Akelbee Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) Jeg skal foreta noen oppgraderinger av Athlon CPU, og lurer på hvordan mye varme nyere CPU'er avgir og om vifter jeg allerede har kan brukes til ny CPU. Jeg mener en gang å ha sett en oversikt over de enkelte Athlon CPUene og varme/strøm, men klarer ikke å finne igjen denne oversikten. Kan noen hjelpe meg med en URL? (Har en Athlon 1200 med en Zalman CNPS 5001-CU med Papst TYP 612 N/2GM. I Silent moduser er den oppgitt å kunne ta en Athlon 1500, mens i Normal modus "1500 and higher". Mener imidlertid at det ikke er en kontinuerlig økning i varmeavgivelse med økende frekvens, men at det skjedde visse forbedringer med hensyn til strømforbruk og varmeavgivelse i senere versjoner av Athlon. Tenker nå på en 2400 XP. Hva er forøvrig forskjellen på en Thorton og Throughbread XP 2400?) Endret 7. januar 2004 av Akelbee Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Thorton er en handikappa Barton prosessor. Denne leveres med bare halve cachen, men med et mulig overklokkingspotensiale som en Barton. Varmeutviklinga gikk omtrent bare oppover fra begynnelsen av XP-serien til XP2200. Da bytta de over på Thoroughbred i stedet for den gamle Palomino kjernen. En XP2200 palomino ligger vel på linje med XP2800+ thoroughbred i varme. Skal du kjøpe en ny i dag er jo XP2500+ barton et godt valg da denne lett kan overklokkes til XP3000+ eller høyere. Eller du kan stille ned volten prosessoren får, så får du en prosessor som yter bra og samtidig ikke blir særlig varm. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 XP 2500 går vel ikke så bra på det gamle MBet jeg skal bruke den på og som bare har FSB på 266 MHz. Derfor tenkte jeg på en XP 2400 og lurte på hvordan varmeutviklingen på den er f.eks. sammenlignet med min Athlon 1200 -- som er ganske nær en Athlon 1400 som jeg trodde var det hotteste AMD hadde laget. Skulle gjerne funnet igjen den oversikten.... Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Jeg brukte i alle fall en Taisol kjøler med 60-80 mm overgang og 12 db papst vifte på min 1.33 tbird. Bruker akkurat den samme kjøleren med den samme vifta på min nye XP2700, og den holder da en idle temp på 30 grader og max 35 grader. Tbirden ga faktisk fra seg mere varme enn min nåverende xp2700 kan det virke som... Lenke til kommentar
Joddze Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Thorton er en handikappa Barton prosessor. Denne leveres med bare halve cachen, men med et mulig overklokkingspotensiale som en Barton. Varmeutviklinga gikk omtrent bare oppover fra begynnelsen av XP-serien til XP2200. Da bytta de over på Thoroughbred i stedet for den gamle Palomino kjernen. En XP2200 palomino ligger vel på linje med XP2800+ thoroughbred i varme. Skal du kjøpe en ny i dag er jo XP2500+ barton et godt valg da denne lett kan overklokkes til XP3000+ eller høyere. Eller du kan stille ned volten prosessoren får, så får du en prosessor som yter bra og samtidig ikke blir særlig varm. Selges Thorton CPUer under navnet Thoroughbred? Har en Xp2400+,som står som Thorton i CrystalCPUID.. Ble litt OT,men men litt unødvendig å lage ny post for dette her. Xp2400+ er en forholdsvis kald CPU,uklokket ligger den på 38 grader (load) hos meg,med en billig Coolermaster vifte til 120kr. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Selges Thorton CPUer under navnet Thoroughbred?Har en Xp2400+,som står som Thorton i CrystalCPUID.. Serien er som følger (kronologisk IKKE ytelsesmessig): Palomino-Thoroughbred-Barton-Thorton Her er da Barton-kjerna best. Thorton er ei Bartonkjerne der deler av cachen inneholder feil, denne er dermed satt ned til kun å bruke halve cachen slik at AMD får solgt den likevel. Denne skal så vidt jeg vet selges som Thorton. http://www.sandpile.org/ <- laget en link på det EnD.R.E. skrev ovenfor slik at du slipper copy-paste. Lenke til kommentar
BanjoBjarne Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 XP 2500 går vel ikke så bra på det gamle MBet jeg skal bruke den på og som bare har FSB på 266 MHz. Derfor tenkte jeg på en XP 2400 og lurte på hvordan varmeutviklingen på den er f.eks. sammenlignet med min Athlon 1200 -- som er ganske nær en Athlon 1400 som jeg trodde var det hotteste AMD hadde laget. Skulle gjerne funnet igjen den oversikten.... Tbird-1.2G 38A 59W (Gj.snitt) 66W (Max) Athlon XP-2400+ 62W 68.3W sakset fra denne siden Kan godt hende en 2500+ Barton fungerer på det Hk du har selvom det max FSB=266MHz. Sjekk dette på hjemmesidene til HK-Produsenten. Motherboard Compatibility All current 333 MHz capable socket A motherboards (VIA KT333, KT400, nVIDIA nForce2, SiS 746FX) should be compatible with Barton based processors although you may need to flash the BIOS for it to be recognized properly. For those PCstats.com readers with older 133 MHz based motherboards (VIA KT133A, KT266, KT266A, AMD 760, SiS735, 745, nVIDIA nForce) the chipsets do support the Barton core, but it will be up to the manufacturers if they want to give support for the processor or not. Bottom line, today might be a good day to upgrade you BIOS if the AthlonXp 3000+ is in your sights. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Takk for tilbakemeldingene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå