Gå til innhold

Bygge PC uten floppy drive

Anbefalte innlegg

Har nok deler til en ny PC, bortsett fra floppy drive. Denne brukes kun en gang ( formatere ny hard disk )Ikke for å være kjip, men jeg kjøper heller en sixpack pils, enn en slik antikvitet. Nå før jeg beveger meg ut på dypere vann vil jeg høre om det er noen som har erfaring fra dette. evnt BIOS justeringer, OS etc ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan si det slik at en diskettstasjon ikke er det viktigste du har i pc'en :smile:

Har man behov for boot-disk, kan man lage en boot-cd istedet. I noen få tilfeller kommer drivere til hardware på disketter, men det omgår du ved å gå til en kompis (med floppy) og brenne filene på cd.

I Bios trenger du ikke å gjøre noe ettersom den ikke vil detektere noen diskettstasjon (eneste er kanskje å "fjerne" floppy som første boot-alternativ).

Lenke til kommentar

Ja, har gjort dette mange ganger. Du trenger kun en bootbar cd. Du kan enten bruke cd'en til det OS'et du skal installere, eller du kan lage dine egne, f.eks. ved hjelp av en gammel win98 oppstartsdiskett. Har en plate her hvor jeg har gjort det og lagt ved alle andre nyttige programmer man kan trenge for en "hyrdestund" i dos :razz:

Lenke til kommentar

Boot cd er tingen! mener XP cden er i stand til å starte en PC.

Floppyen burde ligget på skrothaugen sammen med isa kortene.

Jeg bruker CF minne kort/internett/LAN til å flytte dokumenter.

Lenke til kommentar

Så hva om jeg tar den helt ut og skipper cd rommen og? Plasserer flymotoren i kjelleren med lange kabler til skjerm, tastatur, mus og USB

Bruker usb-cf adapter + usb cd brenner.

Er det å be om problemer ?

Lenke til kommentar

Quote:

Så hva om jeg tar den helt ut og skipper cd rommen og? Plasserer flymotoren i kjelleren med lange kabler til skjerm, tastatur, mus og USB

Bruker usb-cf adapter + usb cd brenner.

Er det å be om problemer ?

Man putter ikke små barn og pc'er i mørke, kalle kjellerrom!! :roll:

Lenke til kommentar

jeg tror aldri jeg har brukt en diskettstasjon når jeg har flasha biosen min og det er siden jeg kjøpte første pc i 1993:) (Før det var det amiga og c64 som gjaldt, men jeg solgte sjelen min for enkelte pc spill) hehe....

Lenke til kommentar

gode gamle floppy'en ja.. har ikke brukt det på ca 1 år.. siden driverne til nettverks kortet ligger ferdig i 2k... eller.. kansje ikke nå... winxp har dem.. via lan drivers... uansett. har ikke hatt brukt for floppy på mange år, bortkasta å ha :grin:

Housey

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...