Gå til innhold

Maskinen krasjer og har problemer med å starte.

Anbefalte innlegg

Hei alle guruer der ute!

Håper dere kan hjelpe meg... :dontgetit:

Her er problemet:

I går rebootet maskinen under spilling av Prince of Persia: Sands of time, og ville ikke starte på nytt i WinXP. Forsøkte så å starte i Win2k (har dual-boot), men fikk da melding på blåskjerm om "page fault in non paged area" i ntoskrnl.exe. Etter en pause og ny oppstart kom jeg inn i Win2k, men kom bare inn i WinXP i Safe Mode.

Hva jeg gjorde:

Startet med å resette BIOS. Dette virket ikke.

Deretter repartisjonerte jeg HD og la inn Win2k og XP på nytt. Dette virket lovende, men fikk akkurat melding fra dama om at samme feil skjedde igjen, nå under spilling av Neverwinter Nights. Da hun startet opp etter dette ville heller ikke Win2k starte, men nå var feilmeldingen på blåskjerm "PEN_LIST_CORRUPT". XP er død igjen og vil kun start i SafeMode.

Jeg skjønner ikke hva som kan være galt. Det eneste hardware jeg har byttet i det siste var et nytt tastatur jeg fikk til jul, og jeg har ikke lagt inn nye drivere eller oppdatert BIOS på en god stund. (Hadde nyeste av alt fra før).

Har dere noen tips til hvor jeg burde starte feilsøkingen? Har hatt div. maskiner i mange år, men har aldri opplevd noe liknende :(

Edit: Btw: CPU er ikke for varm...

På forhånd takk!

Mine specs:

Asus A7N8X Deluxe 2.0 BIOS 1007

AMD Barton 2800+ (ikke overklokket)

2 x TwinMos PC3200 512 m/Winbond (Satt i Dual Channel mode)

2 x Seagate Barracuda IV(tror det var IV...) 80GB

Asus V8420 TD GF4 Ti 4200 128MB

Strømf: Fortron/Source 350W 12cm vifte

Endret av Kheperu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei WeeR og hn66 og takk for svar :)

Har mine tvil om at det er minnet, men skal ikke si det 100% sikkert. Har jo fungert som gull siden mai og til i går uten noen endringer i minnegården.

Fant heller ikke noe veldig nyttig i forumsøk.

Men som sagt skal jeg ikke si noe sikker. Jeg skal ha svaret sitt i bakhodet når jeg kommer hjem :)

Takker!

Noen andre tips?

Endret av Kheperu
Lenke til kommentar

Takk for fint svar WeeR.

Dette skal jeg absolutt ta til etteretning. Virker som om du har rett, men jeg tar gjerne mot alternative hypoteser slik at jeg står godt rustet til da jeg kommer hjem uten mulighet til å gå på nett.

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Takk for fint svar WeeR.

Dette skal jeg absolutt ta til etteretning. Virker som om du har rett, men jeg tar gjerne mot alternative hypoteser slik at jeg står godt rustet til da jeg kommer hjem uten mulighet til å gå på nett.

Takk igjen :)

Hva? har du ikke et gammelt vrak av en resevre-PC som du kan surfe med? Det er utrolig nyttiig når man mekker på maskinen, og uvurdelig hvis man har fått virus.

Lenke til kommentar
[Hva? har du ikke et gammelt vrak av en resevre-PC som du kan surfe med? Det er utrolig nyttiig når man mekker på maskinen, og uvurdelig hvis man har fått virus.

Hehe...

Nei, mine gamle rester går nesten alltid til å forbedre PCene til div. venner og familiemedlemmer. Har aldri hatt så store problemer at det har vært behov for ekstra-PC før...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...