Gå til innhold

Nå er det på tide med avgifter på elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt ok men det nå være en gradvis innføring over noen få år. Prisene på elbiler er ok i dag men tilgjengelighet på nye elbiler er fortsatt litt for dårlig. Og staten må bidra til å bygge ut flere hurtigladere 150kW++ over hele landet.

Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible skrev (48 minutter siden):

God idé. Det er jo ganske hårreisende at man må betale mer i avgifter på en (manuell) sykkel, enn en toppspekket el-bil som er i stand til å forbruke 500kW om man vil.

Den energien må jo komme et sted ifra, og hvis den brukes på tullekjøring med EL-bil kan den ikke brukes til noe annet.

 

Damn, you're horrible! 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det store problemet er at det er en nisje for store familiebiler som er veldig vanskelig for oss som må være i den nisjen. Problemet er at det er veldig få som har dette behovet som egentlig har råd til nybil. Det gjør at bruktbil-prisene også er høye.

Nå er VW Id.6 lagt på is i Europa, så det er ingenting som tyder på at det kommer noen elbiler i dette segmentet i overskuelig fremtid. Det er en og annen bil med lite batteri, som Maxus, og Tesla Model Y som ikke er spesielt stor men som har sju seter. Forøvrig er selv kineserne premium-bilene. Det er Tesla Model X som er der nå, og så kommer Mercedes med en bil.

For folk flest er det bruktbiler til 350000 kr man kjøper. Nå skal folk flest plutselig strekke seg til det dobbelte. Og det er det som er grunnen til at Model X selges til dette segmentet, folk flest har blødd for den bilen. Det er rett og slett ikke riktig at den som har råd til å kjøpe en bil til 700000 har råd til 725000, man har allerede kjøpt en bil som er dobbelt så dyr som man ellers ville gjort.

Resultatet av å innføre en grense på 600000 er at dieselbilene i dette segmentet kommer til å være på veien helt til de erstattes av premium-bilene når de har blitt billige nok, og det tar minst 5 år.

Man bør vente til hele markedet er dekket av biler folk flest har råd til. Alternativet er at dieselbilene, slik som min Outlander, får forlenget levetid. Det betyr f.eks. at man bør vente til biler som VW Id.6 får en pris i det norske markedet. Da vet man hvor lista ligger.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Snart like billig betyr ikke at man er der ennå.

- Elbil er fortsatt omtrent dobbelt så dyr i produksjon som ice, med håp om å kunne konkurrere på like fot om 5 år. Likeverdig fossildrevet koster fortsatt omtrent like mye som elbil med norske avgifter, i alle fall gitt rekkevidde 400+.

Det betyr to ting:

1. Det er en god del som like gjerne velger fossil, i og med bedre utvalg og bedre mulighet til å få en mer funksjonell bil for seg selv. Skal vi anta at alle som kjørte Passat for 10-20 år siden hadde det plassbehovet, er det lite elektrisk å velge i, Etron er kanske den som kommer nærmest, og den har mindre plass. Id3 og 4, og tilsvarende, er dessverre ikke like stort som etron.

2. Etron til 800 000 produseres til halvparten om 5 år, momses neste år med 50 000, og tilsvarende modell produseres til 400 000, med 100 000 i mva som verste fall. Dvs at man skal regne bruktverdi etter fem år, ikke ut fra 850 000, men 500 000. Verditap på 100 000-120 000 i året er jo litt. Eneste som kan berge de som selger, er at bilfirmaene skrur opp fortjenesten, og den norske stat setter opp prisene enda mer.

- Andre argumenter mot elbilkjøp er selvfølgelig stadig dyrere og fortsatt langsom og for dårlig tilgjengelig lading, samt innfasing av bompenger, selv når elbilandelen er mager, og de fleste fossilbilene også slipper bom på hverdagsbruk (eks Trondheim/Trøndelag).

Konklusjonen er at når man ser fordeler fra finansdepartementet eller kommunekassen, er 10% inntektstap alt for voldsomt, mens at vi bilister også tenker med lommeboken og våre behov, og heller kjører fossilt, det er enten en fremmed tanke, eller noe økonomene egentlig ønsker seg, slik at man kan ta inn milliarder på fortsatt fossilkjøring og høy oljekurs.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det ingen som har fått med seg at Norge er en del av EU sine utslippskrav? I klartekst betyr det at særnorske avgifter ikke gir en eneste ekstra elbil i Europa. Bilprodusentene er pålagt utslippsmål, og er nødt til å selge et visst antall elbiler i EU, Norge, Island og Storbritannia kombinert. Med andre ord, norske særavgifter hjelper ingenting på utbredelsen av elbiler, ikke en eneste ekstra elbil produsert. Det eneste vi oppnår er at produsentene kan ha høyere utsalgspris på sine elbiler, og sender en stor takk til den norske stat som dekker hele mellomlegget på skattebetalernes vegne. Den totale mangelen på kunnskap i Norge rundt dette er skremmende.

Her er litt obligatorisk lesestoff:

https://ec.europa.eu/clima/news/average-co2-emissions-new-light-duty-vehicles-registered-europe-2019_en

Endret av Del
Typo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible skrev (4 timer siden):

God idé. Det er jo ganske hårreisende at man må betale mer i avgifter på en (manuell) sykkel, enn en toppspekket el-bil som er i stand til å forbruke 500kW om man vil.

Nei, det er ikke det. Sykkelen har ikke noe med saken å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...