Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg mente det første. Nå er det ikke kjent akkurat hvordan Tesla ønsker å utnytte dysene, men de kan brukes på mange måter.

De kan f.eks brukes til å fly, om man retter de ned, noe Musk også har tweetet om. Man kan akselerere eller bremse ved mer enn de ~1,2 G man kan oppnå med dekk hvis man retter henholdsvis bakover eller fremover. Man kan rette de til siden for å få sideveis G og holde seg på veien ved mye høyere hastigheter gjennom svinger.

Man kan også rette de opp, og få variabel (og enorm) downforce ved behov. Spoilere og slikt fungerer ikke ved lav hastighet, men om de gjorde det, så ville man kunne akselerere, bremse og svinge bedre. (Ulempen her er at dysene gjør jo ikke noe egentlig arbeid, alt arbeidet må gjøres av den elektriske drivlinjen - den har bare enormt mye bedre grep.)

Spennende. Da mangler det en API slik at utviklere kan plugge inn feks gps, detaljekart over baner, osv så kan kanskje disse dysene utnyttes maksimalt med automatiserte prosesser. Hehe ser for meg enkle IFTTT scripts, inngangsfart større enn gir sideveis dysekraft for optimalisering av grepet, eller først en kraftig nedbremsning om det er behov. Utgangsfart lavere enn, dysene gir skyv for å raskere komme opp i fart. :D

Spøk til side. Har nok ikke fulgt godt nok med på den spacex pakken. Det øker vel vekten noe? Var det snakk om å plassere den i baksetet? Mon tro hva det gjør med tyngdepunktet? 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, bojangles said:

Spøk til side. Har nok ikke fulgt godt nok med på den spacex pakken. Det øker vel vekten noe? Var det snakk om å plassere den i baksetet? Mon tro hva det gjør med tyngdepunktet? 

Er vel bare trykktanken som skal være i baksetet. "kompressoren" kan de vel plassere lavere om den veier litt.

Tanken erstatter jo baksetene som er der om man bestiller uten så ikke sikkert det har så mye å si i forsjell med tanke på vekt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (37 minutter siden):

Det der er vel den gamle? Iom. at den er datert mai, så er det ikke den nye tenker jeg.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Er vel bare trykktanken som skal være i baksetet. "kompressoren" kan de vel plassere lavere om den veier litt.

Tanken erstatter jo baksetene som er der om man bestiller uten så ikke sikkert det har så mye å si i forsjell med tanke på vekt.

Masse ekstra vekt(i en sportsbil) for å kunne bruke thrustere i noen sekunder per dag. Det tar nemlig flere timer å fylle opp tanken igjen.

Det er en dum ide. Men det spiller jo ingen rolle for det er lite  som tyder på at denne bilen kommer til å bli produsert i overskuelig fremtid. Det er gåttt 4 år og de har ikke kommet lengre enn den Tesla Model S'en eller hva det var, med Roadster-skall som de viste frem i 2017.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 timer siden):

Såvidt jeg kan huske så er det snakk om 30 sekunders bruk før trykket må bygges opp igjen. Det betyr nok at det helt sikkert kan benyttes minst 4 ganger. For de vil jo bare bli snakk om få sekunder hver gang siden det er så mange svinger. Eller så kan de spare på trykket til de lengste rettstrekkene. 

Tiden man må ha for å bygge opp trykket igjen er betydelig større enn tiden man får igjen når man kan bruke det. Man kan heller ikke sende gass ut til sidene i 600m/s ettersom det er tilskuere ved de fleste racetracks. Altså er eneste mulighet å gjøre som Bosch med sin testing av sikkerhetssystemer mot motorsykler, der gassen skytes oppover. 

Greit nok at Pike's Peak har hatt få regler linket til seg tidligere, men det å sende småstein gjennom hodet til folk trur jeg man er lure nok til å stoppe, så eneste mulige alternativ er å sende gassen oppover. Det kan gi høyere utgangshastighet ut svingene, og noe kortere deakselerasjonstid ved å dytte ned bakdekkene litt ekstra når man bremser. Men det hadde vært interessant å sett hvor mye trykk man må ha i tanken før man er i null hvis dysene skal vare i 30 sekunder på full "blast", angående vekten man må kansellere i trykkluft mot ekstra vekt i utstyr. 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, uname -i said:

Det er en dum ide. Men det spiller jo ingen rolle for det er lite  som tyder på at denne bilen kommer til å bli produsert i overskuelig fremtid. Det er gåttt 4 år og de har ikke kommet lengre enn den Tesla Model S'en eller hva det var, med Roadster-skall som de viste frem i 2017.

Roadster skulle komme i fjor, så den er et år forsinket. Men så var 2020 også et ganske spesielt år...

Det at Plaid nå er på plass i Model S gjør at det bør ikke være veldig vanskelig å få startet produksjonen av Roadster i 2022. Da bør også 4680-cellene også være tilgjengelig i større mengder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (20 minutter siden):

Roadster skulle komme i fjor, så den er et år forsinket. Men så var 2020 også et ganske spesielt år...

Det at Plaid nå er på plass i Model S gjør at det bør ikke være veldig vanskelig å få startet produksjonen av Roadster i 2022. Da bør også 4680-cellene også være tilgjengelig i større mengder.

Når Elon Musk har flyttet produksjonsdatoen til neste år så blir det to år forsinket. 2022 - 2020 = 2.

Regn med at den blir flyttet igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Når Elon Musk har flyttet produksjonsdatoen til neste år så blir det to år forsinket. 2022 - 2020 = 2.

Ja, den er forsinket ett år (egentlig 6-18 måneder), og den vil kunne være 2 år forsinket når den faktisk kommer (13-36 måneder).

1 minute ago, uname -i said:

Regn med at den blir flyttet igjen.

Nei. Det har jeg ingen grunn til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Ja, den er forsinket ett år (egentlig 6-18 måneder), og den vil kunne være 2 år forsinket når den faktisk kommer (13-36 måneder).

Jeg tipper den blir uendelig antall år forsinket.

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Nei. Det har jeg ingen grunn til.

Basert på tro, eller basert på informasjon om utviklingstakt for denne bilen(Jeg har funnet nulll komma null).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Jeg tipper den blir uendelig antall år forsinket.

Det kan du så klart gjøre.

1 minute ago, uname -i said:

Basert på tro, eller basert på informasjon om utviklingstakt for denne bilen(Jeg har funnet nulll komma null).

All erfaring med Tesla er at de leverer det de presenterer. Noen ganger forsinket, men nesten aldri mer forsinket enn et år eller to.

Og Plaid er jo bevis på at drivlinjen til Roadster er mer eller mindre klar. Dette er en av de vanskeligere tingene med Roadster.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, MrMarbles said:

Det der er vel den gamle? Iom. at den er datert mai, så er det ikke den nye tenker jeg.

Hah ja du sier noe der. Poppa opp i feeden min i dag så tenkte automatisk at det var den nye.

Det lover iallefall veldig godt for den nye da om den gamle klarer såppas nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det kan du så klart gjøre.

All erfaring med Tesla er at de leverer det de presenterer. Noen ganger forsinket, men nesten aldri mer forsinket enn et år eller to.

Og Plaid er jo bevis på at drivlinjen til Roadster er mer eller mindre klar. Dette er en av de vanskeligere tingene med Roadster.

Tesla semi? Er den på veien? Det blir jo spennende å se hvordan tesla opphever de fysiske lover? Sjefen for semi gikk vel nettop av og solgte aksjer for endel millioner

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

All erfaring med Tesla er at de leverer det de presenterer. Noen ganger forsinket, men nesten aldri mer forsinket enn et år eller to.

Og Plaid er jo bevis på at drivlinjen til Roadster er mer eller mindre klar. Dette er en av de vanskeligere tingene med Roadster.

Så du har ingenting konkret om det er skjedd noe som helst i utviklingen av denne bilen siden 2017, bare en gjentagende ståltro på det Musk sier. 

Og drivlinjen er langt fra "mer eller mindre klar". Den skal ha 200 kWh kapasitet og krever en batterteknologi som ennå ikke eksisterer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Så du har ingenting konkret om det er skjedd noe som helst i utviklingen av denne bilen siden 2017, bare en gjentagende ståltro på det Musk sier. 

Og drivlinjen er langt fra "mer eller mindre klar". Den skal ha 200 kWh kapasitet og krever en batterteknologi som ennå ikke eksisterer.

Batteriene eksisterer. 4680-cellene er i produksjon.

Og vi er ikke langt unna at masseproduksjonen av biler med 4680-celler starter opp i Berlin og Austin. Det bør være godt i gang i 2022, som passer fint med lansering av Roadster i 2022.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Batteriene eksisterer. 4680-cellene er i produksjon.

Siste telefonkonferanse så var status at disse 46800-cellene ennå ikke var brukendes. Har du link til noen ny informasjon om status? 

Eller er man nå i en verden hvor produksjon av celler som finner sin vei til biler er ekvivalent med produksjon av celler som må kastes på dynga? Altså den Tesla fan-verdenen hvor ord betyr noe helt annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -i said:

Siste telefonkonferanse så var status at disse 46800-cellene ennå ikke var brukendes. Har du link til noen ny informasjon om status? 

Eller er man nå i en verden hvor produksjon av celler som finner sin vei til biler er ekvivalent med produksjon av celler som må kastes på dynga? Altså den Tesla fan-verdenen hvor ord betyr noe helt annet?

Det at det fortsatt er svakheter som bør utbedres før masseproduksjon er ikke det samme som at batteriene ikke eksisterer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det å søke om å få bygge batterier ved Brandenburg ble sendt inn denne måneden. Høyst merkelig tidspunkt å søke om noe for ei fabrikk som er ferdig bygget på midlertidige byggetillatelser. 11,000 sider som alle kan komme med kommentarer for og/eller imot til August. Hva er sjansen for at null innvendinger dukker opp uten behov for ei ny gjennomgang? Forsinkelsene vil nok gå inn i 2022. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...