Joachim Seehusen Skrevet 14. juni 2021 Del Skrevet 14. juni 2021 Papirflasken tar markedsandeler – slår ut plast i det grønne skiftet [Ekstra] Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 14. juni 2021 Del Skrevet 14. juni 2021 Jeg har aldri helt forstått hvorfor en kartong er vesentlig bedre enn bare plast. En blanding mellom plast og cellulose må være vanskeligere å resirkulere enn ren plast.0 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juni 2021 Del Skrevet 14. juni 2021 Samme her, men de har vel tilsatt noe lysebrun farge og grønne symboler for å få folk til å kompostere plastkompositten i naturen i større grad enn med ren omsmeltbar plast. Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 14. juni 2021 Del Skrevet 14. juni 2021 Drikkekartonger fra Elopak er jo en blanding av plast og papp. Det slår ikke ut plastprodukt nettopp fordi det er et plastprodukt. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. juni 2021 Del Skrevet 14. juni 2021 Mutant_100 skrev (4 timer siden): Jeg har aldri helt forstått hvorfor en kartong er vesentlig bedre enn bare plast. En blanding mellom plast og cellulose må være vanskeligere å resirkulere enn ren plast.0 «Må være», men det må vel finnes noko meir handfast på dette? Om du samanliknar ein 0,5 L «grønn» kartong med ei 0,5 L plastflaske, kva kjem best ut i heile livsløpet mtp. utslepp? Nokon som har kjennskap til det? Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 14. juni 2021 Del Skrevet 14. juni 2021 "Disse produseres i 5 fabrikker i Danmark, Nederland, Ukraina, Russland og Candada." Candada faktisk.. 1 Lenke til kommentar
Dr GreenDumb Skrevet 15. juni 2021 Del Skrevet 15. juni 2021 Ååhh,blir digg med en iskald papircola,slår sikkert glasscola lett🤓 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 16. juni 2021 Del Skrevet 16. juni 2021 Ny utfordrer i den tidløse kampen om hvilken beholder som gir best smak på brusen; glass, metall, plast eller den nye utfordreren... pappkartong. Får jo vin i kartonger, men er vel ikke akkurat premium vin. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. juni 2021 Del Skrevet 16. juni 2021 (endret) Roger Hansen skrev (2 timer siden): Ny utfordrer i den tidløse kampen om hvilken beholder som gir best smak på brusen; glass, metall, plast eller den nye utfordreren... pappkartong. Får jo vin i kartonger, men er vel ikke akkurat premium vin. Vin i kartong er òg stort sett vin i plastpose inni kartong der kartongen er der av praktiske omsyn og ikkje har noko å seie for vinen. Mykje god vin på «papp», så eg har ingen problem med å kjøpe det. Folk flest handlar vel vin i kategorien 100-250,- og der er papp heilt fint om du finn noko du likar. Mogleg det finnes vin som kun ligg i ein pappkartong, men eg har ikkje sett det på polet. Endret 16. juni 2021 av Zeph Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2021 Del Skrevet 16. juni 2021 (endret) Rundt middelhavet finner man av og til billigste sort vin, a la first price, på samme type kartonger som vi er vant med fra melk og juice i Norge. Har selv handlet vin for 20 kr/literen på "melkekartong" på 90-tallet. Nå er ikke jeg noen vinkjenner men jeg synes å huske at den var et merkbart hakk under det vi kaller pappvin i Norge. Endret 16. juni 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. juni 2021 Del Skrevet 16. juni 2021 Pappvin i Norge er ikke akkurat miljøvennlig det heller. Den siste jeg kjøpte hadde 3 lag. Kartong ytterst, med pose inni som var av sølv ytterside og klar plast inni. Kartongen gikk i pappdunken, mens posen inni gikk i restavfallet. Jeg foretrekker glassflasker. Før så var det pant på de, og de ble gjenbrukt. Nå går de ihvertfall til gjennvinning. Lenke til kommentar
DHMMXE2L Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 De brennes, og det kalles energigjenvinning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå