Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

7 hours ago, oophus said:

@bojangles Om du tenker at det er blitt gjort forandringer på cellenivå der, så er det nok lurere å undersøke hva Panasonic har sagt om det i det siste. De oppgraderer jo cellene litt her og der. 

Det er gjort endringer på cellenivå tidligere. Tror det skjedde på både 21700 cellene, i det minste vet jeg det har skjedd endringer på kjemien på 18650 tidligere. Så om de kan bringe noe av kjemien eller fordelene fra 4680 cellene over på de gamle cellene så har dette vært tiden for å gjøre endringer. Nå som produksjonen av s og x likevel har stått. 

Er vel uansett ikke vits å spekulere mer på dette. Når Munro får sin plaid på tunet om ca 14 dager så blir den raskt plukket i molekyler. Er det bedre energitetthet, eller noe annet nytt som er målbart så tenker jeg Munro finner og avslører det. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er forresten underlig hvor engasjert en blir elbil saker generelt og Tesla spesielt. På plaid launch'n kunne jeg kjenne på en viss skuffelse over at ting mange trodde skulle komme ikke kom. Og det selv om jeg ikke har inne noen bestilling på ny bil nå. Sånn sett spiller det jo ingen rolle for meg personlig hverken hvor fort den går eller hvor kjapp den er. Likevel klarte jeg ikke la være å tenke på hvor mye bedre plaid ville vært m/ 4680 celler og full integrert bærende batteripakke.

Men det var kanskje mest tanken om at bilen da ville blitt ennå mer fremtidsrettet? Det er jo naturligvis bare tull å tenke slik. På gen1 formfaktor så laget de verdens kjappeste serieproduserte bil, som sikkert er hysterisk morsom å kjøre. Med enormt skyv til langt nord om hastigheter som ville gitt ubetinget fengsel på norske veier. Man trenger jo virkelig ikke mer, men det er rart det der. Når en tanke første er sådd så er det litt vanskelig å ikke kjenne på skuffelsen. Og det er helt umulig å ikke tenke på hva som ville vært bedre med den nye batteripakken. Selv om Plaid leverer plenty, og mer enn det de fleste trenger. Men ennå stivere, litt bedre på kollisjonstester, ennå mer fremtidsrettede celler, men ennå bedre kjøling. Jaja jeg får spare alt nå så er det vel mulig å slenge inn bestillingen straks det kommer en plaid + eller oppgradert versjon av Plaid. 

Ganske sikker på at det blir mange fornøyde kjøpere av plaid. Til tross for at det bare er en Tesla og at plaid kun duger til å kjøre fort rett fram på drag stripa, og at halve rattet mangler og fraværet av radar gjør bilen til et høyrisikoprosjekt og at det mangler blinkelys hendel og gearvelger. 

Om model s plaid er gøyal så tenker jeg at x plaid også vil bli helt sinnsyk på vei ut fra campingplassen med tung vogn bak. Langt mer pulver og skyv en noen normale folk noen gang trenger. Men på vei til fjells med tung vogn så blir det nok langt mer gøyalt om en trekker med x plaid. Eller tenk hvor kjapt det går å kjøre hageskrot på fyllingen med full henger bak.  :D

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (34 minutter siden):

Det er gjort endringer på cellenivå tidligere. Tror det skjedde på både 21700 cellene, i det minste vet jeg det har skjedd endringer på kjemien på 18650 tidligere.

Jepp - Panasonic har ofte nyheter angående cellene sine og forandringer der. Jeg ville sett i den retningen i større grad for antagelser rundt hva cellene har av ny kjemi og sammensetning.  

 

bojangles skrev (25 minutter siden):

Likevel klarte jeg ikke la være å tenke på hvor mye bedre plaid ville vært 4680 celler og full integrert bærende batteripakke.

Både Panasonic og LG har omtalt 4680 med utfordringer i forholdt til kjøling, der de antar at ting vil være løst i 2022. 

Det opplegget med bærende batteripakke trur jeg blir for spesielle situasjoner. Jeg hadde ikke forventet at dette havnet inn i masseproduksjons-produkter som f.eks TMY og TM3. Plaid+ som selges i et mindre tall, så er det jo mer greit. 

Bilprodusenter som klarer å tjene på cellene de har i to omganger vil jo klare å få ned prisene mest. Da må en ha gode planer for resirkulasjon og gjenbruk i tillegg. Slikt er vanskelig når man sveiser cellene fast i en "full integrert bærende batteripakke". Men igjen, så vil det jo ikke være så viktig i en "supersportsbil" som jo Roadster og kanskje Plaid+ vil i hovedsak være. Dog man trenger ikke å sveise cellene fast til bilen for å få stivhet. Rimac Nevara klarer det fint uten, og den er stivere enn noen formel 1 bil, vist nok. 

 

Lenke til kommentar
15 hours ago, oophus said:

Bilprodusenter som klarer å tjene på cellene de har i to omganger vil jo klare å få ned prisene mest. Da må en ha gode planer for resirkulasjon og gjenbruk i tillegg. Slikt er vanskelig når man sveiser cellene fast i en "full integrert bærende batteripakke". Men igjen, så vil det jo ikke være så viktig i en "supersportsbil" som jo Roadster og kanskje Plaid+ vil i hovedsak være. Dog man trenger ikke å sveise cellene fast til bilen for å få stivhet. Rimac Nevara klarer det fint uten, og den er stivere enn noen formel 1 bil, vist nok. 

 

Planen til Tesla var nok aldri at cellene skulle sveises fast. Trolig vil det brukes en form for polymer som vel kan sees på som noe mellom lim og skum, ifølge Munro blant annet. Mange typer polymer er jo fult mulig å løse opp med riktig løsemidler, og da vil det sikkert være en relativ overkommelig sak å splitte også de integrerte batteripakkene slik at en kan pelle ut like til enkeltceller om en ønsker det. Brukte celler kan jo da enkelt matches mot celler med lik el tilnærmet lik volt og de kan brukes om igjen i flere omganger. Til sist vil de kanskje få sitt virke til lagring og buffer i feks solcelle anlegg. 

Når det kommer til festing av selve batteripakken feks til giga støp så kan det såklart sveises, men bolter, nagler, lim, punktsveis eller en god mix av alt sammen kan vel også være en mulighet. Poenget ifølge ingeniører og også det som kom fram i analysen til Munro var at en slik integrert pakke ville gjøre bilen ennå stivere, uten bruk av kostbart carbonfiber som Rimac benytter. Såvidt jeg husker så benytter Rimac pre peg carbon fiber og alt legges opp for hånd før det går til herding i vacuum i digre autoklaver. Rimac kan bygge slik, for de kan ta nesten hva de ønsker og folk vil fortsatt kjøpe alt de får ut av produksjonslinjen. Tesla må finne løsninger som kan masseproduseres billig nok til at det kan brukes i biler til vanlige folk. 

De nye større cellene og den integrerte batteripakken skal jo etter sigende benyttes i model y fra tyskland. Og det er jo på ingen måter en eksklusiv bil om en ser på prisen. Så her tenker jeg Tesla ønsker fordelene av stivere chassi, bedre kjøreegenskaper og ennå bedre egenskaper i kollisjonstestene. Kompleksiteten på disse nye batteripakkene er vel antakeligvis mindre enn på de gamle pakkene. For tanken er at de samtidig skal forenkle produksjonsprosessen. Fasit får vi vel på model y fra tyskland mot tampen av året eller en gang i løpet av neste år om det ikke er forsinkelser med de nye cellene. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Nærmer seg Pikes Peak løpet. De holder på å øve litt nå:

 

https://ppihc.org/wp-content/uploads/2021-PPIHC-Competitor-List.pdf
Lista for påmeldte i år. 

Synd det ikke var flere TMS inkludert, men det er 2 TM3 påmeldt der. En 2018 og en 2021 modell. Kan jo være spennende å sjekke 21 modellen angående BMS og akselerasjon i ulik SoC som jo slo seg ut i testen til Tesla Bjørn. Enda mer interessant er jo at det er en stakkars Leaf meldt på der også. 

Håper i grunn flere elbiler hopper på i årene som kommer, nok til at man kan lage ei egen liga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus said:

https://ppihc.org/wp-content/uploads/2021-PPIHC-Competitor-List.pdf
Lista for påmeldte i år. 

Synd det ikke var flere TMS inkludert, men det er 2 TM3 påmeldt der. En 2018 og en 2021 modell. Kan jo være spennende å sjekke 21 modellen angående BMS og akselerasjon i ulik SoC som jo slo seg ut i testen til Tesla Bjørn. Enda mer interessant er jo at det er en stakkars Leaf meldt på der også. 

Håper i grunn flere elbiler hopper på i årene som kommer, nok til at man kan lage ei egen liga. 

Problemene med 21 modellen og akselerasjon i forsjellig SOC ble vel fikset i en oppdatering for lenge siden?

Morro med Leaf da 😅

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Problemene med 21 modellen og akselerasjon i forsjellig SOC ble vel fikset i en oppdatering for lenge siden?

Morro med Leaf da 😅

Kan godt hende. Men da får man jo sett resultatet av oppgraderingen der isåfall.

Det kommer til å bli konge å se dette utvikle seg nå fremover. Flere tredjepartsutviklere som kommer til å kunne tilby pakker med batteri, elmotor og BMS som kan slenges inn i ombygde løpsbiler. Elbiler er jo optimale "sleepers" sånn helt standard uten særlig mye arbeid. 😆

Leaf er jo en naturlig første kandidat, og eGolfen dukker nok opp etterhvert den også med 6 år på "baken", i tillegg til TM3 selvfølgelig. E-aksler med to motorer bak, kan kjapt gjøre bakhjulsstrekken konkurransedyktig igjen med aktiv torque vectoring. Ekstremt nervøse biler med mye vekt bak, har alltids gitt god underholdning i f.eks rally. ^^ 

Hadde vært kult om elbil-klasser skilles litt i antall motorer, og ikke kun AWD/RWD. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Prøvde å google litt og finner ikke noe mere kilde på det dær?

Forøvrig har vel ikke Porche levert bare feilfrie biler de heller:

https://www.motorbiscuit.com/looks-like-porsche-taycans-have-huge-quality-issues/

Ja, det var den hvor døra ikke var lukket igjen ordentlig det og ble tolket som store panel-gap. Husker den godt.

Noen biler hvor airbagsene henger og dingler når de leveres ut til kunder?

Her er fire forskjellige Plaid hvor interiøret ikke sitter rett. Hvor mange Plaids er levert ut til kunder? 10? 15?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-s-refresh-interior-door-trim-misalignment.231527/

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, uname -i said:

Noen biler hvor airbagsene henger og dingler når de leveres ut til kunder?

Derfor jeg spurte om kilde. Som du ser på videoen står det TRANSPORT MODE over hele skjermen i bilen så misstenker at den ikke var utlevert til kunde slik.

Mulig bilen blir shippet til dealere med dette løst så det skal gå raskere å bytte til rundt ratt for de som ønsker det (som nok sikkert er flesteparten)

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Nærmer seg Pikes Peak løpet. De holder på å øve litt nå:

 

 

La oss håpe at team unplugged holder seg i kjørebanen hele veien til topps i år. De dro av i en sving nær toppen i fjor. 
I år stiller altså team unplugged med plaid, 3 motorer, torque vectoring og over 1020 hk og dreiemoment nok til å krølle asfalten. Vi snakker nok ny beste tid for team unplugged om  de holder koken helt opp. 

Hva skjer opp pikes peak når Tesla Roadster kommer? Ennå mer krefter, spacex kald luft dyser som gir ekstra skyv på de lengste rekkstrekkene. Må vel bli vanskelig å sloss mot?

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (49 minutter siden):

Hva skjer opp pikes peak når Tesla Roadster kommer? Ennå mer krefter, spacex kald luft dyser som gir ekstra skyv på de lengste rekkstrekkene. Må vel bli vanskelig å sloss mot?

Tiden det tar å bygge opp trykket for ei ny runde betyr nok at man eventuelt får tid til å bruke dette 1 eller 2 omganger totalt sett, så det er ikke spesielt man tjener på det. Det er nok omvendt. Vekten det opplegget tar med seg som man må drasse på ekstra i hver sving fjerner kjapt den kraften opplegget kan gi én eller to ganger på vei oppover. For en track-car så vil man nok fjerne kaldluft opplegget, der det gir mer mening å installere igjen på drag-strippen. 

Hvis Tesla Roadster skal bygges med samme drivlinje som Plaid, så blir det nok mer spennende å se Lotus Evija, Rimac Nevara og Aspark Owl. Sånn om man kun skal kikke på kW output. For ikke å glemme Pininfarina Battista på samme plattform som Rimac Nevara, hvor begge disse nok stiller med en av de bedre kjøleløsningene som til nå som er vist frem. Separert kjøle-loop per komponent som trenger kjøling. 

Av andre spennende nyheter så kommer Ariel (kjent fra villmonsteret Atom) med sin P40 Hypercar. Så har man jo Williams Advanced Engineering med sin Dendrobium D1. 

Jeg tipper også at MB SLS AMD ES vil ha litt mer spenstige tall når den kommer. 

NIO har jo erfaring fra Formula E, og Nio EP9 kan bli spennende. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
2 hours ago, bojangles said:

La oss håpe at team unplugged holder seg i kjørebanen hele veien til topps i år. De dro av i en sving nær toppen i fjor. 
I år stiller altså team unplugged med plaid, 3 motorer, torque vectoring og over 1020 hk og dreiemoment nok til å krølle asfalten. Vi snakker nok ny beste tid for team unplugged om  de holder koken helt opp.

Ganske sikkert.

2 hours ago, bojangles said:

Hva skjer opp pikes peak når Tesla Roadster kommer? Ennå mer krefter, spacex kald luft dyser som gir ekstra skyv på de lengste rekkstrekkene. Må vel bli vanskelig å sloss mot?

Jeg vil tro Roadster vil ha mer eller mindre samme drivlinje, men lavere vekt og tyngdepunkt. Ikke umulig de også utstyrer den med SpaceX-pakken, men ville anta de ikke bruker dysene til å gi mer akselerasjon på langstrekkene. Det dysene er best på er å gi mer akselerasjon enn det underlaget og dekk muliggjør. Det er ikke det største problemet på de lange strekkene, det er mer et problem i svingene.

Det ville f.eks kunne være mulig å holde 2G sideveis i de krappeste svingene. Da kan man holde mye høyere fart gjennom svingene. Det ville kunne utgjøre en *enorm* forskjell. Og ja, det ville ikke være mulig å konkurrere mot dette uten tilsvarende teknologi.

Men det ville også være et veldig stort spørsmål om Tesla fikk lov til å bruke SpaceX systemet. F.eks lydnivået vil kunne være en utfordring. Pikes Peak har gjerne tilskuere ganske nært løypen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus said:

Tiden det tar å bygge opp trykket for ei ny runde betyr nok at man eventuelt får tid til å bruke dette 1 eller 2 omganger totalt sett, så det er ikke spesielt man tjener på det. Det er nok omvendt. Vekten det opplegget tar med seg som man må drasse på ekstra i hver sving fjerner kjapt den kraften opplegget kan gi én eller to ganger på vei oppover. For en track-car så vil man nok fjerne kaldluft opplegget, der det gir mer mening å installere igjen på drag-strippen. 

Såvidt jeg kan huske så er det snakk om 30 sekunders bruk før trykket må bygges opp igjen. Det betyr nok at det helt sikkert kan benyttes minst 4 ganger. For de vil jo bare bli snakk om få sekunder hver gang siden det er så mange svinger. Eller så kan de spare på trykket til de lengste rettstrekkene. 

 

24 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg vil tro Roadster vil ha mer eller mindre samme drivlinje, men lavere vekt og tyngdepunkt. Ikke umulig de også utstyrer den med SpaceX-pakken, men ville anta de ikke bruker dysene til å gi mer akselerasjon på langstrekkene. Det dysene er best på er å gi mer akselerasjon enn det underlaget og dekk muliggjør. Det er ikke det største problemet på de lange strekkene, det er mer et problem i svingene.

Det ville f.eks kunne være mulig å holde 2G sideveis i de krappeste svingene. Da kan man holde mye høyere fart gjennom svingene. Det ville kunne utgjøre en *enorm* forskjell. Og ja, det ville ikke være mulig å konkurrere mot dette uten tilsvarende teknologi.

Men det ville også være et veldig stort spørsmål om Tesla fikk lov til å bruke SpaceX systemet. F.eks lydnivået vil kunne være en utfordring. Pikes Peak har gjerne tilskuere ganske nært løypen.

Hm så vidt jeg erindrer så sa vel Musk at Roadster vill ha ennå villere drivlinje enn Plaid? Altså at de tar ut ennå mer krefter. 

Det er jo noen rettstrekninger der jeg fint kan se for meg spacex dysene kan bidra til å skyve Roadster'n ekstra kjapt fremover. Du mener dysene skal bidra til mer sideveis stabilitet eller mente du at pga lavere vekt og tyngdepunkt vil Roadster klare høyere fart i svingene? Om det er det første så var jeg ikke klar over den muligheten. 

Vet ikke om det er spesielt mange begrensninger i pikes peak? Uten å ha lest regelverket så virker det for meg som om det meste er lov i pikes peak. Det er jo flere one offs hvert år, noe man ikke ser noe særlig til i annen motorsport. Der det er klare inndelinger i klasser og masse begrensninger. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ganske sikkert.

Tja å dra av banen kan skape litt "sjelelige sår", mentale sperrer om du vil. Er mange utøvere i motorsport som har opplevd å kjøre ut på samme plass eller i samme løp som de har gjort tidligere. Tenker det handler om at fokus på å ikke kjøre ut blir så stort at det fjerner litt av konsentrasjonen på det de gjør akkurat der og da i øyeblikket. Husker vår lovende Petter Solberg dro av og nesten havnet utenfor et stup, det skjedde på høyden i hans karrière. Såvidt jeg kan huske ble det ikke flere øverst på pallen for ham etter den knekken. Det virket som angsten tok tak i ham og han sluttet å presse helt på grensen eller tom litt over slik han ofte gjorde tidligere. Subaru'n var vel alt da egentlig litt been there done that så det hjalp naturligvis heller ikke. Og den kombinasjonen tror jeg det var som hindret Petter Solberg i å ta flere titler. Veldig synd. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, bojangles said:

Hm så vidt jeg erindrer så sa vel Musk at Roadster vill ha ennå villere drivlinje enn Plaid? Altså at de tar ut ennå mer krefter.

Den vil nok være noe forbedret, men jeg forventer ikke veldig store forbedringer. Kanskje f.eks 1100 hk i stedet for 1020 hk, ved å ha batteripakke med 4680-celler og enda litt mer forbedrede motorer, endret giringsforhold og litt slikt.

3 minutes ago, bojangles said:

Det er jo noen rettstrekninger der jeg fint kan se for meg spacex dysene kan bidra til å skyve Roadster'n ekstra kjapt fremover. Du mener dysene skal bidra til mer sideveis stabilitet eller mente du at pga lavere vekt og tyngdepunkt vil Roadster klare høyere fart i svingene? Om det er det første så var jeg ikke klar over den muligheten.

Jeg mente det første. Nå er det ikke kjent akkurat hvordan Tesla ønsker å utnytte dysene, men de kan brukes på mange måter.

De kan f.eks brukes til å fly, om man retter de ned, noe Musk også har tweetet om. Man kan akselerere eller bremse ved mer enn de ~1,2 G man kan oppnå med dekk hvis man retter henholdsvis bakover eller fremover. Man kan rette de til siden for å få sideveis G og holde seg på veien ved mye høyere hastigheter gjennom svinger.

Man kan også rette de opp, og få variabel (og enorm) downforce ved behov. Spoilere og slikt fungerer ikke ved lav hastighet, men om de gjorde det, så ville man kunne akselerere, bremse og svinge bedre. (Ulempen her er at dysene gjør jo ikke noe egentlig arbeid, alt arbeidet må gjøres av den elektriske drivlinjen - den har bare enormt mye bedre grep.)

3 minutes ago, bojangles said:

Vet ikke om det er spesielt mange begrensninger i pikes peak? Uten å ha lest regelverket så virker det for meg som om det meste er lov i pikes peak. Det er jo flere one offs hvert år, noe man ikke ser noe særlig til i annen motorsport. Der det er klare inndelinger i klasser og masse begrensninger. 

Det er mulig de ville få lov. Har ikke satt meg inn i det. Men det er ikke helt uproblematisk, heller.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...