9UAHR1KO Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 Nito: Arbeidsgiver bør betale internett for hjemmekontorister [Ekstra] Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 Dersom utgifter til internett har økt pga hjemmekontor, mener jeg absolutt dette skal dekkes av arg.giver, ja! Jeg derimot, betaler akkurat det samme for min fiber-linje i dag, som for tre år siden. Hverken Covid eller hjemmekontor har påvirket prisen. Jeg ville således hatt de eksakt samme utgifter til internett uten pandemien. Derimot har jeg kjøpt langt mer kaffe enn normalt. Forbruket av traktekaffe har gått betraktelig opp her i hus, etter at jeg begynte med hjemmekontor. Skal jeg gidde å fakturerer arb.giver noen hundrelapper ekstra i kvartalet for kaffi? 😝 Hva med økt strømforbruk og matbudsjett? Skal arb.giver hjelpe meg her óg? Eller motsatt -- når hverdagen normaliseres igjen, er der plutselig slutt på gratis internett på kontoret? Kanskje arb.giver burde analysert trafikken, og belastet meg for eventuelt privat forbruk? På kontoret kan jeg tross alt streame eksempelvis radio og Spotify samtidig som jeg jobber. Eller enda verre: klikke innom YouTube, Facebook etc. og dermed ikke jobbe noen minutter. Hva tenker Nito om det - er det greit? Lenke til kommentar
Karstein H Skrevet 18. juni 2021 Del Skrevet 18. juni 2021 Vet ikke helt hva utgangspunktet ditt er, men du har helt rett i at arbeidsgiver burde betale kaffe, strøm, etc. Det selvsagte ville være en viss sum pr måned til hjemmekontor og drift av det, og det skulle selvsagt vært skattefritt. Mtp bruk av Youtube, Facebook på jobben, så er det nå engang slik at det anbefales å ta jevnlige pauser. Mange forskjellige anbefalinger, fra 5 min hver time til 10 min hver time. I den perioden kan diu f.eks. klare hode med å se på noe morsomt, noe interessant, eller endatil noe lærerikt og relevant for jobben på Youtube. 1 Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Denne problemstillingen blir nok mer aktuell når 5G (for NOEN) blir et alternativ til fiber OG mobiloperatørene IKKE fjerner datakvotene. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Vi hadde det før på min arbeidsplass men så fant sjefene ut at 4g/5g var en bedre/billigere løsning, er ikke helt enig. Har 100 gig med data med mobil abbonomentet og med en del teams møter pluss surfiring så bruker man det opp rimelig kjapt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Eg er litt usikker på kva eg synes om dette forslaget. I utgangspunktet er eg heilt enig i at arbeidsgiver skal dekke kostnadane til arbeidsverktøy. Det som eg er usikker på er for det fyrste om det at arbeidsgiver dekker internettutgiftene er ein fornuftig plass å starte. Å sikre at arbeidsgiver dekker dei viktige tinga som datautstyr og skjerm, kontorstol og slike ting som både er dyrt og som arbeidstakaren har lite personleg behov for på fritida burde hatt høgare prioritet. Dei fleste har uansett internett heime. Om det er nokon som ikkje har internett heime, eller som må oppgradere nettet sitt for å kunne jobbe heimaifrå så er det heilt klart at arbeidsgiver må ta denne ekstrakostnaden for arbeidstakaren. Det som likevel blir eit problem er nok at dei aller fleste arbeidsgivere vil ha heimekontor som eit frivillig tilbod til arbeidstakarar som er villige til å koste slike investeringar sjølv. Det blir vanskeleg å kreve at arbeidsgiver betalar for internettabonnementet ditt om du har eit kontor ståande med alle nødvendige fasilitetar. Med mindre du er pålagt å ha heimekontor så er det vanskeleg å argumentere for at arbeidsgiver må tilrettelegge dersom du velger å jobbe heimaifrå. Eg kan godt sjå for meg at eit krav om at arbeidsgiver må betale for heimekontoret så kjem mange arbeidsgivere til å kutte ut heimekontor fordi det er billegare å bruke eksisterande kontorlokaler. Eg trur nok at for mange er det nok samla sett eit større gode å få lov til å bruke heimekontor enn det er ein ulempe å måtte stille sitt private breiband til disposisjon nokre timar per dag. Dette er heilt klart eit viktig krav å stille for arbeidstakarar som ikkje får faste kontorfasilitetar der arbeidsgiver ivaretek alle omsyn til behov for datautstyr, skrivebord, ventilasjon, arbeidslys, osv, og som må jobbe på eit dårleg heimekontor mot sin vilje. Men totalt sett er eg redd for at eit slikt krav om betalt internett vil samla sett gi dårlegare arbeidsvilkår. Eg er sikker på at mange sparar meir enn det kostar med internett på å sleppe pendling til kontoret kvar dag. Så er spørsmålet korleis utgiftene skal fordelast. Som nemnt i artikkelen så vil arbeidstakaren uansett måtte skatte av godet ein har av sponsa internett. Deretter så blir det eit spørsmål om kor mykje som skal dekkast. Skal arbeidsgiver betale heile rekninga? Skal arbeidsgiver berre betale for dei 165,5 timane av dei ca 730 timane i ein måned som er arbeidstid (altså ca 22% av rekninga)? Kven er det som bestemmer kva internett du skal ha heime? Blir det slik at sjefen bestiller og betalar for eit dårleg internettabonnement som akkurat er godt nok til at du kan sende epost og gjere dei viktigaste arbeidsoppgåvene heimifrå og at du som privatperson må ha eit eige breiband som er raskt nok til dine private behov som du må fullt ut betale for sjølv? Eller kan du bestemme at du vil ha den sværaste fiberlinja som koster over 1000 kr i måneden og sende rekninga til sjefen fordi du også jobber litt frå heimekontoret? Er det arbeidsgiver som skal betale for abonnementet eller tek ein utgangspunkt i at arbeidstakaren skal få handpengar som kan brukast til å betale delar av internettrekninga? Enda ei utfordring er kva gjer du dersom du seier opp jobben eller du får ei arbeidskonflikt som fører til at arbeidsgiver som er eigar av abonnementet stenger nettet i din eigen heim? Ein moderne husstand treng breiband også utanom kontortida, så ein blir fort litt hjelpeslaus om ein over natta mister breibandet. Å opprette ny breibandsavtale kan fort ta mange veker, til og med over ein måned å få levert frå ein legg inn bestilling frå ein ny leverandør. Alt i alt er eg heilt einig i at arbeidsgivere skal ta sin del av kostnaden, men personleg hadde eg vært veldig forsiktig med å gå hardt ut med krav om i all hovudsak omhandlar småpengar når det er så mykje å tape på å miste heimekontoret. Dei fleste arbeidsgivere vil ikkje opne lommeboka med den største sjølvfølgelegheit, dei fleste arbeidsgivere vil kontre kravet med å pålegge arbeidstakaren å møte på kontoret fordi det er billegare. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 (endret) On 6/17/2021 at 8:19 PM, qualbeen said: Dersom utgifter til internett har økt pga hjemmekontor, mener jeg absolutt dette skal dekkes av arg.giver, ja! Jeg derimot, betaler akkurat det samme for min fiber-linje i dag, som for tre år siden. Hverken Covid eller hjemmekontor har påvirket prisen. Jeg ville således hatt de eksakt samme utgifter til internett uten pandemien. Derimot har jeg kjøpt langt mer kaffe enn normalt. Forbruket av traktekaffe har gått betraktelig opp her i hus, etter at jeg begynte med hjemmekontor. Skal jeg gidde å fakturerer arb.giver noen hundrelapper ekstra i kvartalet for kaffi? 😝 Hva med økt strømforbruk og matbudsjett? Skal arb.giver hjelpe meg her óg? Eller motsatt -- når hverdagen normaliseres igjen, er der plutselig slutt på gratis internett på kontoret? Kanskje arb.giver burde analysert trafikken, og belastet meg for eventuelt privat forbruk? På kontoret kan jeg tross alt streame eksempelvis radio og Spotify samtidig som jeg jobber. Eller enda verre: klikke innom YouTube, Facebook etc. og dermed ikke jobbe noen minutter. Hva tenker Nito om det - er det greit? Et veldig godt innlegg. Det er helt idioti at arbeidsgiver skal betale Internett i den tid de ikke betaler bussbilletten eller bensinen brukt til jobb. Hos oss har mange nå forsøkt å bruke dette som brekkstang for å få den samme ordningen andre har fått fremfor høyere lønn ved annsettelse. Endret 22. juni 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Mange gode poeng her. Her har ikke ledelsen i NITO gjort hjemmeleksen sin. Dekking av Internettkostnader drukner i støyen av andre miljø- og kostnadsfaktorer. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå