Gå til innhold

Ikke bare i Norge: Mangel på ladestasjoner får mulige elbilkjøpere til å nøle [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det virker som det er noen få sorte huller i ladenettverket fortsatt, noen steder med for få hurtigladere, noen spesielle utfartsdager med en del kø og noen operatører med for lang reparasjonstid av dårlige ladere. Ellers ganske mye storm i vannglass.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Heiti skrev (På 14.6.2021 den 1.30):

Og hvordan er ståa hef til lands?

https://elbil.no/2020-kraftig-vekst-i-antall-hurtigladere/
"Sommeren 2020 opplevde 1 av 3 elbilister kø ofte eller alltid i løpet av ferien. Mange oppga også at hurtigladerne ikke virket."

Selv om da 2 av 3 *ikke* opplevde kø er det mange nok som opplevde kø til å gi et solid inntrykk av av det 'alltid' er kø i feriene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er artikkelen om resultatene fra undersøkelsen blant de som ferierte med elbil i 2020.

9% opplevde alltid ladekø

20% opplevde ofte ladekø

Sum 29% som er rundet oppover til 1 av 3

23% opplevde ladekø av og til

24% opplevde ladekø sjeldent

24% opplevde aldri ladekø

Det sier meg at det er store lokale variasjoner og at 9% "pendler" utelukkende på stekninger med mye kø på de tidspunktene de velger å kjøre. I andre enden av skalaen var det hele 48%, rundet oppover til 1 av 2, som sjeldent eller aldri opplevde ladekø på de strekningene og tidene de kjørte på elbilferie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

"Sommeren 2020 opplevde 1 av 3 elbilister kø ofte eller alltid i løpet av ferien.

Det er altfor mange. Og når salget av elbiler øker raskere enn utbyggingen av ladenettverk så forsterker situasjonen seg. 😟

Simen1 skrev (3 timer siden):

9% opplevde alltid ladekø

20% opplevde ofte ladekø

Sum 29% som er rundet oppover til 1 av 3

Som sagt, altfor mange.

Sitat

I andre enden av skalaen var det hele 48%, rundet oppover til 1 av 2, som sjeldent eller aldri opplevde ladekø på de strekningene og tidene de kjørte på elbilferie.

Kun halvparten ja. Slett ikke bra nok.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 minutter siden):

Som sagt, altfor mange.

Ja, men det sier også noe om hvor det bør bygges ut flere ladere: På visse steder der det ofte er køproblemer og de siste "sorte hullene" oppe i Finnmark. Begge disse tiltakene er for å sikre dagens elbilbestand et godt ladetilbud.

I tillegg kommer framtidens elbilbestand som nesten utelukkende krever 150+ kW "lynladere". Etablerte 50 kW ladestasjoner bør suppleres med slike lynladere. (Kommer an på hvor hensiktsmessig de gamle 50 kW-laderne er plassert).

Personlig mener jeg det ikke bør bygges flere 50 kW hurtigladere. Kun 150+ kW.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 timer siden):

Ja, men det sier også noe om hvor det bør bygges ut flere ladere: På visse steder der det ofte er køproblemer og de siste "sorte hullene" oppe i Finnmark. Begge disse tiltakene er for å sikre dagens elbilbestand et godt ladetilbud.

Enig!

Simen1 skrev (17 timer siden):

I tillegg kommer framtidens elbilbestand som nesten utelukkende krever 150+ kW "lynladere". Etablerte 50 kW ladestasjoner bør suppleres med slike lynladere. (Kommer an på hvor hensiktsmessig de gamle 50 kW-laderne er plassert).

Enig der også. Etterhvert bør det nok vurderes å bytte ut etablerte 50kW ladeplasser med lynladere. Særlig der hvor plassen er begrenset, og det er den jo som regel i litt urbane strøk.

Simen1 skrev (17 timer siden):

Personlig mener jeg det ikke bør bygges flere 50 kW hurtigladere. Kun 150+ kW.

Klabert! 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 15.6.2021 den 9.30):

Selv om da 2 av 3 *ikke* opplevde kø er det mange nok som opplevde kø til å gi et solid inntrykk av av det 'alltid' er kø i feriene.

