Gå til innhold

Klage på vedtak om ikke bestått oppkjøring?


Stu1

Anbefalte innlegg

barfoo skrev (3 minutter siden):

Du kan klage på feilaktige fakta, f.eks. om du har blitt trukket for ting som ikke gjelder for den kjøretøysklassen, eller at sensor feiloppfattet skiltingen. At du derimot kjørte for defensivt og holdt for lav fart er ikke en klage på faktiske forhold; det er en klage på sensors subjektive vurdering.

Men spørs hvor mye dokumentasjon som blir lagret om hvor lang saksbehandligstid det er:

https://www.nrk.no/trondelag/flere-maneder-lang-ventetid-for-oppkjoring-_-ayoub-ma-si-ifra-seg-jobben-1.15323452

tror nok er de som ikke får lappen som lider i så fall. Nå har jeg hørt fra folk som kjører opp de sier man ikke stryker på småfeil f.eks hvis man mangler ryggeferdigheter og ikke hatt dårlig histore før man har tatt lappen og mistet det. Så i noen tilfeller går vel tvilen til gode hvis man er ung og kjørelæren tror på sikt med litt øvelse vil man klare å bli god sjåfør men i andre tilfeller hvis man er litt eldre og ikke har klart det veldig bra er risiko større for stryk. Problemet man selv må bevise fakta ellers vil nok i fleste tilfeller kjørerlærer vinne vet ikke om man bør filme kjøringen så man kan bruke filmen hvis man stryker senere. Som bevis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stu1 skrev (44 minutter siden):

Joda, det kan jeg være enig i, men hvor langt kjører en vanligvis ila de første 6-7 årene? Noen kjører helt ned til 6000km per år, andre kjører kanskje opp til 15000. Noen tar lappen og kjører aldri, og derfor er det kanskje bedre å måle per km, noe som også var grunnen til at jeg oppga km. Jeg regner med å ha kjørt mellom 50-75k. Jeg kjøpte bilen min på 50.000, og den var på 85.000 ca når jeg mistet førerkortet. Jeg har også hatt en bil før denne, men usikker på hvor mange km jeg kjørte den. 

Ser du skriver i en tidligere post enn den jeg har sitert at 25000 km i året er ekstremt mye kjøring. Det er det absolutt ikke. Jeg vil si at det er relativt normalt. I mine 7 år med lappen har jeg enda ikke vært under 30 000 i året og jeg bor i by med kort avstand til jobb uten kjøring i jobbsammenheng. Første året med førerkort rundet jeg 70 000.

Lenke til kommentar
Stu1 skrev (1 time siden):

Du sier selv du har levd et nomadisk liv, og sier samtidig at du har lagt 20-30k km i snitt per år bak deg. Igjen, at du ikke anerkjenner dine 2-300.000km (altså, levetiden til hvertfall 1 bil), som nok erfaring til å kunne si at du er erfaren, men heller flink(?), er jo subjektivt. Føler du at du enda må lære mye, og at du lærer mye hver gang du er ute å kjører? Det er vell litt dette det kommer an på - hvor man ligger på lærekurven. Jeg vil tippe at de siste 5 årene dine på veien har du ikke lært mer enn du gjorde det første året ditt.

Når jeg fikk lappen, var det kanskje en periode på 1-2 år der jeg hadde stor tro på egne evner. (Noe jeg tror er ganske typisk for de som nettopp har fått lappen). Men etter å ha sett ulike senarioer som kan oppstå på veien (man ser veldig mye rart på 2-300k km) - så lærer jeg noe på hver eneste langtur jeg har vært på. Jeg kan gi deg noen eksempler:

Når du kjører forbi en lastebil og et dekk på lastbilen punkterer/eksploderer. Lager det et overraskende stort smell - i tillegg kan man kjenne lufttrykket til dekket slå mot bilen. Dette skjedde når dekket på lastebilen eksploderte rett ved mitt bakre høyre hjul. Bilen dro derfor svakt til venstre før jeg fikk et "rekyl" mot høyre og rett inn mot lastebilen. Det var i grunn bare flaks at jeg hadde begge hendene godt på styret og fikk rettet opp bilen nokså fort. Dette skjedde forresten i Albania. 
Lærdom: Ha begge henda godt plantet på styret når du kjører forbi eller blir forbikjørt av lastebiler. De har store dekk med høyt trykk som virkelig smeller når de først smeller. Men dette er ikke noe som skjer hver dag.... 

Noe lignende skjedde på en firefelts motorvei, der jeg lå i midtre fil. Jeg hadde en lastebil på høyre side av meg (som er vanlig) før en idiot av lastebil kjørte forbi meg på venstre side så jeg lå i "klem" inne blant to lastebiler. Det regnet tett, dårlig sikt - og med biler bak meg.... reduserte jeg ikke hastigheten da det ville eskalere risikoen. Så jeg vurderte det heller riktig å gi gass, fordi jeg følte meg i en presset situasjon - der jeg i tillegg lå i blindsonen til begge lastebilene (det kunne jo tenke seg at en av de ville inn der jeg lå). Så jeg ga gass, til 120-130 km/t i tett regn. Der jeg smatt ut fra de to lastebilene.... og erfaringen jeg gjorde med lastebilen over - dette med lufttrykk... gjorde at jeg var forberedt på at bilen kunne riste litt i det jeg kom ut av "trykkbobla". Det skjedde, jeg fikk i tillegg en liten vannplaning. Men kom meg ut av det jeg anser som en svært farlig situasjon. 

På et fjell utenfor Taroudant i Marokko (som ikke hadde asfalt) - hadde det regnet i flere dager. Så underlaget var mykt og "ga etter" om jeg sto på det for lenge med bilen. Så for å komme ned til trygge omgivelser, måtte jeg igjen bare kjøre på for å unngå å synke fast i det bløte underlaget. Middels til høy fart ned fjellsiden var farlig - men tross alt bedre enn å gli ned fjellsiden med jorda som var i ferd med å gi etter. 

Tilbake i Norge.... Bilen skrudde seg av på en nedstigning fra en fjellhylle. Jeg mistet servoen på bremsene. Hadde jeg tatt i håndbrekket hadde jeg sannsynligvis skrenset til siden. Jeg vurderte å legge bilen inn mot autovernet i håp om å skape nok friksjon til å stoppe bilen da jeg hadde nokså lav fart i utgangspunktet. Men heldigvis fikk jeg start på bilen igjen før neste sving. Hva som konkret skjedde her, er jeg fremdeles usikker på. Det var en eldre Mercedes jeg kjørte. Så det kan ha vært trøbbel i elektronikken. 

Så er det også interessant at kjøringen din også blir påvirket av det psykososiale rundt deg som person. Sinntilstanden din. Vi er ikke motorer, så det å være "litt mer hissig" etter en privat krangel, konflikt eller lignende. Er absolutt ikke uvanlig. Det har vært dager jeg har tenkt "i dag bør jeg i allefall ikke sette meg bak rattet" (typisk: bakfylla, sur og sliten... irritert/sulten/trøtt).

Kjører jeg i kjente omgivelser. Der jeg har kjørt i flere år. Så lærer jeg ikke spesielt mye - bortsett fra det jeg observerer fra andre. Men stort sett på hver eneste langtur på ukjente veier - skjer det noe nytt jeg kan ta lærdom av. Helt klart. 

Alle kan lære seg trafikkreglene teoretisk. Men risikostyring, samhandling i trafikken og det å lese trafikkbildet / andre bilister. Der kan man nesten aldri bli utlært. De enste jeg vil plassere i kategorien "erfaren sjåfør" her - er: Yrkessjåfører. Min erfaring ute i trafikken, er at dette er også de mest habile sjåførene som virkelig leser trafikkbildet og sørger for god samhandling. 

En annen ting verd å lære seg er kjørekultur. Kulturen er annerledes i bybildet enn på bygda. Den er annerledes (mer selvstendig/egoistisk) i USA enn f.eks. i Norge. Kjører du defensivt i Øst-Europa og i de største byene som i Paris o.l. kommer du ingen vei og lager garantert kaos. Her må du faktisk tute på og kjøre i ræva på folk for å vise at "her kommer jeg.... flytt dere". 

