Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 hours ago, TL1000S said:

Du må (som meg) trene litt mer på å tolke hva andre skriver 😀

Beklager det var et dårlig forsøk på humor, la vel til et smilefjes? Kanskje avsnittet burde blitt avsluttet med /spøk?

Men det siste mente jeg, har du muligheten så bør du velge deg en Plaid. Bilkjøp er jo ikke som å stå og love til prest menighet. Bilen skal du bare ha i gode dager, blir du lei eller det viser seg å ikke være gøy så har du forsøkt og kan selge. Og viser det seg at Plaid faller i smak så har du jo fortsatt 1 mc igjen. Så kan du fortsatt nyte solskinnsdager på 2 hjul. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, AL123 said:

Er ikke overraskende at personer på forumet her ble bilinteressert med Tesla, det skinner ofte gjennom på flere måter, men jeg trodde ærlig talt det var mer snakk om gadgetinteresserte technerder som digget maskin og softwaren. Selv om akselleresjon er gøy, så er det i min bok lagt fra avgjørende for å skape en underholdende bil, og akselerasjon som eneste kvalitet gjør en bil til et stort gjesp for min del. Av samme grunn så synes jeg amerikanske biler med store v8 motorer er totalt uinteressant. Den raskeste bilen jeg har kjørt klarte 0-100 på 3,6 sek, og det var iallfall 1-1,5 sek mer enn jeg hadde behov for. Den beste bilen jeg noengang har kjørt klarte 0-100 på 6,8 sek, og savnet ikke mer effekt et sekund. Tvert imot, for mye effekt kan fort ødelegge, da det er svært vanskelig å bygge et chassis som gir både god feedback, brukbar komfort og takler høy effekt. Spesielt dersom vekten er høy. 

Du om det, ingen skal tvinge deg hverken til å like Tesla Plaid eller kjøpe en. Om du digger 0 til 100 på rett under 7 sekunder så bør du kjøpe den bilen. 

Jeg digger akselerasjon. Det er vel strengt tatt også den eneste måten å nyte høy effekt på lovlig måte innenfor landets grenser med mindre man driver med bilsport eller leier seg banetid. Tesla leverer kjøreegenskaper som er gode nok til mitt bruk, og jeg føler seg jeg drar på ganske bra på svingete småveier. Tross høy egenvekt på bilen. Og på slike veier så holder man seg jo innenfor hastigheter der en kan takle fartskontroll uten å bli fotgjenger. Det finnes helt sikkert både folk og biler som ville kjørt samme strekning langt raskere enn meg, men det betyr jo ikke noe for meg. Jeg kjører jo ikke billøp. Jeg skal fra A til B eller kjøre solskinnstur eller bare dra på litt for å justere humøret. En gammel Saab eller BMW ville sikkert klart de veiene helt fint de også, men de ville ikke gitt meg tivolismilet, og de ville ikke stått med full tank hver gang jeg trenger bilen. 

Det er forresten ikke noe motsetning mot å digge gatgets eller være technerd og det å like biler eller elbiler. Du synes det er rart. Jeg synes de som prater seg varm om motorlyder tar rare valg For motorlyder betyr utslipp, røk, bråk og jevnlige stopp på bensinstasjon. 

Det er vel egentlig fint folk er forskjellige?

Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -i said:

Bortsett fra den som eksploderte så rapporteres det på TMC om de vanllige tingene, bugs og problemer med fit&finish. Det siste bør være fraværende i en bil til 1,3 mill.

Bugs vil det stort sett alltid være på spill nye biler. Ikke engang velkjente 100 år gamle bilprodusenter klare snike seg unna slikt. Jeg så et par videoer der folk viste frem sin nye Plaid, og på begge de to så var eierne imponert over fit og finish. Det virket også som dører og luker var korrekt justert. 

Det er ingen konklusjon på årsaken til at bilen brant. Men det med branner på elbil får litt i overkant mye oppmerksomhet føler jeg. Det er jo langt oftere bilbranner med ICE biler. 

Lenke til kommentar
On 7/29/2021 at 10:25 PM, Complexity said:

Fantastisk. Den gruser jo Porsche enda den står i feil modus 😂

Hvor stor avstand er det mellom lyktestolpene på drag stripa? Ca 50 m? Tror jeg telte 8 stolper på stripa og det virket og være nesten en lyktestolpe mellom Plaid og Porsche på en av av de tre forsøkene. Før Plaid så var det Porsche som var kjappest på akkurat samme bane. Så ja Porsche'n ble gruset. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tilbake til det jeg nevnte tidligere om at Toyota forsøker å bremse overgangen til BEV. Nå kom jeg over en sak på dette også i New York Times.

Det ble sagt at jeg tolket uttalelser fra Toyota sjefen feil, men da ser det vel ut som også andre tolket uttalelsene hans på samme måte? Hvorfor denne skremselstaktikken fra Toyota? Innser de at de satset på feil hest og forsøker å kjøpe seg tid via politisk påvirkning? Eller er det kanskje ennå verre at inntjeningen på ICE er så stor at de ikke ønsker å gå helhjertet inn i BEV og derfor forsøker å få politikere til å slå på bremsen for BEV? Om det er tilfellet så er det jo nesten skremmende mtp størrelsen til Toyota, de er vel det 9 største selskapet i verden basert på omsetning. Det betyr at om de først ønsker å påvirke politisk eller få endret lover, eller incentivordninger så er det helt sikkert mulig for dem å kjøpe seg den slagkraften om de først bestemmer seg. At de forsøker å påvirke politikere på flere kontinenter til å bremse overgangen til BEV er faktisk er kraftig overtramp mot hele menneskeheten. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 2021-7-31 den 20.50):

Tilbake til det jeg nevnte tidligere om at Toyota forsøker å bremse overgangen til BEV. Nå kom jeg over en sak på dette også i New York Times.

Kan du ikke ta opp argumentene Toyota bruker som du mener er feil? Må huske at Toyota har bygget opp elektrifikasjon i 25 år allerede.

Alt som skal til for å få til å bytte ut en fossil kjøretøysflåte er å gjøre alternativene gode nok. Får man det til ved å komme med harde krav? Harde krav uten bruk av SME's gav oss Dieselgate FYI. 

Skal man først sette harde krav, så burde man sette dem sammen med hva som er mulig å oppnå, og kravene burde vokse opp sammen med totalvekten til bilene i kjøretøysflåten. Man kan ikke sette like krav til en A-klasse bil og en M-klasse bil. Samt kravene burde bli satt slik at de er mulig å oppnå med ulik teknologi. CO2 krav holder i massevis med en livstidsanalyse som myke krav. 

Det betyr at hybride biler i et marked med mye fossilt energiproduksjon i lang tid kan være bedre enn alternative tyngre elbiler, dog at vi naturlig nok beveger oss mot heleketrifikasjon etterhvert som at energiproduksjon fordrer at EV's blir bedre og bedre. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Meanwhile in China;

GAC Dion V suv med 1000 km rekkevidde og graphene solid state battery. Ny hurtiglader, kalt 3c og 6c. 6c lader 0 til 80 på 8 minutter. 30 til 80 på fem minutter. 480 kw lading. 1 million km batteri levetid. Og bilen skal vises i september...

Ferdig snakka eller drar de rett og slett en Milton/Nikola og smører på så tjukt de bare klarer? 

Om dette stemmer så kan de egentlig bare stoppe med å produsere elbiler, og kan fokusere på batterier og hurtigladere. Og alle andre vil kjøpe. 

er det et forsøk på å lokke investorer, skru opp aksjeprisen eller kan dette virkelig stemme?

Om dette stemmer så forsvinner litt av magien og spenningen ved 4680 cellene. 

 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

480 kW i 5 minutter = 80 40 kWh. Hvis det er 30-80% så er batteriet totalt på 160 80 kWh. Jeg sliter litt veldig med å tro på at en SUV med batteri på rundt et tonn klarer et så lavt forbruk. Selv om kineserne sikkert snakker om NEDC-kilometere (WLTP er antagelig rundt 80% av det). Videre så antar jeg det er snakk om faststoffbatterier a la det Mercedes har i noen lastebiler og noen kinesiske busser har. Disse trenger vedlikeholdsvarme ved parkering og passer derfor best for kjøretøy som skal være i bevegelse store deler av døgnet, altså ikke noe fantastisk for personbiler som står parkert i snitt 98% av døgnet. Så selv om det ikke er fullt så over kanten som da de dyttet Nikola One ned en bakke og påsto den kjørte, så er det nok noen medfølgende ulemper som ikke er forklart fullt ut ennå.

Endret av Simen1
Fikset
Lenke til kommentar

Flere som ser litt skeptisk på Toyota nå om dagen. Ikke bare har Toyota lent seg på politikere i Japan for å forsøke å få ned hastigheten på BEV men de jobber også for å klare å snu politikere i andre land. Dette blir en liten kontrast til de postene i tråden som fremhevet Toyota som en av de virkelig grønne bilprodusentene. Og ja det er jo hyggelig om Toyota lykkes med SSB men kanskje de heller skulle fokusert på å lage så bra elbiler som det er mulig allerede nå slik vi raskere får til det grønne skiftet framfor å grønnmale strategien å få folk til å tro at de ønsker et grønt skifte mens de i realiteten jobber hardt også mot politikerne for å bremse overgangen? 

Dette er en youtube video, så ta det for det det er. Sjekk opp tall eller gjør egen research for dette er video fra en Tesla fan. Men at fyren digger Tesla betyr jo ikke nødvendigvis at han tar feil. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Toyota er vel kanskje en av de minst grønne bilprodusentene. De var tidlig ute med hybrid, men det stoppet der. Nå har så godt som alle andre bilprodusenter minst én elbil i sortimentet (som ikke er en compliance car). Toyota har ingen. Mange setter nok sin lit til Toyota bZ4X, men jeg tror den er too little too late.

Bilmerkene som ikke klarer å levere gode elbiler de neste årene er nok de bilmerkene vi ikke lenger har om 10-15 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 minutter siden):

Flere som ser litt skeptisk på Toyota nå om dagen. Ikke bare har Toyota lent seg på politikere i Japan for å forsøke å få ned hastigheten på BEV men de jobber også for å klare å snu politikere i andre land. Dette blir en liten kontrast til de postene i tråden som fremhevet Toyota som en av de virkelig grønne bilprodusentene. Og ja det er jo hyggelig om Toyota lykkes med SSB men kanskje de heller skulle fokusert på å lage så bra elbiler som det er mulig allerede nå slik vi raskere får til det grønne skiftet framfor å grønnmale strategien å få folk til å tro at de ønsker et grønt skifte mens de i realiteten jobber hardt også mot politikerne for å bremse overgangen? 

Dette er en youtube video, så ta det for det det er. Sjekk opp tall eller gjør egen research for dette er video fra en Tesla fan. Men at fyren digger Tesla betyr jo ikke nødvendigvis at han tar feil. 

 

Du er sikkert litt for ung til å huske at Toyota var den første virkelige pioneren i elektrifisering av bilparken og den første som fikk i gang bevisstheten rundt miljøvennlige lavutslippsbiler blant allmuen. Ellers tror jeg de fleste som vet hvordan et selskap fungere, og skal fungere, skjønner Toyota. Et selskap er ikke en person. Toyota har en forpliktelse, først og fremst ovenfor sine aksjonærer om å skjøtte deres verdier på en best mulig måte. Å gå all inn for elbiler er sannsynligvis den dårligste måten pr i dag å gjøre det på. Toyta bygger 10 mill biler i året, og så mange potensielle elbilkunder finnes ikke. Derfor advarer selskapet myndighetene i landet om å gå for raskt frem i elektrifiseringen. Det finnes ikke infrastruktur for å takle det, og det finnes ikke kunder til bilene.

Ellers tror jeg du skal velge kildematerialet ditt litt bedre hvis du ønsker å bli tatt litt seriøst. Hva en tilfeldig person med YouTubekonto mener om en sak er ikke så veldig interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

Toyota er vel kanskje en av de minst grønne bilprodusentene.

Jeg vet ikke hvordan du måler, men i 2019 var Toyota iallfall det grønneste bilkonsernet på det europeiske markedet, målt i gjennomsnittlig CO2 utslipp.

Kajac skrev (5 minutter siden):

Bilmerkene som ikke klarer å levere gode elbiler de neste årene er nok de bilmerkene vi ikke lenger har om 10-15 år.

Er ikke helt overbevist om det. Å utvikle en drivlinje med bensin eller diesel er virkelig komplisert, og er en betydelig kostnadsdriver ved utviklingen av en bil. En drivlinje med elmotor er veldig enkelt i forhold, og utgjør en forholdsvis liten del av det å utvikle en ny bil. Når SSB kommer vil det bli betydelig enklere, og en skal ikke se bort ifra at både batterikjøling og til og med BMS blir overflødig. I tillegg er en elmotor et betydelig mindre bidrag til en bils karakter, slik at det nok blir flere eksterne leverandører etterhvert. Vertikal integrasjon er ikke fremtiden, uansett hva IT-hipsterene måtte tro. En annen populær floskel blandt hippe foredragsholdere er at tradisjonelle produsenter står for fal, og at fremtiden tilhører de distruptive. Vel, historiske data og statistikk viser at det er feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, AL123 said:

Ellers tror jeg du skal velge kildematerialet ditt litt bedre hvis du ønsker å bli tatt litt seriøst. Hva en tilfeldig person med YouTubekonto mener om en sak er ikke så veldig interessant.

... skriver den som nesten aldri oppgir sine kilder, bare påpeker hvor kunnskapsrik han/hun er. 🤮

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 minutter siden):

... skriver den som nesten aldri oppgir sine kilder, bare påpeker hvor kunnskapsrik han/hun er. 🤮

Tror du tolker setn setningen feil 😉 . Og jeg oppgir kilder der det er relevant. Uansett er jeg nok en betydelig bedre kilde enn det som blir oppgitt her 😉 

Lenke til kommentar
50 minutes ago, AL123 said:

Du er sikkert litt for ung til å huske at Toyota var den første virkelige pioneren i elektrifisering av bilparken og den første som fikk i gang bevisstheten rundt miljøvennlige lavutslippsbiler blant allmuen. Ellers tror jeg de fleste som vet hvordan et selskap fungere, og skal fungere, skjønner Toyota. Et selskap er ikke en person. Toyota har en forpliktelse, først og fremst ovenfor sine aksjonærer om å skjøtte deres verdier på en best mulig måte. Å gå all inn for elbiler er sannsynligvis den dårligste måten pr i dag å gjøre det på. Toyta bygger 10 mill biler i året, og så mange potensielle elbilkunder finnes ikke. Derfor advarer selskapet myndighetene i landet om å gå for raskt frem i elektrifiseringen. Det finnes ikke infrastruktur for å takle det, og det finnes ikke kunder til bilene.

Ellers tror jeg du skal velge kildematerialet ditt litt bedre hvis du ønsker å bli tatt litt seriøst. Hva en tilfeldig person med YouTubekonto mener om en sak er ikke så veldig interessant.

Jeg kjenner til toyotas hybrid historie og vet at de har satset tungt på hydrogen. 

Toyotas forpliktelser til aksjonærene burde ene og alene være grunn god nok til å faktisk produsere BEV .

Du må gjerne disse youtube fyren, men det blir jo nesten hysterisk morsomt at du i samme innlegg selv slenger ut helt udokumenterte påstander. Det finnes ikke kunder til ELBILER sier du? 

Unnskyld meg, men med slike uttalelser så sliter jeg litt med å ta deg seriøst. Og du kan ikke engang skylde på youtube. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 minutter siden):

 

Du må gjerne disse youtube fyren, men det blir jo nesten hysterisk morsomt at du i samme innlegg selv slenger ut helt udokumenterte påstander. Det finnes ikke kunder til ELBILER sier du? 

Unnskyld meg, men med slike uttalelser så sliter jeg litt med å ta deg seriøst. Og du kan ikke engang skylde på youtube. 

Hvor stor del av verdensmarkedet er elbiler? Toyota lager mer enn 3 ganger så mange biler pr år som det selges elbiler totalt i hele verden. Så nei, det finnes pr i dag ikke kunder til så mange elbiler. Dette forsterkes ytterligere av at Toyota sitt hovedfokus ligger på biler i de lavere prisklassene. Der selges det ikke elbiler i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 timer siden):

Jeg vet ikke hvordan du måler, men i 2019 var Toyota iallfall det grønneste bilkonsernet på det europeiske markedet, målt i gjennomsnittlig CO2 utslipp.

Kilde til dette? Har de lavere CO2-utslipp enn Tesla tror du? Eller er det 'grønnest av de som selger biler med forbrenningsmotor'?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...