Gå til innhold

All den nye teknologien i bilen din kommer med en risiko


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett hvem som til slutt ender opp med å kontrollere bilen, så vet vi allerede at denne ikke kommer til å være bileieren selv.

 

For der bilfabrikantene påstås ikke være voldsomt interessert i sikkerhet mot tredjepart, er de meget interessert i å beskytte sitt eget forhandler- og servicenettverk. Bilens mange ECU beskytter stadig mer mot uatorisert reparasjon. Ikke alt på en gang, må vite. Men litt av gangen, lite nok til ikke provosere frem lovendringer helt umiddelbart. 

 

————

 

Artikkelen bærer tydelig preg av å være diktert at såkalte 'sikkerhetseksperter' fra Windowsmiljøet — der hyppige oppdateringer er det endelige svaret på alle sikkerhetsutfordringer. Sukk. Det er nettopp når bilfabrikantene tar i bruk generelle desktop operativsystem i bilene problemet virkelig manifesterer seg.

 

Hindrer ikke disse ekspertene fra å motsi seg selv, dog. Crackeren kan ta over bilen din og kjøre den i elven, men denne ECU er tydeligvis likevel for liten til å håndtere lengre eller nyere krypteringsnøkler/algoritmer? Sukk. Det er allerede lenge siden prosessoren som tok seg av den saken var en full PowerPC! Riktignok med fast, maskinvarebasert AES akselerator, men give me a break…

 

At også mikrokontrolleren (etterhvert -prosessor) i m.a. ABS pumpa håndterer krypteringsnøkler (vha. akselerator) har mer med startsperren å gjøre. Det, samt sørge for å bileieren ikke kan reparere eller erstatte essensielle deler på bilen uten å oppsøke merkeforhandler. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange bilprodusenter benytter utstyr fra underleverandører og integrerer det i bilens generelle system. Virker ofte som at det hos underleverandørene det finnes åpne bakdører (infotainment, apper osv). Men for at det skal kunne utnyttes, må det jo være generelle svakheter i bilsystemet.

Leverandører som eier store deler av produktkjeden og har laget alt fra grunnen av i moderne tid, bør være sikrere enn andre. Hvordan er fex Tesla på dette?

Litt utenfor temaet, men relatert til hvor høy sikkerhet man skal legge seg på: Hva slags dokumentasjon bør kreves for å få laget ny nøkkel til en bil? De fleste vil si legitimasjon med bilde og vognkortets del 2 eller noe som dokumenterer eierskap. Men hva om du er på ferie og lommebøker/pass ble stjålet mens du var på stranda? Med en leasingbil er ferien over før du får ny nøkkel med så strenge

Lenke til kommentar

"For der bilfabrikantene påstås ikke være voldsomt interessert i sikkerhet mot tredjepart, er de meget interessert i å beskytte sitt eget forhandler- og servicenettverk. Bilens mange ECU beskytter stadig mer mot uatorisert reparasjon. Ikke alt på en gang, må vite. Men litt av gangen, lite nok til ikke provosere frem lovendringer helt umiddelbart. "

Riktig observert. Man snakker mye om bærekraftighet, men disse grepene sikrer i realiteten at biler skrotes i langt større grad når garantitiden er utløpt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...