Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

MrMarbles skrev (17 minutter siden):

Spent på når BWM og Mercedes kommer med en bil til 1,3 mill (evt. 123k dollar) som klarer å slå Model S Plaid. Kanskje om 10 år? Aldri?

Ser på BMW iX4 og tenker, hvorfor er den ikke raskere? Min MS75D er jo omtrent like rask og den er snart 4 år gammel (S75D kom tidligere, men ble vel "uncorked" samme år for å komme ned på 4.4s 0-100km/t). Hvorfor er det så vanskelig å slå Tesla? Er det bare fordi de ikke vil kannibalisere sin fossile bilpark? Eller er det ikke så enkelt å lage elbil likevel?

Den Q4 e-tron med superboost/overboost eller hva det heter, hvor man er nødt til å ha over 88% på batteriet for å få de ekstra hestene (Audi sier dog at man ikke bør lade over 80% i det daglige) bilen kan levere er jo bare helt latterlig. Hvorfor i hele tatt lage en slik feature? 

VW har vel laget el biler som er raskere en plaid

https://www.volkswagen.no/no/elbil/id-modellserien/id-r.html

Hvorfor de ikke gjør det på produksjonsbiler har vel med det flere påpeker. Bil er mye mere enn 0-100

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Trestein said:

VW har vel laget el biler som er raskere en plaid

https://www.volkswagen.no/no/elbil/id-modellserien/id-r.html

Hvorfor de ikke gjør det på produksjonsbiler har vel med det flere påpeker. Bil er mye mere enn 0-100

Grunnen til at de ikke gjør det på produksjonsbiler har vel mest med at det er mye vanskeligere å få gode ytelser når man skal ha fem seter, bagasjeplass og alt moderne komfortutstyr. Men man kan vel anta at det også handler om pris. Tesla er veldig flinke til å lage drivlinjer som gir gode ytelser og ikke koster latterlig mye.

Jeg tror alle er enige om at biler handler om mye mer enn 0-100. Det er derfor Tesla forsøker lage biler som er gode på alle områder. God akselerasjon, gode kjøreegenskaper, god komfort, god sikkerhet, bra med bagasjeplass, osv, osv.

Men når det gjelder Plaid er så klart ytelser og kjøreegenskaper spesielt viktige. Om det ikke er viktig for en gitt kjøper, så vil de heller kjøpe Long Range. Snublet forresten over en sammenligning mot Taycan Turbo S, med tall fra Motor Trend:

chrome_vbTjZFoata.png

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Uten bane med "lim" på overflaten, 0-60(ikke 6-60 som er med rollout) og uten et kvarter med prepping og ytterligere 10 sekunder hvor luftfjæringen skal optimaliseres så blir det 2,45 sekunder.

Fra den samme Mototrend

"And for those who are wondering what the Tesla Model S Plaid's 0-60 time is on unprepped asphalt, without the 1-foot rollout, without drag mode, without launch control, without pedal overlap—so, just "slap-n-go"—the unadulterated 0-60 time is 2.45 seconds."

Det er jo fremdeles lynraskt og kanskje raskest av alle produksjonsbiler.  Men Tesla kan ikke la være å bløffe om noe. Selv ikke når de er best.

Denne videoen forklarer ting bra.(Jason Fenske er Tesla-eier og fan, men mest er han fan av realiteter og som han noe lakonisk poengterer, null er 0 og ikke 6.)

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Grunnen til at de ikke gjør det på produksjonsbiler har vel mest med at det er mye vanskeligere å få gode ytelser når man skal ha fem seter, bagasjeplass og alt moderne komfortutstyr. Men man kan vel anta at det også handler om pris. Tesla er veldig flinke til å lage drivlinjer som gir gode ytelser og ikke koster latterlig mye.

Jeg tror alle er enige om at biler handler om mye mer enn 0-100. Det er derfor Tesla forsøker lage biler som er gode på alle områder. God akselerasjon, gode kjøreegenskaper, god komfort, god sikkerhet, bra med bagasjeplass, osv, osv.

Men når det gjelder Plaid er så klart ytelser og kjøreegenskaper spesielt viktige. Om det ikke er viktig for en gitt kjøper, så vil de heller kjøpe Long Range. Snublet forresten over en sammenligning mot Taycan Turbo S, med tall fra Motor Trend:

chrome_vbTjZFoata.png

Så tesla lyver når de sier 0-60 miles på 1,99sek?

Forøvrig må det være en feil i tallene. Vekt effekt forhold er mye dårligere enn forskjell akselerasjonstiden indikerer. Er det porsches gear ?

Uansett så må man spørre seg som volumprodusent. Er det bilen som er raskest som selger best? Selger for eksempel m3 performance mye bedre enn sr og lr? Tror nok vw selger biler til vanlige intelligente folk uten noe behov for å komme ut av garasjen i 80km/h om de trykker på feil pedal

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trestein said:

Så tesla lyver når de sier 0-60 miles på 1,99sek?

Nei. Det tallet er verifisert av flere forskjellige aktører, inkludert Motor Trend.

6 minutes ago, Trestein said:

Uansett så må man spørre seg som volumprodusent. Er det bilen som er raskest som selger best? Selger for eksempel m3 performance mye bedre enn sr og lr? Tror nok vw selger biler til vanlige intelligente folk uten noe behov for å komme ut av garasjen i 80km/h om de trykker på feil pedal

Plaid er så klart ikke utviklet for å bli en volumselger. Det handler om å få folk interessert, lokke de inn i butikken, og så selge de en Model S Long Range eller Model 3. Dette er ganske standard prosedyre for veldig mange produsenter. Man får folk interessert i en modell med de dyrere utgavene, og så selger de de rimeligere utgavene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -i said:

Uten bane med "lim" på overflaten, 0-60(ikke 6-60 som er med rollout) og uten et kvarter med prepping og ytterligere 10 sekunder hvor luftfjæringen skal optimaliseres så blir det 2,45 sekunder.

Fra den samme Mototrend

"And for those who are wondering what the Tesla Model S Plaid's 0-60 time is on unprepped asphalt, without the 1-foot rollout, without drag mode, without launch control, without pedal overlap—so, just "slap-n-go"—the unadulterated 0-60 time is 2.45 seconds."

Det er jo fremdeles lynraskt og kanskje raskest av alle produksjonsbiler.  Men Tesla kan ikke la være å bløffe om noe. Selv ikke når de er best.

Sammenligningen med Taycan er likt mot likt. Motor Trend har testet bilene på akkurat samme måte.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Sammenligningen med Taycan er likt mot likt. Motor Trend har testet bilene på akkurat samme måte.

Man må egentlig legge på 10-15 minutter på Plaid for det er tiden "preppingen" tar. Så 15 minutter og 2,07 sekunder er mer riktig for 0-60.

Porsche er ingen prepp, det er fulll gass og slippe bremsen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Helt klart, men man kan uansett legge paralleller inn mot firma innenfor samme segmenter. Lønnskostnader på talent feks kan man nok hente litt inn på om man er god på å ta inn talent rett fra utdannelse, som ikke har toppen av ei lønnsstige en må tilfredsstille. Men da må en være gode på å holde på dem også. Høy churn rate I talenter koster. 

Et Tesla I vekst burde vise tilsvarende vekst i utviklingskostnader, spesielt når antallet prosjekter vokser samt blir større, og formålet er å bli og være ledende i noe. 

Det er rart å se utviklingskostnader på Snapchat nivå, når man gjør så mye mer enn kun SW. Da er det som sagt fint at R&D kostnader kan dyttes til kunder, og at man derifra sier at SW oppdateringer løser problemet siden. 

Plaid er nok utviklet på samme metode. Den blir et testprosjekt mot Roadster, og kundene tar kostnadene man ellers hadde sett i R&D budsjettet normalt sett. 

Så får en diskutere om dette er veien å gå eller ikke. Behandle HW utvikling som om det er SW, for det er unektelig billigere å kaste kostnadene for feks testing til sine kunder istedenfor å ta dem selv på forhånd. 

Alt det du tar opp er jo ting en må gjøre uansett? Hadde de ikke klart å fått til å feks kjøpe battericeller så er det bare å gi opp, så jeg forstår ikke helt argumentet der? Er det imponerende? Man ansetter en person for å finne mulige forbindelser og setter igang en samtale. Ikke spesielt vanskelig. 

Vel det er jo akkurat det Tesla har gjort. Utgiftene til FOU har stort sett økt hver år. Og passerte 1 milliard $ årlig etter hvert som inntektene økte. Knapphetsgoder må fordeles med andakt i trange tider og det virker som det er nettopp det de har gjort. 

Ser en på økningen i FOU så tipper jeg plaid nok stor for endel av den økningen sammen med model y og helt sikkert de nye battericellene. 

At du ikke lar deg imponere av noe Tesla gjør har jeg forstått. Jeg er nok ikke der. Jeg ser et selskap med kun et drøyt tiår bak seg som bilprodusent som er i verdenstoppen når det gjelder elbil. Det er veldig imponerende for meg. Vel siden du nå tar opp dette med batteriproduksjon så kan du jo titte på andre produsenter av elbiler. Det er ikke helt likefrem å sikre en jevn strøm av batterier, selv om avtaler signeres med selskaper som er ledende på li ion celler. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, uname -i said:

Man må egentlig legge på 10-15 minutter på Plaid for det er tiden "preppingen" tar. Så 15 minutter og 2,07 sekunder er mer riktig for 0-60.

Porsche er ingen prepp, det er fulll gass og slippe bremsen.

Det er ikke noen nødvendighet å bruke launch control. Det er bare noe man må gjøre hvis man vil ha absolutt best mulig tid. Akkurat hvor mye det utgjør vet man ikke helt, men det ville ikke overraske meg om det er snakk om f.eks 0,2 sekunder. Model S Plaid vil nok ganske sikkert konsekvent vinne over Taycan uten launch control.

Vi får sikkert noen flere tester over de neste månedene som kan bekrefte det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noen nødvendighet å bruke launch control. Det er bare noe man må gjøre hvis man vil ha absolutt best mulig tid. Akkurat hvor mye det utgjør vet man ikke helt, men det ville ikke overraske meg om det er snakk om f.eks 0,2 sekunder. Model S Plaid vil nok ganske sikkert konsekvent vinne over Taycan uten launch control.

Det stod jo i Motortrend-artikkelen tallene dine var hentet fra og som jeg siterte. Er det ikke bedre å gå til kilden enn å hente en kirsebærplukket utgave fra Telsla Motors Club?

2,45 sekunder uten det langvarige dillemikket i forkant. Taycan har vel 2,6. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Det stod jo i Motortrend-artikkelen tallene dine var hentet fra og som jeg siterte. Er det ikke bedre å gå til kilden enn å hente en kirsebærplukket utgave fra Telsla Motors Club?

2,45 sekunder uten det langvarige dillemikket i forkant. Taycan har vel 2,6.

Altså du er enig at Model S Plaid er bedre. Hvorfor krangler du?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Altså du er enig at Model S Plaid er bedre. Hvorfor krangler du?

Fordi du mener det er relevant å sammenligne akselerasjonstider hvor man i det ene tilfellet først må stå og tvinne tommeltotter i et kvarter, mens man i det andre tilfellet slipper.

Og selvfølgelig er ikke Model S "bedre". Den er bittelittegrann raskere i aksellerasjon, mens den mest sannsynlig er vesentlig dårligere på alle andre kriterier som en kjøper av en luksuriøs sportssedan er ute etter. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Fordi du mener det er relevant å sammenligne akselerasjonstider hvor man i det ene tilfellet først må stå og tvinne tommeltotter i et kvarter, mens man i det andre tilfellet slipper.

Det er jo hele veien epler mot epler. Med launch control vs med launch control og uten launch control vs uten launch control.

2 minutes ago, uname -i said:

Og selvfølgelig er ikke Model S "bedre". Den er bittelittegrann raskere i aksellerasjon, mens den mest sannsynlig er vesentlig dårligere på alle andre kriterier som en kjøper av en luksuriøs sportssedan er ute etter. 

Nå viser oversikten også flere relevante kriterier som ikke er relatert til akselerasjon, så det er jo feil. Resulatene fra Skidpad og Figure 8 viser at Model S er bedre i svingene. Taycan er riktignok marginalt bedre på bremsene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det er jo hele veien epler mot epler. Med launch control vs med launch control og uten launch control vs uten launch control.

OK. Så du  mener at det å vente i et kvarter på prepp er det samme som å trykke inn bremsen. Det får du vel bare mene så mye du vil, men husk å nevne det om du skulle komme i en lyskryssduell. Du får rullle ned ruta og spørre "Kan du vente et kvarter"?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, uname -i said:

OK. Så du  mener at det å vente i et kvarter på prepp er det samme som å trykke inn bremsen. Det får du vel bare mene så mye du vil, men husk å nevne det om du skulle komme i en lyskryssduell. Du får rullle ned ruta og spørre "Kan du vente et kvarter"?

Man trenger jo ikke gjøre det i en lyskryssduell, om man ikke tilfeldigvis skulle stille seg opp ved en Ferrari LaFerrari, Bugatti Chiron, Rimac Nevera, e.l. Det er rett og slett ikke en veldig relevant problemstilling.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Man trenger jo ikke gjøre det i en lyskryssduell, om man ikke tilfeldigvis skulle stille seg opp ved en Ferrari LaFerrari, Bugatti Chiron, Rimac Nevera, e.l. Det er rett og slett ikke en veldig relevant problemstilling.

Det er hvertfall ikke relevant at Tesla i sitt salgsmateriale skryter av en 0-60-tid som for det første ikke er en 0-60-tid og som kun kan oppnås på en drag-stripe hvor bilen ikke en gang har tillatelse til å kjøre.

Porsche driver ikke på sånt. Man trenger ikke å bruke timesvis på internett for å finne ut at tidene kun kan oppnås på en drag-stripe glasert med lim og at det ikke er 0-60, men 6-60 og at man må bruke 15 minutter på å preppe bilen. Tvert i mot så er tidene til Porsche konservative og kan oppnås av en vanlig sjåfør på en vanlig vei hvor bilen hører hjemme. Det er forskjellen på et selskap man kan stole på og et selskap man automatisk må anta beveger seg i en gråsone av svindel hver gang de sier noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -i said:

Det er hvertfall ikke relevant at Tesla i sitt salgsmateriale skryter av en 0-60-tid som for det første ikke er en 0-60-tid og som kun kan oppnås på en drag-stripe hvor bilen ikke en gang har tillatelse til å kjøre.

Det er ikke sånn at det er bare på en dragstripe det kan oppnås. Men om man skal gjøre det på dårligere asfalt så bør man vurdere å bytte dekk. Og det er en standard 0-60 mph tid slik det måles i USA. Det er ikke sånn at den europeiske kulturen er overlegen, selv om du kanskje syns det. Hvis du kommer deg litt utenfor Norge og Europa vil du innse at ting gjøres på forskjellige måter i forskjellige land, og det er ikke nødvendigvis noe galt i det.

10 minutes ago, uname -i said:

Porsche driver ikke på sånt. Man trenger ikke å bruke timesvis på internett for å finne ut at tidene kun kan oppnås på en drag-stripe glasert med lim og at det ikke er 0-60, men 6-60 og at man må bruke 15 minutter på å preppe bilen. Tvert i mot så er tidene til Porsche konservative og kan oppnås av en vanlig sjåfør på en vanlig vei hvor bilen hører hjemme. Det er forskjellen på et selskap man kan stole på og et selskap man automatisk må anta beveger seg i en gråsone av svindel hver gang de sier noe.

0-60 mph på under 2 sekunder ganske lett oppnåelig for alle og enhver som kjøper disse bilene. Det er ikke sånn at det ikke er lov å kjøre Plaid på dragstripene i USA - man må bare slippe gassen ved rundt 200 km/t så man ikke havner på en 1/4 mile tid under 10 sekunder. Og som MotorTrend har vist så klarer Model S Plaid dette igjen og igjen og igjen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sånn at det er bare på en dragstripe det kan oppnås. Men om man skal gjøre det på dårligere asfalt så bør man vurdere å bytte dekk. Og det er en standard 0-60 mph tid slik det måles i USA. Det er ikke sånn at den europeiske kulturen er overlegen, selv om du kanskje syns det. Hvis du kommer deg litt utenfor Norge og Europa vil du innse at ting gjøres på forskjellige måter i forskjellige land, og det er ikke nødvendigvis noe galt i det.

Standard? Det er jo absurd å mene at 6-60 tiden er en standard for angi tiden fra 0-60. Er tall helt irrelevant blitt? Er 0=6?  Og det vanlige er å oppgi 0-60 uten rollout i sitt salgsmateriell. Selv FCA gjør det for sin Dodge Demon. Dette har ikke med noe kultur å gjøre annet enn at for et visst amerikansk selskap så er juks med tall en del av den.

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

0-60 mph på under 2 sekunder ganske lett oppnåelig for alle og enhver som kjøper disse bilene. Det er ikke sånn at det ikke er lov å kjøre Plaid på dragstripene i USA - man må bare slippe gassen ved rundt 200 km/t så man ikke havner på en 1/4 mile tid under 10 sekunder. 

Dra på drag-stripe for å slippe gassen før mållinja? Ja, jeg tipper det er en vanlig aktivitet i det bakvendtlandet vi nå snakker om. Der hvor 0=6 og alt som ikke er drag-stripe glasert med lim er "dårlig asfalt" slik som du skriver.

Såvidt jeg vet så er biler som er kapable til en tid under 10 sekunder forbudt uten modifikasjoner som Plaid selvfølgelig ikke har, men hvis du har kilder på at det ikke stemmer så post de gjerne. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Vel det er jo akkurat det Tesla har gjort. Utgiftene til FOU har stort sett økt hver år. Og passerte 1 milliard $ årlig etter hvert som inntektene økte.

Selvfølgelig har det økt? Men du må sette det opp mot antall prosjekter de jobber med. Bare ett av dem ville normalt sett spist opp budsjettet om vi snakket om tilsvarende prosjekt hos konkurrerende bedrifter. Vi må berøre bedrifter som tilbyr døgnutjevning av energi med batteripakker, vi må inkludere solcelleprodusenter, vi må inkludere stasjonsnettverk, og vi må inkludere kostnader inn mot Roadster, Semi, ATV, TM2, en Van osv i tillegg. Alt sammen skal inn i ei knøttliten pott sammenlignet med produktene som skal ut. 

bojangles skrev (2 timer siden):

Knapphetsgoder må fordeles med andakt i trange tider og det virker som det er nettopp det de har gjort. 

Så lenge de ikke sliter med å overtegne emisjonene, så ligger det null grunn til å kjempe for å gå i overskudd for et firma i vekst. Eneste grunnen til å ville gjøre noe slikt, er for at EM gikk for bonusordningene sine imo. 

Langsiktig vs kortsiktig plan. 

 

bojangles skrev (2 timer siden):

At du ikke lar deg imponere av noe Tesla gjør har jeg forstått.

Det siste du burde gjøre er å anta ting. Men jeg trur det ligger en forskjell mellom hva jeg generelt sett blir imponert av og hva andre blir imponert av. Jeg blir ikke særlig imponert av at elmotoren gir naturlig høy moment tidlig f.eks. Alle vil klare å kopiere Plaid om de tenker at det er verdt det mot mulig fortjeneste på å gjøre det. Dog for meg, så gir det lite mening å bruke R&D midler på noe slikt så fremt avansen ikke er enorm på å gjøre det (tenk Nevera $2m vs Roadster $200k). Det Tesla burde fokusere mest på er å utvikle ting som skalerer, og det Tesla trenger er HW som skalerer bedre. Model S trenger en god oppgradering hvor en starter fra scratch og lager en plattform som kan være mer enn Model S. Akkurat som med TMY planleggingen, så skulle TMY dele over 75% av delelageret og produksjonslinjene fra TM3. Resultatet ble under 50%. Nå idag så deler TMX kun 30% av delene fra TMS. Det er altså ikke produksjonslinjer som skalerer veldig godt, og det er det Tesla trenger mest av alt om de skal nå sine målsetninger. 
 

 

bojangles skrev (2 timer siden):

Vel siden du nå tar opp dette med batteriproduksjon så kan du jo titte på andre produsenter av elbiler. Det er ikke helt likefrem å sikre en jevn strøm av batterier, selv om avtaler signeres med selskaper som er ledende på li ion celler. 

Har du oversikt over Teslas tilgang på batterier, og hvor stort lager de har på dette? 
Batterier krever en vanskeligere verdikjede i forkant enn selve produksjonen av cellene. image.png.afa32a9a036ea5efacc8bfdeb8488c71.png

 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (33 minutter siden):

Og det er en standard 0-60 mph tid slik det måles i USA.

Som Enginering Explained tar opp. Om det var en standard, så ville alle bilene i modellportefølgen til Tesla brukt standarden. Det gjør dem ikke. Ergo, er det ingen standard. 
Som han også avslutter med. "Man trenger ikke lyve for å være kul". Plaid kunne vært "kul" uten alt dette tullet. Under 2.5 sekunder 0-100 km/t er da kult nok i seg selv? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...