Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (1 time siden):

Den mest aktuelle spekulasjonen er nok denne:

Dette er en modell som ble lansert i hui og hast uten tilstrekkelig testing. Plaid er etter alt å dømme bare en blodtrimma versjon av en ordinær Model S hvor man har tynt drivlinja til det ytterste for å kunne oppnå et skrytetall som er viktigere enn alt annet. Henger resten av bilen med den økte effekten?

 

At den er rask kan man være enig i. Drivlinja er helt ny. Batteripakken er et helt nytt design. Motoren bak er faktisk 2 motorer, 1 på hvert hjul. Hadde den vært blodtrimma versjon av ordinær Model S, så hadde den neppe vært så rask fra 100 til 200. Der var det begrensninger i både batteriet og DriveUnit. Den nye er bare helt sykt overlegen omtrent alt.

Ut i fra det jeg har sett av videoer fra Pikes Peak, så ser det absolutt som at resten av bilen henger med. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Nå var jo Plaid på markedet omkring 6 måneder bak planen så de har hatt alle muligheter til å teste den ganske godt. Bremsene og fjæringen er oppgradert og det er nytt karosseri, så resten av bilen henger med, ja.

I følge videoen så var de bremsene livsfarlige. Tesla er jo viden kjent for elendige bremser, sikkert fordi det ikke er med i de få skrytetallene de ser ut til å gå "all in" på.

I føle manualen så er det heller ingen forskjelll i bremsene på Plaid og Long Range-versjonen. Sjekk Porsche Taycan for et eksempel på hvor bremser er prioritert og står i stil med resten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

I følge videoen så var de bremsene livsfarlige. Tesla er jo viden kjent for elendige bremser, sikkert fordi det ikke er med i de få skrytetallene de ser ut til å gå "all in" på.

Det var ikke lett å skjønne utifra videoen om det faktisk var noe galt. For meg virket det mest som brukerfeil, der sjåføren nesten mistet kontroll. Det er kanskje ikke alle som er helt vant til å kjøre i 250 km/t på offentlig vei.

Just now, uname -i said:

I føle manualen så er det heller ingen forskjelll i bremsene på Plaid og Long Range-versjonen. Sjekk Porsche Taycan for et eksempel på hvor bremser er prioritert og står i stil med resten.

Bremsene er gode nok for vanlig bruk, inklusive hyppige akselerasjoner og nedbremsinger. Men skal man kjøre raskt på bane bør man oppgradere bremsene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Nettopp, noe dokumenter viste at ikke var tilfelle hos Tesla. I dette tilfellet så burde Tesla og Panasonic danne ei gruppe for å undersøke brannen siden bilen er såpass ny, slik LG, GM og Hyundai dannet ei gruppe for å lande på ei recall etter at branner startet å oppstå. Hyundai prøvde vel først å fikse noen biler med SW oppdateringer, men nå har dem gått tilbake på det og kjører en komplett recall som inkluderer BE busser i tillegg. Så arbeid har jo blitt utført underveis der. 

Om det er en brann eller en ADAS kollisjon spiller jo liten rolle. Når man utvikler noe nytt så burde man jo ha høyt fokus på å forstå uhell imo. 

 

100% enig og veldig overrasket om Tesla ikke jobber på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

100% enig og veldig overrasket om Tesla ikke jobber på denne måten.

Er jo litt det jeg sier angående avsløringen fra en frem og tilbake samtale mellom NHTSA og Tesla etter dødsfallet og ADAS kollisjonen. Der ble det avklart at Tesla i 2018 ikke jobbet på den måten. Hva de gjør nå vet vi som sagt ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Det var ikke lett å skjønne utifra videoen om det faktisk var noe galt.

Bilen skjente frem og tilbake? Første tanke er skeiv fordeling av bremsekraft, noe jeg hadde på ei god gammel Audi 80 for en 20 år siden. Den gjorde det der hver gang jeg bremset hardt ei lita stund, og årsaken var kokt bremsevæske på den ene siden. 

