Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Eivind Helle skrev (1 time siden):

Toppfart på 322 km/t. Det vil si nøyaktig 200 km/t mer enn det du noen gang kommer til å få bruk for. Hadde det ikke vært bedre å optimalisere drivlinjen for det hastighetsområdet man faktisk kommer til å bruke?

Som det ble hintet om i presentasjonen også er dette en "Halo-car" som demonstrerer at elbiler ikke trenger stå noe tilbake for sine bensindrevne alternativer på ytelse. Man kjøper ikke Plaid hvis "optimalisert for daglig bruk" er et kriterie. Den mer edruelige Long Range peker mer i den retningen, med lavere ytelser og lengre rekkevidde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eivind Helle skrev (1 time siden):

Toppfart på 322 km/t. Det vil si nøyaktig 200 km/t mer enn det du noen gang kommer til å få bruk for. Hadde det ikke vært bedre å optimalisere drivlinjen for det hastighetsområdet man faktisk kommer til å bruke?

Rasjonelt ja. Men nå er nok en del av de potensielle kjøperne ikke fullt så rasjonelle når de handler (da hadde de kanskje gått for e-golf eller noe sånt i stedet for). Fra Teslas ståsted er det nok mer rasjonelt å satse på de som tømmer kontoen for irrasjonelle grunner. Det koster nok mindre å muliggjøre 322 km/t enn det koster i tapte salg å begrense det til 122 km/t.

Vi kan selvsagt håpe at noen vil lage mer rasjonelle bruksbiler, men veldig lite tyder på at Tesla går i den retninga.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

verdens raskeste bil er nødvendigvis den som går raskest, og for tiden er den svensk.

Nå sier Tesla "quickest" og ikke "fastest". Med det første menes "raskest akselererende" på engelsk, ikke "høyest toppfart". Men på den annen side så er "raskest akselererende" veldig vagt... Svensken akselererer garantert raskere i hastigheter over 322 km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (1 time siden):

Toppfart på 322 km/t. Det vil si nøyaktig 200 km/t mer enn det du noen gang kommer til å få bruk for. Hadde det ikke vært bedre å optimalisere drivlinjen for det hastighetsområdet man faktisk kommer til å bruke?

Ett godt poeng. Om en reduserer toppfart, vil en øke akselerasjon. En to-trins automatkasse kunne kanskje gitt det beste av to verdener.

Endret av keramikklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, keramikklampe said:

Ett godt poeng. Om en reduserer toppfart, vil en øke akselerasjon. 

Sannsynligvis ikke. Trolig har Tesla valgt helt optimal giring i forhold til akselerasjon der bilen går rett fra å være begrenset av dekk til å være begrenset av batteriene. Da vil endret giring egentlig kun redusere toppfart.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Sannsynligvis ikke. Trolig har Tesla valgt helt optimal giring i forhold til akselerasjon der bilen går rett fra å være begrenset av dekk til å være begrenset av batteriene. Da vil endret giring egentlig kun redusere toppfart.

Hvis man ser på effektgrafen de presenterte som sier ca 0 reduksjon og fortsatt ~1000hk ved 200mph, så er det et hint om at toppfarten er begrenset av enten turtall, eller kunstig stoppet i software. Hvis det er turtall som er begrensningen ville en girkasse potensielt kunne gi høyere toppfart. Jeg tror de siktet seg inn på 200mph fordi det er et fint rundt tall, og uansett mer enn noen andre enn land speed record-testere vil oppnå på bane eller saltsletter.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, mr. papp said:

Hvis man ser på effektgrafen de presenterte som sier ca 0 reduksjon og fortsatt ~1000hk ved 200mph, så er det et hint om at toppfarten er begrenset av enten turtall, eller kunstig stoppet i software. Hvis det er turtall som er begrensningen ville en girkasse potensielt kunne gi høyere toppfart. Jeg tror de siktet seg inn på 200mph fordi det er et fint rundt tall, og uansett mer enn noen andre enn land speed record-testere vil oppnå på bane eller saltsletter.

Ja, det kan være mulig å øke topphastighet litt ved å ofre akselerasjon. Men her var spørsmålet om det var mulig å gjøre det motsatte, og det kan jeg ikke se at er mulig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Ja, det kan være mulig å øke topphastighet litt ved å ofre akslerasjon. Men her var spørsmålet om det var mulig å gjøre det motsatte, og det kan jeg ikke se at er mulig.

Det er jeg enig i.

Edit: det var utsagnet "Da vil endret giring egentlig kun redusere toppfart" jeg kommenterte. 

Endret av mr. papp
Lenke til kommentar

Med en aks på 0-100 på 2,1 sekunder, så er vi vel tilnærmet ved den fysiske grensen for hvor fort man kan akselerere ved å putte gummi mot bakken, med dekk som er "street legal", og uten å tape veldig på andre viktige egenskaper en gate-lovlig bil må takle.

Man kan selvsagt komme noe lavere ved å bruke racing-dekk, men det er vel en god grunn til at man skiller rekorder både for aks og rundetider mellom de som er satt med racingdekk og andre endringer som gjør bilene ulovlig på vanlig vei, og "street legal"-oppsett.

Kan hende man kan få til litt mer ved å sette på enda bredere dekk, men igjen, da er det ikke sikkert at kjøretøyet vil være "street legal" mere. Og det il koste ekstra i rekkeviddetap ved normal kjøring, som vel er det bilene først og fremst utsettes for.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (43 minutter siden):

Sannsynligvis ikke. Trolig har Tesla valgt helt optimal giring i forhold til akselerasjon der bilen går rett fra å være begrenset av dekk til å være begrenset av batteriene. Da vil endret giring egentlig kun redusere toppfart.

De har nok prioritert 0-100

Så effekt kurven i presentasjonen. Den var liner opp til ca 100? så var den flat. Kortere utveksling hadde gitt bortkastet moment fordi hjulene ikke hadde fått grep. lengre hadde gitt for lite moment. Ulempen er et voldsomt turtall på el motor og tannhjul ved 320km/h. 

Porsche har valgt en annen løsning. De har  lineer effektøkning opp til ca 60km/h og girer ved ca 100. Hadde porsche satt inn en større el motor kunne de hatt tyngre førstegear og fått samme tall. For å klare det måtte de klart over en g ved 100km/h

Det hadde krevd 2400kgx12m/s2x28 KW effekt. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (16 timer siden):

Så Model S er blitt en racerbil så fort den fikk en ekstra motor? Tesla bruker jo vanlig målemetode ellers på bilene. Unntaket er plutselig å skifte målemetode på Plaid. 

Syns både Ford og Tesla kan holde seg til vanlig målemetode. Hvis ikke blir det mer rett å si X sekunder fra nesten 50 til 100 km/t. 

Ja, det er en høyytelsesbil som knuser mange dedikerte racerbiler, og når man er oppe i denne typen ytelse så har man etablerte måter å måle ytelsen på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Snowleopard said:

Med en aks på 0-100 på 2,1 sekunder, så er vi vel tilnærmet ved den fysiske grensen for hvor fort man kan akselerere ved å putte gummi mot bakken, med dekk som er "street legal", og uten å tape veldig på andre viktige egenskaper en gate-lovlig bil må takle.

Man kan selvsagt komme noe lavere ved å bruke racing-dekk, men det er vel en god grunn til at man skiller rekorder både for aks og rundetider mellom de som er satt med racingdekk og andre endringer som gjør bilene ulovlig på vanlig vei, og "street legal"-oppsett.

Kan hende man kan få til litt mer ved å sette på enda bredere dekk, men igjen, da er det ikke sikkert at kjøretøyet vil være "street legal" mere. Og det il koste ekstra i rekkeviddetap ved normal kjøring, som vel er det bilene først og fremst utsettes for.

Ja, og da begynner man også å ofre egenskaper på bane for å bedre drag-racing evnen.

Et eksempel på en bil som gjøre dette er er Dodge Demon:

Model S Plaid er forresten betydelig raskere med 1/4 mile på 9,23 sekunder, til tross for få kompromisser.

Tror det er under 9 sekunder at det blir krav om blant annet bremseskjerm for å delta på offisielle løp i USA, så det nærmer seg også den praktiske grensen for serieproduserte biler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Ja, det er en høyytelsesbil som knuser mange dedikerte racerbiler, og når man er oppe i denne typen ytelse så har man etablerte måter å måle ytelsen på.

De fleste oppgir 0-100 på akselerasjon. Har ikke sett dette på spesifikasjoner på superbiler. Etter min kjennskap blir dette bare brukt i en helt spesiell bilsport få har kjennskap til. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (16 timer siden):

Er jo litt spesielt å skulle trumfe frem en greie fra USA til hele det globale markedet som ikke bruker det impariske systemet. Isåfall er det på høy tid å bli enige om to standarder og vise tider mot begge. Det kan jo ikke være vanskelig når de mikser og matcher mellom vanlige modeller og sprekere versjoner fra før. 

Så jeg håper kritikken fortsetter. 

Selvsagt håper du det. Noe annet var jo ikke å forvente fra den kanten.

Men merkelig nok sier du ingenting om alle de andre som måler på samme måte. Snodige greier, det der.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Ja, disse bilene er som vi ser helt identiske.

2013-2021.thumb.jpg.53112c0fccb8884b6c993db27868fe98.jpg

Skal jeg være helt ærlig: en ettermarkeds front på veteranen som ser ut som den nye, pluss chrome delete, så hadde du lurt meg. Og jeg er godt plantet i heiagjengen til Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (40 minutter siden):

Ja, det er en høyytelsesbil som knuser mange dedikerte racerbiler, og når man er oppe i denne typen ytelse så har man etablerte måter å måle ytelsen på.

Nei, det er ikke en vanlig måte å måle aks på på noen biler. De måler i realiteten 10-96kmt

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Trestein said:

De har nok prioritert 0-100

Så effekt kurven i presentasjonen. Den var liner opp til ca 100? så var den flat. Kortere utveksling hadde gitt bortkastet moment fordi hjulene ikke hadde fått grep. lengre hadde gitt for lite moment. Ulempen er et voldsomt turtall på el motor og tannhjul ved 320km/h. 

 

Effektkurven til Plaid minner mye om (en oppskalert) BMW iX xDrive50, og er vel egentlig bare mulig å få til med en helt eller delvis elektrisk eksitert rotor (med mindre man overdimensjonerer motoren og effektbegrenser den i turtallområdet hvor en normalt oppnår høyest effekt). At det brukes en slik rotor stemmer jo også som sagt med at Musk sier at rotoren har kobberviklinger.

bmw-ix-50-2021-01-888x444.png

image.thumb.png.74a32ffd4a7ab48f8be75c41652ee4bc.png

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...