oophus Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 bojangles skrev (2 minutter siden): Hvorfor du drar inn en storsvindler som Frk Holmes aner jeg, men det sier kanskje noe om stilen din i denne debatten? For å vise at logikken du tok opp ikke henger på greip. Man er ikke automatisk imot elbiler selv om man ikke liker EM. Man var også ikke imot medisinsk fremskritt selv om man var skeptisk til Holmes. bojangles skrev (5 minutter siden): Det er lett å rett pekefingeren på Musk og anklage ham for å prate opp, men du er vel ikke helt rederlilg du heller om du sammenlikner de to. Det er mye en kan dra paralleller mot der, så jeg syns det er helt greit. Nylig sa han at HEPA filteret er 10x bedre enn noe annet. Da er det synd at Kina har testet nettopp dette, og der vant BYD Han som et eksempel. bojangles skrev (9 minutter siden): Men klart, om du ønsker å vri historien Tesla til å være svindlere så var vel ikke Holmes et dårlig navn. Bare at du samtidig viser din egen hånd og agenda. Lavmål vil jeg si. Man kan ikke tillate å la fyren få holde på uten konsekvenser. Så sammenligningen er beritigget uten å påstå at alt er svindel. Det er nok med at mye er løgn. 4 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 (endret) @oophus ja ja du får kjøre på. Forresten hvor mange tusen mennesker er ansatt av musk's selskaper? Hvor mange patenter og first to market har de klart? Å sammenlikne Musk med Holmes som bevisst svindlet og omgjorde forskningen slik at det passet hennes narrativ synes du er helt greit? Mannen sender gjenbrukte raketter til outer space, har verdens største ladenettverk som ble rullet ut i en tid der det var tett mellom eksperter som kunne forklare hvorfor ladenettverket ville bli en fiasko og at slikt måtte bygges ut av tredjepart, gjerne eksperter aka energiselskaper. Holmes gikk fra 100 milliarder til 0 på 1 år eller 2 vel? Musk har produsert mesteparten av det han lover, og klarer sikkert å levere det andre også etterhvert. Og Musk har klart å navigere saga Tesla gjennom urent farvann. Feks da 3 kjente visemenn i et bilunderholdningsprogram valgte å lage "god tv" fremfor å være redelig. I beste sendetid på de fleste kontinenter kunne folk se at når de testkjørte Tesla så gikk bilen tom for strøm og de måtte dytte den. Bare tull var det. Men det sier litt om motstanden Tesla møtte i den tiden. For TopGear var ikke unike. Også et bilmagasin i USA prøvde å undergrave resultatene av en langtest. Uten at det blir filmet er fortalt i historien så kjørte de milevis i sirkler for å bruke opp rekkevidden, slik at de kunne presentere en test som "de bunket" Tesla's påståtte rekkevidde. Loggene avslørte dem....Og vi må ikke glemme alle analytikere og visemenn som år etter år har sagt med sikker stemme at dette blir Tesla's aller siste år. Nå kommer konkursen. Pluss alle shorterne. Slikt setter kanskje musk's "caps lock kommentarer" i et annet lys? For dette var noe støyen musk måtte overgå. Så da blir det vel å snakke med store bokstaver for klare å trenge gjennom all støyen? Om du skal snakke løgn og svindel så bør du vel heller sammenlikne Liz Holmes med sjefene i diverse Tyske bilprodusenter, jmfr dieselgate? Man må gjerne være uenig med Musk. Alle til lags kan ingen gjera sies det. Men det er lett å sitte i godstolen å rakke ned på Musk, metodene han bruker, strategiene som velges, hvordan produktene presenteres, eller designes eller hvordan ansatte blir behandlet. Den dagen du også har flere tusen ansatte så tenker jeg du vil oppdage at uansett hva du gjør så vil det bli noe støy. Noen vil bli behandlet dårlig, en dårlig dag og en bakfull mellomleder med litt for kort lunte. Eller en organisasjon som har voksesmerter og ikke klarer å henge helt med i svingene. Slikt skjer. Og det skjer ikke kun hos Musk. Tesla forsøker sikkert å ta lærdom, noe annet ville være kortsiktige tanker. Og er det noe jeg tror musk'n er god på så er det å tenke langsiktig. Det er ting med Tesla jeg heller ikke forstår. Feks falcondører på model x. For kostbart etter min smak. Men jeg må jo ikke kjøpe model x. Falcon dører, prompelyder, osv er ikke noe jeg orker å bli kokende forbannet over. Da jeg hadde bestilt S med blant kjøling i setene og det forsvant ble jeg litt het i toppen Kjedelig. Det var likevel summen av flere greier (både fra Tesla og privat) som gjorde at den bestillingen ble kansellert, ikke bare setene. Og jeg ser jo også at finish ikke har vært premium. Men det har vært greit nok. En må tross alt huske at de fleste andre bilprodusenter har ca 100 år mer erfaring enn Tesla når det kommer til bilproduksjon. Det blir sikkert bedre. Og det er ikke egentlig deal breaker. Bare litt irriterende. Og Tesla har jo ikke kunnet ha all fokus på QC. De har også måtte bygge en global organisasjon fra bunnen av. Og det har vært voksesmerter, lang venting på service osv. Men idag er ikke service noe man stresser med. Det går automatisk og man trenger ikke levere bilen på servicesenteret engang. Nydelig. Og ganske fresh innsats av en så ung bilprodusent. Jeg sier ikke musk er en helgen eller vår tids messias. Men han en track record som viser at han har tatt noen gode valg i livet. Utover de gode valgene du og jeg tar, som å ikke drikke søte leskedrikker, eller å finne alternative treningsmåter når sentrene ble stengt ned. Vår langsiktige tankegang går kanskje frem til neste års sommerferie, eller kanskje om vi virkelig gir jernet så setter vi opp en spareplan slik at vi ska ha det mer romslig på våre gamle dager. En fast sum i verdipapirer og fond hver måned kanskje. Og når det er de største tankene vi makter å klemme fram så bør man kanskje heller forsøke å bli begeistret over folk som musk. Ikke av alt han sier og alt han gjør, men de store trekkene. Paypal, Tesla, ladenettverk, spacex osv. Mulig han er litt høy på seg selv, og tar kreditt for litt for mye. Kanskje er det også slik at feks Panasonic har en større del av æren for batteripakkene og også utviklingen enn det musk sier. Det blir bare litt rart å få fullt oppheng i alt det negative ved mannen, når det tross alt er endel positivt også. Btw. Ang yoke. Om det viser seg at det er helt drit, så er det jo bare å bytte ratt. I flere tiår har folk byttet noen komponenter straks de har mottatt sine biler. Feks nye felger og dekk, ekstralys, sportsratt eller bedre stereo. Det kommer garantert tredjeparts ratt om mange hater yoke. Ha en fin kveld. Endret 17. juni 2021 av bojangles 1 1 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 (endret) bojangles skrev (1 time siden): Forresten hvor mange tusen mennesker er ansatt av musk's selskaper? Hvor mange patenter og first to market har de klart? Å sammenlikne Musk med Holmes som bevisst svindlet og omgjorde forskningen slik at det passet hennes narrativ synes du er helt greit? 1. Jeg har absolutt ingenting imot ansatte som jobber i Tesla, hvorfor i allverden skulle jeg hatt det? Jeg ønsker dem det beste, og en bedre hverdag med bedre arbeidsvilkår. Det må jo være kjipt å måtte droppe alt en har i hendene for å løpe ned til produksjonslinja fordi EM er mer opptatt av salgstall på papiret enn kvalitet, slik at folk som ikke nødvendigvis er skolert og utdannet for å jobbe sikkert ved en produksjonslinje havner opp med å møtte stresse rundt der. Det er garantert noen som burde ta over en haug av ting EM blander seg inn i. Han er flink på søke algoritmer, PR og ville tanker. Men han trenger noen som kan bremse litt ned, uten at man risikerer å få sparken grunnet det. Høy churn rate er det ikke noe firma som tjener noe særlig på i det lengre løp. 2. Utgangspunktet til Holmes var nok genuint. Men så kjapt man starter den linja med løgner, så må en starte å børste dritten under teppet når man har startet ei retning man ikke kommer seg ut av. Selv Bernie Madoff startet med et liv uten særlig eskapader. Dog når man først har en av flere typiske personlighetsforstyrrelser som disse menneskene ofte må ha for å valse over folk uten anger, så flyter man rundt med en erfaring