Gjest [email protected] Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Nå er det på tide med avgifter på elbil Lenke til kommentar
Populært innlegg Sampson Skrevet 20. juni 2021 Populært innlegg Del Skrevet 20. juni 2021 Toppsjef advarer mot innføring av moms på elbiler (tv2.no) Om det innføres moms på elbiler over 600,000 så vil det skade utviklingen generelt. Infrastrukturinvestering vil gå saktere og alle taper på det. Det er vanskelig å si om ulempene er verdt de få grunkene staten får inn som resultat. Samtidig er det trist å se at politikere ikke klarer å holde det de lover. Trondheim vil innføre bompenger for EL selv om andelen er knappe 10% Stikk i strid med hva de tidligere har kommunisert. Dette vil gjøre at flere og flere tenker seg om 2 ganger når man vurderer hvilken biltype man skal gå for. Utviklingen går allerede tregt - mange har ikke tilgang til lading hjemme og hvorfor skal man da ta seg bryet når usikkerheten er større enn man har blitt ledet til å tro. Til høsten må også elbilene betale i bomringen, men lite sammenliknet med fossilbilene - adressa.no 11 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg XRHOR38K Skrevet 20. juni 2021 Populært innlegg Del Skrevet 20. juni 2021 Norges bruk av bilavgifter har ført til at vi hadde en av de eldste bilparkene i Europa gjennom alle år. Med det kom sikkerhetsløsninger og vedlikehold lavere ned på prioriteringslisten for svært mange. Hvor mange ulykker, skader og dødsfall det har ført til gjennom tidene er det vel få som har regnet på, men det er grunn til å tro at det har hatt en påvirkning til det verre. Med El-bilene så starter vi litt med blanke ark. Vi må ikke innføre avgifter som om det var ICE-biler igjen. Kanskje ville det være bra for de fleste av oss om bilavgiftene holdes nede og at skattetapet hentes inn av alle som skatter i dette landet. Alle bruker veiene og infrastrukturen selv om de ikke kjører selv. Varer og persontrafikk skjer på de samme vegene for alle. Det er ingen grunn til å straffe bilister med skatt og la dem betale for samfunnets behov alene. Så, hva med skatt på biler over 600 000? Hvorfor skal disse skatte mer enn andre? Jeg har ikke behov for å misunne noen som helst. Selv ønsker jeg å kjøre en bil jeg slipper å være så redd for å få ei skrape i, men andre har andre behov. Ta inne pengene på skatt fremfor bilavgifter, mener jeg. 10 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dr.B Skrevet 20. juni 2021 Populært innlegg Del Skrevet 20. juni 2021 (endret) Her ser man nok ikke stort lenger enn nesetippen sin. At det er mange elbiler i Stor-Oslo betyr ikke at elbilen er inne i varmen i hele landet. Du skal ikke langt unna Oslo for å se at det er betydelig færre elbiler på veiene. Det har også blitt sagt til det kjedsommelige, men det er nå den virkelige kampen begynner. Vi som kjører elbil allerede har vært enkle å få over. Det er de resterende 50% av befolkningen, som har gått "livets hare skole", som blir vanskelig å dytte over. Da hjelper det ikke at bilene blir dyrere. For la oss være ærlige: går prisen på biler over 600 000 opp, så følger bilene som koster mindre etter. Forskjellen er at forhandlerne som selger rimeligere biler tar en enda større del rett i lommen. Alle vil tjene mest mulig penger og bilforhandlere driver ikke veldedige organisasjoner ... Endret 20. juni 2021 av (not the real) Dr. Bombay 12 4 Lenke til kommentar
SEDBVGJJ Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Hvis du skal få mange utenfor byen med på elbil så må de over 600 000 for å få tilstrekkelig rekkevidde og store nok biler. Hvis man legger til moms så må det være på alle eller ingen. 4 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Helt ok men det nå være en gradvis innføring over noen få år. Prisene på elbiler er ok i dag men tilgjengelighet på nye elbiler er fortsatt litt for dårlig. Og staten må bidra til å bygge ut flere hurtigladere 150kW++ over hele landet. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Samma f**n om folk kjøper dyr eller billig bil uten moms, vel?! Null kroner inn åkkesom. Er jo bare å kjøpe en bil til under 600k. Om alle kjøper Leaf så blir det akkurat like null inn i moms. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 MDG skal uansett kaste elbilen ut av byene så avgifter fra eller til vil ikke bidra så mye. https://www.ao.no/mdgs-neste-kamp-fa-elbilen-ut-av-byen/s/5-128-124037 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 God idé. Det er jo ganske hårreisende at man må betale mer i avgifter på en (manuell) sykkel, enn en toppspekket el-bil som er i stand til å forbruke 500kW om man vil. Den energien må jo komme et sted ifra, og hvis den brukes på tullekjøring med EL-bil kan den ikke brukes til noe annet. 3 Lenke til kommentar
XRHOR38K Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Hallvard The Horrible skrev (48 minutter siden): God idé. Det er jo ganske hårreisende at man må betale mer i avgifter på en (manuell) sykkel, enn en toppspekket el-bil som er i stand til å forbruke 500kW om man vil. Den energien må jo komme et sted ifra, og hvis den brukes på tullekjøring med EL-bil kan den ikke brukes til noe annet. Damn, you're horrible! 🙂 2 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 1) folk vil velge vekk elbiler 2) nisselandet fortsetter med molbobeskatningen av alt som lever, går, står, kjører, eller bare finnes (eller ei) 3 1 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Det store problemet er at det er en nisje for store familiebiler som er veldig vanskelig for oss som må være i den nisjen. Problemet er at det er veldig få som har dette behovet som egentlig har råd til nybil. Det gjør at bruktbil-prisene også er høye. Nå er VW Id.6 lagt på is i Europa, så det er ingenting som tyder på at det kommer noen elbiler i dette segmentet i overskuelig fremtid. Det er en og annen bil med lite batteri, som Maxus, og Tesla Model Y som ikke er spesielt stor men som har sju seter. Forøvrig er selv kineserne premium-bilene. Det er Tesla Model X som er der nå, og så kommer Mercedes med en bil. For folk flest er det bruktbiler til 350000 kr man kjøper. Nå skal folk flest plutselig strekke seg til det dobbelte. Og det er det som er grunnen til at Model X selges til dette segmentet, folk flest har blødd for den bilen. Det er rett og slett ikke riktig at den som har råd til å kjøpe en bil til 700000 har råd til 725000, man har allerede kjøpt en bil som er dobbelt så dyr som man ellers ville gjort. Resultatet av å innføre en grense på 600000 er at dieselbilene i dette segmentet kommer til å være på veien helt til de erstattes av premium-bilene når de har blitt billige nok, og det tar minst 5 år. Man bør vente til hele markedet er dekket av biler folk flest har råd til. Alternativet er at dieselbilene, slik som min Outlander, får forlenget levetid. Det betyr f.eks. at man bør vente til biler som VW Id.6 får en pris i det norske markedet. Da vet man hvor lista ligger. 6 2 Lenke til kommentar
bharald Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Snart like billig betyr ikke at man er der ennå. - Elbil er fortsatt omtrent dobbelt så dyr i produksjon som ice, med håp om å kunne konkurrere på like fot om 5 år. Likeverdig fossildrevet koster fortsatt omtrent like mye som elbil med norske avgifter, i alle fall gitt rekkevidde 400+. Det betyr to ting: 1. Det er en god del som like gjerne velger fossil, i og med bedre utvalg og bedre mulighet til å få en mer funksjonell bil for seg selv. Skal vi anta at alle som kjørte Passat for 10-20 år siden hadde det plassbehovet, er det lite elektrisk å velge i, Etron er kanske den som kommer nærmest, og den har mindre plass. Id3 og 4, og tilsvarende, er dessverre ikke like stort som etron. 2. Etron til 800 000 produseres til halvparten om 5 år, momses neste år med 50 000, og tilsvarende modell produseres til 400 000, med 100 000 i mva som verste fall. Dvs at man skal regne bruktverdi etter fem år, ikke ut fra 850 000, men 500 000. Verditap på 100 000-120 000 i året er jo litt. Eneste som kan berge de som selger, er at bilfirmaene skrur opp fortjenesten, og den norske stat setter opp prisene enda mer. - Andre argumenter mot elbilkjøp er selvfølgelig stadig dyrere og fortsatt langsom og for dårlig tilgjengelig lading, samt innfasing av bompenger, selv når elbilandelen er mager, og de fleste fossilbilene også slipper bom på hverdagsbruk (eks Trondheim/Trøndelag). Konklusjonen er at når man ser fordeler fra finansdepartementet eller kommunekassen, er 10% inntektstap alt for voldsomt, mens at vi bilister også tenker med lommeboken og våre behov, og heller kjører fossilt, det er enten en fremmed tanke, eller noe økonomene egentlig ønsker seg, slik at man kan ta inn milliarder på fortsatt fossilkjøring og høy oljekurs. 3 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 (endret) Er det ingen som har fått med seg at Norge er en del av EU sine utslippskrav? I klartekst betyr det at særnorske avgifter ikke gir en eneste ekstra elbil i Europa. Bilprodusentene er pålagt utslippsmål, og er nødt til å selge et visst antall elbiler i EU, Norge, Island og Storbritannia kombinert. Med andre ord, norske særavgifter hjelper ingenting på utbredelsen av elbiler, ikke en eneste ekstra elbil produsert. Det eneste vi oppnår er at produsentene kan ha høyere utsalgspris på sine elbiler, og sender en stor takk til den norske stat som dekker hele mellomlegget på skattebetalernes vegne. Den totale mangelen på kunnskap i Norge rundt dette er skremmende. Her er litt obligatorisk lesestoff: https://ec.europa.eu/clima/news/average-co2-emissions-new-light-duty-vehicles-registered-europe-2019_en Endret 20. juni 2021 av Del Typo 3 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Nå er det på tide å øke avgiftene på ICE-biler betraktelig .... 5 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 TØI har regnet på at momsfritak over 600 000 betyr så og si null og niks for reduserte CO2-utslipp. Det er penger ut av vinduet. I den grad miljø fremdeles spiller noen rolle i elbil-debatten. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 [email protected] skrev (7 timer siden): Nå er det på tide med avgifter på elbil Nei det er ikke det før man har et utvalg familiebiler med god rekkevidde som ikke blir avgiftsbelagt. 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Hallvard The Horrible skrev (4 timer siden): God idé. Det er jo ganske hårreisende at man må betale mer i avgifter på en (manuell) sykkel, enn en toppspekket el-bil som er i stand til å forbruke 500kW om man vil. Nei, det er ikke det. Sykkelen har ikke noe med saken å gjøre. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 uname -i skrev (34 minutter siden): TØI har regnet på at momsfritak over 600 000 betyr så og si null og niks for reduserte CO2-utslipp. Det er penger ut av vinduet. I den grad miljø fremdeles spiller noen rolle i elbil-debatten. https://www.tu.no/artikler/norske-elbiler-bidrar-til-co2-kutt-globalt/490259 2 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Snowleopard skrev (3 minutter siden): https://www.tu.no/artikler/norske-elbiler-bidrar-til-co2-kutt-globalt/490259 Jeg synes det er litt slapt å bare besvare noe med en link uten noe tekst eller kommentarer. Særlig ille når den linken ikke har noe med det du svarte på. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå