Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (På 28.9.2021 den 23.32):

Ja da må jo folk bare ta en vurdering. 7:14 på ringen mot 7;34 er det verdt en ekstra million? Og hvordan passer en slik bil til feks henting og bringing? Eller familietur til fjells eller nedover Europa? Nei spøk tilside. Det er jo to helt forskjellige biler, den ene er en hverdagsbil  for familien og den andre et smykke eller juvel. Og juveler de skal jo frem på spesielle anledninger. De som velger smykket har sikkert plass nok i garasjen til et par hverdagsbiler også, juvelen spiser ikke opp plassen. 

For et vilt skyv. Selv m/4 tjukkaser i Plaid så ble resultatet det samme, jeg klarer ikke stoppe å smile over akkurat det. 

Spørsmålet er hva som skjer når samme biler møtes i et lyskryss og den ene må vente i 5 min for å bli «klar»

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (11 timer siden):

Vi får se hva konsensus blir blant norske Plaid eiere neste år, men det virker som all snakk om muskelminne og krisemaksimering rundt yoke bare er FUD. 

Si ifra til RallyX og WRC at de burde høre på Tesla og utnytte yoke fremfor normalt ratt. 

Eventuelt, ta bilen din ut på en parkeringsplass og sladd litt, og si ifra hvordan det hadde sett ut med ei yoke og 800-900 grader rattutslag. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus skrev (56 minutter siden):

Si ifra til RallyX og WRC at de burde høre på Tesla og utnytte yoke fremfor normalt ratt. 

Eventuelt, ta bilen din ut på en parkeringsplass og sladd litt, og si ifra hvordan det hadde sett ut med ei yoke og 800-900 grader rattutslag. 

Er noe av dette relevant for en familie sedan? For all del, skeptisk til yoke jeg også. Må prøve før jeg evt ville kjøpt. Men sladding og wrc? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Er noe av dette relevant for en familie sedan? For all del, skeptisk til yoke jeg også. Må prøve før jeg evt ville kjøpt. Men sladding og wrc? 

Selvfølgelig er det relevant? Vi bor i et klima med snø, is og slaps. Vannplaning regner jeg med de fleste av oss opplever 1-2 ganger i løpet av levetiden vår, hvis ikke mer. 

I en nødsituasjon, så har yoken i den bilen der justert ned sannsynligheten du har for å få rettet opp bilen igjen betydelig - om/hvis man er uheldig i måten bilen roterer ved vannplaninga. 

 

Endret av oophus
  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig er det relevant? Vi bor i et klima med snø, is og slaps. Vannplaning regner jeg med de fleste av oss opplever 1-2 ganger i løpet av levetiden vår, hvis ikke mer. 

I en nødsituasjon, så har yoken i den bilen der justert ned sannsynligheten du har for å få rettet opp bilen igjen betydelig - om/hvis man er uheldig i måten bilen roterer ved vannplaninga. 

 

Ja det er jeg enig med. Men det har ingenting med wrc å gjøre 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 timer siden):

Flere eiere har opplevd dette. Når man tenker på hva man får fra Porshce, Audi, Lucid, Mercedes og BMW så må man virkelig være blodfan for å betale 1,3 mill for det her.

image.png.0dab2024475a4eda42c9f00762ad2bab.png

Å nei, for en show stopper. Hvordan i alle dager skal Tesla klare å løse dette!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja det er jeg enig med. Men det har ingenting med wrc å gjøre 🤣

Da forstod du bare ikke referansen. Hva trur du jeg egentlig mente med å inkludere WRC og det å ratte på ei parkeringsplass med ei yoke og 800-900 grader rattutslag? 

 

Sitat

"Si ifra til RallyX og WRC at de burde høre på Tesla og utnytte yoke fremfor normalt ratt. 

Eventuelt, ta bilen din ut på en parkeringsplass og sladd litt, og si ifra hvordan det hadde sett ut med ei yoke og 800-900 grader rattutslag. "

Poenget er selvfølgelig at man ikke hadde hatt like god kontroll som med et vanlig ratt, og at det er en grunn til at WRC og RallyX utnytter rattene de bruker. De kjører bilene på kanten konstant, og det burde vise hvorfor vi i en unnamanøver, eller ved vannplaning helst burde utnytte vanlig ratt. Det har jo litt å si å kunne klare å beholde bilen på veien vs det å smelle inn i et tre pga man ikke har kontroll på rattet/yoken. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

De kunne gjort som alle andre som selger biler til luksuspriser: Valgt noe annet enn det billigste materialet og gjort litt tester.

Åja, så det er ingen andre som har hatt problemer med rattet?🤣 og de tester mindre enn andre?

 

Altså, dette er en ikke sak. Rattet er bytter innen kort tid når en gir beskjed. Og etterhvert som QC får inn rapporter endres materialet om det trengs. At nye produksjoner har problemer er ikke nytt, det har alle merkene du oppgav også hatt...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (12 minutter siden):

Da forstod du bare ikke referansen. Hva trur du jeg egentlig mente med å inkludere WRC og det å ratte på ei parkeringsplass med ei yoke og 800-900 grader rattutslag? 

 

Poenget er selvfølgelig at man ikke hadde hatt like god kontroll som med et vanlig ratt, og at det er en grunn til at WRC og RallyX utnytter rattene de bruker. De kjører bilene på kanten konstant, og det burde vise hvorfor vi i en unnamanøver, eller ved vannplaning helst burde utnytte vanlig ratt. Det har jo litt å si å kunne klare å beholde bilen på veien vs det å smelle inn i et tre pga man ikke har kontroll på rattet/yoken. 

Det er fortsatt helt søkt å dra inn wrc. Slik kjører en ikke i trafikken. Ikke er tesla med på wrc heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Åja, så det er ingen andre som har hatt problemer med rattet?🤣 og de tester mindre enn andre?

Nei, det stemmer. Ingen andre i verdenshistorien har hatt problemer med noe som helst. Som tydeligvis er en forutsetning før man påpeker i hvor elendig forfatning Teslas test-, utviklings- og kvalitetsapparat er..

Dette er altså en bil til luksuspris og da burde man forvente at de la et snev av ære i å levere et produkt som ikke endte opp med en leveringstråd som dette:

Model S Plaid/LR 2021 Refresh Issues Thread

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Altså, dette er en ikke sak. Rattet er bytter innen kort tid når en gir beskjed. Og etterhvert som QC får inn rapporter endres materialet om det trengs. 

Så til og med rattet er i Beta. Si meg, er det en eneste ting på Tesla som ikke er i en form for Beta-versjon?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Nei, det stemmer. Ingen andre i verdenshistorien har hatt problemer med noe som helst. Som tydeligvis er en forutsetning før man påpeker i hvor elendig forfatning Teslas test-, utviklings- og kvalitetsapparat er..

Dette er altså en bil til luksuspris og da burde man forvente at de la et snev av ære i å levere et produkt som ikke endte opp med en leveringstråd som dette:

Model S Plaid/LR 2021 Refresh Issues Thread

Så til og med rattet er i Beta. Si meg, er det en eneste ting på Tesla som ikke er i en form for Beta-versjon?

🤣 hysterisk. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Det kan hende, i wrc også. Men de to tingene er ikke ekvivalent av den grunn🤣

De er relevante innenfor poenget. 

WRC = De kjører konstant på kanten av hva bilen takler, og er ofte over. 
Unnamanøvre = Man er  ofte over kanten

Hvordan vil en Yoke være å håndtere når man er over kanten?   
Hvorfor velger ikke WRC f.eks å bruke ei yoke? 
Hva er grunnen til at go-kart og F1 bruker yoke? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
On 10/10/2021 at 11:59 PM, Trestein said:

Spørsmålet er hva som skjer når samme biler møtes i et lyskryss og den ene må vente i 5 min for å bli «klar»

Nei det er faktisk ikke noe spørsmål. Plaid trenger ikke dragmodus for å gruse nesten alt annet ut av lyskryss, inkludert alt av porsche og mclaren. Det er bare trå pedalen rett i bunn og du er er først ute av krysset om du kjører Plaid. Om du var i tvil, Tesla S Plaid vil uten noen trykking på knapper og uten forvarming eller senking likevel slå den mclaren ut av etthvert lyskryss. Selv om Tesla'n er fylt opp med 4 tjukkaser og bagasje for for en fjelltur så vinner Plaid lyskryssduellen. Eneste forskjellen på racemode og senkningen vs "uten ventetid og prepping" er det aksen blir ennå villere når Plaid for får optimalisert alt. Det er altså ikke nødvendig til hverdagsbruk, og du vil gruse omtrent alt annet du møter på uansett. Inkludert den mclaren og alt av porsche. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/11/2021 at 9:37 AM, oophus said:

Si ifra til RallyX og WRC at de burde høre på Tesla og utnytte yoke fremfor normalt ratt. 

Eventuelt, ta bilen din ut på en parkeringsplass og sladd litt, og si ifra hvordan det hadde sett ut med ei yoke og 800-900 grader rattutslag. 

Du er saklig som alltid du....det er vel ingen som har sagt at Tesla skal diktere hva profesjonelle rallykjørere skal foretrekke? Hva er dette for useriøs debattstil? 

Om jeg noen sinne blir eier av en Tesla Plaid så er noe av det første jeg skal få til kjøring på islagt vann eller isbane, med heftig sladding hvor jeg skal ligge bredt en hel helg. Og da skal jeg huske på å få montert en håndfull kamera så kan du jo se selv åssen det går. Kanskje er det drit å kjøre bredt med yoke, kanskje ikke. Om jeg hadde eid en Plaid så hadde jeg tatt dette som en personlig utfordring og gitt breisladd på bane et oppriktig forsøk heller enn å lytte til dere nervøse gamle tanter som tenker "alt nytt er farlig". Og hadde jeg ikke fått det til første helg så hadde jeg booket ny banetid helgen etter. Og gitt det nye forsøk. 

Nå er ikke Plaid en banebil men verdens kjappeste hverdagsbil, så sålenge en klarer å hente inn en sladd uten å ende i grøften eller overkorrigere slik at kontra'n blir ennå større så går det nok helt fint. Og det tenker jeg yoke vil takle helt fint. Før neste sommer er det nok mange som har testet grundig og vi kan si mer om saken da. Fram til det eller til vi tester selv så er det litt poengløst å stå i hver sin leir å fortesette å fyre av.  

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, oophus said:

Man må ikke gjøre unnamanøvre i trafikken? 

Jeg gleder med veldig til vi får de første videoene av Plaid på banekjøring, Plaid på isbane osv. Jeg er ganske sikker på at det finnes mennesker som både har langt bedre koordinasjon og kroppsbeherskelse enn det du tillegger folk. Jeg vet ikke om yoke er like bra som et vanlige rundt ratt, men at yoke er så håpløst som det dere nervøse gamle tanter skal ha det til har jeg null tro på. Det er som å høre hysteriske bestemødre når dere drar igang klagesymfonien på yoke. Helt sikker på at vi i løpet av vinteren vil få se videoer av folk som ligger bredt i Plaid 

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, oophus said:

Eventuelt, ta bilen din ut på en parkeringsplass og sladd litt, og si ifra hvordan det hadde sett ut med ei yoke og 800-900 grader rattutslag. 

BMW har jo et system med en slags differensial og en motor, som sørger for variabelt styreutslag, og samtidig opprettholder mekanisk forbindelse mellom ratt og hjul.  Dette er en ganske gammel løsning, så jeg regner med at evt. patenter er gått ut:

https://www.youtube.com/watch?v=unL8HpMeVTA

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...