få av oss får. De må leve livet sitt på en løgn i utgangspunktet for å skjule hvem de egentlig er. Hvor lite empati og sympati som eksisterer. Man er rimelig spesiell om man klarer å sparke folk på dagen uten særlig gode grunner, kun fordi man må ha utløp for noe annet i livet sitt. Enkelte folk hos Tesla, som nok er flinke folk er livredd EM. Ingen av dem fortjener er slik stressende hverdag, av å hele tiden ha den usikkerheten over seg. Det er utrolig mye en kan si om EM, og vektskåla har for lengst gått til det negative for min del. Jeg var tross alt en forhåndsbestiller av Tesla Model 3 i sin tid, og fulgte godt med samt likte Tesla som et firma grunnet utgangspunktet og lovnadene EM gav som hørtes helt fantastiske. Over tiden så har uttalelsene bygget opp ei skepsis som sakte men sikkert har blitt bekreftet. Crypto og shitcoin pumpinga er siste tydelige bevis for at fyren mangler empati og sympati for min del. Antallet folk som nå står økonomisk fast er ikke liten. bojangles skrev (1 time siden): Slikt setter kanskje musk's "caps lock kommentarer" i et annet lys? For dette var noe støyen musk måtte overgå. Oppmerksomheten var selvforskyldt. Du glemmer at EM gikk ut og sa at alle andre omtrent var idioter, og at ingen andre enn han og Tesla kom til å overleve. Kjøpte man ikke en Tesla, så var man i bunn og grunn en idiot. Man skulle jo tross alt kunne tjene $30k i året på bilen, og verdien på dem skulle kun gå oppover, og aldri nedover... Antallet uttalelser som er rene angrep, med tilsvarende motsvar og reaksjoner er mange. De forfalsket også en Autonomi video og hentet penger i markedet. bojangles skrev (1 time siden): Om du skal snakke løgn og svindel så bør du vel heller sammenlikne Liz Holmes med sjefene i diverse Tyske bilprodusenter, jmfr dieselgate? Joda, det er mange man kan sammenligne med, men "whataboutism" blir kjedelig i lengden. Poenget med sammenligningen var ikke for å sammenligne løgn mot løgn, og svindel mot svindel, men for å si at man ikke er imot elbiler selv om man er imot Elon Musk. Man er heller ikke imot fremskritt i den medisinske verdenen selv om man var imot Holmes i en periode der hype var høyt. bojangles skrev (1 time siden): Men han en track record som viser at han har tatt noen gode valg i livet. For min del så tolker jeg hans track record mot at han er en sosiopat/psykopat uten empati og sympati. Slike folk har overlevd hele livet ved å speile positive egenskaper han opplever at folk rundt han liker. Det er en haug av slike mennesker rundt om kring, og de fleste av dem klarer seg helt fint innenfor normale rammer. Det er utrolig mange populære og kjente mennesker vi antar har hatt endel personlighetsforstyrrelser, men problemet med slike mennesker er at de er uberegnelige, mangler empati/sympati og slike folk med makt er uheldig om de ikke har noen nære seg som de stoler på og som vet om situasjonen og personlighetsforstyrrelsen. Om EM virkelig har personlighetsforstyrrelser, så har familien gått feil vei i forsøk på å gjemme det bort, fremfor å ta det frem og bruke det positivt. Da hadde man hatt en helt annen holdning mot lovnader og idéer, siden det er naturlig at slikt kommer ut fra en slik person. Men da trenger man også personer som kan hjelpe til med å holde litt i snørene for å styre personen i riktig retning når det går litt feil vei. For Elon Musk, så virker det som om de fleste som kommer tett nok innenfor jobben, at de enten blir en "yes, man", eller får sparken. Kanskje SEC var inne på noe når de beordret at han skulle ha ei "twitter-sitter", men det hjelper lite når ingen faktisk gjør jobben. Som resultat så er det nå folk som har belånt sine possisjoner i markedet fordi de faktisk stoler og trur 100% på EM og det han sier. Enkelte folk er dessverre idioter og må beskyttes av samfunnet. Det gjøres ved å strupe folk man vet har muligheten til å flytte markeder slik han vet at han kan gjøre, og gjør. Endret 17. juni 2021 av oophus 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 12 minutes ago, oophus said: For min del så tolker jeg hans track record mot at han er en sosiopat/psykopat uten empati og sympati. Slike folk har overlevd hele livet ved å speile positive egenskaper han opplever at folk rundt han liker. Det er en haug av slike mennesker rundt om kring, og de fleste av dem klarer seg helt fint innenfor normale rammer. Det er utrolig mange populære og kjente mennesker vi antar har hatt endel personlighetsforstyrrelser, men problemet med slike mennesker er at de er uberegnelige, mangler empati/sympati og slike folk med makt er uheldig om de ikke har noen nære seg som de stoler på og som vet om situasjonen og personlighetsforstyrrelsen. Om EM virkelig har personlighetsforstyrrelser, så har familien gått feil vei i forsøk på å gjemme det bort, fremfor å ta det frem og bruke det positivt. Nå vet vi at Musk har Aspergers. Det er ikke direkte rart at noen kan tolke hans handlinger og utsagn som strippet for empati og sympati. Men det er i mitt syn ingenting som tyder på at det faktisk er tilfelle. 12 minutes ago, oophus said: Enkelte folk er dessverre idioter og må beskyttes av samfunnet. Det gjøres ved å strupe folk man vet har muligheten til å flytte markeder slik han vet at han kan gjøre, og gjør. Jepp. La oss kvitte oss med ytringsfriheten! 4 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 (endret) Vet ikke spesifikasjonene på den Volvoen, men vil tro den ikke er noe sinke om den stiller på stripa. Teslan fikk ikke kjøre så mange runder da bilen var for rask til at sjoføren ikke hadde drag-lisens. Endret 17. juni 2021 av Complexity 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden): Nå vet vi at Musk har Aspergers. Det er ikke direkte rart at noen kan tolke hans handlinger og utsagn som strippet for empati og sympati. Men det er i mitt syn ingenting som tyder på at det faktisk er tilfelle. Vi vet at EM har sagt at han har aspergers. Ikke at han faktisk har aspergers over en annen mer uheldig personlighetsforstyrrelse å avklare oss rundt. Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden): Jepp. La oss kvitte oss med ytringsfriheten! Om Elon Musk skal få lov til å prate åpent om hva han vil i sosiale medier med muligheten til å fysisk flytte markedene med 10-20% om gangen, så er det desto viktigere at han har en "twitter sitter" om han faktisk har ASPD, noe folk med asperger/sosiopat/psykopat gjerne har. Poenget med ytringsfriheten har ingenting med å pumpe aksjer å gjøre, eller si noe fordi en vet det kan gi en selv økonomiske fordeler. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (7 timer siden): Motor Trend har prøvd Plaid. "Although the 2022 Tesla Model S Plaid didn't deliver a sub-2.0-second 0-60 time on typical asphalt—at least not yet—it's no less of a striking achievement for the California-based automaker: The quickest car we've ever tested is a $150K five-seat sedan, not some multimillion-dollar, carbon-fiber-encrusted road missile. It's remarkably well rounded, exhibiting a combination of comfort, luxury, performance, and efficiency that remained a sci-fi fantasy in 2013 when we named the Model S the MotorTrend Car of the Year. Regardless of how much you care about acceleration numbers and how they're achieved, perhaps the most important takeaway is that the Model S Plaid is absolutely among the best cars on the market today." https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-s/2021/2022-tesla-model-s-plaid-first-test-review/ Meanwhile, I toneangivende europeiske tidsskrifte ble lanseringen av Plaid stort sett omtalt i små notiser, om i det hele tatt. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 AL123 skrev (2 minutter siden): Meanwhile, I toneangivende europeiske tidsskrifte ble lanseringen av Plaid stort sett omtalt i små notiser, om i det hele tatt. Det finnes mange biler med 1000hk+ Kan ikke se at å flytte en skjerm og sage av rattet er noe å lage overskrifter av. Bilen er stort sett den samme som for 10år siden. Bare mere surrete å kjøre for vanlige folk som er vant med hendler for blinkelys og revers. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 @oophus ok så du runder av kvelden med en real fjerndiagnose av Musk? Du er neppe faglig kvalifisert til å sette diagnoser? Og det å sette en diagnose uten å ha hatt en samtale med "pasienten" blir så far out at nå har jeg faktisk ikke mer å si til deg. Vi runder av nå oophus. 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 (endret) bojangles skrev (7 minutter siden): @oophus ok så du runder av kvelden med en real fjerndiagnose av Musk? Du er neppe faglig kvalifisert til å sette diagnoser? Og det å sette en diagnose uten å ha hatt en samtale med "pasienten" blir så far out at nå har jeg faktisk ikke mer å si til deg. Vi runder av nå oophus. Som blir grunnen til diversifisering der jeg avslutter med at mangelen av empati og sympati er åpenbar. Om han generelt sett bare er en drittsekk uten noen form for en personlighetsforstyrrelse spiller null rolle. Jeg klarer i det minste ikke å støtte opplegget som enkelte mennesker har blitt utsatt for fra den kanten. Spesielt nå når han pumper doge og cumrocket. Finnes få større måter å drite på sine egne fans og følgere på, der flere allerede har mistet hus og familie for å ha fulgt EM og hans influenser ned i den økonomiske graven. Dette på toppen av måten han behandler egne ansatte.. Endret 17. juni 2021 av oophus 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 24 minutes ago, oophus said: Om Elon Musk skal få lov til å prate åpent om hva han vil i sosiale medier med muligheten til å fysisk flytte markedene med 10-20% om gangen, så er det desto viktigere at han har en "twitter sitter" om han faktisk har ASPD, noe folk med asperger/sosiopat/psykopat gjerne har. Det er faktisk ikke slik at jo mer makt man har, jo mindre ytringsfrihet får man. Med f.eks Trump var det faktisk motsatt, at selv når han brøt reglene til Twitter så fikk det ingen konsekvenser. Hvordan mener du at noe slikt skulle fungere? At alle med mer enn f.eks 1 million følgere på Twitter måtte spørre deg om hva de får lov til å snakke om? 24 minutes ago, oophus said: Poenget med ytringsfriheten har ingenting med å pumpe aksjer å gjøre, eller si noe fordi en vet det kan gi en selv økonomiske fordeler. Det er ikke ulovlig å pumpe aksjer. For konsernsjefer er det faktisk en del av jobbeskrivelsen å snakke varmt om selskapet ved alle anledninger. For at det skal være ulovlig så må det være svindel involvert, og det er det ingenting som tyder på at Musk driver med. 1 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 50 minutes ago, Complexity said: Vet ikke spesifikasjonene på den Volvoen, men vil tro den ikke er noe sinke om den stiller på stripa. Det virker som en relativt normal umodifisert Volvo. Altså egentlig bare en helt normal familiebil. En del stiller med de bilene de har bare for morro skyld. Og så forsøker man så klart konkurrere med noen i sin klasse, normalt sett. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 Det ser for øvrig ut som progressiv styring ikke blir noe av de nærmeste årene: Men jeg vil fortsatt anta at man vil kunne velge mellom vanlig ratt og yoke. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden): Det er faktisk ikke slik at jo mer makt man har, jo mindre ytringsfrihet får man. Med f.eks Trump var det faktisk motsatt, at selv når han brøt reglene til Twitter så fikk det ingen konsekvenser. Hvordan mener du at noe slikt skulle fungere? At alle med mer enn f.eks 1 million følgere på Twitter måtte spørre deg om hva de får lov til å snakke om? Hva har dette med ytringsfrihet å gjøre? En "twitter-sitter"s arbeidsoppgave er ikke å hindre han fysisk fra å kunne skrive det han vil? Oppgaven ville vært den samme som Twitter f.eks tok ovenfor Donald Trump, med å rette opp i løgnene som kom med en "disclaimer" låst til twitteruttalelsene f.eks. Hvordan det skulle fungert er noe ala slik: 1. Hvem som helst kan skrive hva man vil, og får gjøre det så lenge man ikke bryter noen regler. 2. Bryter man reglene, så følger det konsekvenser og for EM's del, så fikk han faktisk en straff, uten at noen gjør den jobben. 3. Når man har fått straffen, så kunne uttalelser fått fakta plassert til seg i bunnen, slik noen av postene til Donald Trump fikk. Har man millioner av følgere i sosiale medier, og har en personlighetsforstyrrelse, så har man nok penger til å ansatte noen for den jobben. Helst en person som den det gjelder stoler på, men som jobber med å informere og korrigere feil der de popper ut i spontanitet. Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden): Det er ikke ulovlig å pumpe aksjer. For konsernsjefer er det faktisk en del av jobbeskrivelsen å snakke varmt om selskapet ved alle anledninger. For at det skal være ulovlig så må det være svindel involvert, og det er det ingenting som tyder på at Musk driver med. Jobbeskrivelsen til en CEO er å først og fremst være ærlig. Man skal rapportere om positive nyheter i like stor grad som negative nyheter om man er offentlig på børs. Når EM legger merke til at en negativ nyhet om f.eks ladenettverket er ute, så tar han ikke tak i nyheten det handler om og informerer sine investorer om den. Han utnytter sin forståelse for søkemotor-algoritmer og begynner å twittre om nyheter som dirigerer søk mot hans uttalelser fremfor artikkelen han prøver å slenge nedover i søkeresultatene. Dette er en strategi han har gjort flere ganger. Ikke akkurat innenfor beskrivelsen til en CEO, som helst skal bedrive brannslukking på en ærlig metode, fremfor det å bruke tilfeldige twittermeldinger med søkeord som sammenstiller seg mot en negativ nyhet i søkelistene i f.eks google. Definisjonen av å "pumpe" en aksje trur jeg du har en annen versjon av enn normalt. Det å dele sannheter er ikke "pumping". Mens det å dele samme sannhet kan kjapt falle ved grensen. Det å dele kun ønsketenkninger, løgner og ville fantasier blir straks pumping. Som f.eks det å si i 2016 at alle superladestasjoner skulle gå på solkraft og egne solceller. (I forbindelse med ladekø som en negativ artikkel). Den pumpinga har han gjentatt hver gang det er noe negativt angående superladestasjonene. Denne uken var det nyheten om at Tyskland og Tesla er i samtaler om å åpne nettverket. Da var det på tide å pumpe en eller annen nyhet om superladestasjoner igjen, med en agenda utenfor ærlighet mot investorer som en normal CEO. Formålet er å gjemme negative artikler i en søkemotor. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden): Men jeg vil fortsatt anta at man vil kunne velge mellom vanlig ratt og yoke. Jeg hadde fått avklart om garantien røk om man byttet ratt selv på et verksted isåfall. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 (endret) 32 minutes ago, oophus said: Hva har dette med ytringsfrihet å gjøre? En "twitter-sitter"s arbeidsoppgave er ikke å hindre han fysisk fra å kunne skrive det han vil? Oppgaven ville vært den samme som Twitter f.eks tok ovenfor Donald Trump, med å rette opp i løgnene som kom med en "disclaimer" låst til twitteruttalelsene f.eks. Hvordan det skulle fungert er noe ala slik: 1. Hvem som helst kan skrive hva man vil, og får gjøre det så lenge man ikke bryter noen regler. 2. Bryter man reglene, så følger det konsekvenser og for EM's del, så fikk han faktisk en straff, uten at noen gjør den jobben. 3. Når man har fått straffen, så kunne uttalelser fått fakta plassert til seg i bunnen, slik noen av postene til Donald Trump fikk. Dette ville jo ikke ha noen konsekvenser for Musk. Han lyver jo stort sett ikke. 32 minutes ago, oophus said: Jobbeskrivelsen til en CEO er å først og fremst være ærlig. Man skal rapportere om positive nyheter i like stor grad som negative nyheter om man er offentlig på børs. Nei, det er ikke noe krav å være like frempå med negative nyheter som positive nyheter. Man skal så klart være ærlig, og man skal ikke skjule relevant informasjon fra aksjonærene i kvartalsrapportene og annen kommunikasjon, men utover det skal man gjøre det man kan for selskapet. Om det er bedre for markedsverdien til selskapet å skyve negative nyheter litt til siden og fokusere på det positive, så har man en plikt ovenfor aksjonærene å gjøre akkurat det. Og dette er det jo utallige eksempler på. Alle selskaper som står midt i en storm gjør det de kan for å fjerne fokuset fra det negative. F.eks er et eksempel fra bilverdenen at når VW var midt i dieselgate skandalen så kunne de knapt fokusert mer på pressemeldinger om elbiler. Det er ikke sånn at de skal skjule noe, men man gjør det man kan for at folk fokuserer minst mulig på det negative. 32 minutes ago, oophus said: Når EM legger merke til at en negativ nyhet om f.eks ladenettverket er ute, så tar han ikke tak i nyheten det handler om og informerer sine investorer om den. Han utnytter sin forståelse for søkemotor-algoritmer og begynner å twittre om nyheter som dirigerer søk mot hans uttalelser fremfor artikkelen han prøver å slenge nedover i søkeresultatene. Dette er en strategi han har gjort flere ganger. Ikke akkurat innenfor beskrivelsen til en CEO, som helst skal bedrive brannslukking på en ærlig metode, fremfor det å bruke tilfeldige twittermeldinger med søkeord som sammenstiller seg mot en negativ nyhet i søkelistene i f.eks google. Hvorfor skulle noen timers nedetid på superladerne være viktig å nevne? De som er rammet vil se det i navigasjonen og for investorene spiller det ingen nevneverdig rolle. Det er ikke en feil som påvirker markedsverdien. 32 minutes ago, oophus said: Definisjonen av å "pumpe" en aksje trur jeg du har en annen versjon av enn normalt. Det å dele sannheter er ikke "pumping". Mens det å dele samme sannhet kan kjapt falle ved grensen. Det å dele kun ønsketenkninger, løgner og ville fantasier blir straks pumping. Som f.eks det å si i 2016 at alle superladestasjoner skulle gå på solkraft og egne solceller. (I forbindelse med ladekø som en negativ artikkel). Den pumpinga har han gjentatt hver gang det er noe negativt angående superladestasjonene. Denne uken var det nyheten om at Tyskland og Tesla er i samtaler om å åpne nettverket. Da var det på tide å pumpe en eller annen nyhet om superladestasjoner igjen, med en agenda utenfor ærlighet mot investorer som en normal CEO. Formålet er å gjemme negative artikler i en søkemotor. Det er visst ingen grenser for hvor utspekulert Musk er i ditt hode. Du ser sammenhenger der det ikke er noen. Egentlig begynner det å bli litt trist. Endret 17. juni 2021 av Espen Hugaas Andersen 1 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. juni 2021 Del Skrevet 18. juni 2021 (endret) 8 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Det virker som en relativt normal umodifisert Volvo. Altså egentlig bare en helt normal familiebil. En del stiller med de bilene de har bare for morro skyld. Og så forsøker man så klart konkurrere med noen i sin klasse, normalt sett. En Volvo V70R ifølge kommentarfeltet. Ca 300 hestekrefter orginalt og vesentlig mere med tuning. Selvfølgelig slappe greier mot Teslan, men ikke så fryktelig mange år siden det var en rå bil. Endret 18. juni 2021 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. juni 2021 Del Skrevet 18. juni 2021 56 minutes ago, Complexity said: En Volvo V70R ifølge kommentarfeltet. Ca 300 hestekrefter orginalt og vesentlig mere med tuning. Selvfølgelig slappe greier mot Teslan, men ikke så fryktelig mange år siden det var en rå bil. Kanskje 50 år siden det var en rå bil i USA. Men 300 hester er mer enn jeg ville trodd. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. juni 2021 Del Skrevet 18. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (8 timer siden): Dette ville jo ikke ha noen konsekvenser for Musk. Han lyver jo stort sett ikke. 10x bedre HEPA filter enn alle andre var denne ukas uttalelse. Men så vet vi jo at din definisjon på løgn er litt spesielt. Espen Hugaas Andersen skrev (8 timer siden): Nei, det er ikke noe krav å være like frempå med negative nyheter som positive nyheter. Man skal ikke unngå å prate om ting som affekterer FA. Folk har blitt straffet for å skjule ting før Espen. Espen Hugaas Andersen skrev (8 timer siden): Om det er bedre for markedsverdien til selskapet å skyve negative nyheter litt til siden og fokusere på det positive, så har man en plikt ovenfor aksjonærene å gjøre akkurat det. Stor forskjell på å skyve negative nyheter til siden, men likevel ta det opp i små doser, mot det å totalt kaste det under teppet uten å nevne det i det hele tatt. Det er greit på kanten å utelukkende fokusere på søkemotor algoritmer og manipulere dem så godt man kan mens man aldri tar opp de negative nyhetene. Espen Hugaas Andersen skrev (8 timer siden): F.eks er et eksempel fra bilverdenen at når VW var midt i dieselgate skandalen så kunne de knapt fokusert mer på pressemeldinger om elbiler. Men VW kastet ikke oppdateringer rundt dieselgate under teppet? De oppdaterte sine investorer flere ganger i året om saken. Når har Tesla oppdatert sine investorer om negative nyheter i mediene/investor calls? Jeg kan seriøst ikke huske at de har gjort det, kan du? Espen Hugaas Andersen skrev (8 timer siden): Hvorfor skulle noen timers nedetid på superladerne være viktig å nevne? De som er rammet vil se det i navigasjonen og for investorene spiller det ingen nevneverdig rolle. Det er ikke en feil som påvirker markedsverdien. Det er tydeligvis såpass viktig at EM velger å aktivt forsøke å optimalisere søke algoritmer med en eller flere tilfeldige oppdateringer på twitter om superladenettverket, der den interne kjernen av electrek, teslarati og co er på ballen så fort som mulig. Det skjer hver bidige gang det oppstår store køer i USA, når det er store nedetider, eller når det er andre negative nyheter om superladenettverket som f.eks nyheten nylig om at Tyskland og EM er i samtaler for å åpne nettverket der nede. Hvorfor løse negative nyheter på den måten? Er det å være ærlig? Espen Hugaas Andersen skrev (8 timer siden): oophus skrev (9 timer siden): Definisjonen av å "pumpe" en aksje trur jeg du har en annen versjon av enn normalt. Det å dele sannheter er ikke "pumping". Mens det å dele samme sannhet kan kjapt falle ved grensen. Det å dele kun ønsketenkninger, løgner og ville fantasier blir straks pumping. Som f.eks det å si i 2016 at alle superladestasjoner skulle gå på solkraft og egne solceller. (I forbindelse med ladekø som en negativ artikkel). Den pumpinga har han gjentatt hver gang det er noe negativt angående superladestasjonene. Denne uken var det nyheten om at Tyskland og Tesla er i samtaler om å åpne nettverket. Da var det på tide å pumpe en eller annen nyhet om superladestasjoner igjen, med en agenda utenfor ærlighet mot investorer som en normal CEO. Formålet er å gjemme negative artikler i en søkemotor. Det er visst ingen grenser for hvor utspekulert Musk er i ditt hode. Du ser sammenhenger der det ikke er noen. Egentlig begynner det å bli litt trist. Det kunne vært tilfeldig om det skjedde én gang. Nå idag så er det så tydelig at det ikke er tilfeldig lengre. Spesielt ikke når det er slik EM elsker å reklamere med. Kommer Lucid ut med en nyhet om f.eks rekkevidde, så hopper EM ut med en nyhet om økt rekkevidde. Kommer VW ut med en ny modell, så liker han spekulasjoner om TM2. Kommer det ut nyheter om en nedbrent Tesla, så kommer han ut med en nyhet om sikrere batterier som ikke brenner. Alt handler om å kansellere ut det han ønsker å få visket ut. Dette er ingen hemmelighet lengre at han holder på slik. This is why Elon Musk loves Search Engine Marketing? (thedigitalmarketingtop.blogspot.com) Folk som selger samme type markedsføring bruker Elon Musk gjerne som et eksempel i hvordan slikt kan brukes. 2 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 18. juni 2021 Del Skrevet 18. juni 2021 Herlig fart på bilen da. Synd Motortrend ikke nevnte noe om de nye features innvendig, som f.eks. støykanselleringa og infotainment. Men det er vel ikke helt deres felt heller 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå