Gå til innhold

Flere unge svarer på epost- og SMS-svindel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint. Da kanskje lærer de noe av det til slutt.

Mobiltelefoner er nå så utbredt tidlig i skole, og tilogmed før det, at både foreldre og lærere burde ta ansvar for å gi en grunnleggende innføring i hvordan identifisere slike svindelmeldinger og å sørge for at podene ikke gir fra seg personlig informasjon på e-post og mobilmeldinger.

Jobber selv på IT-kontoret på en skole, og det er noen tvilsomme innkommende eposter som må sorteres og lukes vekk i løpet av en uke. Noen av dem er tilogmed ganske bra laget, men å sjekke hvor en link fører ved bare å føre musepekeren over (men uten å trykke på linken) er stort sett den enkleste måten å identifisere en svindel på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet er at man ikke lærer at man skal ikke stole på alt og alle. Man burde lære seg å være kritisk til absolutt alt som sies, selv det kongen sier.

Idag vokser man opp med en slags dysfinksjonell holdning om at alle er egentlig snille og at det som skjer soom ikke er forenlig med dette, skyldes kun feil og mangel på kompetanse.

er det snart på tide å gå tilbake til eventyr for barna og fortelle hva symbolikken handler om?

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå problematikken, siden det i dag er så mange flere kilder for feilinformasjon enn det det var før.

Nå kan man innhente alt mulig av informasjon fra overalt takket være internett. Og hvem skal luke vekk alt som er feil og presentere for barna det som er riktig og viktig?

Det du sa om eventyr er faktisk ikke så dumt, for der er det klare og definerte figurer med en allerede bestemt moral (selv om den kan være diffus og vanskelig å forstå i enkelte av dem). Å la barna få en slik fiktiv forsmak for godt og vondt, sannhet og løgn, så tror jeg de av seg selv vil klare å trekke paralleller til tilsvarende hendelser senere i livet, og forstå at man skal ikke stole på alt og alle.

Selv er jeg (desverre?) ganske så langt over på den andre siden og stoler ikke på noen, delvis på grensen til paranoia...
Men så har jeg også nok av erfaringer hvor det har vist seg at folk faktisk ikke er til å stole på når jeg gir dem en sjanse.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordmenn har generelt en høy grad av tillit og er normalt ikke spesielt vant med at folk har uærlige motiver, spesielt de som spiller greie/ærlige og hjelpsomme og gjerne har et problem de vil ha hjelp til eller ønsker å "hjelpe" deg. Kombiner det med uvitenhet om teknologi som URLer som mer datakyndige ser rett igjennom som svindelforsøk, så lopper de deg for personlig informasjon, konto-info, penger eller hva det måtte være.

Det er dessverre bare å lære mer om hvordan de opererer sånn at du kan beskytte deg, ellers risikerer en å gå i fella.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (15 timer siden):

Nordmenn har generelt en høy grad av tillit og er normalt ikke spesielt vant med at folk har uærlige motiver, spesielt de som spiller greie/ærlige og hjelpsomme og gjerne har et problem de vil ha hjelp til eller ønsker å "hjelpe" deg. Kombiner det med uvitenhet om teknologi som URLer som mer datakyndige ser rett igjennom som svindelforsøk, så lopper de deg for personlig informasjon, konto-info, penger eller hva det måtte være.

Det er dessverre bare å lære mer om hvordan de opererer sånn at du kan beskytte deg, ellers risikerer en å gå i fella.

ixe81.jpg

+1

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+513

Dette går jeg ut fra er svindel, fikk denne eposten i dag. Skrivefeil, logo og adresse er merkelig, og ikke minst, jeg venter jo ikke noen forsendelse. Det rare er at den gikk forbi spamfilteret, skjønner hvis noen blir lurt av slikt:
1329072933_Skjermbildefra2021-07-1320-51-37.png.91d140c5c746300a9cc32e5674557499.png

 

818449393_Skjermbildefra2021-07-1320-53-18.png.bcda521178c439648c30a1c9afdb87e2.png

Lenke til kommentar

Typiske tegn på fisking, som baserer seg på et lite antall vil svare hvis man sender ut mange nok eposter:

  • ofte stavefeil eller feil gramatik/unormale ord (fordi det ikke er morsmål eller blitt oversatt med google/bing translate e.l.)
  • ofte tvilsomme avsender/svar-adresser (da trenger du heller ikke åpne epost)
  • ofte løfte om belønning, pakke, etc.
  • korte tidsfrister for svar (for å få stresse mottaker)
  • tvilsomme linker
  • hvis man er heldig: relatert til banker, tjenester etc. man ikke har, eller pakker man ikke venter på
  • mulig feil bruk av fornavn som Hr. Ole
  • til annen epost adresse enn du normalt bruker for bank, iPhone, google, etc,
  • de på norsk er gjerne lettere å kjenne igjen som falske, enn de på engelsk
  • henvendelse gjennom annen kanal (epost, SMS, telefon oppringing) enn normalt
  • hvis det ser ut som en epost fra en venn eller familiemedlem, ring dem opp å sjekke
  • spørsmål om info som "avsender" allerede vet

Alltid bruk normale linker for å sjekke netflex, apple, bank, pakkesporing, facebook, etc, ikke de fra eposten, hvis du er usikker, selv om linken ser OK ut.

Det er ofte greit å ha minst 2 sett av epostadresser, en "søppel adresse" for ikke privat kommunikasjon, websider + en annen for privat kommunikasjon med venner, bank etc. Ikke bruk din jobb epost for privat login.

Bruk ulike passord for ulike tjenester, epost, facebook etc, så  hvis en tjeneste blir hacket gir det ikke tilgang til andre tjenester med lignende login navn/epost, ev. 2 faktor verifisering. IKKE bruk din mors virkelige familie navn for passord tilbakesetting, eller annen informasjon som andre enn deg selv vet/kan få tak i/kan gjette seg frem til.

Endret av linux-fan
rette et par skrivefiel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...