Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

oophus skrev (4 minutter siden):

For det siste så finnes jeg ikke enig. Det blir rart å skulle bruke en standard vi normale må kjøpe spesialutstyr for å kunne måle selv. 0-100 km/h fungerer godt nok, og over nok tester og tider over tid, så får man nogenlunde like forhold på normalt underlag. 

Spesialutstyr som en app? Hva skal egentlig vi normale med pinlig nøyaktige aksellerasjonsmålinger? De færreste av oss har uansett tilgang til drag-striper som gir optimal friksjon. La nå proffene gjøre det proft så kan vi amatører gjøre det på amatørmåten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/26/2021 at 9:11 PM, bojangles said:

Det triste med SAAB var vel strengt tatt GM? At det ble hentet for mye "gammalt rask" fra GM til SAAB? Kjenner ikke veldig godt til SAAB, men hadde en nabo som var SAAB frelst og som sikret seg en av de siste bilene fra SAAB. Han pratet mye om hvordan GM dritten dro ned SAAB kvaliteten. Jeg hørte vel egentlig aldri skikkelig etter når han dro en saab monolog, og jeg kjenner ikke saab godt nok til å vite om det stemmer eller han var full av tull? Men han hadde solgt SAAB i mange år så han kjente merket godt. Vet du noe om hvilke deler de evt. delte/kjøpte fra GM? Var det felles plattformer eller bare ymse varer GM hadde for mye på lageret? Eneste jeg husker av saab er at tenningen var i dørken. 

Opel,saab,buick og saturn delte mye deler og plattformen var delt med en haug av modeller.

9-3 og vectra var vel egentlig to ganske like biler.

Er blitt vanlig idag at flere merker har egentlig samme bilen med forskjellige merke på grillen.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Spesialutstyr som en app? Hva skal egentlig vi normale med pinlig nøyaktige aksellerasjonsmålinger?

Kjøper man en bil der 0-100 km/t tall er et salgsargument for bilen så tester man jo akselerasjonen med nettopp apper ja. De måler fra 0 til 100 normalt sett og jeg vet ikke om en app som kjører rollout ut av tidene sine? 

Simen1 skrev (16 minutter siden):

La nå proffene gjøre det proft så kan vi amatører gjøre det på amatørmåten.

Er enig at det må standardiseres men jeg ser null poeng i å gi drag stripe standarder for normale biler til offentlige veier og i bestefall baner. Har bilen et rullebur så ok, legg de sammen og sammenlign dem separat. Ikke kjør ei miks med ulike standarder i ei slik liste som i Wikipedia lista. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 26.7.2021 den 21.11):

Det triste med SAAB var vel strengt tatt GM?  

Bådeog. Saab var en liten men innovativ produsent med masse dyktige folk som ble behandlet utilsiktet dårlig av GM, som faktisk aldri skjønte brandet de kjøpte. De forsøkte å strømlinjeforme selskapet for å gjøre det med lønnsomt, men drepte egenarten i samme slengen. Tror nok at SAAB hadde gått til grunne uansett, med mindre de hadde endret seg radikalt. Det er desverre ikke særlig plass til spesielle bilprodusenter lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

2.3 sekunder ca (speedometeret er i MPH)

Det er jo helt rått, men 60 mph er vel ca 96.5 km/t ?

edit: Regner ikke med at det gjør allverdens forskjell altså, men likevel. Skjønner godt at de vil reklamere med å være først under to sekunder, men hadde jo vært kulere om alle tok tiden på like premisser.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
21 minutes ago, frohmage said:

Det er jo helt rått, men 60 mph er vel ca 96.5 km/t ?

edit: Regner ikke med at det gjør allverdens forskjell altså, men likevel. Skjønner godt at de vil reklamere med å være først under to sekunder, men hadde jo vært kulere om alle tok tiden på like premisser.

Ja mulig det blir nermere 2.4 sekunder. Men temmelig brutalt ja. Bilen fortsetter jo å mate på videre og hvorpå de eldre Teslanen mister power når man bikker 150km/t.

Forøvrig bruker vel en noen andre produsenter å oppgi 0-60 tid og lignende for å få finere tall så er viktig å lese nøye.

Screenshot_20210728-154027.thumb.png.7554b4461aa7c807b06c8784e08f33f6.png

Dette høres mye råere ut enn 8.2 sekunder til 100km/t.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, Simen1 said:

Spesialutstyr som en app? Hva skal egentlig vi normale med pinlig nøyaktige aksellerasjonsmålinger? De færreste av oss har uansett tilgang til drag-striper som gir optimal friksjon. La nå proffene gjøre det proft så kan vi amatører gjøre det på amatørmåten.

<nerd-alert>
Som sikkert flere har fått med seg er jeg fanatisk opptatt av tall/akselerasjonsmålinger.
Derfor har jeg nå en rekke "devices" som måler dette med GPS. 
PerformanceBox, RaceBox Pro, Dragy, VBox Sport... (har noen flere/eldre).

Tesla-basherne (dere vet hvem) bruker selvfølgelig enhver anledning til å "disse".
Også her der Tesla naturlig nok for å få best mulig verdier oppgir 0-100 *med* rollout for visse modeller (egentlig 0-60mph som regel.. de er jo en produsent basert i USA.. dragracernes hjemland).

Så noen ganger oppgis 0-100 uten rollout,  noen ganger med.

Dette er ikke så viktig sålenge man sammenligner akslelerasjontall målt på lik måte.

Det er også veldig lett å regne ut forskjellen utifra fysikkens lov - s=(a*t*t)/2 (a = akselerasjon/"G").

For en noenlunde sprek "farkost" med godt feste/god TC, eller en som er flink til å "launche" (motorsykkel) er det fint oppnåelig med noe over 1G (9.81m/s*s) de første meterne.
Da er forskjellen mellom 0-100 med/uten rollout ett sted mellom 2/3 tideler (avhengig av hvor bra TC/launch er).
Da bør 0-100 gå under 3 sekunder. Uten rollout.

Min "pers" er 2.7 *med rollout* (2.95 uten) med en original Suzuki B-King.
Trimmet var det håpløst å oppnå den tiden da det var for vrient å dosere clutch/gass. For meg ihvertfall.
Min Z H2 som har over 220hk (tunet) er håpløst "dårlig" i samme øvelse da det rett og slett er umulig å unngå wheelies pga akselavstand(kort) og høyt tyngdepunkt. Den klarer "bare" 3.5 (uten rollout), det samme som min andre sykkel en "svak" BMW R 1250R. Z H2'n har også launch control, men den er altfor snill og sørger for at max aks aldri overstiger ca. 0.9G og den slipper ikke alle hestene løs før i 4de gir (= langt over 200km/t).
Enhver "tante"/"gubbe-med-hatt" vil lett akselerere like fort/litt bedre med en TM3 Performance - 0-100 vel og merke.
Så bra har Tesla programmert MCU/ECU på sine modeller. Helt udramatisk uten hjulspinn. Bare rå aks.

Tesla Plaid klarer altså denne øvelsen på under 2sec (rollout), noe som er utrolig rått.
Dette er dokumentert en rekke ganger med en av de ovennevnte "devices" jeg bruker *på vei*.
Lett å finne på YouTube, men jeg antar det ikke er noe interessant for Tesla-bashers... de vanker på andre "channels" i sine ekko-kamre blant fellow Musk/Tesla-haters. Trist som f.... ville noen sagt. 🥰

Brock (DragTimes) har fått sin Plaid og vil i den nærmeste framtid teste sin grundig på dragstrip mot en rekke andre "superbiler".

Så bare følg med på YouTube! 

</nerd-alert>

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
4 hours ago, AL123 said:

Bådeog. Saab var en liten men innovativ produsent med masse dyktige folk som ble behandlet utilsiktet dårlig av GM, som faktisk aldri skjønte brandet de kjøpte. De forsøkte å strømlinjeforme selskapet for å gjøre det med lønnsomt, men drepte egenarten i samme slengen. Tror nok at SAAB hadde gått til grunne uansett, med mindre de hadde endret seg radikalt. Det er desverre ikke særlig plass til spesielle bilprodusenter lengre.

Hva gjorde SAAB til et spesielt merke? Det eksisterer jo ikke lengre så det er vanskelig å vite hva entusiastene fant så fascinerende med akkurat SAAB. Jeg vet de hadde forhjulstrekk og noen modeller med relativt sprek turbomotor og 4 ventiler per sylinder og slikt som sikkert var fine ting den gang. Eller, turbomotor med forhjulstrekk, er det egentlig veldig gøy? Og kanskje ikke helt effektivt heller? Biler med forhjulstrekk "setter seg" på bakhjula under pådrag, og det vil vel bare føre til økt hjulspinn? I det minste da SAAB eksisterte før bilene ble digitale med alle mulige sensorer? Hadde ikke Saab håndbrekk som virket på forhjulene, eller blander jeg kanskje med Citroen på det punktet? Håndbrekk på forhjul høres veldig kjedelig ut, og det bidrar vel ikke til kjøreglede eller gir muligheten til å redde inn situasjonen slik et normalt virkende håndbrekk kan gjøre blant folk som vet åssen håndbrekk skal brukes? 

Var det egenutviklede motorer og drivverk i saab eller kom alt det fra GM? 

Kanskje var det bare det at bilen var produsert i Sverige som gjorde at mange likte saab? Eller nei, det kan jo ikke stemme. For saab må jo hatt noen gode år. Det ble vel en periode regnet som en relativ upscale og porsch å kjøre saab i usa? 

Var saab sikrere enn andre biler? Volvo solgte vel endel herregårdsvogner fordi volvo var kjent for sikkerhet? Var saab også kjent for høy sikkerhet ved en smell? 

Veldig usikker på hva som gjorde Saab til en populær bil mange ønsket å eie. For det lille jeg vet om saab får merket til å virke temmelig sedat og tilbakelent. Ikke akkurat dynamisk kjøreglede og en bil for de som elsker svingete landeveier. Men mulig jeg bommer helt her, og da skyldes det ren uvitenhet. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Hva gjorde SAAB til et spesielt merke?

Jeg er for ung til å være noen SAAB-entusiast sjøl, men etter det jeg har fått med meg er det vel noen fellestrekk med Tesla i dag? Underdog som satser på fremoverlent/ny/uvanlig teknologi for bilbransjen, som aerodynamikk, ukonvensjonelle konfigurasjoner, frihjul, turbo, "girstang med ratt" for å sitere Øystein Sunde, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saab gjorde ting på sin egen måte. Litt som franskmennene. Skjønner godt at noen ble fasinert av det.

Jeg skrudde litt på en Saab engang. Tror det var en 900 eller noe men husker ikke.

Iallefall så var motoren montert rettstilt men baklengs.. 😂 girkassen var fremst mot radiatoren og gikk da under motoren og til forhjulene. Sikkert kjempelett å bytte clutch men mareritt å bytte drivreim siden alle reimene sto imot torpedoveggen.

Bilen var temmelig sprek også, men forhjulstrekk ødela jo litt kjøreglede.

Edit: Saab 900 girkasse

IMG_2447.jpg.573fee3fafe577c47e83f1e1023b9ff1.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, gearkassen i front av motoren? But why? Mest mulig av vekt bør vel komme nærmest mulig demperinnfestningen i innerskjermer eller tilogmed så langt bak mot torpedovegg som mulig for å sikre best mulig vektfordeling og dermed gode kjøreegenskaper? Vekt x arm eller vektstangprinsippet kan man liksom ikke overse eller undra seg. Blir litt som å tro at en kan velge bort tyngdekraften. Det er greit å gjøre ting på en annerledes måte om det finnes gode grunner for det, men om resultatet er et dårligere produkt så er det kanskje best å heller gjøre som de andre?

Drivremmer inn mot torpedovegg kan vel sies å være smart nok (isolert sett) i den forstand at det helt sikkert øker sjansen for at bilen havner på merkeverksted når det er tid for service. 

Så saab henger motor og gearkasse samt clutch så langt fremme som mulig, samtidig gir de sporty utgaver turbo? De bilene må jo ha vært helt ræv å kjøre for folk som liker aktiv kjøring? Sikkert greit nok å putre til og fra jobb og innom butikken innenfor fartsgrenser men skrekkelig kjedelig vinterstid, på langturer eller når en bare føler for å kjenne på G krefter? 

Nei det ser ut som det kanskje var like greit at saab forsvant. Er det noen har som har kjørt disse turbo versjonene? Som kanskje kan si litt om åssen bilene oppførte seg på svingete veier med litt aktivt høyrefot?

 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
15 minutes ago, bojangles said:

Hm, gearkassen i front av motoren? But why? Mest mulig av vekt bør vel komme nærmest mulig demperinnfestningen i innerskjermer eller tilogmed bak de for å best mulig vektfordeling og dermed gode kjøreegenskaper? Vekt x arm eller vektstangprinsippet kan man liksom ikke overse eller undra seg. Blir litt som å tro at en kan velge bort tyngdekraften. Det er greit å gjøre ting på en annerledes måte om det finnes gode grunner for det, men om resultatet er et dårligere produkt så er det kanskje best å heller gjøre som de andre?

Drivremmer inn mot torpedovegg kan vel sies å være smart nok (isolert sett) i den forstand at det helt sikkert øker sjansen for at bilen havner på merkeverksted når det er tid for service. 

Så saab henger motor og gearkasse samt clutch så langt fremme som mulig, samtidig gir de sporty utgaver turbo? De bilene må jo ha vært helt ræv å kjøre for folk som liker aktiv kjøring? Sikkert greit nok å putre til og fra jobb og innom butikken innenfor fartsgrenser men skrekkelig kjedelig vinterstid, på langturer eller når en bare føler for å kjenne på G krefter? 

Nei det ser ut som det kanskje var like greit at saab forsvant. Er det noen har som har kjørt disse turbo versjonene? Som kanskje kan si litt om åssen bilene oppførte seg på svingete veier med litt aktivt høyrefot?

 

De var vel ganske fremtunge ja. Og brekket var vel også på fremhjulene av en eller annen grunn.

Men de gjorde ting litt anneledes akkurat som franskmennene. Ikke alltid noe fordel med det de gjorde men det var noe annet enn alle de andre.

Saab prøvde seg engang på å lage en bil uten ratt men med joystick istedenfor. Det må litt slik til skal man komme videre (og det er jo litt her Tesla også er).

saab_9000_prometheus_goodwood_anorak_21051801.thumb.jpg.9399bc0b4a52fdbf2645acacdbf6d339.jpg

Saab ble vel etterhvert tvunget til å lage biler basert på andre biler, og det likte de ikke. De måtte jo gjøre om på alt for å få det slik de ville og hver bil ble kjempedyr å modifisere. Så gikk de dukken.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hehe nei jeg skjønner virkelig ikke noe av denne saab entusiasmen. Det virker jo som ledelsen i saab ikke helt hadde bestemt seg for hva de ville? Forsøkte de ikke å gjøre det bra i rally eller rallykross også? Da blir jo helt motpoler det. Ønsker å lage biler som kan vinne rally, men vil gjøre ting på en sin egen måte også blir bilene dårlig å kjøre og umulig å vinne med? Eller var kanskje saab annerledes i den perioden de drev med ønske om plasseringer i motorsport? At dette med å gjøre ting bakvendt og komplisert og valget om forsake komfort, kjøreegenskaper og lekenhet kom senere? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
9 minutes ago, bojangles said:

Hehe nei jeg skjønner virkelig ikke noe av denne saab entusiasmen. Det virker jo som ledelsen i saab ikke helt hadde bestemt seg for hva de ville? Forsøkte de ikke å gjøre det bra i rally eller rallykross også? Da blir jo helt motpoler det. Ønsker å lage biler som kan vinne rally, men vil gjøre ting på en sin egen måte også blir bilene dårlig å kjøre og umulig å vinne med? Eller var kanskje saab annerledes i den perioden de drev med ønske om plasseringer i motorsport? At dette med å gjøre ting bakvendt og komplisert og valget om forsake komfort, kjøreegenskaper og lekenhet kom senere? 

Du er kanskje? for ung til å skjønne/vite hvorfor Saab en gang var ett bilmerke og hadde modeller som appelerte til både "vanlige" bilister og entusiaster.
Stig Blomquist en gammel legende innen rally vant mye med Saab. Saab 96 og 99 (EMS og Turbo).
Den første Saab Turbo er vel nesten en liten legende for oss som er/var interessert i bil på den tiden. 🥰

Min første bil var en Saab 99 GLE og jeg har hatt en GLi for noen decennier siden.

Som Complexity skriver over her så var det noen litt uvanlige tekniske løsninger, men det var jo tross alt ingeniører som bestemte hos Saab i gamle dar.. ikke økonomer. Litt som det var for Citroen. Teknisk avanserte løsninger som ofte krevde spesialverktøy og ditto kompetanse.
Da GM overtok var det starten på slutten for Saab. Dessverre vil nok noen si. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (43 minutter siden):

Saab prøvde seg engang på å lage en bil uten ratt men med joystick istedenfor. Det må litt slik til skal man komme videre (og det er jo litt her Tesla også er).

saab_9000_prometheus_goodwood_anorak_21051801.thumb.jpg.9399bc0b4a52fdbf2645acacdbf6d339.jpg

Av en eller annen grunn ser jeg for meg at dette er mer praktisk enn yoken til Tesla. Gitt at man får opplæring først vel og merke.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Kajac said:

Av en eller annen grunn ser jeg for meg at dette er mer praktisk enn yoken til Tesla. Gitt at man får opplæring først vel og merke.

Nåja.. 😛

Saab's joystick turned 180 degrees lock to lock. This meant that even small adjustments to the joystick led to big changes in where the car was pointed. Not optimal. And keeping your hand on a joystick gets tiring. A steering wheel provides a natural place to rest and support your hands and arm, while a joystick does not. You have to hold your hand up yourself, which doesn't sound like a big deal until you've done it for awhile. (Yes, yes, fighter jets are controlled with a stick. But you can release it without bad things happening, and you have autopilot as well.) A potential production model was to have two joysticks, one for each hand, to reduce fatigue.

https://www.wired.com/2015/01/well-didnt-work-saabs-weird-joystick-controlled-car-wasnt-super-idea/

Lenke til kommentar
47 minutes ago, TL1000S said:

Du er kanskje? for ung til å skjønne/vite hvorfor Saab en gang var ett bilmerke og hadde modeller som appelerte til både "vanlige" bilister og entusiaster.
Stig Blomquist en gammel legende innen rally vant mye med Saab. Saab 96 og 99 (EMS og Turbo).
Den første Saab Turbo er vel nesten en liten legende for oss som er/var interessert i bil på den tiden. 🥰

Min første bil var en Saab 99 GLE og jeg har hatt en GLi for noen decennier siden.

Som Complexity skriver over her så var det noen litt uvanlige tekniske løsninger, men det var jo tross alt ingeniører som bestemte hos Saab i gamle dar.. ikke økonomer. Litt som det var for Citroen. Teknisk avanserte løsninger som ofte krevde spesialverktøy og ditto kompetanse.
Da GM overtok var det starten på slutten for Saab. Dessverre vil nok noen si. 

Har googlet litt og lest litt saab historie nå, men jeg har bare skrapt overflaten. Ser ut som Gm kjøpte seg inn i 1989? Mens rallysuskess var tilbake til tidlig syttitall. 96 var sikkert en bra bil det, med tre trinns kasse? Såvidt jeg leste kom gearkassen foran motoren på senere modeller. Var saab første serieproduserte bil med turbo? Det er jo isåfall faktisk veldig high tech fra broderfolket. Alt før den tid var vel enten NA eller kompressor om motoren ble tvangsforet med luft? Morsomt med bilhistorie. Var det turbo'n som gjorde at Saab fikk suksess i rally?

Fant flere bilder av saab tatt foran fly, drev saab også og produserte flydeler eller kanskje fly også? Eller hva var bindingen til luftfarten? Så ut som det var kvalitetsbilder, kanskje tatt for bruk i reklame eller i kataloger el noe slikt. Saab var de som produserte scania lastebiler? Så kjøpte GM halve saab og vw halve scania? 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Hm, gearkassen i front av motoren? But why? Mest mulig av vekt bør vel komme nærmest mulig demperinnfestningen i innerskjermer eller tilogmed så langt bak mot torpedovegg som mulig for å sikre best mulig vektfordeling og dermed gode kjøreegenskaper?

 

Som du ser av bildet, så ligger girkassen inni motoren (Omtrent som på en Bugatti EB110 🙂 ). Ikke like bra som Citroens løsning med girkassen foran motoren, men betydelig  bedre en Audis løsning med motoren foran girkassen, I tillegg klarte de å lage konstruksjonene relativt kompakt i høyden samt at motoren var kraftig skåstillt. Vil tro tyngdepunktet var omtrent som på dagens fwd med tverrstilt motor. Legg til et karosseri med en "pengeskap"-følelse man ikke finner i selv de dyreste Mercedesen i dag, en førerposisjon som faktisk ga flycockpitfølelse (på godt og vondt), samt for sin tid veldig avanserte turbomotorer, så får en en bil som var veldig inneholdende å kjøre (om enn veldig annerledes enn den typiske rwd-oppskriften). Legg til en utviklingsavdeling som var ekstremt innovative sett i forhold til størrelsen, en designavdeling som var ekstremt dyktig (bestod av 9 personer ved GiMs overtakelse mot GMs 1500), så har du oppskriften på et merke for entusiaster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...