Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Denne yoken er definitivt trafikkfarlig. For det første må man avlære det å styre med rundt ratt for så å lære på nytt med denne yoken. Det går sikkert an, men problemet oppstår i kritiske situasjoner hvor 20-30 år med "muscle memory" tar over og sjåføren griper etter en del av rattet som ikke eksisterer.

Det sier litt at Teslas underbruk Unplugged Performance fjernet yoke til fordel for et rundt ratt når de skulle kjøre Plaid på bane. Det ene stedet hvor en yoke liksom skulle passe.

I en funksjonell organisasjon så ville et slikt forslag bli drøftet og forkastet, men her er det resultat av et innfalll hos en toppsjef som syntes Knight Rider var kult og ingen i selskapet tør å komme med motargumenter i redsel for å få sparken.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

For min del blir bilene totalt sett bedre å bedre, uten tvil. Dette er fjerde gangen jeg kjøper ny bil og for meg er det ikke ett annet alternativ som tikker nok bokser på pluss siden til å veie opp. Men ja, det er en del tull som blir laget. Men om en får kjøre yoke uten å ratte så ser jeg på det som noe positivt, som jeg først må teste såklart.

Eksempelet med yoken handler mer om bortkastet tid for mulig bra talent å bruke tiden sin på. Se på Glassdoor eller Indeed.com og les hvordan enkelte har det i jobben sin, så ser man at det ikke akkurat er optimalisert der. Godt talent brennes ut, og forlater jobben fordi fokuset er på feil plass. Jobbsikkerheten virker til å være lav, og folk er redde for å si sin mening pga noe som virker som en bipolar CEO.


Er arbeidet mot Plaid en langsiktig investering i noe som begynner å bli gammelt, eller hadde de gjort det bedre om Plaid var første bil på en komplett ny plattform laget for å etterhvert støtte flere produkter i egen produktportefølje? Andre OEM's kan fint produsere opp mot 10 modeller gjennom samme fabrikk og produksjonslinjer. Hos Tesla så fortsetter dem med det som gav mening når man løste problemer underveis med iterasjoner per produksjonslinje. Vil det fungere når man skal ha fabrikker på tvers av kontinenter? Hvor lang tid vil Tesla bruke mellom hvert nye produkt om man ikke får til å gjenbruke deler pga en plattform som ikke kan skaleres like lett? TMY endte jo opp med å kun bruke <50% av delene fra TM3. Ikke akkurat godt skussmål for skalerbarheten til plattformen imo. 

Tesla burde sette et fokus på enklere skalerbarhet. Neste nye modell burde være bygget for å være første modell på en komplett ny plattform som skalerer i flere retninger. Fra Hatchback'en til kassebilen. 

 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (20 minutter siden):

Denne yoken er definitivt trafikkfarlig. For det første må man avlære det å styre med rundt ratt for så å lære på nytt med denne yoken. Det går sikkert an, men problemet oppstår i kritiske situasjoner hvor 20-30 år med "muscle memory" tar over og sjåføren griper etter en del av rattet som ikke eksisterer.

Det sier litt at Teslas underbruk Unplugged Performance fjernet yoke til fordel for et rundt ratt når de skulle kjøre Plaid på bane. Det ene stedet hvor en yoke liksom skulle passe.

I en funksjonell organisasjon så ville et slikt forslag bli drøftet og forkastet, men her er det resultat av et innfalll hos en toppsjef som syntes Knight Rider var kult og ingen i selskapet tør å komme med motargumenter i redsel for å få sparken.

Er det like trafikkfarlig hos Toyota? De har jo nylig annonsert sin første rene elbil med nettopp, yoke.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (12 minutter siden):

Liker hvordan du vet bedre enn bilprodusentene selv. 

Sjekk om du finner en driftevideo med Yoke som valgt ratt. Det er en god grunn til at slikt ikke utnyttes i motorsporten. I tilfellene du finner en yoke, så er det fordi man stort sett har rundt 20-30 prosent utslag som f.eks i F1. Der har også rattet kun mellom 90 til 135 grader utslag hver vei. Det betyr at man alltid holder samme grep i rattet ved maks utslag begge veier uten at man trenger krysse hendene over hverandre for å finne nytt grep. 

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Ja, og amerikanske myndigheter, i og med at yoken er godkjent for salg i USA.

Hva har det med uttalelsen å gjøre? Yoke innunder Tesla's bruk er farligere enn et normalt ratt. Det sier seg selv. 

Yoke'n i UntamedTesla ble kastet etter å ha blitt testet i 3 runder, og en av årsakene er selvfølgelig sikkerhet. Får man overstyring på asfalten, så har man greit dårlig tid. Det å slippe rattet for å la understellet finne rulleretningen selv for så å ta tak i den igjen er jo spennende når man må kikke på rattet for å se hvor man skal holde i det, fremfor å bare slippe opp og gripe rattet igjen, mens rattet roterer 1 cm mellom fingre og tommelen på et normalt ratt. 

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, oophus said:

Er arbeidet mot Plaid en langsiktig investering i noe som begynner å bli gammelt, eller hadde de gjort det bedre om Plaid var første bil på en komplett ny plattform laget for å etterhvert støtte flere produkter i egen produktportefølje? Andre OEM's kan fint produsere opp mot 10 modeller gjennom samme fabrikk og produksjonslinjer. Hos Tesla så fortsetter dem med det som gav mening når man løste problemer underveis med iterasjoner per produksjonslinje. Vil det fungere når man skal ha fabrikker på tvers av kontinenter?

Det er kompromisser om man lager en plattform som skal passe for flere forskjellige bilmodeller. Da står man ikke helt fritt til å plassere komponenter i bilen optimalt, og heller ikke designe karosseri optimalt for hver spesifikke bilmodell.

Det som står for veldig mye av utviklingskostnaden er batterier, drivenheter og slikt, så jeg kan fint skjønne at Tesla gjenbruker slike komponenter mest mulig, mens karosseri er tilpasset hver enkelt modell. Drivenhetene fra Plaid vil ganske sikkert gjenbrukes i Roadster. Drivenhetene fra Model 3 gjenbrukes i Model Y og Semi. For å nevne et par eksempler.

Det at Tesla til større og større grad bruker større støpte komponenter gjør også at det er lettere å lage nye karosseri til hver modell. Da trenger man i hovedsak bytte ut støpeformer for fremre og bakre ramme, og så er det å lage overbygget. 

21 minutes ago, oophus said:

Hvor lang tid vil Tesla bruke mellom hvert nye produkt om man ikke får til å gjenbruke deler pga en plattform som ikke kan skaleres like lett? TMY endte jo opp med å kun bruke <50% av delene fra TM3. Ikke akkurat godt skussmål for skalerbarheten til plattformen imo. 

Dette er jo i hovedsak fordi Tesla hele tiden forbedrer produktene sine. Model Y inkluderte f.eks varmepumpe, som nå også er innført på Model 3 og Model S.

I mitt syn er det ganske dumt å slutte å innovere, bare fordi man vil gjenbruke gamle komponenter og holde kostnadene nede.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -i said:

Ja, innenfor den store mengden av ting som er "godkjent" så er sikkerheten identisk.

Nå var ikke påstanden din at yoke ikke har identisk sikkerhet med vanlig ratt. Din påstand var at yoke er "definitivt trafikkfarlig". Om yoke er definitivt trafikkfarlig er et ja/nei-spørsmål, og om svaret er ja, hvorfor skulle det være lovlig?

Jeg er helt med på at yoke slik det har blitt demonstrert i videoene er mer klønete og mindre sikkert enn vanlig ratt, selv om sikkerheten er god nok til å bli godkjent. Jeg håper det som ble vist i videoene ikke er den endelige løsningen, og om det er det så vil jeg anta at yoke ikke vil være i bilene som selges om 6 måneder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Det er kompromisser om man lager en plattform som skal passe for flere forskjellige bilmodeller. Da står man ikke helt fritt til å plassere komponenter i bilen optimalt, og heller ikke designe karosseri optimalt for hver spesifikke bilmodell.

Kompromisser man fint finner løsninger mot, der fordelene i skalerbarhet langt overgår de negative effektene. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det som står for veldig mye av utviklingskostnaden er batterier, drivenheter og slikt, så jeg kan fint skjønne at Tesla gjenbruker slike komponenter mest mulig, mens karosseri er tilpasset hver enkelt modell. Drivenhetene fra Plaid vil ganske sikkert gjenbrukes i Roadster. Drivenhetene fra Model 3 gjenbrukes i Model Y og Semi. For å nevne et par eksempler.

Åpenbart. En typisk plattform inkluderer alt det der.  Festepunkter mot karosseri er jo designet slik at ulike typer karosseri kan festes som igjen gir helt ulike formfaktorer og type modeller i flere ulike modellkategorier. En god plattform kan gi ulike produkter gjennom flere typer bil-klasser, og en majoritet av tiden og kostnader inn mot modellene inngår i plattformen. Etter at den er i orden, så får man til å kaste ut nye modeller mer eller mindre årlig i en 8-10 års periode til plattformen oppdateres/byttes ut. Man kan også spytte ut flere ulike modeller per produksjonslinje og fabrikk. Innholdet i fabrikken kan enklere kopieres til nye fabrikker når den første fungerer og er justert inn. 

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Dette er jo i hovedsak fordi Tesla hele tiden forbedrer produktene sine. Model Y inkluderte f.eks varmepumpe, som nå også er innført på Model 3 og Model S.

Alle forbedrer produktene sine hele tiden. Forskjellen er kun når forbedringene blir implementert. Hos Tesla så foregår R&D innad i kostnadene ut til kundene. Hos andre så foregår R&D i forkant i større grad. 

 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Nå var ikke påstanden din at yoke ikke har identisk sikkerhet med vanlig ratt. Din påstand var at yoke er "definitivt trafikkfarlig". Om yoke er definitivt trafikkfarlig er et ja/nei-spørsmål, og om svaret er ja, hvorfor skulle det være lovlig?

Fordi amerikanske myndigheter ikke har akkurat har vært på ballen når det gjelder å regulere denne billprodusenten?

Finnes det snart igjen sikkerhetssystemer i en Tesla som ikke er eksperimentelt eller i evig beta? La oss se.

  • Automatisk regnsensor fungerer fremdeles ikke.
  • Fjernlysassistent  i evig beta.
  • L2 ADAS fremdeles ikke i stand til å gjenkjenne parkerte semitrailere.
  • Fjernet radar slik at de mest basale sikkerhetsfunksjoner er borte, men håp om at etter en ukjent periode med testing på kunder og trafikanter så skal kameraer klare å gjøre den samme jobben.
  • Fjerne det mest UX-vennlige som finnnes,nemlig blinkklyshendel tii fordel for ikke-taktile touch-sensorer.
  • Gjettometer på girspak! Hva kan gå galt?
  • Et ratt som er trafikkkfarlig. Men KULT da.

Tesla begynnner å likne på en parodi på en bilprodusent.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (28 minutter siden):

Fordi amerikanske myndigheter ikke har akkurat har vært på ballen når det gjelder å regulere denne billprodusenten?

Finnes det snart igjen sikkerhetssystemer i en Tesla som ikke er eksperimentelt eller i evig beta? La oss se.

  • Automatisk regnsensor fungerer fremdeles ikke.
  • Fjernlysassistent  i evig beta.
  • L2 ADAS fremdeles ikke i stand til å gjenkjenne parkerte semitrailere.
  • Fjernet radar slik at de mest basale sikkerhetsfunksjoner er borte, men håp om at etter en ukjent periode med testing på kunder og trafikanter så skal kameraer klare å gjøre den samme jobben.
  • Fjerne det mest UX-vennlige som finnnes,nemlig blinkklyshendel tii fordel for ikke-taktile touch-sensorer.
  • Gjettometer på girspak! Hva kan gå galt?
  • Et ratt som er trafikkkfarlig. Men KULT da.

Tesla begynnner å likne på en parodi på en bilprodusent.

Yeah? Well, you know, that's just like uh, your opinion, man.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, uname -i said:

Fordi amerikanske myndigheter ikke har akkurat har vært på ballen når det gjelder å regulere denne billprodusenten?

Finnes det snart igjen sikkerhetssystemer i en Tesla som ikke er eksperimentelt eller i evig beta? La oss se.

  • Automatisk regnsensor fungerer fremdeles ikke.
  • Fjernlysassistent  i evig beta.

Disse fungerer. De er ikke perfekt men de fungerer.

53 minutes ago, uname -i said:
  • L2 ADAS fremdeles ikke i stand til å gjenkjenne parkerte semitrailere.

Det vil gjenkjenne det i de fleste tilfeller, men det er ikke helt perfekt. Akkurat som alle andre kjøreassistenter.

53 minutes ago, uname -i said:
  • Fjernet radar slik at de mest basale sikkerhetsfunksjoner er borte, men håp om at etter en ukjent periode med testing på kunder og trafikanter så skal kameraer klare å gjøre den samme jobben.

Systemet er aktivert og gjør samme jobben som før.

53 minutes ago, uname -i said:
  • Fjerne det mest UX-vennlige som finnnes,nemlig blinkklyshendel tii fordel for ikke-taktile touch-sensorer.

Så fremt man har yoke der man ikke trenger slippe rattet så er dette uproblematisk i mitt syn. Man har alltid knappene på samme sted i forhold til grepet. Men utelukker ikke at dette endres.

53 minutes ago, uname -i said:
  • Gjettometer på girspak! Hva kan gå galt?

Man kan overstyre det ved knapper på midtkonsollen og via touchskjermen. Og om man slipper gjøre noe som helst f.eks 80% av tiden så er jo det en forbedring. Men jeg ville måtte prøve det for å si om det er noe jeg har et problem med eller ikke.

53 minutes ago, uname -i said:
  • Et ratt som er trafikkkfarlig. Men KULT da.

Jeg vil si mindre trafikksikkert. (I sin nåværende iterasjon demonstrert i videoer.) Og ja, kult. Syns noen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden):

Disse fungerer. De er ikke perfekt men de fungerer.

Viskerne er enten avslått eller veiver løs som om bilen skulle være parkert i Niagara-fossen. Folk slår den av. Da fungerer den ikke.

Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden):

Systemet er aktivert og gjør samme jobben som før.

Nei, det gjør det absolutt ikke. Det er teoretisk umulig. Hos NHTSA er de listet som uvirksomme og IIHS har fjernet anbefalingene pga dette. Tesla skrøt at man kunne se flere biler fram med radar. Ikke mulig med kamera. Så har man mørke og tåke og andre forhold hvor radar vil virke og kamera ikke.

Dette er nok et livsfarlig eksperiment med egne kunder og andre trafikanter som innsats slik at Tesla kan spare noen kroner. Reell sikkerhet er ikke noe mål hos denne produsenten.

Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden):

Så fremt man har yoke der man ikke trenger slippe rattet så er dette uproblematisk i mitt syn. Man har alltid knappene på samme sted i forhold til grepet. Men utelukker ikke at dette endres.

Demonstrasjonsvideoen av dette viste at sjåføren hadde store problemer med blinklysene. Men jeg antar at Tesla etter hvert kan tilby et kurs hvor man kan kaste bort tid på å gjøre trivielle ting på en ny måte. For nytt er viktig, særlig hvis Tesla kan spare et par kroner på å erstatte komponenter med billig dritt.

Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden):

Man kan overstyre det ved knapper på midtkonsollen og via touchskjermen. Og om man slipper gjøre noe som helst f.eks 80% av tiden så er jo det en forbedring. Men jeg ville måtte prøve det for å si om det er noe jeg har et problem med eller ikke.

Ja, det å putte bilen i Drive i begynnnelsen av kjøreturen er jo en så stor belastning at det bør erstattes av et gjettometer hvor det er et tidsspørsmål før det tar feil og sender deg rett inn i garasjeveggen.

Man kan lure på når gass og bremsepedal blir erstattet av knapper på den billige PC-skjermen.

Endret av uname -i
  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Fordi amerikanske myndigheter ikke har akkurat har vært på ballen når det gjelder å regulere denne billprodusenten?

Finnes det snart igjen sikkerhetssystemer i en Tesla som ikke er eksperimentelt eller i evig beta? La oss se.

  • Automatisk regnsensor fungerer fremdeles ikke.
  • Fjernlysassistent  i evig beta.
  • L2 ADAS fremdeles ikke i stand til å gjenkjenne parkerte semitrailere.
  • Fjernet radar slik at de mest basale sikkerhetsfunksjoner er borte, men håp om at etter en ukjent periode med testing på kunder og trafikanter så skal kameraer klare å gjøre den samme jobben.
  • Fjerne det mest UX-vennlige som finnnes,nemlig blinkklyshendel tii fordel for ikke-taktile touch-sensorer.
  • Gjettometer på girspak! Hva kan gå galt?
  • Et ratt som er trafikkkfarlig. Men KULT da.

Tesla begynnner å likne på en parodi på en bilprodusent.

Regn sensor fungerer da utmerket? Minst like bra som den vi har i vår t-roc. 

Fjernlysene fungerer også, eneste jeg har opplevd som problematisk er noen områder så vill den ikke på. Tror det har noe med kart data å gjøre. Vet bare om en plass og det er på landet. 

Nevn en radarbasert assistent som ikke har problemer med å gjenkjenne parkerte objekter?

Hvilke er fjernet når de fjernet radar? 

Det er feedback på blinklysene på ratt? 

Gjettometeret ser ut til å fungere greit, er også redundant med mulighet for å justere på skjerm og fysiske "knapper". Kan også skru av om en ønsker å kun bruke knapper. 

Rattet er jeg enig i, pr nå er det helt håpløst. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Regn sensor fungerer da utmerket? Minst like bra som den vi har i vår t-roc. 

Fjernlysene fungerer også, eneste jeg har opplevd som problematisk er noen områder så vill den ikke på. Tror det har noe med kart data å gjøre. Vet bare om en plass og det er på landet. 

Nevn en radarbasert assistent som ikke har problemer med å gjenkjenne parkerte objekter?

Hvilke er fjernet når de fjernet radar? 

Det er feedback på blinklysene på ratt? 

Gjettometeret ser ut til å fungere greit, er også redundant med mulighet for å justere på skjerm og fysiske "knapper". Kan også skru av om en ønsker å kun bruke knapper. 

Rattet er jeg enig i, pr nå er det helt håpløst. 

På elbilforum nevnes det at sensorene har en tendens til å gå bananas derom folk har behandlet vinduet med Rain-X eller tilsvarende som får vannet til å prelle av, og derved fyker raskt over/forbi sensorene. Brukere som har fjernet behandlingen har oppdaget at da fungerer sensorene helt fint.

Så det er stor mulighet for at denne problematikken kan klassifiseres som "user error". Så kan man da spørre seg om sensorene burde taklet en slik behandling bedre, og derfor fremdeles oppført seg greit med behandlet frontrute.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

På elbilforum nevnes det at sensorene har en tendens til å gå bananas derom folk har behandlet vinduet med Rain-X eller tilsvarende som får vannet til å prelle av, og derved fyker raskt over/forbi sensorene. Brukere som har fjernet behandlingen har oppdaget at da fungerer sensorene helt fint.

Så det er stor mulighet for at denne problematikken kan klassifiseres som "user error". Så kan man da spørre seg om sensorene burde taklet en slik behandling bedre, og derfor fremdeles oppført seg greit med behandlet frontrute.

ja godt mulig, for min del har jeg ikke dette :) 

Lenke til kommentar

Motor Trend har prøvd Plaid.

"Although the 2022 Tesla Model S Plaid didn't deliver a sub-2.0-second 0-60 time on typical asphalt—at least not yet—it's no less of a striking achievement for the California-based automaker: The quickest car we've ever tested is a $150K five-seat sedan, not some multimillion-dollar, carbon-fiber-encrusted road missile. It's remarkably well rounded, exhibiting a combination of comfort, luxury, performance, and efficiency that remained a sci-fi fantasy in 2013 when we named the Model S the MotorTrend Car of the Year. Regardless of how much you care about acceleration numbers and how they're achieved, perhaps the most important takeaway is that the Model S Plaid is absolutely among the best cars on the market today."

https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-s/2021/2022-tesla-model-s-plaid-first-test-review/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, oophus said:

Jeg trur man bommer litt om man antar at folk som er lei av Musk ikke ønsker nullutslipp? Det var mye oppmerksomhet rundt Elisabeth Holmes også. Alle ønsket jo at det hun utviklet og stod for å snakket om var sant. Det er jo teknologi som ville ha hjulpet kloden. 

Samme logikk fulgte mellom bull og bears der også. De som var bears var liksom imot tankegangen rundt teknologien, og ønsket at verden var dårligere enn den kunne bli. Ikke akkurat en logisk slutning jeg ville tatt. 

Jeg sa vel ikke folk som ikke liker Musk eller hans stil ikke ønsker nullutslipp? Jeg sa at i motsetning til i Norge hvor vi har vært langt fremme med å frita elbiler for avgifter så har politikken virket. Vi har rimelig bra salg av elbiler her. Og nå kommer feks europa etter. Og også der ser vi at incentiver virker. 

Noen år tilbake var det mer fragmentert, to steile fronter. De som ønsket elbil og de som elsket ICE og mente elbil var "dildo" og batteribil passet kun som radiostyrt bil. Vi er heldigvis ikke der. 

Hvorfor du drar inn en storsvindler som Liz Holmes aner jeg ikke, men det sier kanskje noe om stilen din i denne debatten? Kanskje er du ikke helt uhildret likevel? Det er lett å rette pekefingeren på Musk og anklage ham for å prate opp ting, men du er vel ikke helt redelig du heller om du sammenlikner de to? Holmes klarte å svindle opp verdien av selskapet sitt til 100 ish milliarder. Musk har produsert elbiler i over 10 år, har verdens største ladenettverk, spacex osv. Skrytete?, ja kanskje det. Men musk har produktene i produksjon. Musk og Tesla har en elbil portefølje. Og porteføljen øker. Over tid vil sikkert langt det meste av det Musk messer om faktisk bli levert. Bare at tidsangivelsen hans ikke stemte. 

Men klart, om du ønsker å vri historien Tesla til å være svindlere så var vel ikke Holmes et dårlig navn. Bare at du samtidig viser din egen hånd og agenda. For da er det ikke en redelig diskusjon. Da har du en agenda eller i det minste velger du skittens spill i et forsøk på fremme egne "poeng". Lavmål vil jeg si. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...