Gå til innhold

Få standpunktkarakter

Craycase

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat blitt med mitt siste år på videregående. Da jeg skulle sjekke standpunktkarakteren min i samfunnsfaglig engelsk, muntlig, så så jeg at jeg hadde fått IV.  Jeg skulle egentlig ha begynt på en høyskole i Oslo til høsten men dette går da selfølgelig ikke uten vitnemål. På grunn av alle de ulike nettprogrammene så ble jeg sendt et varselbrev og at jeg kunne få IV i faget, men dette så ikke får i går på grunn av det kompliserte systemet. I tillegg har faglærer sagt at hvis hu skal gi beskjeder eller hvis du skal kommunisere med henne så skal dette gjøres via en annen app som skolen også bruker. I timene har hun ikke gitt meg beskjed om noe annet enn om at jeg lå an til å få IV på grunn av for høyt fravær og dette fikk jeg fikset (fraværet er på grunn ulike livsopplevelser som har hatt en negativ effekt på meg mentalt). Jeg lurte på om det var noe jeg kunne gjøre for enten ta opp faget i løpet sommerferien så jeg kan få vitnemål, eller evt grunner jeg kan bruke til å klage slik at jeg får karakter i faget. Hva som helst som kan gjøres slik at jeg får karakter i faget. Tusen takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker for meg som du har blitt varslet og at faglærer har gjort det hun skal. Selv om du har "fikset fraværet" som jeg antar betyr at du har fått fraværet dokumentert og under 10%, så betyr ikke det at lærer får noe mer vurderingsgrunnlag av den grunn. Du har ikke fått F (Fravær), du har fått IV (Ikke vurderingsgrunnlag). Det betyr at du ikke har vært tilstede nok til at læreren kan gi deg en vurdering. Siden du er varslet, har du ikke noe klagegrunnlag slik jeg ser det, men det avhenger litt av hva som har skjedd i etterkant av varselet. Iflg. opplæringsloven skal eleven få mulighet til å rette opp igjen etter varsel. Varsel kan mao. ikke sendes ut dagen før du får IV. 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (9 minutter siden):

Det virker for meg som du har blitt varslet og at faglærer har gjort det hun skal. Selv om du har "fikset fraværet" som jeg antar betyr at du har fått fraværet dokumentert og under 10%, så betyr ikke det at lærer får noe mer vurderingsgrunnlag av den grunn. Du har ikke fått F (Fravær), du har fått IV (Ikke vurderingsgrunnlag). Det betyr at du ikke har vært tilstede nok til at læreren kan gi deg en vurdering. Siden du er varslet, har du ikke noe klagegrunnlag slik jeg ser det, men det avhenger litt av hva som har skjedd i etterkant av varselet. Iflg. opplæringsloven skal eleven få mulighet til å rette opp igjen etter varsel. Varsel kan mao. ikke sendes ut dagen før du får IV. 

Jeg visste ikke om varselet. Hun sa ingenting om dette i timene. Jeg forstår at man kan mangle vurderingsgrunnlag, men vi er også under en pandemi, og dette året jeg blitt satt i karantene flere ganger i tillegg til at jeg har gått igjennom noen traumatiserende hendelser som ledet til fraværet. Men når jeg har vært der har hu ikke vist noe beskymring til at det var noe problem som hu har gjort med andre elever. Alle mine andre lærere har gjort dette og forklart meg direkte hva som var årsaken. Dette gjorde de i god tid slik at jeg fikk rettet opp i det. Jeg hadde heller ikke noe fagsamtale om karakter eller noe som helst

Lenke til kommentar

Det er ditt ansvar å sjekke mail/systemer der skolen kommuniserer varsler, så at du ikke har sett varselet kommer du ingen vei med. Det blir som å si du skal slippe inkassokrav, fordi du ikke åpna posten. Du kan ha gode grunner til å ikke ha vært i undervisninga, men læreren kan ikke trylle fram et vurderingsgrunnlag om du ikke har vært der. Noen ganger går vi gjennom tøffe perioder, og da kan det gå utover skole/jobb. Da må en ta konsekvensene av det.  

At du skriver at du ikke har hatt fagsamtale vekket interessen min. Der har du klagegrunnlag. Det er 10 dagers klagefrist fra karakterene ble gitt. Samtidig skrev du dette i første innlegg. Hva er det, om ikke en fagsamtale?

Craycase skrev (3 timer siden):

I timene har hun ikke gitt meg beskjed om noe annet enn om at jeg lå an til å få IV på grunn av for høyt fravær...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...