rm84 Skrevet 14. juni 2021 Del Skrevet 14. juni 2021 Luske_Ludvig skrev (11 timer siden): Kommer aldri til få solgt en bil med setene feil vei Pokker, nå må jeg bytte seter i båten så jeg får solgt den igjen 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. juni 2021 Del Skrevet 14. juni 2021 2 minutes ago, rm84 said: Pokker, nå må jeg bytte seter i båten så jeg får solgt den igjen Båter er ikke det samme som biler. Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 15. juni 2021 Del Skrevet 15. juni 2021 "En x designer ser for seg"... betyr som regel at bakkekontakt == null. Som i dette tilfellet. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. juni 2021 Del Skrevet 16. juni 2021 Luske_Ludvig skrev (På 14.6.2021 den 11.57): Kommer aldri til få solgt en bil med setene feil vei Tesla gjorde det med Model S 7-seter. Bakerste rad var bakovervendt. Modellen ble tatt ut når Model X kom, for den hadde enda bedre plass til 7 pers. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. juni 2021 Del Skrevet 16. juni 2021 Det er vel bare å lage bilen bittelitt større, slik at man faktisk designer bilen rundt batteripakken som trengs? Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 16. juni 2021 Del Skrevet 16. juni 2021 Bjerknez skrev (5 timer siden): Det er vel bare å lage bilen bittelitt større, slik at man faktisk designer bilen rundt batteripakken som trengs? For å kompensere for høyden batteriene stjeler (60 mm for Teslas ny 4860 batteri) kan leggene strekkes ut litt noe som betinger en litt større lengde på bilen, men ingen endring på form og tverrsnitt og dermed ikke økt luftmotstand. I virkelighetens verden løses dette ved en serie mindre tiltak slik at ulempene blir minimale (at det går an er e-Golf et eksempel, har aldri så langt sett noen klage på passasjerenes plass). 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 Snowleopard skrev (På 14.6.2021 den 8.50): Kan du vise til en eneste en bil med midtmontert motor, som er beregnet for minst 4 personer? Så vidt jeg vet, er alle disse 2-setere, og mye av vekten balanseres over bakaksel, og motorene i seg selv er boltet til karosseriet over et større område. De strekker seg dessuten over et langt breiere område enn de 30-50 cm som jeg antar denne batteri-rekken sprer seg over. Og den vektbalansen på batteripakken kommer altså midt mellom akslene, der den er absolutt mest utsatt for å få bilen til å knekke i to. Poenget var vel mindre om hvorvidt bilen er for to eller flere personer, men om motoren kommer "farende som et stempel" ved en kollisjon. Motoren er sjelden opphengt i noe mer enn tre gummiklosser, allikevel er ikke den stempelfunksjonen noe vesentlig problem ved kollisjoner i biler med motoren bak. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 tow skrev (4 minutter siden): Poenget var vel mindre om hvorvidt bilen er for to eller flere personer, men om motoren kommer "farende som et stempel" ved en kollisjon. Motoren er sjelden opphengt i noe mer enn tre gummiklosser, allikevel er ikke den stempelfunksjonen noe vesentlig problem ved kollisjoner i biler med motoren bak. Så han hang seg opp i det med antall seter og hvordan motoren er festet/hent opp, når jeg snakket om hvor vektbelastningen kom på karosseriet. Hele hovedpoenget med kritikken og også det innlegget var denne veldig uheldige kombinasjonen av et lite område hvor all vekt fra batteriet treffer, og hvor i konstruksjonen denne treffer. Og denne belastningen blir ekstra tung på det lille området pga kreftene som virker når bilen av en eller annen grunn bråstopper pga en kollisjon eller nestenkollisjon, eller veldig skarpe retningsendringer. Alt dette må motvirkes med en ganske heavy innfestning som kan fordele belastningen uten å virke veldig negativt i forhold til karosseriets resterende funksjoner. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå