smen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Er det mulig å overføre filer fra en maskin til en annen når man ikke har netverkskort, kan man koble sammen to maskiner ved å bruke USB portene og kunne sende filer fra den ene maskinen til den andre? Hva trenger jeg av kabel og hvordan setter jeg opp dette? Mener å ha lest at dette skal gå, håper noen av dere har svaret. MvH Smen Lenke til kommentar
KriB Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Det er fullt mulig, men du må ha drivere for det. Jeg husker at jeg fant dem på siden til HK-produsenten min. La inn driverne og fikk fram "USB-nettverkskort" i Oppkoplingoversikten i Windows XP. Men har aldri testet at det virket. Du må jo også ha en kabel/adapter som passer til det. Se på denne linken Usb.org Lenke til kommentar
smen Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 OK, der var egentelig svaret tusen takk . Men da var ikke det så aktuelt. Hvordan er det å bruke en null modem kabel, kan man overføre filer med den, eventuelt vilken hastighet får man, Skal overføre noen hundre MB så det bør ikke gå alt for trekt, men noen timer er ikke så farlig. Hvordan er det med drivere osv, hvis jeg skal bruke den muligheten? MvH Smen Lenke til kommentar
KriB Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Det går sakte som et vondt år. Her snakker vi om steinalderteknologi, som vil bruke mange timer på å overføre større filer. Er ikke nullmodemkabel det samme som seriell kabel? (Husker ikke helt, lenge siden jeg brukte det) Bruk 200 kr på Clas Ohlsson og få to nettverkskort i steden og en krysset (viktig) kabel. Kople maskinene sammen og du har mini-lan. Eller spør noen du kjenner som har hatt maskiner en stund, de har mest sannsynlig ett eller flere nettverkskort de ikke bruker. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Jeg er enig med KriB Brukte for en god del år siden den en USB ledning for å overføre filer. I forhold til et lan gikk går dette veldig tregt. Jeg måtte innstallere et program på begge maskiner som likner på explorer, men dårligere og brukte dette til å overføre filer. Lenke til kommentar
smen Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Tusen takk høres fornuftig ut. Blir vel den løsningen. MvH Smen Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 usb er da 11mbit, går ikke så sakte. Jeg fikk med noen drivere på cd'n til gamle hovedkortet mitt(msi k7t266pro-r) til usb-nettverk. og det funka det fint til og overføre... nå er ikke parralellporten så treg heller egentlig(4mbit i turbo mode), og her er det innebygde verktøy i windows for å sette opp tilkobling. Men hvis du bor nær clas o. så er det kansje like lett og sikke bort og kjøpe en slik billig nettverkspakke med to nettkort og en kabel/hub/switch(koster vel bare noen få hundre uansett). Lenke til kommentar
hart Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Tolker svaret ditt som om at du ikke har CD-brenner og har heller ikke noe lyst til å bruke penger på denne operasjonen. Skal du kun overføre en vei? eller skal dette være dynamisk utveksling mellom to maskiner. Om du kun skal dumpe noe data over på en annen maskin i ny og ne så har jeg tre forslag: USB ledning er vel og greit, men du kan jo feks kjøpe deg en pen-drive.. litt over 500-600 kroner koster en OK med 256 Mb minne... denne får du bruk for uansett når du ser nytteverdien i den... Et annet forslag som du kan benytte er om du eier et digitalkamera med USB tilkobling... da er det bare å kopiere filer over til kameraet (ok.. kameraet skjønner ikkeno, men det gjør ingenting) deretter forflytte kameraet til den andre PCen og dumpe filene der... Et tredje forslag er å ta ut harddisken fra den ene maskinen og sette den i den andre.. kopiere filene over og sette harddisken på plass igjen... Alle disse forslagene (gitt at du har utstyret) er laaaangt kjappere en enn nullmodem seriekabel. Trenger du en dynamisk kobling mellom to PCer så koster vel to billige nettverkskort og en krysset kabel like mye som en USB basert sammenkobling. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) eller bare sette den ene disken inn i den andre pcn ? edit: hart; var litt for sent ute der! Endret 7. januar 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
@b Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) Nullmodemskabel og vanlig seriekabel er ikke det samme, pinnene i pluggene er koblet ulikt. Du kan bruke USB nettverkskabel til å overføre filer mellom to datamaskiner via USB-porten. Du kan ikke bruke en helt vanlig USB-kabel. Du installerer da drivere og et program som likner explorer på begge maskiner, som pertm sa. Jeg bruker det selv, dels fordi den ene maskinen er bærbar og ikke har nettverkskort, og bruker den enda. Hastigheten er muligens 4,4Mbit/s (2GB/time). En slik kabel kan du kjøpe hos Clas Ohlson (Datatilbehør/Datakabler/Nettverkskabler), koster 198 kr for USBv1, men kan få dem for 50-lappen. Endret 7. januar 2004 av @b Lenke til kommentar
petterg Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Har du USB 1.x er det et evighets prosjekt om du skal ha store data menger. Har du USB 2.0 blir farta bra, men det krever en kabel som koster omtrent det samme som to billige netverkskort + kryssa netverks kabel. Netverk er mye mer fleksibelt, du kan ha lang kabel uten at det blir problemer. Det kan også brukes til å koble manskinene til f.x. bredbånd. En kombi-løsning hadde vært å ha et USB netverkskort (også da bør du ha usb2.0) på begge maskiner, men det koster litt igjen. Skal du ha store mengder data overført en sjelden gang er det best å sette begge harddisker i samme maskin, gjerne også på hver sin kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå