kenny28 Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 Jeg har i dag en Garmin Fenix klokke som måler høyde ut i fra trykk i luften. Denne må ofte kalibreres for at den skal stemme, noe jeg alltid glemmer å gjøre. Problemet blir da at høyde infoen på GPS filen ikke stemmer. Klokken/gps sporet kan foreks vise at toppen jeg var på er 1000 meter, når den i realiteten bare var 500 meter. Ønsker å bytte ut klokken min til en som tar høyden ut i fra Google maps eller liknende. Noen tips? Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 (endret) Skal ikke Fenix kunne skru på GPS-basert høydemåling da? Gå til kalibrering av barometeret og velg kalibrering via gps. Mulig det bare setter kalibreringen via GPS. Endret 17. juni 2021 av Grankongla Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 17. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2021 På min Fenix 3Hr : Innstillinger-sensorer-barometer så får jeg kun opp disse to alternativene Plott og Stormvarsel 🤔 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. juni 2021 Del Skrevet 18. juni 2021 On 6/17/2021 at 8:50 AM, kenny28 said: Jeg har i dag en Garmin Fenix klokke som måler høyde ut i fra trykk i luften. Denne må ofte kalibreres for at den skal stemme, noe jeg alltid glemmer å gjøre. Problemet blir da at høyde infoen på GPS filen ikke stemmer. Klokken/gps sporet kan foreks vise at toppen jeg var på er 1000 meter, når den i realiteten bare var 500 meter. Barometrisk høydemåler vil variere med lufttrykket over rid, og er mest egnet for å logge etasjer opp/ned, slalåmdager og annet som skjer innenfor en begrenset tidsperiode, ikke for Høyde logging over lengre tid. Å slå på kalibrering med GPS burde gi deg det du etterlyser. Hvilken Fenix er det? Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 19. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2021 Det er Fenix 3Hr Er 99% sikker på at det ikke er mulig å slå av høydelogging med barometer. Noen som vet om klokker det er mulig på? Lenke til kommentar
William_S Skrevet 19. juni 2021 Del Skrevet 19. juni 2021 Slettet-fsaSP0zV skrev (12 timer siden): Barometrisk høydemåler vil variere med lufttrykket over rid, og er mest egnet for å logge etasjer opp/ned, slalåmdager og annet som skjer innenfor en begrenset tidsperiode, ikke for Høyde logging over lengre tid. Å slå på kalibrering med GPS burde gi deg det du etterlyser. Hvilken Fenix er det? Litt på siden av saken, høydemålere i fly kalibrereres av barometrisk trykk Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 19. juni 2021 Del Skrevet 19. juni 2021 7 minutes ago, William_S said: Litt på siden av saken, høydemålere i fly kalibrereres av barometrisk trykk Ja, men de må også konstant justeres etter lokale trykkforskjeller. Trådstarter ønsker forståelig nok ikke å gjøre dette med klokken sin Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juni 2021 Del Skrevet 19. juni 2021 (endret) 3 hours ago, kenny28 said: Noen som vet om klokker det er mulig på? Dette mulig på Fenix 5-serien og nyere, en bekjent har Fenix 5S Plus, og den har dette valget. Edit: Set at flere andre modeller, som Forerunner 945 og Instinct (kanskje ikke alle modeller?) har dette valget. For Vivoactive 3 skjer kalibrering automatisk dersom man venter i 30 sekunder etter å ha startet en aktivitet: https://support.garmin.com/en-US/?faq=FmE1UxYdn56rYdmThGbO06 Endret 19. juni 2021 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 21. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2021 Noen andre som kan bekrefte/tipse hvilke modeller som har denne muligheten? Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 23. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2021 Vurderer Forerunner 945! Noen som kan bekrefte at klokken kan bruke GPS basert høyde måling, ikke bare barometrisk ? Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Ja. Du kan skru av automatisk kalibrering. Da vil den benytte Altimeteret (GPS-basert). Du vil uansett måtte kalibrere innimellom. Nyere Garmin klokker har meget høy presisjon på høydemåling. De benytter barometrisk altimeter. Fenix 3 HR var krise på det området... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå