Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (24 minutter siden):

Kilde til dette? Har de lavere CO2-utslipp enn Tesla tror du? Eller er det 'grønnest av de som selger biler med forbrenningsmotor'?

Nå er det vel ingen av de store produsentene/konsernene som ikke selger biler uten forbrenningsmotor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (50 minutter siden):

Kilde til dette? Har de lavere CO2-utslipp enn Tesla tror du? Eller er det 'grønnest av de som selger biler med forbrenningsmotor'?

Med tanke på batteristørrelsen så skal det vel ikke så mye til å lage mer miljøvennlige biler enn Tesla.

Diesel med addblue  så er det så å si ikke utslipp, heller ikke med en effektiv bensinbil med partikkelfilter. 

Er vel primært det å kjøpe avgiftsfri bil som betyr noe for elbileiere. Hvis klima hadde betydd noe så hadde dem vel stemt MDG for å få norge til å slutte med olje blant annet... Men da hadde det neppe vært mange som hadd hatt råd til Tesla, selv med subsidier.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (1 minutt siden):

Med tanke på batteristørrelsen så skal det vel ikke så mye til å lage mer miljøvennlige biler enn Tesla.

Diesel med addblue  så er det så å si ikke utslipp, heller ikke med en effektiv bensinbil med partikkelfilter. 

Er vel primært det å kjøpe avgiftsfri bil som betyr noe for elbileiere. Hvis klima hadde betydd noe så hadde dem vel stemt MDG for å få norge til å slutte med olje blant annet... Nei vent nå litt da hadde dem ikke hatt råd til å kjøpe Tesla.

 

 

 

 

 

Her var det mye vas. Nei, biler med forbrenningsmotorer kan ikke sammenlignes med rene elbiler når det gjelder totale utslipp. Spesielt dieselmotoren har fremdeles betydelige utslipp i praksis. Hva som har noe å si for elbileierne har ingen betydning for saken. At utslippene reduseres er selvfølgelig det viktigste. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (16 minutter siden):

Tesla. 

Igjen, hvor er kilden til påstanden din? 

Tesla er ikke regnet som et av verdens bilkonsern, og selger dessuten under 100.000 biler i året i Europa. De opptrer selvfølgelig heller ikke i listene over co2 utslipp da de ikke har co2 utslipp 🙂   Feks : https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/average-co2-emissions-from-motor-vehicles-1/assessment?utm_source=EEASubscriptions&utm_medium=RSSFeeds&utm_campaign=Generic

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 minutter siden):

Tesla er ikke regnet som et av verdens bilkonsern, og selger dessuten under 100.000 biler i året i Europa.

De er verdens største elbilprodusent og passerte 100k biler til europa i 2019.

AL123 skrev (15 minutter siden):

De opptrer selvfølgelig heller ikke i listene over co2 utslipp da de ikke har co2 utslipp 🙂

Det bekrefter jo bare det jeg sa, at Toyota ikke har lavest Co2-utslipp, de er lavest blant de som selger biler med forbrenningsmotor, eller 'nest lavest' om vi ser på alle produsenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (48 minutter siden):

De er verdens største elbilprodusent og passerte 100k biler til europa i 2019.

 

Tesla er en mygg blandt bilprodusentene, og regnes ikke inn når man snakker om de store bilkonsernernene. 

Kahuna skrev (48 minutter siden):

 

Det bekrefter jo bare det jeg sa

Nei, det betyr bare at du slår inn åpne dører. Alle vet at Tesla er en nullutslippspridusent. Du må lese tråden, se deg i speilet ig innse at tråden ikke handler om deg. Diskusjonen gjaldt hvorvidt Toyota var en versting i miljøsammenheng eller om de var blandt de grønneste. Toyotas flåteutslipp viser at sistnevnte gruppe hadde rett. Toyota er ikkenoe versting, tvert imot.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

Diskusjonen gjaldt hvorvidt Toyota var en versting i miljøsammenheng eller om de var blandt de grønneste. Toyotas flåteutslipp viser at sistnevnte gruppe hadde rett. Toyota er ikkenoe versting, tvert imot.

Det er forskjell på gull og sølv. Toyota tok sølv, det er ikke galt, men det er ikke gull. ;)

For øvrig så *er* toyota en miljøversting akkurat nå siden de driver tung lobbyvirksomhet over hele verden for å få verdens regjeringer til å dempe sine miljøambisjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

For øvrig så *er* toyota en miljøversting akkurat nå siden de driver tung lobbyvirksomhet over hele verden for å få verdens regjeringer til å dempe sine miljøambisjoner.

For noe tøys. Kast inn ei kilde, så kan jeg svare på hvorfor det er clickbait med kilde til de originale utsagnene fra Toyota og hvorfor det de sier er korrekt, mens din kilde er clickbait fra ei organisasjon som har egeninteresser i å selge mest mulig batterier inn i personbilsegmentet. 
 

Lenke til kommentar
oophus skrev (30 minutter siden):

For noe tøys. Kast inn ei kilde, så kan jeg svare på hvorfor det er clickbait med kilde til de originale utsagnene fra Toyota og hvorfor det de sier er korrekt, mens din kilde er clickbait fra ei organisasjon som har egeninteresser i å selge mest mulig batterier inn i personbilsegmentet. 
 

Toyota høster kraftig kritikk for elbilmotstand (motor.no)

Referer blant annet til en artikkel i New York Times..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 timer siden):

Toyta bygger 10 mill biler i året, og så mange potensielle elbilkunder finnes ikke. Derfor advarer selskapet myndighetene i landet om å gå for raskt frem i elektrifiseringen. Det finnes ikke infrastruktur for å takle det, og det finnes ikke kunder til bilene.

Tar du utgangspunkt i at de må legge om fra 0 til 10 millioner elbiler over natta? De fleste andre bilprodusentene begynner i det små med én lav-volum modell, utvider til noen flere og litt høyere volum osv. Infrastrukturen til å legge om bilparken 100% over natta finnes ikke, det bygges ut gradvis over mange år. Synes Toyota det mangler hurtigladere så kan de bidra på den fronten. Jeg går ut fra at andre land har tilsvarende ordninger som oss med anleggsbidrag sånn at bygging av hurtigladere også finansierer styrking av kraftnettet for å forsyne disse og ennå lengre ut i kjeden bidrar til økt kraftproduksjon. Toyota har sikkert også økonomiske muskler til å enten kjøpe seg inn i disse bransjene eller starte opp egne selskaper i disse bransjene hvis de ser det som et vekstmarked.

I stedet for å være fremoverlent, progressiv og finne løsninger på alle nivåer har Toyota valgt å være en bremsekloss både i Japan og andre land. Tiden vil vise om det var en smart strategi å gå i Kodak sine fotspor.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (15 minutter siden):

Toyota høster kraftig kritikk for elbilmotstand (motor.no)

Referer blant annet til en artikkel i New York Times..

Med sitater som dette: 
 

Sitat

Målet med samtalene: Forsøke å overbevise så mange som mulig av dem om å bremse president Joe Bidens planer om en rask overgang til helelektriske biler.

Så burde noen røde lys blusse opp når man vet hva de har kjempet om. De har ikke kjempet om å kutte stønader inn mot elbiler, de har kjempet om å få tilsvarende rettigheter inn mot hybride biler som utnytter batteriressursene bedre. 

Glem ikke at Toyota er inkludert i verdikjeden som må til før batterier kan bli batterier. Dette inkluderte de seg inn i på 2000 tallet når de forstod at batterier kom til å bli mer og mer viktig. Dette er omtrent samtidig som de valgte å skrape elbiler på dagens cellekjemi og valgte å satse mot SSB. Toyota er tross alt et firma som selger biler det er vanskelig å elektrifisere med batterier, så SSB følte de var nødvendig for å skalere opp elbiler og hybride biler opp mot salgsantallet de har og må erstatte, som altså er rundt ti millioner biler årlig i tillegg til busser, lastebiler og alle andre segmenter de er inkludert i. 

Les denne først: 
Carbon Is Our Enemy: Let’s Use Everything We’ve Got To Fight It | by Gill Pratt | Toyota Research Institute | Jul, 2021 | Medium

Poenget er selvfølgelig at et lukket fokus på elbiler vil skade kloden mer enn å ha en mer åpnet fokus mot reduksjon av utslipp på generell basis uansett teknologi. Elbilen vil uansett bli bedre og bedre fra utvikling og bedre teknologi, men det å sette harde krav mens elbilen fremdeles ikke utkonkurerer alternativer er ei dårlig ide. Da kutter du bare ut kjøpekraft inn mot nybilkjøpet og kaster de midlene inn mot verksteder for å fikse eldre biler man ikke lengre kan få kjøpt, men som gir bruksmønsteret man trenger. 

Toyota selger f.eks denne bilen til rundt 120,000 kr i Filipinene. 
Hvordan skal de klare å elektrifisere den og beholde kjøpekraften når elbilen ville blitt over dobbelt så dyr om man skulle behold nyttelast, rekkevidde og mulig bruksmønster for bilen? Rince and repeat for store deler av Toyotas bilportefølge. De selger mye billige og gode biler, og de selger også litt større varianter inn i SUV og Pickup kategorien. Virkelige arbeidsbiler, for arbeidsfolk. 

Her vil hybriden være best i lang stund fremdeles, og hybriden vil hele tiden bli bedre og bedre sammen med batteriets utvikling helt til batteriet kan erstatte hele drivlinjen. <- Det er et godt skifte og noe som gir mening. Det å tvinge alle bilmodeller inn i elbilene mens elbilene blir for dyre for å treffe kjøpekraften som eksisterer på eldre modeller vil bare gjøre det til at skiftet går tregere ved at OEM's får inn mindre kroner som kan brukes inn i overgangen og skiftet. 

Angående Toyota's vellvilje til å kutte utslipp så foregår den på mange måter utenfor kun bilproduksjon. De selger batteri-elektriske lastebiler, trucker, busser osv, samt jobber for å elektrifisere gruvearbeid og verikjder inn mot kjøretøysproduksjon. 

De jobber tross alt i tillegg med slike ting som dette: 
Toyota Woven City (woven-city.global)

Ei by som skal være ei teknologi-hub for alt som må til for å gjøre byene mer fornybare. Det inkluderer så ekstremt mye mer enn kun det tåpelige fokuset på kun personbiler. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

 

«For øvrig så *er* toyota en miljøversting ......»

Hvordan kan de være det når de har det laveste CO2 utslippet i Europa,  og dokumenter gjerne denne lobbyvirksomheten. Og nei, en YouTube-video fra «Teslaisamazing231» er ikke dokumentasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Så burde noen røde lys blusse opp når man vet hva de har kjempet om. De har ikke kjempet om å kutte stønader inn mot elbiler, de har kjempet om å få tilsvarende rettigheter inn mot hybride biler som utnytter batteriressursene bedre. 

Hybride biler bruker *olje*. Det er gårsdagens løsning, Toyota gjør sitt beste for å bremse fremskrittet.

oophus skrev (5 minutter siden):

Toyota selger f.eks denne bilen til rundt 120,000 kr i Filipinene. 
Hvordan skal de klare å elektrifisere den og beholde kjøpekraften når elbilen ville blitt over dobbelt så dyr om man skulle behold nyttelast, rekkevidde og mulig bruksmønster for bilen?

Så Toyota med alle sine milliarder klarer ikke å svare på et så enkelt spørsmål?

Ved å elektrifisere denne modellen til slutt. Start med de dyreste modellene og gå nedover i modellutvalget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

I stedet for å være fremoverlent, progressiv og finne løsninger på alle nivåer har Toyota valgt å være en bremsekloss både i Japan og andre land. Tiden vil vise om det var en smart strategi å gå i Kodak sine fotspor.

Gjør deg selv en tjeneste og bruk 15 minutter på å søke opp hva Toyota gjør. Du klarer til og med å påstå at de ikke bygger og investerer seg inn i ladeinfrastruktur. Ta å undersøk om den påstanden er korrekt er du snill. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Hybride biler bruker *olje*. Det er gårsdagens løsning, Toyota gjør sitt beste for å bremse fremskrittet.

Leste du kun den setningen, eller leste du resten av innlegget? 

Tesla har også "olje" inkludert i sine biler i produksjon, og spesielt inn i verdikjedene inn og før produksjonen. 

Hva har Tesla gjort for å gjøre produksjonen av biler renere? Eller lakkering? Mens Toyota har gitt oss ekstremt mye bra teknologi for å gjøre produksjonsprosesser renere og bedre, så kan vi ikke akkurat si det samme om Tesla som ikke har solgt noe av det videre. Grunnen er vell fordi det ikke finnes kunder som ønsker f.eks lakkeringsmetoder som bryter utslippskravene... 

 

Kahuna skrev (3 minutter siden):

Så Toyota med alle sine milliarder klarer ikke å svare på et så enkelt spørsmål?

Ved å elektrifisere denne modellen til slutt. Start med de dyreste modellene og gå nedover i modellutvalget.

Så du har ikke lest innlegget mitt med andre ord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

Leste du kun den setningen, eller leste du resten av innlegget? 

Tesla har også "olje" inkludert i sine biler i produksjon, og spesielt inn i verdikjedene inn og før produksjonen. 

Rene elbiler *knuser* hybridbiler i livstidsutslipp.

https://motor.no/aktuelt/elbiler-knuser-bensin--og-dieselbiler-i-klimakapplopet/205248

oophus skrev (6 minutter siden):

Så du har ikke lest innlegget mitt med andre ord.

Jo, og jeg har svart på det, start med de dyreste modellene og gå nedover. Dessuten bør du leste Simen1s inlegg på nytt hvor han poengterer at ikke alt må gjøre 100% fra første dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Tar du utgangspunkt i at de må legge om fra 0 til 10 millionerj elbiler over natta?

 

Simen1 skrev (26 minutter siden):


 

 Tiden vil vise om det var en smart strategi å gå i Kodak sine fotspor.

Jeg tar ikke utgangspunkt i noe som helst, da jeg ikke jobber i Toyotaledelsen Men det var det Toyota advarte myndighetene i Japan om. At man ikke må gå for fort frem, ikke at man skal hindre batteribiler. Bla påpekte de ar i landet som allerede sliter med strømforsyningen vil en fullstendig overgang til elbiler bare i ladeinfrastruktur koste tilsvarende 2 norske statsbudsjett, og at dagens elbilteknologi er så dyr at Det ikke er mulig å lage elbiler til store deler av toyotas kunder eller til den japanske befolkningen generellt.

Enda en som har sett for mange YouTube-videoer fremfor å faktisk sjekke kodaks historie 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...