Gå til innhold

Valg av komponenter

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å kjøpe meg vannkjøling (ihvertfall før ejg fikk totalsummen). Hovedsaklig ikke for å overklokke (det er bare en bonus), men for å få en stille maskin + ha ett lite hobbyprosjekt nå i vintermørket.

Trenger hjelp fra dere drevne vannkjølere til å velge riktige deler (har aldri testet vannkjøling), finne deler som er gode nok eller tineg jeg burde/ikke burde ha med.

Her er oppsettet jeg ser på sålangt:

Radiator: HW-Labs Black Ice Extreme 2 - 895,- (Varenummer: BIEX2 hos netconnection.no)

Tank: AC vanntank, "aquainject", Plexi - 398,- (Microplex)]

CPU Blokk: DangerDen RBX for PIV 478 med et innløp og to utløp 1/2PIV - 695,- (Varenummer: RBXPIV hos netconnection.no)

GPU Blokk: Danger Den Maze4 GPU blokk 1/2 PIV - 695,- (Varenummer: MAZE4GPU hos netconnection.no)

Chipset Blokk: Danger Den Z-Chip Intel chipset blokk - 450,- (Varenummer: dzchip5 hos netconnection.no)

Vifter: 2x Papst vifte, 140m³/time, 38 dB(A) - 376,- (Microplex)

Viftestyring: Coolermaster Aerogate II sort - 395,- (Varenummer: ALDV02UK hos netconnection.no)

Vannslange:Høykvalitets silikonslanger for Danger Den (10cm*9,-) Type 1/2 - 198,- (220cm - Varenummer Silikon hos netconnection

Slangeklemmer: 10 stk x Slangeklemmer i plast for silikon (type: 1/2) - 150,- (Varenummer: Sklem hos netconnection.no

Vann:Destilliert vann? x 4 stk - 180,- (Varenummer DWS hos netconnection

Anti Alge: Anti Algestoff - 75,- (Varenummer zerex hos netconnection

Pumpe: Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe - 455,- (Microplex)

Strøm til pumpe: Powerplant PCI Rele - 399,- (Varenummer PPLANT hos netconnection

Total pris: 5361,-

Grunnen jeg har valgt 230V pumpe istedet for den 12V tingen er

a) Kunne slå på pumpen uten at PCen er på (har lest artikkel om hvordan kortslutte PSU for å få gjort det med 12V)

b) 600l for å kunne ha flere moduler (f.eks om jeg skal ha vannkjøing på disker etc samt hørt at DD komponentene kan kreve litt mer?)

Ellers har jeg ikke skrevet opp ledd... det må jeg telle over hva jeg trenger enda.

Kommentarer og meninger mottas med takk.

Greit å nevne at jeg har 10 tommeltotter så å mekke noe selv er ikek så veldig aktuelt, men klare å sette sammen skal jeg nok klare (håper jeg)

Edit: Fikset en defekt link

Endret av plex-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIEX2 HW-Labs Black Ice Extreme 2NOK895.00

RBXPIV Danger Den Maze RBX PIV Type: 1/2 PIV NOK695.00

MAZE4GPU Danger Den Maze4 GPU blokk Type: 1/2 NOK695.00

dzchip5 Danger Den Z-Chip Intel chipset blokk Type: 1/2 m/ stålfeste +NOK25.00 NOK450.00

NCBAY NC Bay reservoir NOK355.00

Yledd Y-ledd for 1/2 & 3/8 slanger Type: 1/2 NOK20.00

Clearflx Clearflex slange Type: 12mm (1/2) NOK9.00 30stk=3m NOK270.00

Sklem Slangeklemmer i plast for silikon Type: 1/2 NOK15.00 10stk NOK150.00

L20 Hydor L20 II NOK195.00

PPLANT Powerplant PCI Rele NOK399.00

ALDV02UK Coolermaster Aerogate II Sort NOK395.00

E120x120 Enermax 120x120mm kabinettvifte NOK160.00 2stk NOK320.00

Ekspedisjonsgebyr

NOK 25.00

Velg fraktmåte:

Postoppkrav 0000-3999 NOK112.00

SUM Total: NOK4839.00

Ekspedisjonsgebyr: 25,00NOK

Frakt: 112,00NOK

Totalt: 4976,00NOK

Dra på lokal bensinstasjon og kjøp 2l destillert vann der for 40,- og ha oppi 10-15% frostvæske så har du perfekt kjølevæske der til vannkjølingen din.

Skulle du trenge hjelp med montering, ta kontakt og jeg kan komme og hjelpe deg

Endret av traskas
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar.....

Så du hadde byttet ut pumpen med en L20 Hydor L20 II - mener jeg har lest denne bråker mer enn den jeg hadde satt opp?

NCBAY NC Bay vs en vanlig tank.. fordelen er vell hvor lett det er å plassere dem? Kan en ha mer vann i en slik? Lettere å fylle på/ha kontroll? Må hjem å telle bayer idag :)

Hvorfor byttet du ut tingene forresten? For å få alt hos samme leverandør?

Sikkert smart å ta 3m kabel istedet for 2 som jeg hadde satt opp - greit med litt ekstra :)

Ellers takk for tilbud om å komme å redde meg om ting ikke funker.. hvor i verden er du? :)

Skal forresten ha alt dette inn i ett noice control kabinett om jeg får det til... så støydempingen der burde vell ta seg av noe av støyen fra pumpa.

Lenke til kommentar
Takk for kjapt svar.....

Så du hadde byttet ut pumpen med en L20 Hydor L20 II - mener jeg har lest denne bråker mer enn den jeg hadde satt opp?

NCBAY NC Bay vs en vanlig tank.. fordelen er vell hvor lett det er å plassere dem? Kan en ha mer vann i en slik? Lettere å fylle på/ha kontroll? Må hjem å telle bayer idag :)

Hvorfor byttet du ut tingene forresten? For å få alt hos samme leverandør?

Sikkert smart å ta 3m kabel istedet for 2 som jeg hadde satt opp - greit med litt ekstra :)

Ellers takk for tilbud om å komme å redde meg om ting ikke funker.. hvor i verden er du? :)

Skal forresten ha alt dette inn i ett noice control kabinett om jeg får det til... så støydempingen der burde vell ta seg av noe av støyen fra pumpa.

Ang. pumpen. Setter du på gummiføttene som følger med eller monterer den på annet vis så bråker den ikke hvis du klarer å lufte ut systemet ordentlig.

Bay-tanken valgte jeg fordi den er enkel å montere, fylle på og siden den evt blir høyste komponenten i systemet blir utlufting enklere.

Og det å bestille alt på ett sted gjør at du sparer en del kroner i porto. :)

Og ang. det å komme og hjelpe deg evt. Jeg bor på stovner i Oslo, så i profilen din at du og bor i Oslo, så det er jo ikke lengste turen.

Lenke til kommentar

Joa.. ser fordelen med å kjøpe alt på samme plass... jeg får sove på det en natt eller to til før jeg legger inn bestillingen :)

Ble jo ganske dyrt da.. kanskje like greit å betale litt til å få med slik aktiv kjøling? Hmm.. nei.. blir jo ikke kvitt støyen da og det er prioritet 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...