Om disse gutta, eller eieren har vist frem bilen på den samme metoden til alle sine venner, så kan nok det være en god forklaring på hvorfor det skjedde. Dog det skal jo helst ikke skje på en såpass ny bil allerede. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Er jo litt det jeg sier angående avsløringen fra en frem og tilbake samtale mellom NHTSA og Tesla etter dødsfallet og ADAS kollisjonen. Der ble det avklart at Tesla i 2018 ikke jobbet på den måten. Hva de gjør nå vet vi som sagt ikke. 

Poenget er at jeg ikke kjøper det, for jeg kan umulig tenke meg at det er slik. Verken da eller nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen biler brenner. Hver dag brenner det også dieselbiler og bensinbiler. Selv om det har forekommet branner også i elbiler er elbiler sjeldnere omfattet av brann. Likevel har det blitt et voldsomt fokus på mange av de elbil brannene som har vært. 

Hva som er den egentlig saken her i dette tilfellet er det sikkert for tidlig å konkludere på. Men regner med at både politiet og produsenten er i full gang med å etterforske saken.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi se, det var ildpåsettelse. Så var det kolllisjon. Nå er det en shortseller som kjøpte bilen bare for å tenne på og sende ned aksjekursen.

På tide med en ny konspirasjonsteori. En som igjen fullstendig utelukker at dette var en bil designet på hyrten og styrten uten skikkelig testing.

 

Model S Plaid that burst into flames owned by exec of big Tesla investor

"

A brand-new Tesla Model S Plaid that burst into flames in Pennsylvania on Tuesday was owned by a top executive at one of Tesla’s biggest investors, with a stake worth more than $1 billion, The Post has learned.

Bart Smith — the head of the digital asset group at trading firm Susquehanna International, who has been dubbed the “Crypto King” by CNBC — was driving his brand-new $124,000 vehicle outside Philadelphia when it was consumed in a harrowing unexplained inferno that took first responders an hour and a half to extinguish. 

Attorneys for the driver declined to share the name of the owner of Tesla, but The Post has independently confirmed that Smith was at the wheel. 

Susquehanna owned about $1.1 billion worth of Tesla shares as of March 31, according to it’s most recent disclosures to the Securities and Exchange Commission.  "

  • Liker 4
Lenke til kommentar
36 minutes ago, uname -i said:

Skal vi se, det var ildpåsettelse. Så var det kolllisjon. Nå er det en shortseller som kjøpte bilen bare for å tenne på og sende ned aksjekursen.

Ja du koser deg nok bra nå? Aner ikke årsaken men det virker som du får et voldsomt kick om det er noe som kan vinkles til ulempe for Tesla. Var det ikke du som også postet den fake news story'n om en Tesla Plaid som ble levert uten fastmontert airbag i rattet? Vel, bilen var faktisk ikke levert ut til kunde ennå på det tidspunkt bildet ble tatt og hele saken er dermed bare tull, og den som publiserte video'n ble raskt avkledd fordi det stod å lese på hele den store skjermen i bakgrunnen. 

Ja det er mange som er desperate for å forsøke å beholde det kjente kjære, som ikke ønsker dreiningen vekk fra olje og gass, som ønsker at biler skal ha forbrenningsmotorer. Og det blir stadig publisert artikler av bransjenettsteder, magasiner og andre som vinkler saker på en oppkonstruert måte i et forsøk på å stille Tesla i dårlig lys. Men de aller fleste gjør en dårlig jobb. 

Det er fanboys på begge sider. Men fanboys har neppe viljen og ressursene til å virkelig tåkelegge eller fremme profesjonelle framstøt. Men det finnes en hel gamle rynkede menn med hengeræv som har pengene, motivasjonen og viljen til å forsøke tviholde på noe vi strengt bør vekk fra for alles del. Men de fronter jo sin sak kun av egoisme, fordi det gagner dem best slik de er posisjonert i markedet. Slik de har klatret opp og inn i styrerom og slik de omgåes andre i samme posisjon. 

Men det betyr jo ikke at elbiler ikke kan brenne naturlig, eller at Tesla ikke kan ha gjort en dårlig jobb. Kanskje var det en feil? Kanskje var det brukerfeil? Er det ikke like greit å bare la konklusjonen ligge og unngå spekulasjoner i mellomtiden? Myndigheter og Tesla vil tidsnok publisere konklusjoner. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 2.7.2021 den 12.51):

Nei jeg sier ikke det er rart, typisk dannes jo slike grupper for hvert tilfelle. Det er i alle fall min erfaring. Men at tesla ikke har en dedikert avdeling innenfor brannvern synes jeg ikke er kjempe rart. Finnes det i tilsvarende firma, si VW? 

Selvfølgelig har de folk som tar for seg uhell og analyse. Det starter med support avdelingen. Det er helt enkel bedriftslogikk innenfor tech.

Alle europeiske bilfabrikker har slike grupper, ja. Volvo, som er mest fokusert på dette, har hatt det i over 50 år. De rykker endatil ut på hver eneste Volvoulykke i en viss radius rundt fabrikken med et eget etterforskningsteam. Teamet består av ingeniører, leger, kirurgerulike forsker etc, og dataene de samler inn brukes for å gjøre bilene enda sikrere. Generelle har noe Europerere en litt annen aproalh til disse tingene enn amerikanere og asiater.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (31 minutter siden):

Alle europeiske bilfabrikker har slike grupper, ja. Volvo, som er mest fokusert på dette, har hatt det i over 50 år. De rykker endatil ut på hver eneste Volvoulykke i en viss radius rundt fabrikken med et eget etterforskningsteam. Teamet består av ingeniører, leger, kirurgerulike forsker etc, og dataene de samler inn brukes for å gjøre bilene enda sikrere. Generelle har noe Europerere en litt annen aproalh til disse tingene enn amerikanere og asiater.

Hva heter dette teamet? Og det er eneste oppgave de har? 

Men det er gjerne nok arbeid for de til å ha det som fulltidsjobb. Har aldri jobbet i ett firma som har slike dedikerte grupper 100%. Det blir såklart dannet grupper ved behov. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal model y komme til landet i neste måned. Skippes ut fra Kina. Hva tenker dere som har inne bestilling? Få model y i august eller vente på modell y fra Tyskland? Nå som det er kjent at det blir 2 linjer for batteriproduksjon, både 4680 og 2170 ser det ut til at Musk hedger, og da blir kanskje ikke de første model y fra Tyskland å komme med 4680 celler? 

Spiller det noen rolle for dere som har inne bestilling? 4680 nyheten kom sikkert etter at dere la inn bestilling, og sånn sett så får dere vel akkurat det dere bestilte. Men så er det jo noe med at de nye celler og batteripakken blir en integrert og bærende del av konstruksjonen. Det kan kanskje påvirke både kjøreegenskaper, andrehåndverdi og antakeligvis også hvor kollisjonssikker den oppdaterte model y blir. Siden bil er såpass "kostbar moro", tror jeg kanskje at om jeg hadde hatt inne bestilling nå så ville jeg valgt å vente på model y med 4680 celler. Helt tullete og meningsløst eller hva tenker andre?

Om du skulle kjøpt en brukt y om si tre fire år, hadde de spilt noen rolle hvilket format cellene hadde? Eller om versjonen med oppdatert batteripakke er mer kollisjonssikker? 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 minutter siden):

Nå skal model y komme til landet i neste måned. Skippes ut fra Kina. Hva tenker dere som har inne bestilling? Få model y i august eller vente på modell y fra Tyskland? Nå som det er kjent at det blir 2 linjer for batteriproduksjon, både 4680 og 2170 ser det ut til at Musk hedger, og da blir kanskje ikke de første model y fra Tyskland å komme med 4680 celler? 

Spiller det noen rolle for dere som har inne bestilling? 4680 nyheten kom sikkert etter at dere la inn bestilling, og sånn sett så får dere vel akkurat det dere bestilte. Men så er det jo noe med at de nye celler og batteripakken blir en integrert og bærende del av konstruksjonen. Det kan kanskje påvirke både kjøreegenskaper, andrehåndverdi og antakeligvis også hvor kollisjonssikker den oppdaterte model y blir. Siden bil er såpass "kostbar moro", tror jeg kanskje at om jeg hadde hatt inne bestilling nå så ville jeg valgt å vente på model y med 4680 celler. Helt tullete og meningsløst eller hva tenker andre?

Om du skulle kjøpt en brukt y om si tre fire år, hadde de spilt noen rolle hvilket format cellene hadde? Eller om versjonen med oppdatert batteripakke er mer kollisjonssikker? 

Fikk nyss om dette i dag. Egentlig så ventet jeg på en S til sen sommeren. Men denne er jo utsatt til 2022. Så når jeg fant ut at Y kommer fra Kina ila sensommeren ble jeg gira. Ble dog skuffet når det kun var LR, og ikke P. Tok dog en prat med Tesla å endte opp med å bestille en LR med full pakke. Jeg kan fritt endre dette før levering om det blir noen endringer i estimert levering for YP eller S. 

LR blir da en evt ventepølse til S i 2022, evt X om jeg får "SUV" dilla. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 minutter siden):

Om du skulle kjøpt en brukt y om si tre fire år, hadde de spilt noen rolle hvilket format cellene hadde? Eller om versjonen med oppdatert batteripakke er mer kollisjonssikker? 

Jeg tror ikke det har nevneverdig innflytelse på kollisjonssikkerhet, men det vil øke stivheten til karosseriet og dermed gjøre at bilen føles fastere i fisken når den kjøres over humper. Mindre knirk og lavere støy blir det vel også. Så jeg tror ikke det vil utgjøre poenger hos NCAP.

Men strukturell batteripakke vil nok kunne gi noen millimeter større bakkeklaring og lavere vekt. Men det viktigste er nok at 4680 sannsynligvis vil gi lengre rekkevidde både på grunn av vektreduksjon og økt kapasitet. Som potensiell bruktbilkjøper om 3-4 år ville jeg brydd meg. Men nå er jeg jo litt nerd på dette også da. Jeg ville sikkert betalt 10 tusenlapper ekstra bare på grunn av 4680-cellene. Ellers så teller jo også produksjonsåret for bruktverdien. 2020 vs 2021 kan ha minst like stor betydning for bruktverdien selv på biler med ellers identisk teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 8.7.2021 den 12.19):

Hva heter dette teamet? Og det er eneste oppgave de har? 

 

Nevnte team har faktisk som eneste oppgave å etterforske faktisk ulykker, ja, men kjenner ikke til andre enn SAAB og Volvo som har hatt dette. Men egne tverrfaglige team som håndterer ulike kriser er da helt vanlig i bilindustrien. Er tross alt ikke bakgårdsbedrifter man snakker om her.

Salvesen. skrev (På 8.7.2021 den 12.19):

Har aldri jobbet i ett firma som har slike dedikerte grupper 100%. 

Nå har du vel aldri jobbet i bilindustrien eller andre bedrifter av tilsvarende størrelse heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 timer siden):

Nevnte team har faktisk som eneste oppgave å etterforske faktisk ulykker, ja, men kjenner ikke til andre enn SAAB og Volvo som har hatt dette. Men egne tverrfaglige team som håndterer ulike kriser er da helt vanlig i bilindustrien. Er tross alt ikke bakgårdsbedrifter man snakker om her.

Nå har du vel aldri jobbet i bilindustrien eller andre bedrifter av tilsvarende størrelse heller.

Om det er så vanlig så bør du jo kunne vise til hva de heter og info om teamene? Det er interessant. 

 

Nei det har jeg ikke, dog jobbet "mot" bilindustrien og heller aldri jobbet i "bakgårdsbedrifter".. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...