Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (8 minutter siden):

Du er generelt altfor rask til å rope ut om løgn og bedrag opphus. Kanskje noe du burde jobbe litt med? Dette skriver jeg ikke som et forsøk på å være idiot. Jeg skriver det for at det kanskje blir en bra ting for deg å ta tak i. Slike påstander skaper støy i tråden, og blir egentlig mer personangrep enn et saklig innlegg. 

Jeg trur nok du legger litt mer i dette enn hva det er ment som. Du skrev noe som kunne tolkes til at batteriene ikke var gode nok på det tidspunktet. Jeg kom med bevis på at det ikke var sant. Thats its.  

 

bojangles skrev (8 minutter siden):

Folk flest er ikke ute etter å narre deg, men folk uttrykker seg forskjellig. Noen ganger slurver vi, eller vi er uklare.

Nettopp. Det var aldri ment som et "angrep". Det var kun korrektur. 

 

bojangles skrev (8 minutter siden):

Rimac one kom ut på en tid der en spesielt for sylindriske celler måtte velge. En fikk enten høy lade/uteladingshastighet eller større energitetthet. Man fikk ikke begge deler.

Rimac One hadde god rekkevidde i tillegg til godt med effekt. Så jeg er i så fall ikke enig. Men så klart er det både mer effekt og mer rekkevidde tilgjengelig nå. Men dette har jeg jo allerede skrevet om? Mesteparten av utviklingen har foregått utenfor energitettheten og kjemi innad i cellene. Bedre kjøling, bedre pakking av både celler og elektronikk, samt mindre kabling har gitt kjappe gevinster for prestasjonene og energitettheten til pakkene i sin helhet. 

Tidlig 2010 tallet så var rekorden rundt 240Wh/kg. Nå idag, så bigger vi straks 300Wh/kg, der mye av denne veksten kommer av at man er blitt mye bedre til å bygge pakkene inkludert alt som følger med. Alt kan altså ikke linkes til bedre celler i seg selv. Man må inkludere hele pakken. 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (5 timer siden):

4 motorer gir en del fordeler, og jeg tror Tesla vil gjøre dette på et tidspunkt, men jeg tror ikke det blir klart for 2022 Roadster.

Kanskje det kommer på 2028 Roadster.

Er det snakk om en 2028 Roadster også? Fantastisk. Kanskje den kommer med Neuralink rett inn i hodet på sjåføren så hvis man har lyst på hamburger så tar den og selvkjører rett til nærmeste McDonalds. Evt. flyr om man har SpaceX-rakettene festet på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus said:

Jeg trur nok du legger litt mer i dette enn hva det er ment som. Du skrev noe som kunne tolkes til at batteriene ikke var gode nok på det tidspunktet. Jeg kom med bevis på at det ikke var sant. Thats its.  

 

Her må du forsøke å se ting i kontekst. Tesla var dypt inne i Panasonic alliansen på den tiden. Selv om pouch celler hadde høyere c rating var ikke de små sylindriske cellene på samme c rate i den tiden. Du motbeviser dermed ikke det jeg skrev, du kommer med beviser på at det fantes alternativer i andre formater på den tiden fra andre produsenter. Men det hjalp jo ikke Tesla dengang da. 

Og når planene for Roadster først ble lagt, så 20700 akkurat kommet. Vi var fortsatt ikke helt der at c ratingen var på høyde med pouch ratingen. Derfor anser jeg det som veldig sannsynlig at Tesla på den tiden ikke hadde andre valg enn veldig stort batteri. De kjente jo godt til begrensningene som å lå i sine celler da.

Tesla også drømte om ekstra lang rekkevidde på den tiden.  Igjen her spiller både ladestasjoner og c rating inn. Idag har cellene høyere ca rating, det gjør at de både kan lades langt raskere, og utlades langt raskere enn tidligere. Også ladestasjonene til Tesla er oppgradert siden den gang. Så selve hurtigladingen går også raskere. Til og med kjølingen av batteripakkene er idag bedre. Og drivlinjen mer effektiv.

Er det da et behov for en batteripakke på 200 kwh på en 4 seters sportsbil? Jeg vil si klart nei. Fordi ulempene med en så stor og tung batteripakke ikke veier opp for den ekstra lange rekkevidden en slik stor batteripakke gir. Laderne står ennå tettere enn før og vi lader langt raskere. 

Så ja, det fantes alternativer til sylindriske celler som taklet et så høyt effektuttak, men det var utenfor rekkevidden til Tesla som valgte å satse på sylindriske celler framfor poseceller. En må også huske på at Rimac's concept one mest av alt kun var å regne som et proof of concept. De kunne dermed velge akkurat den batteritypen som ga dem det det ønsket og trengte uten å bekymre seg om failure rate, pris eller hvordan valget av celler påvirket samlebåndsprinsippet. 

Skal forsøke å ikke være like hårsår neste gang, denne gangen ble jeg faktisk litt opptrekt av å bli kalt løgner. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (19 minutter siden):

Selv om pouch celler hadde høyere c rating var ikke de små sylindriske cellene på samme c rate i den tiden.

Det jeg reagerte på var kommentaren om at det var problematisk. Det er jo ikke veldig vanskelig å bestille celler som allerede var tilgjengelig som støtter det man er ute etter. Hvorfor Tesla på død og liv skal bruke celler som brukes i en masseproduksjonsbil i en supersportsbil aner jeg ikke. De har jo allerede gått fra å ha bilen på 2170 til 4680, så det å justere seg etter typen celler man skal bruke har de jo uansett gjort. Hvorfor kunne de ikke ha gjort dette i 2017? Det er jo tross alt snakk om en bil som ikke skal produseres i millionvis akkurat, så det å bestille celler for kun den bilen, slik man normalt sett gjør er jo ikke et stort problem når man uansett har grei kontakt med en haug ulike batteriprodusenter.  

bojangles skrev (27 minutter siden):

Så ja, det fantes alternativer til sylindriske celler som taklet et så høyt effektuttak, men det var utenfor rekkevidden til Tesla som valgte å satse på sylindriske celler framfor poseceller.

Når Rimac klarer å produsere pakker med flere typer celler så klarer nok Tesla det fint de også. Eneste som er stopperen der er Elon Musk som har uttalt litt hvorfor sylindriske celler er "best". Men ifølge deg, så var dem jo ikke det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, bojangles said:

Meantime Pikes Peak;

 

Hm. Fyren høyrebremser hele veien. Trodde venstrebremsing var mer effektivt?

Mulig de kjører orginal software. Sikkert ikke rukket å haxxe den enda.

Min Model 3 blir sint om jeg trør inn begge pedalene samtidig, og sikkert lett å trigge dette med venstrebremsing.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/27/2021 at 9:40 AM, Espen Hugaas Andersen said:

Drag Times har sammenlignet litt forskjellig mot Plaid, mens de venter på bilen sin:

 

Hm. Selv på vanlig asfalt/vei uten Cheetah mode så greide de 1/4 mile på 9.39. Skammelig rask på mellom akselerasjonen. Fra 100 til 209 km/t på kun 4, 51 sekunder, her ser man virkelig hvor mye mer skyv det er i Plaid kontra gamle model s performance. Forrige ms Performance trengte 8,86 på samme sprint. Den nye er altså 4.35 sekunder raskere her. Tiden er nesten halvert. Og neste sprint, vel kan ikke sammenliknes fordi gamle ms performance kom ikke til 241 kmt. Så Dragy kunne ikke registrere 100 til 150 mph tiden. 

Fra 100 km/t til  241 km/t på på 4, 45 sekunder. Helt sinnsykt raskt. Det er jo helt enormt skyv i Plaid selv i disse hastighetene. Når vil det begynne å butte imot? Er vel nevnt at toppfarten skal være 200 mph? Det så ut til å være full øs opp til 150 mph, så når avtar aksen? Mellom aksen er minst like imponerende som aksen fra 0 til 100. 

Det er nesten så mellom aksen som er mest imponerende. Dette er definitivt ikke noe vi har sett hos Tesla tidligere. Det er bare masse skyv hele veien. Det er nesten fristende å lage et regneark med grafisk fremstilling. For det er nesten vanskelig å ta inn over seg hvor annerledes motor og drivverk jobber i Plaid kontra tidligere modeller. Høyere volt på batteripakken og langt høyere max rpm på motor ser ut til å skapt en helt annen bil å kjøre. En bil som akselerer like brutalt og hensynsløst over hele registeret uansett hastighet. Og skulle du cruise i 150+ kmt og trenge å ta en forbikjøring så vet du det vil gå skamraskt. Og alt dette i en fem seters familiebil? Som en kan hente og bringe med, kjøre til hytta eller gruse selvfølelsen til mang en sportsbilentusiast på drag stripen eller i lyskryssdueller. Plaid leverer melka så grunnleggende forskjellig fra ms performance at jeg tenker det må bli store endringer i tiden på Nürburgring?

Og selv på vanlig vei uten Cheetah mode så er den skamrask. Greit nok, ikke under 2 sek opp til 100 kmt, men helt ok, ingen andre biler klarer det heller.  Men på bane med håndballklister og Cheetah mode så kan folk kjøre gjentatte sub 2 sek drag's. Selv han som kjørte med 50% SOC (halvtomt batteri) var jo hysterisk rask. 9. 55 på kvartmila, 5,34 på 100 til 150 mph. Og 2,38 0 til 100 kmt. Og det med halvfullt batteri. På vanlig vei. 

Her er det bare å se frem til at Musk Munro plukker ned Plaid. For dette kan vel ikke være de samme cellene Tesla har brukt tidligere? Noe endring i kjemi'n ser jeg virkelig ikke bort fra. 

NoMzLWo.png

  

On 6/20/2021 at 11:18 PM, uname -i said:

OK. Så du  mener at det å vente i et kvarter på prepp er det samme som å trykke inn bremsen. Det får du vel bare mene så mye du vil, men husk å nevne det om du skulle komme i en lyskryssduell. Du får rullle ned ruta og spørre "Kan du vente et kvarter"?

Mm. Ser ut som du ikke trenger bekymre deg for noen lyskryssdueller. Trenger ikke Cheetah mode engang for å klare gode tider. Ikke engang SOC ser ut til å spille særlig rolle. Og det aller meste vil bli parkert uansett. Skulle du mot formodning tape så er det kanskje mest sannsynlig at det skyldtes treg reaksjon, eller så får du bare invitere til rematch på drag stripa og kjøre med full prep og klister. Det mest trolige utfallet er vel uansett at den eneste som vil føle på nederlaget er den som ikke kjører Plaid ut av lyskrysset, for det ser jo ikke til å være mange som makter å ta Plaid i aks?

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (16 minutter siden):

Hm. Selv på vanlig asfalt/vei uten Cheetah mode så greide de 1/4 mile på 9.39. Skammelig rask på 100 til 150 mph. Det er jo helt enormt skyv i Plaid selv i disse hastighetene. Når vil det begynne å butte imot? Er vel nevnt at toppfarten skal være 200 mph? Det så ut til å være full øs opp til 150 mph, så når avtar aksen?

Og selv på vanlig vei uten Cheetah mode så er den skamrask. Greit nok, ikke under 2 sek opp til 100 kmt, men helt ok, ingen andre biler klarer det heller.  Men på bane med håndballklister og Cheetah mode så kan folk kjøre gjentatte sub 2 sek drag's. Selv han som kjørte med 50% SOC var jo hysterisk rask. 9. 55 på kvartmila, 5,34 på 100 til 150 mph. Og 2,38 0 til 100 kmt. Og det med halvfullt batteri. På vanlig vei. 

Her er det bare å se frem til at Musk plukker ned Plaid. For dette kan vel ikke være de samme cellene Tesla har brukt tidligere? Noe endring i kjemi'n ser jeg virkelig ikke bort fra. 

NoMzLWo.png

Nå er det vel ikke Musk som skal plukke den ned, men Munroe😎. Blir spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

60'' (foot) time på 1.6 *på vanlig vei/asfalt* er helt hinsidiges.
Enda ett bevis på hvor overlegen Tesla (sw-ingeniører) er på motorstyring/software for elbiler.
Nå kan man kanskje lure på når slike ytelser blir forbudt/begrenset. En ting er på dragstrip, noe annet er på veien.
Ser Plaid når 200 på ca 6sec. Det er ikke noe en normal pudding bør få lov til å gjøre/kjøre (men enn så lenge kan hvem som helst kjøpe en slik "bil").
På mange dragstrips blir en Tesla Plaid "bannet" når den som vi ser enkelt klarer 402m under 10sec.
Unntaket er vel når fører har lisens (dragrace).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (17 minutter siden):

60'' (foot) time på 1.6 *på vanlig vei/asfalt* er helt hinsidiges.
Enda ett bevis på hvor overlegen Tesla (sw-ingeniører) er på motorstyring/software for elbiler.
Nå kan man kanskje lure på når slike ytelser blir forbudt/begrenset. En ting er på dragstrip, noe annet er på veien.
Ser Plaid når 200 på ca 6sec. Det er ikke noe en normal pudding bør få lov til å gjøre/kjøre (men enn så lenge kan hvem som helst kjøpe en slik "bil").
På mange dragstrips blir en Tesla Plaid "bannet" når den som vi ser enkelt klarer 402m under 10sec.
Unntaket er vel når fører har lisens (dragrace).

Tror biler som går 400m på under 10sek må ha bur og div for å kjøre. 

Tror ikke denne bilen kommer til å gjøre teslabiler sikrere. 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (På 24.6.2021 den 9.27):

Det der er vel den gamle? Iom. at den er datert mai, så er det ikke den nye tenker jeg.

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/bloch-erklaert-mercedes-eqs-450plus-elektroauto-reichweite/

 

Tror de må henge i for å klare eqs sin rekkevidde. 680km på autobahn. 

Den ligger på 150-160wh pr km i 130

Det var feil sitat. Det var at tesla klarte 500km i 120 jeg skulle ha kommentert

Endret av Trestein
Feil sitat
Lenke til kommentar
4 hours ago, Trestein said:

Tror biler som går 400m på under 10sek må ha bur og div for å kjøre. 

Tror ikke denne bilen kommer til å gjøre teslabiler sikrere. 

Vet ikke åssen det er her, eller i europa forøvrig. Men utifra hva jeg så på blant annet reddit så virker det som at i usa så har de ikke et helt unisont regelverk. Eller at forskjellige baner hører til forskjellige forbund. På noen baner så kreves det ikke bur mens på andre krever de bur straks bilen er klokket på 9 tallet. 

  

4 hours ago, TL1000S said:

På mange dragstrips blir en Tesla Plaid "bannet" når den som vi ser enkelt klarer 402m under 10sec.
Unntaket er vel når fører har lisens (dragrace).

Ja det kan jo hende, at det kommer an på lisens eller ei. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...