nessuno Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Vel, nå er denne saken todelt. På den ene siden høres det fornuftig at andre kan lade. På den andre siden er det IKKE Tesla sin feil at det ble ikke satset tyngre på ladenettverk i både privat og offentlig regi. For det tredje - mange konkurrerende nettverk er bare latterlige små stasjoner, plassert gud vet hvor, med priser som får noen gangen selv en bensinstasjon til å blekne. Det meget rare her er - og dette burde vært fokuset til så å si "folkets sinne" fra både publikum og staten - er hvordan bilindustrien i Tyskland har vært feilstyrt. La meg poengtere det åpenbare: mens Telsa ble lansert evigheter siden - har kjemper som Audi, BMW, VW og Mercedes hvilt på sine laurbær. Eneste vedkommende har klart å gjøre er å sette i gang meget labre forsøk å elektrifisere eksiterende biler (slik som eGolf og tragedie-oppfølgeren ID), eller pushe videre sitt gamle drit (les: alle BMWer, "nyvinnende" møl som "4matic" fra Mercedes etc) mens verden har sust forbi samtlige. Mens alle de ble ikke enige om hvor lenge det skulle satses på forbrenningsmotorer, mens ingen ble enige om noe som helst felles ladenettverk - der nettopp disse store aktørene kunne ha motarbeidet Tesla virkelig - så har tiden gått. Tiden har gått, og det store berømte bil-landet Tysland kommer nå til Tesla og ber om ikke de kan vennligst la andre lade hos de. Patetisk. Joda, en eller annen løsning kommer sikkert. Enten så får de bruke Telsa sitt nettverk, eller at noen går i en "felles pott" og gjør det de burde gjort 10+ år siden... noe blir sikkert løsningen. Men i mellomtiden har tiden gått - og de som skjønte hva greien er, har skaffet seg en Tesla og er fornøyde. Greit nok det, jeg har to av de selv. Men hva med resten av markedet? Hvorfor, HVORFOR må resten av markedet lide av at ingen tar fingeren ut? Er liksom det beste de er i stand til er å gjøre som 40-års krise bilrpodusenten Posche - friste med Ionity lading på redusert effekt "joda du kan lade med maks ytelse... men helst ikke fordi batteriene ikke tåler det." og en eller annen VIP-lounge for dies eiere? Seriøst? Så komme til Tesla og be de om å åpne opp litt? Patetisk. 3 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Snowleopard skrev (På 17.6.2021 den 21.20): Tesla har investert enorme summer i sitt SuC-nettverk, og kan ikke forventes å åpne dette uten en viss kompensasjon. Den kompensasjonen kan beregnes på følgende måte: EU har jo allerede punget ut €39,1 millioner, eller tilsvarende ca 398 millioner NOK til Ionity for ladenettverket. Del denne summen på antall ladere som dette skulle gi i Europa, så ser man hvor mye hver lader i utgangspunktet ble sponset med. Ta så den summen og gang med antall ladere Tesla har i Tyskland per nå, og betale Tesla den summen for å åpne opp de eksisterende SuC-laderne. Av den summen kan Tesla dekke de kostnader de får ved å bygge om laderne sine og å bygge en software-løsning som kan kommunisere med laderne. Sørg samtidig for at Tesla får nødvendige tillatelser og arealer til å øke antall ladere med minst 10 %, kanskje så høyt som 20 %, for å kompensere Tesla-eierne for redusert tilgjengelighet til laderne de har vært med å finansiere. Disse skal selvsagt sponses med like stor sum som de eksisterende laderne. Tesla må og gå med på å bruke resterende av støtten til å bygge nye SuC-stasjoner, gjerne i et 50/50-forhold der Tesla skyter inn den andre halvdelen. Tesla står selvsagt fritt til å bygge flere ladere enn dette, men da må de dekke de andre laderne selv, og de må og være åpent tilgjengelig for alle CCS-ladende elbiler. Få dette ned i en gjensidig bindende avtale slik at man har svart på hvitt, i juridiske termer, både kompensasjonen og krav til åpning av alle eksisterende og fremtidige laderne til Tesla. Da har Tesla et godt incentiv for å åpne opp, uten å føle at de må ta hele løftet alene. Enda bedre, EU skriver tilsvarende avtale, sammen med EØS-landene, Storbritannia og Sveits, samt andre europeiske land der de allerede har investert i ladere. Inkluder gjerne de laderne Tesla har planlagt bygget i 2021. https://www.electrive.com/2019/04/25/ionity-secures-funding-for-europ-e-charging-network/ Godt forslag. Men man kan også la Tesla ta ulik pris for ladingen. De kan ta samme pris som konkurrerende ladestasjoner for biler som ikke er fra Tesla. 2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 28 minutes ago, hekomo said: Godt forslag. Men man kan også la Tesla ta ulik pris for ladingen. De kan ta samme pris som konkurrerende ladestasjoner for biler som ikke er fra Tesla. Så Tesla skal få ta samme prisen for et godt utbygd nettverk som konkurrentens halvveisløsning? Den kapasiteten som er bygd ut koster, og må i realiteten betales godt over hva de andre tar på sine "køladestasjoner". 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 (endret) Tesla må jo også utvikle en app for å styre lading og betaling for andre biler da. Hvis ikke vil vel nesten ingen av dagens biler kunne lade der. Endret 20. juni 2021 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Wisd0m skrev (39 minutter siden): Så Tesla skal få ta samme prisen for et godt utbygd nettverk som konkurrentens halvveisløsning? Den kapasiteten som er bygd ut koster, og må i realiteten betales godt over hva de andre tar på sine "køladestasjoner". Sliter med å se at det hjelper veldig om Tesla skal åpne, men samtidig ta ågerpriser fra folk som nå av en eller annen grunn valgte en elbil fra et annet merke. Og som du sier, jeg tror ikke det vil hjelpe Tyskland/EU med ladekapasiteten noe særlig. Ladere som man kun bruker i desperasjon over kø andre steder. Med forbehold om at jeg ikke har fulgt med på om tyske kunder av f.eks. VW ID-bilene får noen store rabatter. Ei heller vet jeg om Tesla sine ladepriser utenfor Norge. Men jeg tror at mitt forslag er et slags minste felles multiplum som gjør at man kan tilby lading hos Tesla til det som er en fornuftig markedspris, slik at de faktisk blir brukt av andre enn Tesla-eiere. At det blir priser som uansett er noe høyere enn for Tesla-eierne, slik at de har et incitament bortsett fra masse ladere per stasjon og lettvint tilkobling. Og forslaget stimulerer til økt utbygging. Men EU må gjøre noe med reguleringen, slik at ikke Ionity kan fortsette med blodpriser for drop-in-lading. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Snowleopard skrev (5 timer siden): Men EU må gjøre noe med reguleringen, slik at ikke Ionity kan fortsette med blodpriser for drop-in-lading. Noe a la det som ble gjort med Roaming-prissamarbeidet kunne jo kanskje fikses. Der må konkurransemyndighetene følge med slik at ikke det er 9kr/kWh en plass og 10 en annen. Men, dette er gitt hvis det finnes nok ladenettverk/stasjoner slik at de kan faktisk om ikke drive pengeutpressing så faktisk konkurrere prismessig. Så langt er det kun stikkontakten hjemme og til dels Tesla sine stasjoner som ikke flår kundene sine. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. juni 2021 Del Skrevet 20. juni 2021 Wisd0m skrev (6 timer siden): Så Tesla skal få ta samme prisen for et godt utbygd nettverk som konkurrentens halvveisløsning? Den kapasiteten som er bygd ut koster, og må i realiteten betales godt over hva de andre tar på sine "køladestasjoner". Vel, Tesla kan få bestemme prisen selv, men poenget er at de må få lov til å ta betaling basert på om bilen er en Tesla eller ikke. Siden ikke-Teslaer ikke har vært med på å finansiere utbyggingen så antar jeg at de ønsker at andre merker betaler litt mer. Da kan de tjene litt på det også. Akkurat nå går de vel i null. 2 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 10 hours ago, hekomo said: Vel, Tesla kan få bestemme prisen selv, men poenget er at de må få lov til å ta betaling basert på om bilen er en Tesla eller ikke. Siden ikke-Teslaer ikke har vært med på å finansiere utbyggingen så antar jeg at de ønsker at andre merker betaler litt mer. Da kan de tjene litt på det også. Akkurat nå går de vel i null. Da er jeg enig. Slik Tesla har sin finansiering idag gjøres det jo en god del via bilene, så tror det blir temmelig dyre kWh hvis alt skal finansieres via en slik prismodell for ikke Teslaer. Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Selvsagt burde det, som på fossil-området være uavhengig av bilmerke, å få ladet. Men Tesla har ikke ventet på noe slikt og ære være Musk for det. Det kommer nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå