NTB - digi Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 Bare elbiler skal få kjøre billigere gjennom bompengeringen Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 (endret) Sitat Den foreslåtte avtalen krever at bomprisen for elbiler reduseres fra ti til seks kroner utenom rushtiden i Osloringen, og at taksten ved bygrensen går ned fra ti til seks kroner utenom rushtiden, og fra 14 til 11 kroner i rushtiden. De bør også regulere strømprisene på hurtigladning maks 2 kr er kw siden det er vel en av årsakene folk styrer unna elbil og treg ladning. Siden blir like dyrt å lade elbil som disel\bensin omtrent hvis man sammenligne med hurtiglader med eldre elbiler. Så er jo rekkevidden på brukte elbiler ikke optimale for reiser. Så det er vel også problem og parkeringsplass. Så tror ikke politikerne vil nå klimamålene men blir vel bedre på sikt. Tenk hvor mye utgifter det er å bygge 5g nett mye som ikke kan gjenbrukes hvis de gjør det i skogen og i utlandet. Samme med utgående russebusser? Endret 12. juni 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 50% av bompengesatsen til fossilbiler står ikke i stil til forskjellen i luftkvalitet og klimaeffekt. Det burde vært senket til maks 20% og gjort til en nasjonal regel i stedet for dagens maks 50%. Pengene bør i større grad øremerkes til luftforbedrende tiltak som gatefeiing. 3 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 LMH1 skrev (1 time siden): De bør også regulere strømprisene på hurtigladning maks 2 kr er kw siden det er vel en av årsakene folk styrer unna elbil og treg ladning. Siden blir like dyrt å lade elbil som disel\bensin omtrent hvis man sammenligne med hurtiglader med eldre elbiler. Like dyrt? Hvor har du det fra? Med mindre du sammenligner en svær Audi Etron med en liten diesel-Polo, så tar du helt feil. Sist jeg hurtigladet min Ioniq var prisen temmelig nøyaktig 50 % av tilsvarende bensinpris. Og det var på Fortum, som er blant de dyreste. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 (endret) Tesla er neppe billig å lade på større ladestasjon uten om tesla sine egne ladere. Har man long range versjonen tar det lengere tid å lade. Så tar jo tesla også mye strøm om vinteren og hvis det er vanskelige kjøreforhold så der kan nesten drivstoff være billigere på de dyreste perioden. I Januar var jo strømprisen til mars ekstra stiv. Så godt mulig det var da dyrere med elbil i drivstoff en disel\bensin per mil. Men muligens billigere veiavgifter og bompris men forsikring er nok dyrere siden er dyrere å reparere tesla mot andre biler. Endret 12. juni 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 LMH1 skrev (22 minutter siden): Tesla er neppe billig å lade på større ladestasjon uten om tesla sine egne ladere. Har man long range versjonen tar det lengere tid å lade. Så tar jo tesla også mye strøm om vinteren og hvis det er vanskelige kjøreforhold så der kan nesten drivstoff være billigere på de dyreste perioden. I Januar var jo strømprisen til mars ekstra stiv. Så godt mulig det var da dyrere med elbil i drivstoff en disel\bensin per mil. Men muligens billigere veiavgifter og bompris men forsikring er nok dyrere siden er dyrere å reparere tesla mot andre biler. LMH1 skrev (2 timer siden): De bør også regulere strømprisene på hurtigladning maks 2 kr er kw siden det er vel en av årsakene folk styrer unna elbil og treg ladning. Siden blir like dyrt å lade elbil som disel\bensin omtrent hvis man sammenligne med hurtiglader med eldre elbiler. Så er jo rekkevidden på brukte elbiler ikke optimale for reiser. Så det er vel også problem og parkeringsplass. Så tror ikke politikerne vil nå klimamålene men blir vel bedre på sikt. Tenk hvor mye utgifter det er å bygge 5g nett mye som ikke kan gjenbrukes hvis de gjør det i skogen og i utlandet. Samme med utgående russebusser? Hva med å sette deg inn i fakta, fremfor å synse deg frem til noe du tror stemmer? For det du har prestert å fremme med de to innleggene her, er at du ikke har peiling på hva du snakker om. Først og fremst, de fleste lader hjemme, og er bare en sjeldent gang innom en hurtig/lynlader, og bortsett fra drop-in-priser på Ionity, så er det vel svært få som bruker pris på hurtiglading som argument for å ikke kjøpe elbil. Dette er en fantasi som elbilhatere/skeptikere bruker som unnskyldning for å ikke å vurdere elbil, til tross for at matematikken viser at i bortimot de fleste scenarier, så kommer elbilen best ut. Man må faktisk lete lenge etter realistiske fremstillinger der elbil ikke er gunstigst, og da snakker man spesielle behov, og ingen bomanlegg i mange mils omkrets. Det er derfor svært begrenset hvor mange dette i praksis gjelder. Men klart, setter man opp en elbil til millionen opp mot en ice-versjon av en Toyota Aygo, eller en 14 år gammel bruktbil der man forventer at den ikke kommer til å måtte repareres de neste 5-10 årene, så kan man sikker få flere sammenligninger der elbilen ikke er billigst. Å kjøre en ice-bil gjør at du er avhengig av å fylle bensin eller diesel. Det koster deg fort 14 kroner per liter, som for de fleste vil si en faktisk kostnad på rundt 7,5 kr per km når man tar med kostnader for oppvarming og diverse ekstraforbruk ved start/stopp. Så må du ta med oljeforbruk i tillegg, og dyrere servicekostnader. Legg på det du bruker ekstra i bompenger, så vil en icebil i bortimot alle tilfeller komme dyrest ut. Man må selvsagt ta i betrakting både egne behov og bilens rekkevidde, når man bestemmer seg for å ville gå over til EL-bil. Parkering er ikke et større problem, da den tar akkurat samme plassen som tilsvarende ice-bil. Det som dog avgjør, er om man kan få satt opp hjemmelading, eller har andre alternativer, som lading på jobb eller gatelading som det finnes endel av i Oslo. Elbilpolitikken er bare en av flere tiltak som må gjøres for å nå klimamålene, og ikke det eneste. Men miljømessig er også elbiler gunstigst både på kort og lang sikt. Hva 5G-nett har å si i dette perspektivet aner jeg ikke, men du har jo klart å blande det inn her, så kanskje du kan klargjøre hva du mener det har med saken å gjøre. Å lade en elbil hjemme, koster ca 1 krone per kWh i snitt for året, iregnet fastavgiften. På sommeren er man nede i 20-40 øre (noen har avtaler som gjør at de faktisk blir betalt for selve strømmen i perioder), og på vinteren kan det tidvis koste 2-3 kroner pga svingende strømpriser, men mer i området 1-1,5 kr per kWh. Men med et forbruk på mellom 1,3 og 2,6 kWh per mil, så vil man svært sjeldent komme opp i lik pris som en ice-bil. For hurtiglading/lynlading så betaler en Tesla-eier 2,57 kr per kWh, så ved de værste forhold og bare superlading (og ikke noe hjemme) så kan man komme opp i ca 6,9 kr per mil, men da snakker vi om de værste vinterforhold eller ved høy hastighet. Normalen er under 5 kr, igjen gitt bare lading på superlader. Med hjemmelading så er som sagt prisen endel lavere, og det er og normalforbruket, så ved 1,5 kr per kWh og et snittforbruk på 2 kWh per mil, å snakker vi 3 kroner per mil, eller lavere. snittet vil som sagt ligge på 2 kroner for året sett under ett. En Teslaeier som må innom andre ladeaktører, betaler i utgangspunktet akkurat det samme som alle andre, med et lite unntak for de som har en Ionity-avtale. Her er drop-in-prisene laget for å skremme bort alle andre. Men nå er det jo alltids noen som har flere biler, og kanskje har en bil som kvalifiserer til Ionity-avtale. Og det er foreløpig intet som stopper en fra å lade en bil som ikke kvalifiserer for dette, om en som eier/bruker likevel har en slik avtale på en annen bil. Ikke aner jeg om man fremdeles kan stå med en slik avtale etter at man har solgt bilen som kvalifiserer, eller om det er en sjekk der videresalg av bil kansellerer denne. Så kan godt hende mange Tesla-eiere kjøper en slik bil, skriver avtale, og så selger den videre, men beholder avtalen. Og, bare for å ha det sagt, Tesla er blant de raskest ladende elbilene, så der man må betale for medgått tid, så kommer Tesla langt bedre ut der og, sammenlignet med svært mange andre elbiler, inkludert min relativt sakteladende Kona, som likevel kommer greit ut pga stort batteri og derved OK menge strøm som kommer inn per minutt. Med minuttprising (1,25 kr per minutt) så koster en ladesesjon med Tesla på mellom 19 til 25 kroner i tidskostnad for en TM3/TMS 100D/TMX 100D (bruker ca 15-20 minutter) og ca 50 kroner for en strupet TMS/TMX 85 (bruker vel rundt 40 minutter), mens min Kona bruker normalt 68 kroner i "tidsstraff" på tilsvarende ladesesjon fra 0-80 %. 7 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 (endret) LMH1 skrev (1 time siden): Tesla er neppe billig å lade på større ladestasjon uten om tesla sine egne ladere. Har man long range versjonen tar det lengere tid å lade. Så tar jo tesla også mye strøm om vinteren og hvis det er vanskelige kjøreforhold så der kan nesten drivstoff være billigere på de dyreste perioden. I Januar var jo strømprisen til mars ekstra stiv. Så godt mulig det var da dyrere med elbil i drivstoff en disel\bensin per mil. Men muligens billigere veiavgifter og bompris men forsikring er nok dyrere siden er dyrere å reparere tesla mot andre biler. 1. Hvorfor skulle man gidde å hurtiglade på noe annet enn verdens mest utbredte ladenettverk som også har de laveste prisene i bransjen? Og hvis man vil koste på seg det av en eller annen grunn, hvorfor ikke? Spiser du konsekvent billigste First price-middag eller unner du deg noe annet i blant? 2. Long range versjonen tar i mot høyere ladeeffekt lengre. Long range kan også ha med seg mer billig sakteladet strøm hjemmefra så hurtigladebehovet blir faktisk mindre. For en gitt strekning gir det kortere ladetid, så her har du misforstått noe grunnleggende. 3. Kommer an på hva du sammenligner her (Renault Twitzy vs Model X?), men Teslaer er generelt energieffektive også om vinteren. 4. Jeg utfordrer deg til å dokumentere din egen påstand om at strøm til elbil kan bli dyrere enn bensin/diesel per mil. 5. Dyrere forsikring? Det kommer også helt an på hva du sammenligner med. Endret 12. juni 2021 av Simen1 3 1 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 (endret) Snowleopard skrev (4 timer siden): Å kjøre en ice-bil gjør at du er avhengig av å fylle bensin eller diesel. Det koster deg fort 14 kroner per liter, som for de fleste vil si en faktisk kostnad på rundt 7,5 kr per km når man tar med kostnader for oppvarming og diverse ekstraforbruk ved start/stopp. Så må du ta med oljeforbruk i tillegg, og dyrere servicekostnader. Legg på det du bruker ekstra i bompenger, så vil en icebil i bortimot alle tilfeller komme dyrest ut. Å lade en elbil hjemme, koster ca 1 krone per kWh i snitt for året, iregnet fastavgiften. På sommeren er man nede i 20-40 øre (noen har avtaler som gjør at de faktisk blir betalt for selve strømmen i perioder), og på vinteren kan det tidvis koste 2-3 kroner pga svingende strømpriser, men mer i området 1-1,5 kr per kWh. Men med et forbruk på mellom 1,3 og 2,6 kWh per mil, så vil man svært sjeldent komme opp i lik pris som en ice-bil. For hurtiglading/lynlading så betaler en Tesla-eier 2,57 kr per kWh, så ved de værste forhold og bare superlading (og ikke noe hjemme) så kan man komme opp i ca 6,9 kr per mil, men da snakker vi om de værste vinterforhold eller ved høy hastighet. Normalen er under 5 kr, igjen gitt bare lading på superlader. den billigste model 3 koster fra 349.00 til long range 450 000 kr. så kommer forsikring, så veiavgift til 455 kr men både den og moms vil nok øke fra 2022 med 25% først er vel biler over 600 000 kr så vil nok alle økes i pris. Også vil nok veiavgiften øke siden elbil har lite mye slitasje på veiene faktisk mere med pigdekk eller uten siden model X veier mere en bensin\disel i snitt. hvis man kjøper brukt elbil til 150 000 kr eller brukt disel\bensin bil til under den prisene vil det nok lønne seg med mindre man ikke er uheldig med reprasjon utgifter. Man kan være uheldig med ny bil også, er opp til produsenten om de vil dekke slitte bremser eller dårligere batterier. Men det kommer vel ann på hvor mye man kjører også og hvor vedlikehold bilen er. Muligens mindre feil skjer med elbil men tror tesla er særlig kostnadbombe når reklamasjon er utgått, ikke jeg personlig er i mot tesla, men ville nok leie den fremfor eie. renault zoe er vel muligens mere lønnsomt hvis rekkevidde ikke er stort problem men blir jo dyrere med naf hvis de må reise på utrykkning om man får batteriproblemer. Nå som flere båter får større batterier kunne man ladet flere steder men fremdeles er det få gratis ladeplasser på storsenterer og ligdene, muligens noen tilbyr billig ladning man betaler kun brøkdel men regne med få plasser etterhvert. Få campingplasser foreløpig som tilbyr gratis ladning for elbil samme med hoteller. https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/ Lynlading med ladebrikke eller mobilapp: 5 kr per kWh Lynlading med SMS: 5,75 kr per kWh Hurtiglading med ladebrikke eller mobilapp: 3,10 kr per minutt Hurtiglading med SMS: 3,50 kr per minutt Normallading: 3 kr per kWh om ikke annet er oppgitt tesla Kr 2,57 per kWh Så bare å regne hvis man har 78 kWh og 60 kWh. Mot bensin\disel som ofte har mellom 30\60 liter. hvis vi sier rundt 15 kr for disel\bensin. Blir vel regnestykket elbil hurtiglanding sms 5,75x78 =448 30x15 = 450 Ikke mange kronene å spare. Muligens halv pris på tesla sine ladere, men hjelper vel lite. Eller billigst hjemme, men er mye fallhøyder, f.eks prisen tar ikke med tar lengere tid etter 80% ladning så godt mulig på dyreste hurtiglanding blir disel\bensin billigere. Særlig hvis man har 0,5 liter per mil i forbruk ofte 2 hjultrekk. Så tar vel ikke høyde med optimal tempratur heller godt mulig man sette bilene på strømsparmodus der man ungår hyppige veriasjoner i hastighet og tempratur og ligene. Er vel vinteren som er verst på kostnaden. Endret 12. juni 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snowleopard Skrevet 12. juni 2021 Populært innlegg Del Skrevet 12. juni 2021 (endret) LMH1 skrev (5 timer siden): den billigste model 3 koster fra 349.00 til long range 450 000 kr. så kommer forsikring, så veiavgift til 455 kr men både den og moms vil nok øke fra 2022 med 25% først er vel biler over 600 000 kr så vil nok alle økes i pris. Også vil nok veiavgiften øke siden elbil har lite mye slitasje på veiene faktisk mere med pigdekk eller uten siden model X veier mere en bensin\disel i snitt. hvis man kjøper brukt elbil til 150 000 kr eller brukt disel\bensin bil til under den prisene vil det nok lønne seg med mindre man ikke er uheldig med reprasjon utgifter. Man kan være uheldig med ny bil også, er opp til produsenten om de vil dekke slitte bremser eller dårligere batterier. Men det kommer vel ann på hvor mye man kjører også og hvor vedlikehold bilen er. Muligens mindre feil skjer med elbil men tror tesla er særlig kostnadbombe når reklamasjon er utgått, ikke jeg personlig er i mot tesla, men ville nok leie den fremfor eie. renault zoe er vel muligens mere lønnsomt hvis rekkevidde ikke er stort problem men blir jo dyrere med naf hvis de må reise på utrykkning om man får batteriproblemer. Nå som flere båter får større batterier kunne man ladet flere steder men fremdeles er det få gratis ladeplasser på storsenterer og ligdene, muligens noen tilbyr billig ladning man betaler kun brøkdel men regne med få plasser etterhvert. Få campingplasser foreløpig som tilbyr gratis ladning for elbil samme med hoteller. https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/ Lynlading med ladebrikke eller mobilapp: 5 kr per kWh Lynlading med SMS: 5,75 kr per kWh Hurtiglading med ladebrikke eller mobilapp: 3,10 kr per minutt Hurtiglading med SMS: 3,50 kr per minutt Normallading: 3 kr per kWh om ikke annet er oppgitt tesla Kr 2,57 per kWh Så bare å regne hvis man har 78 kWh og 60 kWh. Mot bensin\disel som ofte har mellom 30\60 liter. hvis vi sier rundt 15 kr for disel\bensin. Blir vel regnestykket elbil hurtiglanding sms 5,75x78 =448 30x15 = 450 Ikke mange kronene å spare. Muligens halv pris på tesla sine ladere, men hjelper vel lite. Eller billigst hjemme, men er mye fallhøyder, f.eks prisen tar ikke med tar lengere tid etter 80% ladning så godt mulig på dyreste hurtiglanding blir disel\bensin billigere. Særlig hvis man har 0,5 liter per mil i forbruk ofte 2 hjultrekk. Så tar vel ikke høyde med optimal tempratur heller godt mulig man sette bilene på strømsparmodus der man ungår hyppige veriasjoner i hastighet og tempratur og ligene. Er vel vinteren som er verst på kostnaden. Hvorfor regner du på lading fra 0-100 % på absolutt dyreste laderen, når Teslaene kan lade på SuC for ca halvparten, og første halvdelen av turen går på hjemmeladet strøm? Om man må fylle hos Statoil, så er det kun for å få nok til å rekke hjem eller til neste SuC. Og i hverdagen utgjør hurtiglading kanskje så mye som 30 % av all kjøring for de som kjører mye langt. For mange utgjør det langt mindre, slik at kostnadene er enda snillere. Dessuten, gitt at man kjører så langt at man må fylle full "tank" for å komme helt frem, med tom "tank" så vil en tur tilsvare 60 eller 78 kroner for første halvdel, og 154 eller 200,5 på andre halvdel, gitt et snitt på 2 kWh per mil. Det gir en snittpris på 2,57 kr per mil eller 3,57 per mil. 60 mil med ice-bil tilsvarer en kostnad på 450 kroner eller 7,5 kroner per mil ved et forbruk på 0,5 per liter bare i drivstoff, mot 214 kr med en TM3 SR+. Eller 78 mil koster tilsvarende 585 kroner for samme turen som koster 278 med en TM3 LR. Dette som sagt før man regner inn bompenger. Nå kjører ikke jeg så langt, men jeg regnet inn kostnadene inklusive innkjøpskostnader for en ny Kona (373 K for full pakke, ca samme som man får en TM3 SR+ for nå) til å komme tilsvarende ut i kostnader med å drifte en brukt ice-bil, med høyere ladekostnad. Tok høyde for ca samme pris som man betaler på en SuC nå, 2,5 kr per kWh. Da kommer altså kjøp av bruktbil i tillegg for ice-bilen. Greit, endel av kostnaden kommer av at jeg sitter "fastlåst" mellom bomstasjoner både i nord, syd og øst, og havet kommer i sør... Elbil kommer altså helt klart billigst ut for min del, selv om jeg ikke har Tesla. Men klart, har man ikke bomkostnader å ta hensyn til, så kan en bruktbil komme bedre ut , før man regner inn reparasjonskostnadene. Tror rett og slett du burde satt deg ned med noen med bedre regneevne og realistisk forhold til det å drifte en elbil, så kanskje hadde du klart å komme frem til samme konklusjon som meg. Men når du skal regne urealistisk worst case for elbil og urealistisk best case for ice-bil, så har du allerede bestemt deg for utfallet. Og om du som her blir korrigert, så kjører du likevel videre i samme sporet, og bare enda mere beviser at du ikke vil ta innover deg realitetene. Greit, det bryr meg lite om du velger å regne feil for å finne svaret du ønsker, men jeg velger å svare deg, fordi noen kunne komme til å tro på det du sier. Da kan de ihvertfall se mine punkter, og så kanskje gjøre et mer veloverveid valg for egen del. Endret 12. juni 2021 av Snowleopard skriveleif 8 2 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 (endret) Sitat Dessuten, gitt at man kjører så langt at man må fylle full "tank" for å komme helt frem, med tom "tank" så vil en tur tilsvare 60 eller 78 kroner for første halvdel, og 154 eller 200,5 på andre halvdel, gitt et snitt på 2 kWh per mil. Det gir en snittpris på 2,57 kr per mil eller 3,57 per mil. Tja kommer vel ann på hvor man er i landet på fjellet er det nok få lademuligheter og dyrt å fylle drivstoff da manglene konkuranse gjør det slik firma kan ta prisene de vil, nå er ladeprisen billig sammenlignet med å få falck og naf og hente bilen eller annet redningsbil fordi man er tom for drivstoff. Så alltid lurt å ha litt å gå på, men kanskje ren økonomisk særlig batteri er ikke lurt å lade over 80% over tid for å ungå degradering av batteri. Nå finnes det fremdeles brukte tesla som har gratis landing en stund til men er vel ferrre som fremdeles får det tilbudet. https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=70.16888468235022%2C34.10208606640063%2C63.07310899405669%2C-5.917446077669037&zoom=5&filters=store%2Cservice%2Csupercharger%2Cdestination charger%2Cbodyshop&search=Messeveien 8%2C 2004 Lillestrøm%2C Norway Når man ser på ladekartet er det ikke mange lademuligheter i sverige genrielt, man kan være uheldig i norge også er for mange som lader og må finne andre løsninger hvor ofte det hender kan jo diskuteres, men vi vet jo fleste elladere er mangelfull plasser. Verre i russland. Endret 13. juni 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 21 hours ago, Simen1 said: 50% av bompengesatsen til fossilbiler står ikke i stil til forskjellen i luftkvalitet og klimaeffekt. Det burde vært senket til maks 20% og gjort til en nasjonal regel i stedet for dagens maks 50%. Pengene bør i større grad øremerkes til luftforbedrende tiltak som gatefeiing. Enig der det er en byvekstavtale. Mye argumentert med klima og lokal forurensing som mål for å ha avtalen. Der bør 20 prosent være absolutt maksimalt. Helt bak mål at elbillister skal være med å finansiere dieselbusser eller trafikkregulernede tiltak argumentert i utslipp. Angående ren veibygging uten symbolpolitikk og klimatiltak er jeg positiv til å betale iallfall 50 prosent på disse veiene. Samtidig mener jeg at vi bør stanse utbyggingen av jernbane, og heller satse på to felt ekstra på veiene som bygges. Dette for å unngå parallell infrastruktur med enorme investeringskostnader. Vi ser allerde at det er tro på at elbilen skal utkonkurrere tog i NTP. Et stopp her vil muliggjøre å bruke mer penger på vei. Enten at hver enkelt betaler mer bompenger (lavere skatt siden tog ikke skal fiansieres) eller direkte via statsbudsjettet. Med ellastebiler mister toget sin konkurransefordel mot lastebilene. Nemlig forskjellen i drivstoffkostnader. Tog er feil vei å gå. Mye av tankegodset i politikken nå er gammelt gufs tenkt ut på 90-tallet når det kommer til utslipp og utvikling. Det er påtide at politikerne oppdaterer seg. Fagmiljøene i stat og kommune ser delvis ut til å få oppdart regnestykkene sine. 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 2 hours ago, LMH1 said: Tja kommer vel ann på hvor man er i landet på fjellet er det nok få lademuligheter og dyrt å fylle drivstoff da manglene konkuranse gjør det slik firma kan ta prisene de vil, nå er ladeprisen billig sammenlignet med å få falck og naf og hente bilen eller annet redningsbil fordi man er tom for drivstoff. Så alltid lurt å ha litt å gå på, men kanskje ren økonomisk særlig batteri er ikke lurt å lade over 80% over tid for å ungå degradering av batteri. Har du noensinne kjørt eller ladet en elbil? Det fremstår som fullstendig oppkonstruerte problemstillinger som i praksis hverken er relevant i det daglige eller noe man baserer bilbruken sin på. 6 1 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 (endret) Spørsmålet er hvordan man får parkert. Førsteprioritet for sykkelpartiet er å fjerne parkeringsplasser og med den nye parkeringsnormen så får ikke huseiere og næringsdrivende lov til å bygge tilstrekkelig med parkeringsplasser på sin egen eiendom. Endret 13. juni 2021 av uname -i Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 (endret) Wisd0m skrev (2 timer siden): Samtidig mener jeg at vi bør stanse utbyggingen av jernbane, og heller satse på to felt ekstra på veiene som bygges. Dette for å unngå parallell infrastruktur med enorme investeringskostnader. Vi ser allerde at det er tro på at elbilen skal utkonkurrere tog i NTP. Et stopp her vil muliggjøre å bruke mer penger på vei. Enten at hver enkelt betaler mer bompenger (lavere skatt siden tog ikke skal fiansieres) eller direkte via statsbudsjettet. Med ellastebiler mister toget sin konkurransefordel mot lastebilene. Nemlig forskjellen i drivstoffkostnader. Tog er feil vei å gå. Mye av tankegodset i politikken nå er gammelt gufs tenkt ut på 90-tallet når det kommer til utslipp og utvikling. Det er påtide at politikerne oppdaterer seg. Fagmiljøene i stat og kommune ser delvis ut til å få oppdart regnestykkene sine. Du får være glad for du ikke bor i hønefoss, og mangler lappen og jobber i oslo i så fall må du ta buss og tog samt stå opp kl 03 om morgen for rekke jobben i oslo kl 08. Så er en grunn for de blir tog til hønefoss men tar sin tid. Blir neppe billig. Siden man kan reise mot jevnaker også roa til gardemoen eller til sandvika fra hønefoss til oslo. Nå er vel det kanskje litt spesiel problemstilling men man ser jo boligprisene i oslo er håpløse, ferreste ønsker en slik reisevei hver dag. Syns buss er feil vei å gå på lengere strekkninger finnes nok expressbuss til hønefoss men vil ta dobbelt lang tid som tog fra sandvika til hønefoss. Selv om det er vel spesiel problemstilling. Men hvis corona sitvasjonen blir langsiktig er nok taxi og minibuss mere lønnsomt en større buss og tog med halv kapasitet. Endret 13. juni 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 (endret) 6 hours ago, LMH1 said: Du får være glad for du ikke bor i hønefoss, og mangler lappen og jobber i oslo i så fall må du ta buss og tog samt stå opp kl 03 om morgen for rekke jobben i oslo kl 08. Så er en grunn for de blir tog til hønefoss men tar sin tid. Blir neppe billig. Siden man kan reise mot jevnaker også roa til gardemoen eller til sandvika fra hønefoss til oslo. Nå er vel det kanskje litt spesiel problemstilling men man ser jo boligprisene i oslo er håpløse, ferreste ønsker en slik reisevei hver dag. Syns buss er feil vei å gå på lengere strekkninger finnes nok expressbuss til hønefoss men vil ta dobbelt lang tid som tog fra sandvika til hønefoss. Selv om det er vel spesiel problemstilling. Men hvis corona sitvasjonen blir langsiktig er nok taxi og minibuss mere lønnsomt en større buss og tog med halv kapasitet. Det er helt klart behov for å tenke nytt også på buss. Hastigheten må opp og formen endres, litt mer sånn som tog i fronten for å få ned luftmotstanden samt eldrift. I hovedsak nærmere tog, men med hjul for å unngå den doble infrastrukturen. F.eks. noe slikt: http://superbus.biz/sites/default/files/images/19-mar-2013_MXM1736.preview.gif Endret 13. juni 2021 av Wisd0m Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. juni 2021 Del Skrevet 16. juni 2021 LMH1 skrev (På 12.6.2021 den 12.53): Tesla er neppe billig å lade på større ladestasjon uten om tesla sine egne ladere. Har man long range versjonen tar det lengere tid å lade. Så tar jo tesla også mye strøm om vinteren og hvis det er vanskelige kjøreforhold så der kan nesten drivstoff være billigere på de dyreste perioden. I Januar var jo strømprisen til mars ekstra stiv. Så godt mulig det var da dyrere med elbil i drivstoff en disel\bensin per mil. Men muligens billigere veiavgifter og bompris men forsikring er nok dyrere siden er dyrere å reparere tesla mot andre biler. Det var et langt avsnitt med veldig lite nyttig innhold. Faktisk virker det som det er tilfeldig generert, da det ikke gir noen mening. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå