Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLan basestasjon - basestasjon?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal koble opp netverk mellom 2 hus, og vurderer nå å bruke to basestasjoner, slik at jeg skal slippe alt trøbbelet med routing osv.

Det jeg tenkte er å koble den ene basestasjonen til hub'en i det ene nettverket i det ene huset, og den andre i det andre huset... for så å koble sammen de to nettverka...

avstanden er ca 70 meter, men den er helt fri sikt, vindu til vindu...

går det ann å bare bruke to akksesspunkt som: http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...9&GrpID=15&s=pl

eller er det bare ikke så enkelt?

takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg skal koble opp netverk mellom 2 hus, og vurderer nå å bruke to basestasjoner, slik at jeg skal slippe alt trøbbelet med routing osv.

Det jeg tenkte er å koble den ene basestasjonen til hub'en i det ene nettverket i det ene huset, og den andre i det andre huset... for så å koble sammen de to nettverka...

avstanden er ca 70 meter, men den er helt fri sikt, vindu til vindu...

går det ann å bare bruke to akksesspunkt som: http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...9&GrpID=15&s=pl

eller er det bare ikke så enkelt?

takk...

Er enkelt, men du kan nok ikke bruke de to der. Det er to AP`er og det går ikke.. Dessuten har den ikke utgang for ekstern antenne ettersom jeg vet. Du kan f.eks bruke disse to:

AP:

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=&g1=&g2=...290&l=&lantall=

Ethernet klient:

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=&g1=&g2=...320&l=&lantall=

Disse kobler du til hvert sitt nettverk og du har linka de sammen. Husk at du må ha utvendige antenner.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har "litt større krav"

Ønsker å WLAN mellom 3-4 hus.

To av oss har egne kablede LAN med flere PC'er etc.

Kan en bridge/Ethernet klient av den typen du nevner kobles til HUB/switch, eller er den beregnet for én PC ?

Hvis svaret er negativt:

Jeg har sett enkelte produsenter har AP'er som støtter point-point og/eller point-mulitipoint bridging.

Kan det stemme at jeg må ha én AP/Gateway som støtter P-MP, samt AP'er hos de andre som kan settes opp som bridge (for å kunne tilkoble flere PC'er) ??

Som dere forstår har jeg ikke særlig peiling......., men er jeg helt på jordet ?

Lenke til kommentar
Hei, jeg har "litt større krav"

Ønsker å WLAN mellom 3-4 hus.

To av oss har egne kablede LAN med flere PC'er etc.

Kan en bridge/Ethernet klient av den typen du nevner kobles til HUB/switch, eller er den beregnet for én PC ?

Hvis svaret er negativt:

Jeg har sett enkelte produsenter har AP'er som støtter point-point og/eller point-mulitipoint bridging.

Kan det stemme at jeg må ha én AP/Gateway som støtter P-MP, samt AP'er hos de andre som kan settes opp som bridge (for å kunne tilkoble flere PC'er) ??

Som dere forstår har jeg ikke særlig peiling......., men er jeg helt på jordet ?

Nei du er ikke på jordet. Det du sier skal fungere helt helt greit.

Det finnes også i dag en ny type for bridging av nettverk kalt WDS. Dette er for å kunne bridge med produkter fra forskjellige produsenter, og få en bedre bridging protokoll ved at flere jobber med den.

Hvis utstyret støtter bridging støtter den flere klienter på begge sider. Foreløpig er det ikke så mange produsenter som er så veldig stabile på bridging, så det kommer ann på deg hvor stabilt utstyr du vil ha, og hvor mange ganger du eventuelt må trekke ut strømmen på boksene.

Utstyr som støtter bridging vil bli mer og mer vanlig i tiden som kommer, og sannsynlig blir kvaliteten på rimelig utstyr som takler dette også bedre.

Connect: Du er nødt til å ha aksesspunkter som støtter ekstern antenne samt "bridging". Du bør også investere i litt kraftigere antenner (7-12 dBi) for å være sikret et stabilt signal. wlansupply.no har mye utstyr som kan passe ditt behov. Send en mail dit og de kan eventuelt sette sammen en pakke som passer deg. Hvis du eventuelt synes det er billigere andre steder har du likevel fått en oversikt over hvilke deler du trenger :)

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar.

Jeg har observert produktene fra Buffalo tidligere, men ble skremt av en test i PCMagazine. Jeg ser nå at dette var en "gammel" test og at mye har blitt forbedret etter den tid.

Er det noen som kan dele erfaringer vedr. Buffalo med meg?

Lenke til kommentar
Takk for hurtig svar.

Jeg har observert produktene fra Buffalo tidligere, men ble skremt av en test i PCMagazine. Jeg ser nå at dette var en "gammel" test og at mye har blitt forbedret etter den tid.

Er det noen som kan dele erfaringer vedr. Buffalo med meg?

Jeg har noe buffalo utstyr på vei til test nå, så vi får se hvordan det fungerer. Skal også sette opp tre slike baser med bridging i helgen, så det blir spennende å se om det fungerer som ønsket.

Lenke til kommentar
Disse kobler du til hvert sitt nettverk og du har linka de sammen. Husk at du må ha utvendige antenner.

Er utvendige antenner virkelig nødvendig?

Signalet skal vel fint kunne gå igjenom et vindu.... og å plasere basestasjonn og klient med helt fri siktlinje er ikke noe problem...

mvh

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje ikke rette personen til å svare på dette uten praktisk erfaring, men jeg har lest litt de siste kveldene :wow:

Det som er gjennomgående er at teoretisk rekkevidde som produsentene oppgir ikke er realistisk og du begynner å nærme deg "kritisk" lengde.

Vindu har som du nevner lav demping, men du har også nebør i forskjellige former som har innvirkning. Hva gjør du når naboen kjøper seg bærbar og ønsker å sitte i sofaen isteden for i vinduskarmen :cry:

Jeg ville ihverfall kjøpt basestasjon og/eller klient med mulighet for å koble til ekstern antenne. Da har du i det minste mulighet til å sette opp en enkel antenne i en av endene hvis det viser seg at du har behov for det.

Vi får vente til bludern for testet buffalo-utstyret. Jeg ser at dette utstyret også støtter repeating (Hvis det fungerer kunne naboen din sette seg i kjellerstuen også)

Lenke til kommentar

Jeg kjører 2 stk. Asus WL-500g mot hverandre på 380meter.

Har koblet til ekstern 2 stk antenne på begge.

http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...enner&VareID=39

Disse er konfigurert som hybrid (både accesspunkt og bridge).

Det er ingen problem å få tak i signal med min bærbare PC i stuen 2 etasjer under antennen som står på taket, selv om denne er en retningsantenne som peker til mottaker.

Det er en skog i mellom og pipa til naboen. På grunn av dette får jeg ikke stabil hastighet uten at jeg kjører hastighet ned i rundt 2mbit. Skal flytte antennen slik at den har fri sikt (igjennom skogen) og håper det skal bli bedre.

Det er i begge ender internt nettverk. Jeg har fra min bærbare med trådløstnett ingen problem med å få opp maskinene som står tilkoblet den andre Asus basen, både trådøse og stasjonære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...