Jeg har vel aldri vært mer ydmyk i trafikken enn det jeg er den dag i dag (basert på min erfaring). Men den viktigste erfaringen jeg har gjort.... er at det å kjøre defensivt er kanskje noe av det farligste man gjør i trafikken. Jeg mener helt bestemt at det å kjøre 10 under, er farligere enn det å kjøre 10 over fartsgrensa (tatt med en klype salt.... og selvfølgelig gjelder ikke dette på alle veier). 
 

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
Stu1 skrev (15 timer siden):

Ser jeg glemte å svare deg. 25.000 km per år er enormt mye kjøring. Det er forøvrig sikkert mye mer enn 50.000km, men jeg estimerte at jeg har hatt førerkortet i ca 2 år sammenhengende, men det er nok i realiteten mye mer. Du får jo nesten ikke forsikringer på denne km engang. Har hvertfall aldri sett forsikring på 35.000 km per år, slik du tydeligvis har?

I snitt kjører jo du også isåfall 90km per dag i snitt hele året, noe som er veldig mye kjøring, spesielt om du ikke er ute å kjører hver eneste dag. Det vil si, om du kun kjører i 80-sone, kjører du 70 minutter per dag. I realiteten kjører du kanskje 2 timer i snitt hver neste dag hele året, om det du sier stemmer. Kjører du motorsykkel på vinteren også? De fleste kjører jo kun på sommeren/høsten, så kanskje vi heller snakker om 4 timer hver dag om vi halverer antall dager i året? At du ikke "ansér" deg selv som mer enn en "smålig (betyr noe annet enn du tror) erfaren nybegynner", er bare subjektivt, så gratulerer med det.

Men du mener kanskje virkelig at du fortsatt er i en bratt læringskurve, etter 3 år med i snitt 2 timer kjøring per dag, hele året? 

Btw, hvor mye betaler du for drivstoff egentlig?

Veldig usikker på forsikring. Har ikke oppført antall km per år på sykkel, ikke som jeg vet om i hvert fall.

 

Kjører hver dag, alle dager i året, også på vinter, men ikke når det er snø (som kun er noen få dager/uker i året her jeg bor).

Beklager bruken av ordet smålig, jeg vet godt hvordan det ordet blir brukt - og det var helt feil i denne settingen, men dialekten og vanen tok overhånd. Kanskje ikke den bratteste læringskurven, men jeg mener helt klart at jeg fremdeles har mye å lære. Det er nok av ungfoler som kjører og begynner å kjøre på en helt annen måte enn før, så jeg prøver bare å holde meg så "down to earth" som jeg kan. Ikke misforstå - jeg er trygg på mine evner i trafikkbildet, men jeg er ikke cocky, eller tar noe sjanser som er over min evne.

 

Jeg har ikke bil og kommer heller aldri til å eie bil, så det jeg bruker i bensin er bare kos. Det går noen tusen, men dette tar jeg meg lett råd til. Ingen som kjører MC bryr seg noe spesielt om bensinpenger. Vi bare kjører og koser oss.

Lenke til kommentar

Med mindre trådstarter oppgir nøyaktig hvilken vei det er snakk om, vil ikke denne diskusjonen føre noe sted.

Men han har rett i at selv om fartsgrensen er 80 (generell), så betyr ikke det at en må kjøre i 80. Det er fullt lovlig å kjøre i 50 Km/t i en 80-sone, såfremt han ikke er til unødvendig hinder for annen trafikk. At en annen bil kjørte forbi kan jo være en indikasjon på at han var til hinder for annen trafikk, men MÅ jo ikke bety det.

Synes det virker litt strengt å stryke noen kun for å kjøre for sakte, med mindre det faktisk har oppstått kø eller andre farlige situasjoner. Men det er vel fullt mulig det var en totalvurdering, og at det kanskje var andre ting ikke TS nevner, eller sensor nevnte.

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (35 minutter siden):

Med mindre trådstarter oppgir nøyaktig hvilken vei det er snakk om, vil ikke denne diskusjonen føre noe sted.

Trådstarter har sendt skjermbilde av denne tunnellen på fylkesvei 70 utenfor Ørsta/Volda i Møre og Romsdal. Denne veien er ikke unormalt smal, og relativt oversiktlig. Det kan fint stemme at han må redusere farten flere steder, men absolutt ikke overalt. 

Spennende å se at enkelte ikke tror det går an å legge bak seg ganske mange km. i året. For min egen del har jeg dokumentert all kjøring, både privat og i jobb. Etter 13 år med førerkort (og noen måneder uten) har jeg personlig tilbakelagt litt i underkant av 1 million km og var LENGE (alt for lenge) verdensmester på veien.. :) 

Med mindre noen av de som svarer her faktisk var sensor for TS, er det umulig å kunne vite om stryk faktisk var berettiget eller ikke. Jeg vil absolutt tro at TS' oppkjøring ble vurdert strengere enn andre på grunn av sin tidligere erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Cocola skrev (På 13.6.2021 den 18.55):

Ser du skriver i en tidligere post enn den jeg har sitert at 25000 km i året er ekstremt mye kjøring. Det er det absolutt ikke. Jeg vil si at det er relativt normalt. I mine 7 år med lappen har jeg enda ikke vært under 30 000 i året og jeg bor i by med kort avstand til jobb uten kjøring i jobbsammenheng. Første året med førerkort rundet jeg 70 000.

Hvorfor i all verden kjører du 30K i året privat dersom du bor i en by med kort avstand til jobb....?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/13/2021 at 7:07 PM, Kris85 said:

Tilbake i Norge.... Bilen skrudde seg av på en nedstigning fra en fjellhylle. Jeg mistet servoen på bremsene. Hadde jeg tatt i håndbrekket hadde jeg sannsynligvis skrenset til siden. Jeg vurderte å legge bilen inn mot autovernet i håp om å skape nok friksjon til å stoppe bilen da jeg hadde nokså lav fart i utgangspunktet. Men heldigvis fikk jeg start på bilen igjen før neste sving. Hva som konkret skjedde her, er jeg fremdeles usikker på. Det var en eldre Mercedes jeg kjørte. Så det kan ha vært trøbbel i elektronikken.

Å fy f, denne bilen hørtes ikke sikker ut. Hadde den manuelt gir? Clutchet du? I mitt hode burde servoen fungere så lenge motoren har momentum - selv om det ikke foregår forbrenning av drivstoff.

Men så er det jo noe med eldre mercedeser og sikkerhet. Min gamle 240 (først bil) knakk i to da jeg jekket den opp, og da var det bare uker siden bilen/vraket gikk gjennom eu-kontrollen.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Makan til mye motgang du har fått her på forumet. Du har i alle fall ordet i din makt og jeg ønsker deg lykke til med klagen.

Om hver 4. elev stryker som noen skrev her, kan jo bransjen passe på at statistikken oppfylles og samtidig påse at de har jobb i overskuelig fremtid. En sensors avgjørelse ved en slik oppkjøring er jo dessverre så subjektiv som det går an.  

Har en svigersønn som nettopp strøk på å kjøre litt for forsiktig, som deg, på  landevei med 80 sone. Han har kjørt bil i 7 år i Australia og skulle kjøre opp her for å få et norsk førerkort. Jeg har kjørt med ham på alt fra småveier til motorveier og aldri følt meg usikker i bilen. Er derfor nysgjerrig på hvordan det gikk med din klage og hva du la vekt på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forumet her er fylt med hårete trafikkopplevelser og klagesaker fordi man kjører for sakte.

Slutt å konstruer deres egne fartsgrenser så er problemet løst.

I sånne klagesaker så er det også mest sannsynlig at sensor har rett. Så å ta TS sin side er en svak vurdering.

 

Lenke til kommentar
hanbork skrev (21 timer siden):

Om hver 4. elev stryker som noen skrev her, kan jo bransjen passe på at statistikken oppfylles og samtidig påse at de har jobb i overskuelig fremtid. En sensors avgjørelse ved en slik oppkjøring er jo dessverre så subjektiv som det går an.

Det er jo helt søkt at sensorer skal ville opprettholde statistikken som du mener. Det er et problem at de har for lang ventetid, dette er ikke ønsket. De jobber lange dager. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...