Paal Kvamme Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 All den nye teknologien i bilen din kommer med en risiko Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 (endret) Uansett hvem som til slutt ender opp med å kontrollere bilen, så vet vi allerede at denne ikke kommer til å være bileieren selv. For der bilfabrikantene påstås ikke være voldsomt interessert i sikkerhet mot tredjepart, er de meget interessert i å beskytte sitt eget forhandler- og servicenettverk. Bilens mange ECU beskytter stadig mer mot uatorisert reparasjon. Ikke alt på en gang, må vite. Men litt av gangen, lite nok til ikke provosere frem lovendringer helt umiddelbart. ———— Artikkelen bærer tydelig preg av å være diktert at såkalte 'sikkerhetseksperter' fra Windowsmiljøet — der hyppige oppdateringer er det endelige svaret på alle sikkerhetsutfordringer. Sukk. Det er nettopp når bilfabrikantene tar i bruk generelle desktop operativsystem i bilene problemet virkelig manifesterer seg. Hindrer ikke disse ekspertene fra å motsi seg selv, dog. Crackeren kan ta over bilen din og kjøre den i elven, men denne ECU er tydeligvis likevel for liten til å håndtere lengre eller nyere krypteringsnøkler/algoritmer? Sukk. Det er allerede lenge siden prosessoren som tok seg av den saken var en full PowerPC! Riktignok med fast, maskinvarebasert AES akselerator, men give me a break… At også mikrokontrolleren (etterhvert -prosessor) i m.a. ABS pumpa håndterer krypteringsnøkler (vha. akselerator) har mer med startsperren å gjøre. Det, samt sørge for å bileieren ikke kan reparere eller erstatte essensielle deler på bilen uten å oppsøke merkeforhandler. Endret 13. juni 2021 av 1P4XZQB7 2 Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 "Nissan stengte til slutt ned appen, og i dag er det ingen grunn til å tro at Nissans apper har dårlig sikkerhet." Jeg er uenig i denne påstanden, hvordan kan vi vite hvor sikre appene og serverene er? Lenke til kommentar
OPV Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 Mange bilprodusenter benytter utstyr fra underleverandører og integrerer det i bilens generelle system. Virker ofte som at det hos underleverandørene det finnes åpne bakdører (infotainment, apper osv). Men for at det skal kunne utnyttes, må det jo være generelle svakheter i bilsystemet. Leverandører som eier store deler av produktkjeden og har laget alt fra grunnen av i moderne tid, bør være sikrere enn andre. Hvordan er fex Tesla på dette? Litt utenfor temaet, men relatert til hvor høy sikkerhet man skal legge seg på: Hva slags dokumentasjon bør kreves for å få laget ny nøkkel til en bil? De fleste vil si legitimasjon med bilde og vognkortets del 2 eller noe som dokumenterer eierskap. Men hva om du er på ferie og lommebøker/pass ble stjålet mens du var på stranda? Med en leasingbil er ferien over før du får ny nøkkel med så strenge Lenke til kommentar
G3F198A1 Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 "For der bilfabrikantene påstås ikke være voldsomt interessert i sikkerhet mot tredjepart, er de meget interessert i å beskytte sitt eget forhandler- og servicenettverk. Bilens mange ECU beskytter stadig mer mot uatorisert reparasjon. Ikke alt på en gang, må vite. Men litt av gangen, lite nok til ikke provosere frem lovendringer helt umiddelbart. " Riktig observert. Man snakker mye om bærekraftighet, men disse grepene sikrer i realiteten at biler skrotes i langt større grad når garantitiden er utløpt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå