Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie ut del av egen leilighet skattefritt?

Gjest af510...3d5

Anbefalte innlegg

Gjest af510...3d5

Hei! Jeg bor i en leilighet på 137kvm fordelt på 2 etg.. 100 + 37kvm. med trapp imellom, 37kvm delen er i første etg. , den har egen inngang og egen kjøkken og bad. Mitt spørsmål er om den fremdeles er skattefritt å leie ut, dersom jeg fjerner trappen og tetter igjen i mellom etasjene? 

733_339754627.jpg

Anonymous poster hash: af510...3d5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har dør eller gang mellom slike planløsninger i hus ihvertfall, så må man seksjonere ut, med de krav om brannskille osv det medfører, og egne leilighetsnummer. 

Jeg vil anta det er likt her. I et hus er det dog forsatt da en del av huset man bor i, og skattefritt. I leilighet vil jeg tro den ikke lenger regnes som del av leiligheten over/under om de ikke har intern tilgang. 

I bolig kan man ha en tilleggsdel i kjeller feks uten at det trengs å seksjoneres ut, og enkle krav til leiligheten og oppholdsrom da, så lenge det er intern tilgang. 

For eksempel en dør mellom slik jeg har. 

Uten å vite sikkert siden du har leilighet, så er dette reglene jeg vet om hus ihvertfall. Men vil tro det er likt. 

Enkleste om du ikke vil undersøke mer med kommune, søknader osv, er å bygge dør mellom etasjene, slik at de er helt adskilt lyd og låst, men juridisk forsatt er samme enhet, og da ingen vanskelige regler, krav, eller skatt. Da blir det som å leie ut et enkelt rom feks i eget hus. 

Så lenge i det tilfelle jeg nevner over nå, du leier ut 49% eller mindre av utleieverdien, er det skattefritt. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Darkbill said:

Om du ikke har dør eller gang mellom slike planløsninger i hus ihvertfall, så må man seksjonere ut, med de krav om brannskille osv det medfører, og egne leilighetsnummer. 

Jeg vil anta det er likt her. I et hus er det dog forsatt da en del av huset man bor i, og skattefritt. I leilighet vil jeg tro den ikke lenger regnes som del av leiligheten over/under om de ikke har intern tilgang. 

Feil, i et hus som er seksjonert kan du ikke leie ut den delen du ikke bor i skattefritt. 

«I et seksjonert bygg, for eksempel en seksjonert tomannsbolig, har du kun adgang til å motta skattefrie leieinntekter for den seksjonen som du selv bor i.»

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/skatteregler/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...