Gå til innhold

Fra siviløkonom til advokat?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er relativt nyutdannet siviløkonom som for øyeblikket jobber som revisor. Grunnet familiære forhold ble jeg "låst" til en geografisk region hvor det ikke er flust med spennende jobbmuligheter for økonomer som ønsker å bedrive annet enn revisjon - noe jeg absolutt gjør. Jeg var etter videregående nær å velge jus, og ser i ettertid at det muligens hadde vært et bedre valg - både med tanke på faglig interesse og arbeidsmarkedet der jeg bor. Spørsmålet mitt er da følgende:

Er det noen her med erfaring fra å foreta et tilsvarende karriereskifte? Tidsaspektet er åpenbart problematisk her - hvor realistisk er det å fullføre mastergraden på under normert tid? I tillegg kommer økonomiske hensyn ved tapt arbeidsinntekt osv.  Setter pris på alle som kan dele synspunkter og erfaringer!  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kombinasjonen siviløkonom og jus vil jo i alle fall være svart ettertraktet, spesielt hvis du sikter inn mot forretningsjus. 

Men ja, du må jo starte på scratch og bruk 5 år, så dyrt er det jo. Alternativt kan du jo se på den nye masteren til BI, vil tro du kan gjennomføre den på 2-3 år: https://www.bi.no/studier-og-kurs/masterstudier/master-i-forretningsjus-og-okonomi/norges-forste/

Lenke til kommentar
sivøknhh skrev (På 18.6.2021 den 14.08):

Er det noen her med erfaring fra å foreta et tilsvarende karriereskifte? Tidsaspektet er åpenbart problematisk her - hvor realistisk er det å fullføre mastergraden på under normert tid? I tillegg kommer økonomiske hensyn ved tapt arbeidsinntekt osv.  Setter pris på alle som kan dele synspunkter og erfaringer!  

Det er forholdsvis realistisk å fullføre under normert tid om du ikkje blir for distrahert av jobb/familie under studiane. Det er likevel ikkje så mykje tid du vil klare å spare inn.
Det er lite overlapp mellom økonomi og jurist, men det er gode muligheiter for at du kan spare inn eit semester (30 studiepoeng) ved å få nokre av økonomifaga godkjent som valgfag, særleg om du bygger opp utdanninga med å spisse deg mot økonomi ved å finne deg ei masteroppgåve der du kan drøfte juridiske problemstillingar rundt revisjon så vil du nok få godkjent nokre av økonomifaga slik at du kan bruke dei studiepoenga oppigjen til å danne mastergraden som jurist.

Dei fyrste åra er nok såpass standariserte og låste at det kan være vanskeleg å spare inn tid der. Dei to neste åra kan du nok jobbe inn litt. Om du får delar av økonomiutdanninga godkjent så har du spart eit halvt år der, om du i tillegg klarer å skrive (eller i det minste jobbe) med masteroppgåva parallelt med studiane så vil du også spare inn det siste halvåret. Så å klare dette på 4 år er ikkje heilt urealistisk, men det vil nok være store variasjonar frå universitet til universitet kor god tilrettelegging du får. Det å jobbe med masteroppgåva før du har lært alt du skal lære av teori er sjølvsagt også lettare sagt enn gjort.
Du bør også sjekke opp om det er universitet som tilbyr utdanninga som fjernundervisning, kveldsundervisning eller som samlingar nokre gongar i året. Får du til dette så kan du ta utdanninga utan å være fulltidsstudent. Då vil dei økonomiske omsyna bli ivaretatt om du kan fortsette å jobbe som økonom enten i fulltid eller deltid. Jobbar du i fulltid så vil det openbart ta mykje lenger tid før du er ferdig med mastergraden, men med deltidsjobbing frå 50% og nedover så blir det fortsatt tid igjen til å studere.

Lenke til kommentar

Det høres ganske heftig ut å starte på et nytt 5-årig løp, men det er du sikkert klar over. Som revisor får du veldig raskt nyttig erfaring som er ettertraktet der ute. "Alt" av økonomistillinger i industrien er innenfor rekkevidde etter noen få år. CFO, regnskapssjef, controllerstillinger o.l. er kanskje mer i retning av hva du vil?

Lenke til kommentar

Takk for svar alle tre, det settes pris på! 

21 hours ago, ITOslo said:

Alternativt kan du jo se på den nye masteren til BI

Definitivt en spennende master, men så vidt jeg har skjønt vil den ikke oppfylle kravene som stilles for å jobbe som advokatfullmektig - som ville vært mye av poenget for min del.

3 hours ago, The Avatar said:

Du bør også sjekke opp om det er universitet som tilbyr utdanninga som fjernundervisning, kveldsundervisning eller som samlingar nokre gongar i året

Du kommer med mange gode innspill her, takk for det. Om det finnes muligheter som du beskriver er det så absolutt noe jeg skal vurdere - sjekker det ut! 

3 hours ago, Nimrad said:

Som revisor får du veldig raskt nyttig erfaring som er ettertraktet der ute.

Det har du helt rett i. Jeg tror nok at det skal være godt mulig å lande en mer givende jobb om noen få år om jeg fortsetter. Likevel begrenses det igjen av stedet jeg bor, da min interesse ligger mer i retning finans og jobber man typisk får i meglerhus/store banker.   

Lenke til kommentar
sivøknhh skrev (10 minutter siden):

Det har du helt rett i. Jeg tror nok at det skal være godt mulig å lande en mer givende jobb om noen få år om jeg fortsetter. Likevel begrenses det igjen av stedet jeg bor, da min interesse ligger mer i retning finans og jobber man typisk får i meglerhus/store banker.  

Begrenset av stedet du bor er du vel uansett om du er advokat eller økonom? Meglerhusjobbene er jo der 60% av NHH vil, men kun 10% får. Og spør du meg er det, med noen unntak, ganske oppskrytt. Nå er det litt vanskelig å vite hva man skal anbefale når jeg ikke vet hvor du er. Kan du pendle til en noe større naboby? Er det et lite revisjonsselskap eller et av de 4-5 store? Finnes det noe industri i nærområdet?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke foretatt noe karriereskifte, men du havner vel fort i litt av den samme vurderinga som jeg har.

Tjener relativt greit, altså over 650 000. Ny utdanning vil medføre 2 år+ i tapt arbeidsinntekt. Altså minst 1 MNOK etter skatt, kanskje det dobbelte. Denne millionen må jeg ta igjen relativt kjapt skal det være noe vits. Er ikke noe grunn til å sitte med masse penger når ungene er gamle og man ikke trenger de. Så skal jeg være konservativ så bør de være tatt igjen i løpet av 15 år. 1 000 000 / 15 = 66 000 etter skatt. Dette må tas igjen i ny jobb i skattetrinn 8, altså ca. 45 prosent marginalskatt. I tillegg så kan jeg investere de pengen så la oss si at 6 prosent er alternativavkastningen på penger for meg. Da er vi opp på (66 000 + 60 000*0.7) = 110 000 etter skatt

110 000 / 0.55 = 200 000

Altså må jeg opp minst 200 000 i lønn skal det være noe å tenke på rent økonomisk. Så det hele har endt meg at jeg har prøvd å finne noen mer givende hobbyer istedenfor. Du kan jo regne litt på det selv og vurdere det frem og tilbake. Noe erfaring får du kanskje gjennom jobben og kan hoppe til en annen mer givende jobb, og gjøre slikt i noen omganger?

Edit: Over har jeg også glemt at man ikke får opptjening av pensjon over 7,1 G. Heller ikke tatt hensyn til jeg har innskuddspensjon som går inn i aksjemarkedet i tillegg til egen lønn.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Nimrad said:

Begrenset av stedet du bor er du vel uansett om du er advokat eller økonom? Meglerhusjobbene er jo der 60% av NHH vil, men kun 10% får. Og spør du meg er det, med noen unntak, ganske oppskrytt. Nå er det litt vanskelig å vite hva man skal anbefale når jeg ikke vet hvor du er. Kan du pendle til en noe større naboby? Er det et lite revisjonsselskap eller et av de 4-5 store? Finnes det noe industri i nærområdet?

Jeg er begrenset av stedet jeg bor uansett, men hypotesen min er at innenfor de begrensningene så er jus jevnt over et mer spennende fagområde enn regnskap, revisjon og generell økonomistyring. Det er et par større byer innen rimelig avstand som jeg kunne pendlet til om den rette muligheten skulle dukke opp, og jeg forsøker å kartlegge potensielle arbeidsgivere. Revisjonsselskapet er et av de fire store, og det er industri i umiddelbar nærhet. Takk igjen for respons, det er godt å få luftet tankene litt!     

Lenke til kommentar
1 minute ago, Wisd0m said:

Du kan jo regne litt på det selv og vurdere det frem og tilbake. Noe erfaring får du kanskje gjennom jobben og kan hoppe til en annen mer givende jobb, og gjøre slikt i noen omganger?

Godt resonnement og mye mulig jeg ender med samme konklusjon som du har gjort. Slik er livets realiteter, men likevel fristende å leke med andre løsninger! 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, sivøknhh said:

Godt resonnement og mye mulig jeg ender med samme konklusjon som du har gjort. Slik er livets realiteter, men likevel fristende å leke med andre løsninger! 

En mulighet er å ta en ren master (2 år over f.eks. 4 år) og gå ned til 80 prosent stilling. Det er det eneste jeg kommer fram til som finnes økonomisk forsvarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...