Jeg har bare hurtigladet en gang, nettopp fordi jeg opplevde mye tull. Det var lange køer på 3 forskjellige stasjoner. Og med 2 model X foran meg i køen, var det ikke så aktuelt å vente. Det var også vanvittig dyrt. Neste elbil blir tesla ene og alene pga lading. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Heiti said:

Jeg har bare hurtigladet en gang, nettopp fordi jeg opplevde mye tull. Det var lange køer på 3 forskjellige stasjoner. Og med 2 model X foran meg i køen, var det ikke så aktuelt å vente. Det var også vanvittig dyrt. Neste elbil blir tesla ene og alene pga lading. 

(min uthev) Ser ikke ut til at merket var til hjelp for de som du delte køen med.

Lenke til kommentar

Finnes masse ledig kapasitet på rasteplasser rundt omkring i landet, så bare å sette opp 2x ladere på hver plass som allerede har strøm.

Blir flere og flere som leier bolig, og da kan de ikke ha elbil, siden loven ikke tvinger utleiere til å legge tilrette for lading.

Ingen kirker/kirkgårder som har satt opp ladere. (Som jeg vet om)
Mange som ferdes der.

Flere forskjellige standarder på ladekabler.
Hadde vært mye enklere å legge tilrette for lading om alle brukte samme plugg.
Samme greie vi har med mobiler, hvor android bruker en plugg, og iPhone bruker en annen. 
Overganger teller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 minutter siden):

Finnes masse ledig kapasitet på rasteplasser rundt omkring i landet, så bare å sette opp 2x ladere på hver plass som allerede har strøm.

Blir flere og flere som leier bolig, og da kan de ikke ha elbil, siden loven ikke tvinger utleiere til å legge tilrette for lading.

Ingen kirker/kirkgårder som har satt opp ladere. (Som jeg vet om)
Mange som ferdes der.

Flere forskjellige standarder på ladekabler.
Hadde vært mye enklere å legge tilrette for lading om alle brukte samme plugg.
Samme greie vi har med mobiler, hvor android bruker en plugg, og iPhone bruker en annen. 
Overganger teller ikke.

Utleiere har da flere incentiver til å installere ladere for leietakere enn at loven sier det. ;) Jeg er selv utleier og har tilbudt ladeboks til min leietaker, men han takket nei så da drøyer jeg å spørre på nytt. Det fine med ladeboks er at leiligheta blir mer attraktiv og dermed kan leies ut med litt bedre lønnsomhet.

Hva skal man med ladere på kirkegårder? Ganske få reiser lange avstander for å overnatte på kirkegård, uten å ha mulighet for hurtiglading på vei til og fra. Begravelsebyråer som kjører elbiler har egne ladebokser ved byrået sitt. Ansatte i kirkene har sjeldent jobb-biler og dermed jobb-ladebokser. Men de er sikkert som oss andre, der noen kjører privat elbil og lader hjemme.

Det er nå ganske standard med T2 plugg nå til dags. Har man eldre Nissan har man gjerne kabel med innebygget overgang. Overgangskabler teller fordi mange bruker det i praksis. Akkurat som mobil-ladere gjerne kommer med USB-A plugg mens kabelen har USB-A i ene enden og en plugg som matcher telefonen i andre enden. USB-C, Micro-USB eller apple-plugg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 16.6.2021 den 15.57):

Ser ikke ut til at merket var til hjelp for de som du delte køen med.

Dette var i "gokk", og det var ingen tesla ladere i nærheten. Kun 50kw fra grønn kontakt. Har sett mye på det, og 99,9% av mine reiser vil bli dekket av tesla sitt nettverk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (På 16.6.2021 den 21.04):

Telemarksporten, aldri sett så lang kø til folk som vil lade..

Er det lenge siden? Det er etter hvert ganske god kapasitet på E18 gjennom vestfold/telemark/agder. Om du kjører Tesla er neste superlader nå bare noen få mil unna og du kan se fra bilen om det er ledige plasser eller ikke før du kjører av. De andre ladestasjonene har litt færre plasser og muligens dårligere mulighet for å se om det er ledige plasser men også for ikke-teslaer har det kommet til mange nye ladere på strekningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...