Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

frohmage skrev (10 timer siden):

Slå Plaid på hva da? Amerikanske biler har vel alltid vært raskere på drag-stripa enn tyske biler til samme pris. Det kan jo være at tyskerne vanligvis setter høyere krav til andre egenskaper enn fart. 

Akselerasjon. 0-100, 0-200 for den saks skyld :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, uname -i said:

Standard? Det er jo absurd å mene at 6-60 tiden er en standard for angi tiden fra 0-60. Er tall helt irrelevant blitt? Er 0=6?  Og det vanlige er å oppgi 0-60 uten rollout i sitt salgsmateriell. Selv FCA gjør det for sin Dodge Demon. Dette har ikke med noe kultur å gjøre annet enn at for et visst amerikansk selskap så er juks med tall en del av den.

Her kan du se hva Car & Driver sier: https://www.caranddriver.com/features/a30085446/acceleration-testing-procedure-change-rollout/

"Some readers may find this surprising, but the clock doesn't start on our acceleration runs right when the vehicles start rolling. This practice, which is commonly called rollout, comes from the drag strip, where it's possible for a car to travel a foot or more before it trips the timing light that actually starts the clock. The industry standard calls for a one-foot rollout before a timed run begins."

6 hours ago, uname -i said:

Såvidt jeg vet så er biler som er kapable til en tid under 10 sekunder forbudt uten modifikasjoner som Plaid selvfølgelig ikke har, men hvis du har kilder på at det ikke stemmer så post de gjerne. 

Her ser du hvordan en eier løser det med å bremse littt: https://www.teslarati.com/tesla-model-s-plaid-drag-race-results-video/

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er sikker på at om "Taycan 2" trenger prepping for å holde følge med Model S når den kommer så er det helt naturlig og forståelig. 

Nye e-tron krever jo prepping også.

For å få ut de 300 hestekreftene bilen reklameres med må man ha over 88% SOC, batteriet må være over 23 grader varmt og man får også bare brukt ytelsen i 30 sekunder.

Burde man da reklamere med at bilen har 300 hestekrefter? Blir jo litt lignende case.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

 

"Some readers may find this surprising, but the clock doesn't start on our acceleration runs right when the vehicles start rolling. This practice, which is commonly called rollout, comes from the drag strip, where it's possible for a car to travel a foot or more before it trips the timing light that actually starts the clock. The industry standard calls for a one-foot rollout before a timed run begins."

Her ser du hvordan en eier løser det med å bremse littt: https://www.teslarati.com/tesla-model-s-plaid-drag-race-results-video/

 

Det er standarden på en drag-stripe, ikke standard på hva som oppgis i salgsbrosjyre for sedaner.

Og som en annen har nevnt, Tesla bruker ikke rollout på sine andre modeller.

Motortrend skriver også at test på lim-preppet dragstripe er noe de har gjort to ganger på over 70 år og det bare for dedikerte drag-race-biler. Så det er ikke standard og eneste grunn til at de gjorde det her var at Tesla krevde det.

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Nye e-tron krever jo prepping også.

For å få ut de 300 hestekreftene bilen reklameres med må man ha over 88% SOC, batteriet må være over 23 grader varmt og man får også bare brukt ytelsen i 30 sekunder.

Da setter e-tron begrensninger i hvor mye "hestekrefter" batteriet egentlig kan gi, med å kutte kurven ved 88% SoC. Det ligger mer spenning i cellene hele veien opp til 100% SoC. Altså er dette "prepping" som involverer alle elbiler, og Audi forteller kun sannheten rundt hva en kan forvente i en elbil angående tilgjengelige hestekrefter. 

Om 0-100 tiden hos Audi er gjort ved 88% SoC og 23 grader, så underrapporterer de tidene sine, slik Porsche f.eks gjør. Dette er stikk i strid med hva Tesla gjør, som nekter Motor Trends å teste på egen bane, men forteller dem at det er "her" eller aldri. Og slenger på nok lim til at selv preppen er mye for en drag-stripe. Dette i tillegg til 8-15 minutter med forvarming av batterier på en allerede varm sommerdag. 

 

Lenke til kommentar
20 hours ago, oophus said:

Selvfølgelig har det økt? Men du må sette det opp mot antall prosjekter de jobber med. Bare ett av dem ville normalt sett spist opp budsjettet om vi snakket om tilsvarende prosjekt hos konkurrerende bedrifter. Vi må berøre bedrifter som tilbyr døgnutjevning av energi med batteripakker, vi må inkludere solcelleprodusenter, vi må inkludere stasjonsnettverk, og vi må inkludere kostnader inn mot Roadster, Semi, ATV, TM2, en Van osv i tillegg. Alt sammen skal inn i ei knøttliten pott sammenlignet med produktene som skal ut. 

Så lenge de ikke sliter med å overtegne emisjonene, så ligger det null grunn til å kjempe for å gå i overskudd for et firma i vekst. Eneste grunnen til å ville gjøre noe slikt, er for at EM gikk for bonusordningene sine imo. 

Langsiktig vs kortsiktig plan. 

 

Det siste du burde gjøre er å anta ting. Men jeg trur det ligger en forskjell mellom hva jeg generelt sett blir imponert av og hva andre blir imponert av. Jeg blir ikke særlig imponert av at elmotoren gir naturlig høy moment tidlig f.eks. Alle vil klare å kopiere Plaid om de tenker at det er verdt det mot mulig fortjeneste på å gjøre det. Dog for meg, så gir det lite mening å bruke R&D midler på noe slikt så fremt avansen ikke er enorm på å gjøre det (tenk Nevera $2m vs Roadster $200k). Det Tesla burde fokusere mest på er å utvikle ting som skalerer, og det Tesla trenger er HW som skalerer bedre. Model S trenger en god oppgradering hvor en starter fra scratch og lager en plattform som kan være mer enn Model S. Akkurat som med TMY planleggingen, så skulle TMY dele over 75% av delelageret og produksjonslinjene fra TM3. Resultatet ble under 50%. Nå idag så deler TMX kun 30% av delene fra TMS. Det er altså ikke produksjonslinjer som skalerer veldig godt, og det er det Tesla trenger mest av alt om de skal nå sine målsetninger. 
 

 

Har du oversikt over Teslas tilgang på batterier, og hvor stort lager de har på dette? 
Batterier krever en vanskeligere verdikjede i forkant enn selve produksjonen av cellene. image.png.afa32a9a036ea5efacc8bfdeb8488c71.png

 

Det er vel kanskje ikke noe poeng å svare deg, for det virker som du klarer å spinne på det man sier uansett. 

Vel tesla har sikkert et lite lager av de nye cellene. De har produsert dem i over et halvt år nå. 

Knapphetsgoder skal fordeles, det er ikke om å gjøre å brenne av mest mulig penger fordi markedet stiller opp med nye. For en global aktør i vekstfasen handler det vel så mye om å få mest mulig ut av pengene. Tross i at markedet for tiden kaster penger etter elbil aktører.

Du og jeg vi kjenner ikke detaljene i planene til Musk og Tesla. Vi vet bare brøkdeler, små biter av det Tesla har valgt å gå ut offentlig med. Pluss det vi selv forsøker å analysere oss til, eller gjette oss til.  Selvsagt har de langt mer detaljerte planer enn det de går ut med offentlig. 

Tesla skal bort fra skateboard plattformen nå. Fordi den nye plattformen blir bedre. De andre produsentene har akkurat nå fått seg skateboard plattform. Også forsøker du å snakke det til en kraftig motor? Som for alt vi vet kanskje ikke er så liketil å kopiere? Det skjer nok mer hos Tesla enn mange later til å tro. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, uname -i said:

OK. Så du  mener at det å vente i et kvarter på prepp er det samme som å trykke inn bremsen. Det får du vel bare mene så mye du vil, men husk å nevne det om du skulle komme i en lyskryssduell. Du får rullle ned ruta og spørre "Kan du vente et kvarter"?

 

Javel, hvorfor skulle du gjøre det? Tesla uten cheetah mode slår jo de aller eller fleste serieproduserte biler i akselerasjon uansett. Bruk heller det kvarteret til google biler du ikke skal utfordre som sjåfør av tesla plaid. Alt annet vil du gruse uansett underlag, uansett temperatur, og uansett hva de stiller med og det helt uten bruk av cheetah. Og selv om det de kjører er grisetrimmet og optimalisert så blir det mest sannsynlig parkert i lyskrysset og det helt uten bruk av cheetah mode. 

Du bruker masse tid på kverulere om målemetoder, hvorvidt Tesla klarer å komme under 2 sek på 0 til 100. Gleder deg over at du aldri tror Tesla skal klare det. Og når det så viser seg at Tesla kjører 0 til 100 på under 2 sekunder da må du forsøke å bortforklare, eller i det minste redusere begivenheten det faktisk er. For Tesla har akkurat produsert den første serieproduserte bilen som klarer 0 til 100 under 2 sekunder. Ja det skjer med rolling start, det skjer på drag strip dynket i håndballklister, og i cheetah mode. Men det skjer. Utrolig stort for veldig mange. Og det er altså mulig å gjøre testen gang på gang. Og hvorfor skal folk som deg plutselig gå i harnisk over metoden som er brukt for å måle 0 til 100 på? Rullende start er vist en helt legal måte å måle på. "handballklister" er også vanlig på drag stripa. Tesla fant ikke opp rullende start så hvorfor så sinna?

Så nei, du trenger ikke rulle ned ruta og spørre om noen ting om du blir utfordret til lyskryssduell og du kjører en Tesla Model S Plaid. Alt du trenger å gjøre er å bevege høyrebeinet. Og du kommer mest sannsynlig vinnende ut av duellen. Selv uten cheetah mode. 

Men det er kanskje ikke like viktig for deg det, det virker som det som betyr noe for deg er å få hate på Tesla og Musk og alt de gjør og leverer. Jeg skjønner ikke hvorfor? Er det misunnelse? Om det er misunnelse så trenger du jo ikke være misunnelig? Du kan jo bare kjøpe deg en Tesla selv. Er det et slags hat mot den grønne bølgen, eller kanskje mot at Musk og Tesla faktisk får til en hel del av det de sier de skal, selv om det isolert sett kan virke ganske far out når de først sier det. Hvorfor hater du sånn på Tesla? Det blir så tydelig, vi snakker sekunder for å bruke cheetah mode der luftfjæringen gjør at fronten blir sittende ennå lavere, som en cheetah klar for sprang. Og det er kanskje bare noen få biler i verden Tesla vil måtte benytte seg av cheetah mode for å slå. Likevel så tyr du til usaklige overdrivelser og forsøker å latterliggjøre Tesla. "Kan du vente et kvarter"? Ja kanskje er løsningen til Porsche mer elegant. Men Tesla var først med å levere en serieprodusert bil med under 2 sekunder på 0 til 100 sprinten. 

Så kan vi heller glede oss over at at nå er også akselerasjonen like hysterisk fra 100 mph og videre opp ifølge testere. My å glede seg over. Forsøk det. Å søke etter noe å glede deg over heller enn å lete etter noe å ble forbannet over. Det kan gjøre mye med både humør og livsglede. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (34 minutter siden):

Det er vel kanskje ikke noe poeng å svare deg, for det virker som du klarer å spinne på det man sier uansett. 

Om jeg har misforstått hva du prøver å si, så bare forklar hva jeg har misforstått. Det at R&D potten øker er en selvfølge, det må den naturlignok gjøre. Det jeg stille spørsmål ved er hvorfor den ikke øker mer, sammen med anslått mer arbeid å gjøre, mot prosjekter som visstnok er underveis. Spesielt når man ser hvor lite skalerbart tidligere arbeid har vært. 

 

bojangles skrev (34 minutter siden):

Vel tesla har sikkert et lite lager av de nye cellene. De har produsert dem i over et halvt år nå. 

De leverte nylig 25 Plaid. Hvorfor ikke involvere cellene mot disse 25 bilene? Alle hadde forstått om Plaid+ hadde hatt lang opprampningstid med de nye cellene. Men de velger altså å skrote Plaid+ til fordel for å kun forbli på de eldste 18650 cellene. Hvorfor det om de allerede produserer 4680 celler som er gode nok til å bli plassert i biler allerede? 

Det faktum at en ny TMS ikke får 2170 cellene som alle burde anta er det mest naturlige steget å ta når man oppgraderer en bil fra de eldre 18650 cellene, viser jo skalerbarheten i selve plattformen og mangelen på den. 

bojangles skrev (34 minutter siden):

Knapphetsgoder skal fordeles, det er ikke om å gjøre å brenne av mest mulig penger fordi markedet stille opp med nye. Du og jeg vi kjenner ikke detaljene i planene til Musk og Tesla. Vi vet bare brøkdeler, små biter at det de har valgt å gå ut offentlig med. Selvsagt har de langt mer detaljerte planer. 

Selvfølgelig er det ikke om å gjøre å brenne av mest mulig penger, men det må da være mulig å gjøre sammenligninger? Hvis man skal være verdens beste bilprodusent, batteriprodusent, solcelleprodusent, lastebilprodusent, grid-batteri produsent etc, så må en forvente at det vil koste i form av utvikling for å forbli "best". Spesielt om man skal prøve å få til alt dette på samme tid. 

bojangles skrev (34 minutter siden):

Tesla skal bort fra skateboard plattformen nå. De andre produsentene har akkurat nå fått seg skateboard plattform. Også forsøker du å snakke det til en kraftig motor? Som for alt vi vet kanskje ikke er så liketil å kopiere? Det skjer nok mer hos Tesla enn later til å tro. 

Jeg snakket om en naturlig egenskap som følger det å erstatte en IC motor med batterier og elmotorer. Innenfor RC verdenen, så viste man på 90 tallet at børsteløse motorer knuste daværende alternativer av nitro-motorer, og det samme var å forvente når man ombygde en VW Boble som tok drag-rekorder med batterier og elmotor, og en BMW E3 som igjen tok nye rekorder (Rimac). Når folk gjennom hjemme-mekk i garasjen klarte å få normale biler til å knuse sportsbiler med batterier og elmotor, så er det ikke så imponerende at det er mulig ellers også. 

Komplette fastlåste celler gir null mening hvis formålet er å kunne tjene penger 2 ganger per kWh batterier. Først ut i bilen, så ut igjen senere mot døgnutgjevning av strøm i nettene. Så jeg har liten tru på strukturelle celler mot masseproduksjon, uten enorm utvikling i måten cellene kan produseres og festes til bilene på, samt metoder for å få separert kun det man trenger derifra igjen. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
59 minutes ago, oophus said:

Da setter e-tron begrensninger i hvor mye "hestekrefter" batteriet egentlig kan gi, med å kutte kurven ved 88% SoC. Det ligger mer spenning i cellene hele veien opp til 100% SoC. Altså er dette "prepping" som involverer alle elbiler, og Audi forteller kun sannheten rundt hva en kan forvente i en elbil angående tilgjengelige hestekrefter. 

Om 0-100 tiden hos Audi er gjort ved 88% SoC og 23 grader, så underrapporterer de tidene sine, slik Porsche f.eks gjør. Dette er stikk i strid med hva Tesla gjør, som nekter Motor Trends å teste på egen bane, men forteller dem at det er "her" eller aldri. Og slenger på nok lim til at selv preppen er mye for en drag-stripe. Dette i tillegg til 8-15 minutter med forvarming av batterier på en allerede varm sommerdag. 

 

De fleste andre nyere elbiler begynner vel ikke å miste power før man er nedi 30-40%, så er litt spesielt at Audien må ha 88% for å yte max. 300 hestekrefter fordelt på to elmotorer er jo også veldig lite. Og hvorfor bare 30 sekunder?

Også litt ironisk når bilen advarer mot å lade over 80% i hverdagen.

Og jeg snakker om hestekrefter her og ikke 0-100 tider. På en bil som veier så mye som audien har nok 40 hestekrefter fra eller til litt å si.

VW ID.4 har vel forøvrig samme begrensinger, men det er vel ikke en bil folk som bryr seg så mye om slikt kjøper.

Om man skal på dragstripen med bilen klarer man nok fint å vente 15 minutter på at den prepper seg. Tror ikke drag-biler med fossilmotor akkurat starter på stripa med kald motor heller. På vanlig vei får man ikke planta grepet med Plaid uansett så merker ikke forskjell med og uten prepping.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

De fleste andre nyere elbiler begynner vel ikke å miste power før man er nedi 30-40%, så er litt spesielt at Audien må ha 88% for å yte max. 300 hestekrefter fordelt på to elmotorer er jo også veldig lite. Og hvorfor bare 30 sekunder?

Alt beror jo på hva slags typer batterier man bruker, men det mest normale er celler som opplever en brattere tap av spenning jo lavere ned i SoC man kommer. Det er her LFP kommer inn og viser ei imponerende jevn spenningskurve, men et brattere tap i starten. 
image.thumb.png.59513c893dd9071cceebededa80f1d1c.png


Om elbilene du snakker om har jevn kW output fra 100% SoC i GoM til 30%, så snakker du nok om SW begrensinger. 
Noe ala slik: 
image.png.d25019a530262c503345c0f773ff2720.png
Får man ikke mer kW output ved 30% som ved 100% på f.eks NMC batterier som illustrert her, så er slikt designet inn. 

 

 

Complexity skrev (12 minutter siden):

Og hvorfor bare 30 sekunder?

Samme grunn til at TM3 har 75kW satt i sitt vognkort. 

 

Complexity skrev (14 minutter siden):

Om man skal på dragstripen med bilen klarer man nok fint å vente 15 minutter på at den prepper seg. Tror ikke drag-biler med fossilmotor akkurat starter på stripa med kald motor heller. På vanlig vei får man ikke planta grepet med Plaid uansett så merker ikke forskjell med og uten prepping.

Problemet er jo at du må lære slikt i etterkant av kjøpet mot en bil i millionklassen. Hvorfor ikke informere om at bilen trenger 15 minutter på seg om man skal nå tall som bilen selges med? Hvorfor skifte standard i måten å måle 0-60mph på? Hvorfor designe en familiebil og selge den med en logikk som ikke følger normale kjøpere mot en familiebil i det hele tatt? Bilen hadde vært like så imponerende om de droppet tullet med <2 sekunder 0-60mph *

Den slår jo like mange rekorder om de bare var ærlige, forutenom <2 tullet. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus said:

Alt beror jo på hva slags typer batterier man bruker, men det mest normale er celler som opplever en brattere tap av spenning jo lavere ned i SoC man kommer. Det er her LFP kommer inn og viser ei imponerende jevn spenningskurve, men et brattere tap i starten. 



Om elbilene du snakker om har jevn kW output fra 100% SoC i GoM til 30%, så snakker du nok om SW begrensinger. 
Noe ala slik: 

Får man ikke mer kW output ved 30% som ved 100% på f.eks NMC batterier som illustrert her, så er slikt designet inn. 

 

 

Samme grunn til at TM3 har 75kW satt i sitt vognkort. 

 

Problemet er jo at du må lære slikt i etterkant av kjøpet mot en bil i millionklassen. Hvorfor ikke informere om at bilen trenger 15 minutter på seg om man skal nå tall som bilen selges med? Hvorfor skifte standard i måten å måle 0-60mph på? Hvorfor designe en familiebil og selge den med en logikk som ikke følger normale kjøpere mot en familiebil i det hele tatt? Bilen hadde vært like så imponerende om de droppet tullet med <2 sekunder 0-60mph *

Den slår jo like mange rekorder om de bare var ærlige, forutenom <2 tullet. 

De fleste har nok litt begrensning på software ja, men da får man jo ytelsen man er lovet uten større begrensninger.

Mustang Mach-e feks har vel full ytelse nesten til batteriet er tomt. Og den yter jo bra mye bedre enn Audien i utgangspunktet.

Og med 75kWh mener du da effekt per halvtime slik det står i mitt vognkort? Vet ikke om det kan sammenlignes med å bare få henta full ytelse i 30 sekunder om gangen. Men det blir jo ikke så mange ganger man kan hente full ytelse uansett før batteriet er under 88% og "Overboost" funksjonen deaktiveres.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

<snip>

Det ble litt for mye ustrukturert sinne å svare på.

Dette er veldig enkelt. Tesla kunne bare oppgitt tidene på normal måte og fremdeles vært best. Men de måtte som vanlig bøye på sannheten og drive med bløff.

Dette er Teknisk Ukeblad.  Tall og fakta teller. Jason Fenske i Engineering Explained eier en Tesla selv og er fan av merket og han viser i denne videoen hvor ufattelig dumt det Tesla driver med er. 

Det er bare å se på nettsidene her i Norge. 0-100 på 2,1 sekunder uten et eneste forbehold før man klikker videre og skroller nedover i det som er grået ut. Da står det i liten skrift at det er med "rollout" som bare forteller halve sannheten(drag-stripe, lim og 15 minutter prepp). Long Range-utgaven er uten rolllout og det kan mistenkes at de gjør dette for å kunstig blåse opp forskjellen og få folk til å betale 500k mer for Plaid på sviktende grunnlag.

Se videoen til Jason Fenske og rett raseriet ditt mot ham.

https://youtu.be/HAmv2IO9row

PS! Toppfarten på 322 km/h er avhengig av dekk og felger som ennå ikke eksisterer, men skal komme senere i år, kors på halsen.  Til ukjent pris.  Med de stadige utsettelsene samt kanselleringen av Plaid+ så skulle man i det minste tro at dekk skulle være tilgjengelig ved salgstart, men Tesla er Tesla.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

De fleste har nok litt begrensning på software ja, men da får man jo ytelsen man er lovet uten større begrensninger.

Mustang Mach-e feks har vel full ytelse nesten til batteriet er tomt. Og den yter jo bra mye bedre enn Audien i utgangspunktet.

Eldre OEM's vil nok i større grad skalere HW slik de alltids har gjort. Motorer strupes på en modell, mens den justeres til å yte over snittet i en sportsmodell. Det samme vil man se hos elbilene, men der er ting mye enklere. Alt kan gjøres gjennom SW. 

Begrensninger er også en fin måte å sørge for at bilens HW varer bilens levetid. En elbil som du merker mister effekt hele veien fra 100% SoC til 0% er altså en bil som hele tiden pusher yttergrensene. Dette opp mot en bil som støtter samme effekt over ei større spekter av "Depth of Discharge" for batteriet. 

Motor og batterisystem i e-tron har ei generell begrensning, men man inkluderer ei "ekstra trapp" opp i 30 sekunder når batteriene ikke tar mer straff enn nødvendig for å levere dette over 88% SoC. Om de ville, så kunne de nok gitt enda mer over f.eks 95% SoC, men det har de altså ikke gjort. De flater kurven fra 88% SoC og ut som illustrert her, hvor man har den generelle flate kurven fra ditt eksempel rundt 30% til man trapper det opp rett før 90% SoC:
image.png.ffe4d4b2d6f1500c7d4a3d3c82c154d5.png
Siden "boosten" ikke gir så mye, så regner jeg med at de ikke åpner begrensningen helt opp til maks mulig kW output, slik at kurven vil se noe ala slik ut, uten at jeg har sett nærmere på det. 

 

Complexity skrev (17 minutter siden):

Og med 75kWh mener du da effekt per halvtime slik det står i mitt vognkort? Vet ikke om det kan sammenlignes med å bare få henta full ytelse i 30 sekunder om gangen. Men det blir jo ikke så mange ganger man kan hente full ytelse uansett før batteriet er under 88% og "Overboost" funksjonen deaktiveres.

Jepp. Poenget er at man ikke klarer å få ut samme effekt fra batterier over tid. Det er derfor de står oppført med to "output" verdier når du kjøper dem. Sustained og burst. 

Skal du kjøre maks i 30 minutter, så hopper altså din bil ned nesten 200kW fra sin "burst" output. Prøver du samme test i 1 minutt, så får du mer output, og gjør du det i kun 10 sekunder, så får du enda mer i snitt. 

Enhver person som f.eks flyr droner vet dette. "Climbing rate" er betydelig raskere i starten i noen sekunder vs etter f.eks 10 sekunder. Hos Audi så flater de ut kurven til å kunne gi "sustained" 30 sekunder ekstra med litt mer kW output. 

 

Complexity skrev (17 minutter siden):

Men det blir jo ikke så mange ganger man kan hente full ytelse uansett før batteriet er under 88% og "Overboost" funksjonen deaktiveres.

Slik er det jo i din Tesla også? Du får mindre og mindre kW output tilgjengelig jo lavere SoC du har. Testene hos Tesla Bjørn bekrefter dette om du ikke ønsker gå ut å gjøre en egen test. Eneste unntak hvor man ikke ser samme tendens er i LFP batteriene. Men der opplever man virkelig et frafall av energi om man kjører langt nok til at man bikker over. 
 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Da tror jeg du har rett. Tyskerne vil aldri slå amerikanerne på pris når det kommer til aks.

Før var det pris vs rekkevidde. Nå er det pris vs aks. Hva blir det neste? Pris vs ladehastighet? Koreanerne er vel best der også!

Som sagt så jeg at IDr gikk 0-100 på 1,65 sek. vw kunne nok ha puttet et ID 3 skall over den om de hadde lyst. Egenskaper ved 250km/h hadde nok ikke vert så bra men aksen hadde de klart

 

https://fastestlaps.com/articles/electric-vw-beats-nio-ep9-and-sets-nrburgring-track-record

Endret av Trestein
lagt inn link
Lenke til kommentar
8 hours ago, uname -i said:

Det ble litt for mye ustrukturert sinne å svare på.

Dette er veldig enkelt. Tesla kunne bare oppgitt tidene på normal måte og fremdeles vært best. Men de måtte som vanlig bøye på sannheten og drive med bløff.

Dette er Teknisk Ukeblad.  Tall og fakta teller. Jason Fenske i Engineering Explained eier en Tesla selv og er fan av merket og han viser i denne videoen hvor ufattelig dumt det Tesla driver med er. 

Det er bare å se på nettsidene her i Norge. 0-100 på 2,1 sekunder uten et eneste forbehold før man klikker videre og skroller nedover i det som er grået ut. Da står det i liten skrift at det er med "rollout" som bare forteller halve sannheten(drag-stripe, lim og 15 minutter prepp). Long Range-utgaven er uten rolllout og det kan mistenkes at de gjør dette for å kunstig blåse opp forskjellen og få folk til å betale 500k mer for Plaid på sviktende grunnlag.

Se videoen til Jason Fenske og rett raseriet ditt mot ham.

https://youtu.be/HAmv2IO9row

PS! Toppfarten på 322 km/h er avhengig av dekk og felger som ennå ikke eksisterer, men skal komme senere i år, kors på halsen.  Til ukjent pris.  Med de stadige utsettelsene samt kanselleringen av Plaid+ så skulle man i det minste tro at dekk skulle være tilgjengelig ved salgstart, men Tesla er Tesla.

Jammen for pokker mann, dekk og felg må vel ikke komme fra Tesla? Byen er full av dekk og felg sjapper. Det er bare til å velge det du ønsker. Trenger ikke Tesla felger vel? 

Rolling start, er det vanlig eller er det ikke vanlig? Er det andre bilprodusenter som oppgir 1 til 100 med rolling start? For å besvare mine egne spørsmål. Ja det er faktisk vanlig å oppgi 0 til 100 tider med rolling start og med en bane dekket i håndballklister. 

Om fasiten er under to eller 2,1 sek hva plager det deg egentlig? Du skal vel aldri kjøpe model s plaid uansett? For all praktisk bruk så spiller det faktisk ingen rolle. Tesla har laget verdens raskeste bil fra 0 til 100. Og nå også med høy toppfart, enorm mellom akselerasjon og visstnok ennå hvassere å kjøre på bane enn tidligere. Du får mene akkurat hva du vil om dette og føler du at du må ha annen dimensjon på felger for å oppnå dette så kjøper du andre felger og dekk. Og kan ikke Tesla levere så er det garantert plenty andre som vil skaffe deg du trenger. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting. Selv om plaid ikke kom med den nye batteripakken så er det kanskje ikke utenkelig at kjemien er endret? Det ser ut som størrelsen på batteripakken er redusert fra 104 kwh til 100. Det er ny kjøling, men er kjølingen alene nok til å forklare det som vel kan virke som økt lade/utladingshastighet (c rate)? Selv med octovalve og varmepumpe?

Ny kjemi evt. tørr tech fra maxwell i eksisterende og kjente celler er kanskje raskere å få på plass i serieproduksjon enn tabless cellene i den nye batteripakken? Eller har de kanskje også bragt tabless inn i det gamle formatet?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (28 minutter siden):

Det ser ut som størrelsen på batteripakken er redusert fra 104 kwh til 100. Det er ny kjøling, men er kjølingen alene nok til å forklare det som vel kan virke som økt lade/utladingshastighet (c rate)? Selv med octovalve og varmepumpe?

Større dimensjoner I kjølinga, eller kjøling som dekker mer overflate av cellene vil nok ta mer plass i pakken. Men varmepumpa kan jo gjøre at rekkevidde forblir rimelig likt. Regner med de fikk den nå. 

 

bojangles skrev (30 minutter siden):

Ny kjemi evt. tørr tech fra maxwell i eksisterende og kjente celler er kanskje raskere å få på plass i serieproduksjon enn tabless cellene i den nye batteripakken? Eller har de kanskje også bragt tabless inn i det gamle formatet?

Det ville vært veldig rart å bruke penger på, så lenge de planlegger å gå helt bort fra 18650. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, oophus said:

Større dimensjoner I kjølinga, eller kjøling som dekker mer overflate av cellene vil nok ta mer plass i pakken. Men varmepumpa kan jo gjøre at rekkevidde forblir rimelig likt. Regner med de fikk den nå. 

 

Det ville vært veldig rart å bruke penger på, så lenge de planlegger å gå helt bort fra 18650. 

Men overgangen til den nye pakken blir ikke kjapp som mange først antok. Så et intervju med Musk for en tid tilbake, og da sa han både s og x skulle benytte sine respektive celler i ennå noen år. Uten å spesifisere det noe mer. Vi vet model y får de nye cellene, og at cybertruck får de nye cellene og det virker naturlig at også Semi får de nye. Da er det kanskje ikke rom for hverken s, 3 eller x skal benytte den nye formfaktoren før produksjonen er skalert kraftig opp? Og siden det bare er testproduksjon av de nye cellene ennå, så kan det jo ta en stund å få skalert opp produksjon av disse nye cellene til også å dekke behovet for model s og x?

Aner jo selvsagt ikke noe om hva endringer i kjemi vil gjøre med produksjonslinjene, men både s og x har jeg hatt stopp i produksjonen siden over nyåret. kanskje har Tesla benyttet sjansen til å gjøre endringer på produksjonslinjen? Om ny kjemi samt dry tech vil gjøre produksjonen billigere uavhengig av celleformat, samt gi økt energitetthet så er det vel få grunner til å ikke endre kjemi selv på gamle celler? Vi vet jo heller ikke noe om hvor enkel kontraktene er å endre på. Kanskje er det ennå x antall år igjen av kontrakten med panasonic og Tesla har vel også kjøpt inn celler fra minst en annen produsent? Var det LG kanskje? 

Krysser fingra for at Munro får tilgang på en model s plaid og plukker den ned til molekyler slik at seerne får full oversikt over hva som er nytt på plaid. 

Edit; ser ut som Munro får inn model s plaid on ca 2 uker. Da går de vel temmelig kjapt igang med å plukke ned bilen. Anbefaler de som er spente til å følge den. Da får vi vite både legering på støpen til ny driveunit, hvordan carbonskallet er laget og evt. vektbesparelse samt om det er endring i energitetthet på cellene. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...