Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det straffbart å forfalske jobbtilbud?

Gjest 78043...258

Anbefalte innlegg

Gjest 78043...258

Jeg har to forskjellige scenarioer. Gjelder dette som dokumentfalsk etter straffeloven, eller rammes det eventuelt av annen paragraf?

(1) Jeg har stilling hos arbeidsgiver A, og søker jobb hos arbeidsgiver B. Arbeidsgiver B gir meg en jobbkontrakt med 500 000 i lønn. Jeg forteller arbeidsgiver A at jeg har fått konkurrerende tilbud på 600 000. De spør om å få se kontrakten. Jeg endrer tallet i kontrakten fra 500 000 til 600 000 og viser det til arbeidsgiver A.

(2) Jeg har stilling hos arbeidsgiver A, og søker jobb hos arbeidsgiver B. Arbeidsgiver B gir meg en jobbkontrakt med 500 000 i lønn. Jeg tjener kun 400 000 hos arbeidsgiver A, men jeg lyver og forteller arbeidsgiver B at jeg tjener 600 000. De spør om å få se bevis. Jeg går inn på en intern-webside hos arbeidsgiver A hvor lønnen min står oppgitt, endrer HTML-kildekoden i webleseren min til å vise 600 000 i stedet for 500 000, tar screenshot, og viser dette til arbeidsgiver B.

Anonymous poster hash: 78043...258

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativ C Du oppgir hva du vil ha i lønn, og hvis arbeidsgiver ikke tilbyr det, søker du andre jobber...

Hvorvidt det er straffbart å lyve om lønn for å oppnå høyere lønn tror jeg ikke er straffbart. Å forfalske lønnslipp kan være verre, men jeg tror ikke det går under dokumentforfalskning i det tilfelle.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det faller nok ganske godt innafor dokumentforfalskning.
Frå straffelova.

Sitat

§ 361.Dokumentfalsk

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som

a) ettergjør eller forfalsker et dokument, eller anskaffer et ettergjort eller forfalsket dokument med forsett om bruke det eller la det fremstå som ekte eller uforfalsket,
b) rettsstridig bruker et dokument som nevnt i bokstav a og lar det fremstå som ekte eller uforfalsket, eller
c) utsteder et dokument og uriktig tillegger seg en stilling som er av vesentlig betydning for dokumentets bevisverdi, og lar dokumentet fremstå som riktig.

Med dokument menes i dette kapittel en informasjonsbærer som gjelder et rettsforhold eller ellers egner seg som bevis for et rettsforhold.

I tillegg vil det fort være bedrag:

Sitat

§ 371.Bedrageri

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller
b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.

Formålet med å endre dokumentet er av betydning, men i dei eksempla som blir lagt fram her så er hensikta å oppnå økonimske fordelar på bekostning av andre. Særleg når det er økonomisk motivert så skal det ikkje så mykje til for å blir dømt for dokumentforfalskning.

Bytter du ut jobbtilbud med salg av bruktbil så blir det kanskje klarare. Om du skal aksjonere vekk ein bil og sjølv legger inn falskt bud på 500 000 kr for å få budet opp til 600 000 kr så vil det være ulovleg, du gjer her akkurat det samme i budkrigen mellom to arbeidsgivere når du lager falsk dokumentasjon kva den andre arbeidsgiveren har gitt tilbod om.

Men om du endrer på lønnsslippen for å vise den fram som eit eksempel på korleis ein lønnsslipp kan sjå ut der du har endra alle identifiserande opplysningar som namn, personnummer, lønn og liknande så vil det være lovleg. Det ulovlege er når du bruker den manipulerte lønnsslippen til å forske å lure nokon til å tru at det er du som er Per Olson som tener 600 000 kr i året når du eigentleg er Ole Person med 400 000 kr i årslønn.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Guest 78043...258 said:

Jeg har to forskjellige scenarioer. Gjelder dette som dokumentfalsk etter straffeloven, eller rammes det eventuelt av annen paragraf?

(1) Jeg har stilling hos arbeidsgiver A, og søker jobb hos arbeidsgiver B. Arbeidsgiver B gir meg en jobbkontrakt med 500 000 i lønn. Jeg forteller arbeidsgiver A at jeg har fått konkurrerende tilbud på 600 000. De spør om å få se kontrakten. Jeg endrer tallet i kontrakten fra 500 000 til 600 000 og viser det til arbeidsgiver A.

(2) Jeg har stilling hos arbeidsgiver A, og søker jobb hos arbeidsgiver B. Arbeidsgiver B gir meg en jobbkontrakt med 500 000 i lønn. Jeg tjener kun 400 000 hos arbeidsgiver A, men jeg lyver og forteller arbeidsgiver B at jeg tjener 600 000. De spør om å få se bevis. Jeg går inn på en intern-webside hos arbeidsgiver A hvor lønnen min står oppgitt, endrer HTML-kildekoden i webleseren min til å vise 600 000 i stedet for 500 000, tar screenshot, og viser dette til arbeidsgiver B.

Anonymous poster hash: 78043...258

Har aldri hørt eller vært ute for at de krever dokumentasjon på at du faktisk har et bedre tilbud eller en bestemt lønn.  Det viser at de ikke stoler på deg og hvorfor skulle de ansette noen de ikke stoler på?  og hvorfor skulle du ønske å jobbe for noen som ikke stoler på deg? 

Å forvente å få et ærlig svar på hva du tjener i dag er som du skulle forvente å få et ærlig svar hvis du spør en selger i en butikk om hva som er laveste pris de kan akseptere før du går igang med å prute.  Useriøst, rett og slett. 

Jeg har fått spørsmålet om hva jeg tjente tidligere på et intervju, men jeg var godt forberedt og ga dem et tall jeg på forhånd hadde bestemt meg for å si hvis jeg ble spurgt.  Det var riktignok løgn, men det har jeg ingen betenkeligheter med (og det er selvsagt ikke ulovlig heller).  Spør de om dokumentasjon, kan du bare droppe dem med en gang - både for å ikke lage dokumentfalsk, men også pga det jeg skrev i første avsnitt. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...