Gå til innhold

VW vurderer å ta betalt for digitale funksjoner på bilene sine fra 2022


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne  vurderingen er for å få med andre produsenter til å hive seg på bølgen. Akkurat den samme taktikken matkjedene bruker for å få alle til å heve prisene i takt.

Jeg vet bare at hvis jeg skal betale månedsavgift for å bruke bilen og dens funksjoner ser jeg meg om etter en annen bil.

Lenke til kommentar

Dette gjøres allerede hos enkelte bilprodusenter som ikke er nevnt i artikkelen. Selv fossilbiler. Så det er på ingen måte unikt eller nytt og skummelt. Det er forventet og det kommer til å dukke opp på samtlige biler etterhvert.

Og la det ikke være noen tvil: dette er ikke for å hjelpe kundene når de skal selge bilen sin igjen, eller andre floskler VW måtte komme med. Det er utelukkende for å spare penger på å bygge bilen (det er billigere å lage en type bil enn å ha tusenvis av mulige konfigurasjoner basert på hvilke valg kunden tar) samt å tjene mer penger etter bilen er solgt (på abonnementsløsninger). Det er bl.a. derfor det er billigere å kjøpe utstyrspakker enn å plukke hvert enkelt utstyr i den pakken hver for seg

Abonnementsløsninger er løsningen på tapt inntekt fra ettermarkedet (service o.l.).

Lenke til kommentar

Med fare for å bli flama til helvete: Dette virkar som ein interessant diskusjon.

Idag må ein betala full pris for alle tenkelige opsjonar den dagen ein kjøper bilen, og så er det eit valg som er gjort heit til bilen blir knoksa.

Det må jo vera interessant å ha mulighet til å ta i bruk funksjonar som ein i utgangspunktet synest var for dyre (eller ikkje tilgjengelige) mot ein relativt moderat kostnad per time (eller basert på anna bruksmønster).

Dette er spesielt interessant med programvarestyrte funksjonar. Du kjøper ikkje ein PC med all mulig tilgjengelig programvare installert og aktivisert, så kvifor ikkje det same med programvaren i ein bil?

 

Lenke til kommentar

Eg betalar i dag nokre hundrelappar i året for digitale tenester på min Skoda Kodiaq med bensin. Av dei totale bilutgiftene i løpet av året er det ingenting, så det plagar meg ikkje stort.

Å betale for å låse opp meir rekkevidde er derimot eit vanskeleg tema som Tesla allereie har prøvd seg på. Eg synest ikkje noko om ei sånn løysing og meiner ein bør kunne nytte all kapasitet som bilen er levert med.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Teorien er god, du betaler kun for det du har bruk for.

Men problemene er mange. Pr i dag er VWs digitale tjenester svært ustabile. Hvem er ansvarlig for at det fungerer (spesielt når bilen blir eldre)?

Hvilke tjenester må man betale for? Må jeg betale for å høre musikk eller bruke GPS, så er ikke dette et merke jeg engang vil vurdere. Selvkjøring er det greit å betale for.

Hvordan kommer prisene til å utvikle seg?

Blir det rabatter når bilen blir eldre? Ellers kan det bli svært dyrt for unge/fattige som kjøper eldre biler.

 

Lenke til kommentar

Vw tar allerede betalt for søppel appen deres. Hadde den gratis de 4 første årene også skulle de ha nesten 1000 kr i året. Jeg fortsatt ikke videre med hverken appen eller VW.

Det er/var helt tragisk hvordan det er null ansvar for det man leverer og at det fungerer. Forhandlere har ingen kompetanse som en programvare leverandør og alt ansvarer skyves bare bort.

Bare det at man ikke kan/vil gi en "bug fix" rapport på hva en software oppgradering skal løse er tragisk. Det virker som man ikke aner noen ting om feilene blir løst eller ikke med den fiksen man installerer.

Tiden er nok mer inne for at de lærer seg hvordan man leverer programvare først, så når dette faktisk fungerer, så kan de vurdere om de skal selge produktene sine to ganger, først når du henter det i butikken også når du skal bruke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (18 timer siden):

Vw tar allerede betalt for søppel appen deres. Hadde den gratis de 4 første årene også skulle de ha nesten 1000 kr i året. Jeg fortsatt ikke videre med hverken appen eller VW.

Det er/var helt tragisk hvordan det er null ansvar for det man leverer og at det fungerer. Forhandlere har ingen kompetanse som en programvare leverandør og alt ansvarer skyves bare bort.

Bare det at man ikke kan/vil gi en "bug fix" rapport på hva en software oppgradering skal løse er tragisk. Det virker som man ikke aner noen ting om feilene blir løst eller ikke med den fiksen man installerer.

Tiden er nok mer inne for at de lærer seg hvordan man leverer programvare først, så når dette faktisk fungerer, så kan de vurdere om de skal selge produktene sine to ganger, først når du henter det i butikken også når du skal bruke det.

Har hørt utviklere til tredje parts løsninger for VW er frustrerte også. Fungerer nesten aldri. 

Lenke til kommentar

Utstyrprisene er en av mange grunner til at jeg ikke kjøper Tysk. Så for meg må de få finne på hva de vil. Utrolig med prislistene at de selger i det heletatt 🤷‍♂️

Foretrekker japanere og Tesla. Enten er alt standardutstyr eller et beskjedent tillegg for en utstyrspakke som inneholder tilnærmet alt.

Lenke til kommentar

Tenker at det er en grei opsjon dersom en ikke ønsker å kjøpe f.eks. autopilot i sin helhet. Kunne godt tenkt meg å "leid" denne funksjonen dersom den fungerer 100% tilfredsstillende. Jeg har en E-tron og der er alle bilene laget med f.eks. matrix led lys (auto-blending for motgående kjøretøy ved full belysning) og et lass med andre dynamiske lysfunksjoner som på min bil er slått av da jeg ikke syntes det var verd pengene. Men jeg har mulighet til å kjøpe disse funksjonene dersom jeg angrer og tar bare noen minutter å få slått dem på. Dermed sparer produsenten penger på å holde produksjonslinja enkel og kunden vil få mulighet til enkelt å få disse funksjonene i etterkant dersom det ønskes. Skulle faktisk ønske Audi kunne tilbydt en leiefunksjon også slik at jeg kan slå på disse funksjonene dersom jeg skulle på langtur på vinteren. Da er det greit å ha.

 

Endret av Severin Suveren
Lenke til kommentar

Eg trur at største hinderet er at bilkjøparen uansett må betale for både hardware og software sjølv om ein må betale ekstra for å bruke funksjonen. 

Står valget mellom to like bilar til lik pris som begge er i stand til å f. eks. køyre sjølv, så velger ein sjølvsagt den bilen som der ikkje kostar ekstra å bruke. 

Men om betalingstenesta gjer at bilane blir billegare å kjøpe fordi dei er subsidierte av mulige mikrotransaksjonar så kan dette ha noko for seg. Altså litt på samme måte som at ein del spelkonsollar blir solgt billegare enn det komponentane kostar fordi ein rekner med å tene innigjen tapet ved at dei fleste kjøper fleire dyre spel når dei fyrst har ei maskin å spele på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...