groruddalen og aller helst i en nabokommune.

Hadde man vært i stand til å gjøre en skikkelig jobb hadde man sett på hvor arbeidstakere i Oslo bor og begynt å plassere arbeidsplassene nærmere folket. Som i Lørenskog, Asker, Drammen, Ski, Lillestrøm, Jessheim etc.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Fullstendig enig.  Politikken som føres i dag og det som er foreslått går rett i lomma på de rikeste. Jan Thomas gliste stort når han hentet sin Taycan sponset av folket.

Men hadde det hjulpet om han hentet en Leaf i stedet? Null er null. Det er forskjell på å slippe å betale og på å få betalt. De som lar være å kjøpe bil er et like stort problem med tanke på manglende avgiftskroner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Dovreekspressen said:

Men hadde det hjulpet om han hentet en Leaf i stedet? Null er null. Det er forskjell på å slippe å betale og på å få betalt. De som lar være å kjøpe bil er et like stort problem med tanke på manglende avgiftskroner.

Selvsagt men skatteinntekter som uteblir én plass må hentes inn en annen plass. Ergo ender andre opp med å betale for det. Det glemmer man jo alltid i den retorikken.

Derav kampen mot "skattelettelser for de rikeste".

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er i hvertfall sikkert, og det er at det er mange "gode sosialister" her, og at AP (Avgiftspartiet) nok kommer til å gjøre et godt valg i år, så avgiftene kommer. Håper bare at ikke de alle ivrigeste avgiftstilhengerne her jobber i Skatte- og Avgiftsdirektoratet.... 🙄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...